zX-files kirjoitti:
Ei auta napamutterin kiristys pakettilaakerin kanssa. Ja itse asiassa sehän kuulu vetää asennettaessakin niin piukkaan, ettei edes kiristy enempää ilman järeitä voimatyökaluja.
.
Jep. Kirjan mukaan 320Nm. Jos ei ole momenttiavainta, niin esim 40 cm vääntövarrella koko 80 kg:n painolla tulee tuon verran vääntöä.
Itsekin opin tuonkin taas kantapään kautta. N.3 viikkoa sitten vaihdoin (taas) molemmat etupyörän laakerit XM:ään. Laakeri alkoi pitää ääntä hesassa, ja kotiin päästessä se kuulosti jo pelottavalta. Ehkä 30 000 ajettu laakeri. Pyörä ilmassa n.6 mm:n välys, siis renkaan pinnan tasolla. Yllättäen napamutteri ei ollut järin tiukassa. Kiristin lähes kierroksen lisää, ennen kuin tiukkuus oli riittävä. Välys hävisi, mutta ei ääni
Mahdollinen selitys: 2-rivisen laakerin sisäkooli halkeaa keskeltä 2:ksi kappaleeksi melko pienellä voimalla, valmistustekniikasta johtuen. Pyörän navan painaminen laakeriin taas vaatii ehkä 0,5 -1 tonnin voiman. Jos napaa prässätessä laakerin sisään sisäkooliin on syntynyt keskelle pieni rako, sitä ei välttämättä heti edes huomaa. Ja kun laitoin pulttipyssyllä vetarin mutterin kiinni, niin se ei kiristäkään kuin 140 Nm. Luulin että se riittää.

Ilmeisesti se ei ollut riittävä voima vetämään sisäkoolin puolikkaita yhteen.
Saman ilmiön löysin varaosa-autosta, josta on vetarit purettu pois, ja sen jälkeen autoa on siirretty pyörillään muutamia kymmeniä metrejä. Laakerit olivat aivan tolkuttoman väljät!!! eihän tolla ole voinut kukaan ajaa...

Ei olekaan, kun vetarit, ja sisäkoolien kiristys puuttuvat, niin 450 kg paino/pyörä on äkkiä löysännyt sisäkoolien puoliskot irraalleen.
Siispä vetoakselin napamutterin tärkein tehtävä sitikoissa on pitää laakeri koossa!