|
Kirjoittaja |
Viesti |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 22.05.2015 23:19 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Heittäkääs nyt gurut viisautenne peliin. Sähköt on valmiit. Viimeinen ongema on pitkien valojen sininen merkkivalo mittaristossa. Se nimittäin palaa himmeänä koko ajan kun valot on päällä. Sitä ei edes erota sieltä klasin takaa. Mitkä tahansa valot jotka sytyttää ajovalojen merkkivalon hehkuttaa kaukovalojen merkkivalon polttimoa. Muuten asia ei olisi ongelmallinen, mutta ID:n kanssa siitä tuli oikein merkintä rekkariin kun ei toiminut. Tai toimihan sen siinä, se sininen klasi ei vain tuolloin päästänyt yhtään valoa läpi. Mutta tässä tapauksessa ongelma on tällainen. Mistä se merkkivalo ottaa signaalinsa? Tuleeko se ajovalojen releestä joka on olettaakseni se 4 hohtoinen musta pötikkä joka löytyy ratin alapuolelta (omassa tapauksessani roikkuu valtoimenaan). Loogisesti ajattelin että jos se ottaa sen sieltä niin se rele voisi olla viallinen. Valot sinällään kuitenkin toimii just oikein. Merkkivalo vain hehkuu. Tänään remusin 6,5 tuntia tallilla viemässä loppuun kaikkea mikä on ollut kesken. Vielä jäi jotain... Parikin asiaa... Jos Juusolle vain käy niin käyn hakemassa lainapellit viikonloppuna. Sittenpä ollaan jo siirtokunnossa.
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 22.05.2015 23:40 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Vika jommankumman ajovalon maadoituksessa. Silloin jännite osaa kivasti kiertää jos-vaikka-minne tuolla valopiirissä, kaksilankaisen ajovalopolttimon kautta...
Merkkivalo saa sähköä samasta paikasta kuin mistä pitkille valoille tulee, joko releen kärkien tai sitten vilkkuviiksen kaukovalon "vilautuskytkimen" kautta. Voi toki olla myös ajovaloreleen maadoituksen vika, mutta silloin valojen toiminta kummittelisi muutenkin...
Vaihtoehtoja kontaktivian sijainnille on sitten muutama, polttimon kannalla, johtonipun liitoksessa korin-lokasuojan välillä sekä johtosarjan maadoituspisteellä. Ja tietenkin kummalla tahansa puolella saattaa tuo kiva vika lymyillä...
Aloittaisin mittaamalla ajovalopolttimon maapiuhoista, asuuko ylimääräistä jännitettä kuskin- vai vänkärinpuolella, sitten kun se on selvinnyt niin mikäli vikapaikka ei ole polttimon kannan lähellä niin sitten lokasuojan takareunan liitinkasaa perkaamaan...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 23.05.2015 22:03 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Käydään maat läpi. Arvaukseni onkin oikean puolen maa. Se on vähän "sellaisessa ympäristössä". Sitten kävin tänään hakemassa "lainahöyhenet".  Se alkaa olla kokonaisen näköinen. Tosin pari uutta lammikkoa oli alla kun annoin mennä omaan tahtiin "tonttiin". Paluulinjoissa lienee jotain pientä viilaamista. Siistii. Ensiviikolla pitäis vissiin siirtää autoa yleisillä teillä... 
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 24.05.2015 22:35 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Reilun 4 tunnin pikatehomaratooni takana tallilla. Nyt täytyy sanoa että mies on nyt ihan puhki... Rannetta ja muutenkin jokapaikkaa kolottaa... Vääntelin pakoputken vielä uusiksi. Pörinä tuleekin jostan alkukäyrästä... Taaimmaisen lammikon syyksi paljastui keräilypussi. Vaihdoin uuteen, samoin kuulapesän ja kaikki kumit. Keetana mikä vääntäminen niissä on kun työkalut, kädet, hanskat ja housun takamuksetkin ui lehmässä... Mikään ei mene vapaaehtoisesti. Taisi vain olla tällainen päivä. Etupään LHM vuoto on varmaan myös paluulinjassa. Toivottavasti pakosarjan pörinä ei vaadi karmeasti purkamista... Alkais se suoraan sanoen jo riittää. Sitten hoksasin että auto nousee keula edellä... Samoin perä ei nouse jo se on pukeilla. Keula kyllä. Mikäs sen nyt aiheuttaisi? Takakorkeudensäädin tai peräti vivuston klappi? Kun menee talliin ja tietää aikaa olevan rajoitetusti, sitä painaa sitten apinanraivolla ja kiire ei yleensä ainakaan paranna työiloa. Taisi siinä muutamakin ärräpää ja työkalu lentää pitkin tallin lattiaa kun sormet lipsuen yrittää änkeä pirusti vastaanhangoittelevaa kumia jonkin sellainen päälle, mihin se ei näyttäisi edes mahtuvan. No, vielä viikko töitä ja pääsee pariksi viikoksi lomille. Josko silloin saisi jo valmiimpaa aikaan.
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
Kenguru
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 25.05.2015 08:15 |
Viestit: 471 Paikkakunta: Kouvostoliitto
|
Miten kuulostaakaan niin tutulta  Kyllä se siitä valmistuu mutta harrastaminen sen kanssa ei varmaan ihan vähään aikaan vielä. Tsemppiä vielä loppurutistukseen. Mullakin kaikki saxon kanssa vietetyt kamalat hetket ja lukemattomat kirosanat ja vertavuotavat sormet unohtuivat taas viikonloppuna kun pääse ensimmäistä kertaa tälle kesälle nauttimaan omasta aikaansaannoksestaan 
C5 HDi, XM Turbo C.T. Automaagi -94
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 25.05.2015 21:44 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Tänään päristeltiin julkisia reittejä pitkin takapuoli jänskästä piukeana  Tuolla DS nyt on, työpaikan viereisessä hallissa. Saa siellä vähän kemppiiliimaa pohjaansa. Vänkärin puolelta roiskuu lehmää. Se pitää vielä aukaista ja kattoa. Kone kärysi hieman, saattoi käydä lämpimänä. Mittari ei sanonut mitään, olisko johto irti. Talviläppä oli mennyt kiinni, saattoi olla jotain tekemistä asian kanssa Monta paikkaa pitää kiristellä ja säädellä että kaikki toimisi täydellisesti, mutta ajaminen sujui hienosti! Kaikki vaihteet menee ja tulee. Jarrut puree napakasti. Kytkin tuntuisi luistavan vaihteenvaihdon aikana. Kun kiihdyttää niin kierrokset nouse vaan vauhti ei. Se ei kuitenkaan luistanut kun peruutin tallin jyrkän liuskan ylös, joten lienee jokin säätöjuttu? Tai sitten kyseessä on ihan vain harjaannuksen puutetta Kytkinhaarukan työntötappi oli tuossa aiemmin irti kun vaihdoin hihnat joten siellä voi olla nyt silmämääräinen säätö. Toivottavasti kytkinlevy ei kuitenkaan olisi sökö... Mutta Hemmetin Hieno Fiilis! Meinasin että ottaisin videota siitä mutta olin aivan liian täpinöissäni 
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 27.05.2015 20:28 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Kyllä.
Liitteet: |

Congrats_To_Our_Clients_Who_Have_Been_Named_To_T.jpg [ 47.62 KiB | Katsottu 22587 kertaa ]
|
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 28.05.2015 11:34 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Onnittelut pitkäjänteisestä kulttuuriteosta ja pehmeitä kilometrejä! 
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 28.05.2015 23:52 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Kenguru kirjoitti: Mahtavaa  Kohtahan sulla ei olekkaan mitään tekemistä niin alat tutustumaan mun kanssa tuon MKA:n sielunelämään  Joo, sitä jo odotellaan kun hommat loppuu käsistä Noo, onhan tässä vielä hiukka puuhaa ennen kuin ollaan edustuskunnossa, mutta näitä voi tehdä ajeluiden lomassa. Nythän tästä puuttuu etuhiekkapelti, pohjalevyt. Lisäksi runsaasti pikkusäätöjä siellä täällä. Nyt lähinnä tutustutaan toisiimme ja haetaan luottamusta. Isoa tietä en ole vielä kokeillut, vähän kerrassaan. Ehkäpä juuri trippi Korialle voisi olla hyvä ensimmäinen retkikohde. Isot KIITOKSET kaikille Teille jotka olette olleet vertaistukena koko tämän ajan. Eeppinen jatkuu! Tekeminen palkitaan! 
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 12.06.2015 20:31 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Vaihdoin tuossa Toppo Koposen mallin mukaisesti ohjaustehostimen, ilman jäähdyttimen purkua, sivu kautta. Aika sujuvasti meni. Syy vaihtoon oli se, että ohjaus tuntui siltä että rikki on. Ei paikallaan antanyt yhtään apuja kun käänsi rattia ja säädin naksui 3-4 sekunnin välein. Muutenkin tuntui "hiekkaiselta". Huomasin tehostimen oikeassa päässä olevan kupin keskellä reiän. Sen kun avasin niin kuppi oli täynnä ruskeaa lietettä ja jotain mujua. Kaikenlisäksi peräpää tippui melko nopeasti tonttiin asti. Kaivelin kasastani sen aiemmin raakkaamani tehostimen, joka putsaamisella osoittautui melko siistiksi. Ujutin vanhan pois akkukotelon ja kuskin lokarin irroitettuani. Aika simppeliä ja jäi pois vesien kanssa lutraaminen. Kääntelin vielä muutaman kerran laidasta laitaan että ilmat lähtisi pois. Muttamutta. Ongelma ei yllätyksekseni poistunut. Mikä voisi olla syypäänä siihen että ohjautehostus tuntuu paikoillaan ollessaan täysin "poissaolevalta", säädin naksuu vieläkin 4-6 sek välein ja perä tippuu tonttiin 15-20 min.? Olenko vain ynohtanut että niin sen pitääkin olla ja onko tuo teidän mielestä ok? Varaajapallo on uusi, varaajaa en ole vaihtanut. Kaikki muu tuntuisi toimivan loistavasti, jousitus, vaihteensiirto, kytkin... Kun aikanaan ensimmäisen kerran käynnistin, sain heti 8-10 sekunnin välit... Sama nyt kun vaihdoin tehostimen. Paikallaan oli ihan mukavan tuntuinen. Kun vähän ajoi niin takkuaa. Onko kuitenkin ilmaa jossain?? Nimim. epätietoinen... 
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 12.06.2015 23:45 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Onhan hammastanko suunnattu rattiputkeen nähden oikein, ettei murra mihinkään suuntaan?
|
|
|
|
 |
sitikkakuski
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 15.06.2015 19:08 |
Viestit: 69
|
Joskus kuulin alan asentajalta, että hammastangossa olevan rattiputken kiinnitystapissa olevat kolme eri tasossa olevaa uraa ovat sitä varten, että rattiputken asennussyvyys vaikuttaa ohjaustehostimen herkkyyteen. En nyt muista kumminko päin olisi tehostus suurempi, alimmassa vai ylimmässä urassa. Rattiputken lukituspultti tulee siis uraan ja se määrittää jonkin venttiilin asentoa tehostinmurikan sisällä. Kiinnitystappi siis liikkunee korkeussuunnassa säätäen venttiiliä. PR
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 27.07.2015 19:45 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
No voivoivoivoivoivoivoivoivoivoivoi..... Alkoihan sieltä viimein LHM:ää tippumaan. 1200 ajetun kilometrin jälkeen. Kuskin puolelta kohtuullisesti. Pohja märkä. Paikallistin märäksi putkeksi tuon nipun joka kulkee vaihteenvalitsimelta vaihteistolle. (11) Se mokoma on päästä päähän märkä. Muualta en kyllä kosteutta löytänyt. Mutta maahan asti menee, reilusti tiputtamalla, onhan nuo paineellisia putkia. Mitä sanoo raati, mikä muu kuin tuolla putkinipussa, teippien alla, piilevä vuoto voisi olla syynä murheeseen?? Minulla on kyllä tuollainen putkinippu tallissa kyllä eikä se ole mahdoton vaihtaakaan joten ajokausi tästä tuskin katkeaa. Sen aikaa voi kyllä lehmää lisätä tankkiin. Mutta tulee mieleen että onko tuota nyt turvallista ajaa? Tänään rääkäisi ensimmäistä kertaa kun laitoin (kylmänä) pakin päälle. Tuuttasi siis varattua. Lisäksi olen huomannut että usein kun vaihtaa neloselle kuuluu sellainen "peltinen" kolahdus. Ei aina, riippuu kaasun asennosta. Liittyiskö tuohon samaan vai olisko joku muu paikka nyt vielä katsottava? 
Viimeksi muokannut IsoD päivämäärä 27.07.2015 19:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 27.07.2015 19:53 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Mielenkiintoista tietoa ohjauksesta. Minullakin heittää tehostin aina välillä hanskat tiskiin ja pitäisi tutkia tarkemmin mistä johtuu. Onko muuten kuvia noista kolmesta urasta? Entä mallia työkalusta jolla rattiakselin linja katsotaan?
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 08.08.2015 13:15 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Eilen painelin taas Kvla-Hamina-Kvla pätkän. Edellisestä Juhannusreissusta poiketen otin rohkeasti ison tien reitin. Ihanan kevyesti ja mukavasti menee 90/100 km matkanopeutta eikä merkkiäkään uupumisesta tai muusta vastaavasta... Hyvä koetinkivi kun pitäisi tehdä DS:llä roadtrip keskisuomeen viikon päästä. Erinäistä pärinää ja kolinaa toki kuuluu, lämmittimen säätimien konsolista katkesi kiinnike, lehmää tippuilee eikä tankkia oikeastaan voi täyttää ihan täyteen (max. 1/2) mutta noin muuten iloisin mielin 
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 16.08.2015 19:23 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Komeat 507 kilometriä takana, ja voi sanoa että ilman ongelmia. Yksi pölykapseli jäi matkalle kun osuin hiekkatiellä monttuun. Mettään hävisi ketale. Ei löydetty vaikka kolmeen pekkaan sitä etsittiin. No onneksi se oli takimmainen eli toinen niistä huonommista. Matka taittui tasaista 80-100 tuntinopeutta pitäen. Kyyti oli pehmeää ja kone hyrräsi tosi kauniisti. Se melkein kuului huminan ja kohinan takaa  Tuntui että paremmin kulki koko ajan. Kaasuvaijeria piti vähän kiristää ennen takaisin lähtöä. Huomasin muuten nyt pitempää vetoa ajettuani että aika tuo koko kesän piinannut nykiminen löytyy tarkalleen 2000-2500 kierroksen välistä. Kaupungissa juuri nuo kierrokset käytössä eniten. Vähänkin yli niin sitä ei ole, sopivasti alle niin ei myöskään tunnu. Voisiko olla kuitenkin sytytyksen puolella? Vai voiko bensansyöttö tehdä tuollaista? Voihan se tietysti, ruisku kun on. Joku antureista? Nyt tälle kesälle on kertynyt reilut 2100 km. Ihan hyvä saldo mutta onneksi on vielä kesää jäljellä! 
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
|
|