Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 18 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 2 2004 2.0 bensa kylmäkäyntiröpellys
ViestiLähetetty: 02.08.2015 14:40 

Viestit: 16
Hellou.

C5 2:nen ei huoli kaasua kylmänä. Lähtee kyllä käyntiin hyvin. Oli herjana anti pollutanttia silloin tällöin. Vikakoodin anto 1 & 2 suuttimista. Käytiin liittimiä läpi kiinni auki ja sähkövaseliinia väliin. Poistettiin koodit. Vaihdettiin tulpat samalla. Vanhat oli pirun kuluneet.

Leimalla meni päästöistä ilman mitään läpi. Edelleenkään ei tosin huoli kaasua kylmänä, ikäänkuin ryyppy ei toimisi.

Lämpötilalukema live datalla näytti oikein, ulkolämpötilaa kun kone oli kylmänä.

Nyt epäillään ilmapumppua. Päättelin jotenkin niin, että jos tuo pumppu ei toimi, ECU ei näe "liian" laihaa seosta eikä ts. osaisi antaa tarpeeksi rikastusta... Mutta eikös tämä vaatisi edistyneemmän (laajakaista) happitunnistimen ennen kattia? Vanhat zirconiumit ei kai tee mitään ennen closed loopia... Miten lie ryypytys hoidettu tuossa laitteessa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2 2004 2.0 bensa kylmäkäyntiröpellys
ViestiLähetetty: 02.08.2015 18:03 
Ilmapumpulla ei ole mitään vaikutusta auton käyntiin.


   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2 2004 2.0 bensa kylmäkäyntiröpellys
ViestiLähetetty: 02.08.2015 18:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Kerro tarkemmin miten tuo ilmenee.

Oma ykköskoppainen käy kulmänä käynnistettäessä kelistä riippumatta pari minuuttia nätisti, mutta sitten alkaa pupeltamaan ja jopa sammuu. Tämä siis kaasuun koskematta. Sammutus js lähtee taas käyntiin ja käy kunnolla. Voi alkaa uudestaan pöpöttämään ennen kuin lämpiää. Ajossa huomaa, että vastaa kylmänä laiskasti kaasuun vasta vähän ajan kuluttua liikkeellelähdöstä.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2 2004 2.0 bensa kylmäkäyntiröpellys
ViestiLähetetty: 02.08.2015 19:04 

Viestit: 259
Paikkakunta: Rauma
Puhdistakaas ne moottorinohjailaitteen liittimet!
Liittimien puhdistus sprayta niihin ja hetken päästä paineilmaa 45 asteen kulmassa niihin.
Yleensä sieltä nousee silikoni matoja ylös ja näin ollen kontaktit paranee!
Kokemuksieni perusteella auttaa noihin oireisiin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2 2004 2.0 bensa kylmäkäyntiröpellys
ViestiLähetetty: 02.08.2015 19:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Hyvä vinkki, pitääkin kokeilla. Olenkin noita silikonimatoja ihmetellyt ja todennut ongelmia aiheuttavan, mutta enpä juuri kyseisessä femmassa :)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2 2004 2.0 bensa kylmäkäyntiröpellys
ViestiLähetetty: 03.08.2015 21:29 

Viestit: 16
Teuski kirjoitti:
Kerro tarkemmin miten tuo ilmenee.

Oma ykköskoppainen käy kulmänä käynnistettäessä kelistä riippumatta pari minuuttia nätisti, mutta sitten alkaa pupeltamaan ja jopa sammuu. Tämä siis kaasuun koskematta. Sammutus js lähtee taas käyntiin ja käy kunnolla. Voi alkaa uudestaan pöpöttämään ennen kuin lämpiää. Ajossa huomaa, että vastaa kylmänä laiskasti kaasuun vasta vähän ajan kuluttua liikkeellelähdöstä.


Vaikeutena tässä on se että kun auto on frendin, enkä ole aivan kaikkia oireita kyennyt/ kerennyt rekisteröimään. Muistaakseni se kyllä kävi aika hyvin kunhan kaasuun ei koskenut. Lämpimänä taas käy tosiaan aivan hyvin ja vastaa kaasuun. Ikäänkuin väännötön kone kyllä on. Toisaalta onhan autokin iso ja kone 2 litrainen. Päivitän kyllä väliaikatietoja, kunhan sattuu sopiva hetki tutustua lisää tuohon laitteeseen.

Laasuläppäkotelo siitä on ilmeisesti jo putsattu Carb Cleanerilla.

Paineilmaa/ puhdistusaineita ei ollut käytössä, mutta mm. konehuoneessa oikealla sijaitsevan ohjainyksikön liittimet käytettiin irti ja sinne kanssa hieman sähkölaiterasvaa. Kysymys on, onko jopa parempi jättää rasvaamatta tuollaiset? Perus CRC:tä en kyllä niihin ruikkis.

Tietääkseni se ei ole nyt herjannut mitään tällä välillä.

Voisiko esim. MAP- anturi tahmata jotenkin kylmänä tms... kaukaa haettua? Ponnettomaan koneeseen ja kuulema kohtuu korkeaan kulutukseen ikäänkuin sopisi...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2 2004 2.0 bensa kylmäkäyntiröpellys
ViestiLähetetty: 06.08.2015 11:10 

Viestit: 352
Oma -03 teki sitä että kylmällä tyhjäkäynti oli hyvä kunnes se ilmapumppu pysähtyi. Sitten alkoi ropeltaminen ja kuulosti kuin kävisi kolmella. Jos antoi käydä niin sytytti vikavalon ja yleensä antipollution faultia löytyi. Pakokaasu tuoksui pahalta ja palamattomalta bensalta. Talvella siis ensin lumet auton päältä ja sitten vasta auto käyntiin ja hetki liikkeelle. Kaverilla vastaava -04 joka tekee sitä että ei oikein vastaa kaasuun. Apuahan tästä ei ole mutta mulla selvästi vaikutti ilmapumpun toiminta tyhjäkäyntiin kylmänä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2 2004 2.0 bensa kylmäkäyntiröpellys
ViestiLähetetty: 06.08.2015 17:13 

Viestit: 16
pekka karvonen kirjoitti:
Oma -03 teki sitä että kylmällä tyhjäkäynti oli hyvä kunnes se ilmapumppu pysähtyi. Sitten alkoi ropeltaminen ja kuulosti kuin kävisi kolmella. Jos antoi käydä niin sytytti vikavalon ja yleensä antipollution faultia löytyi. Pakokaasu tuoksui pahalta ja palamattomalta bensalta. Talvella siis ensin lumet auton päältä ja sitten vasta auto käyntiin ja hetki liikkeelle. Kaverilla vastaava -04 joka tekee sitä että ei oikein vastaa kaasuun. Apuahan tästä ei ole mutta mulla selvästi vaikutti ilmapumpun toiminta tyhjäkäyntiin kylmänä.



Jooeiku just hyvä. Toiset sanoo että ei vaikuta ja toiset että vaikuttaa :) Ei sen munkaan mielestä PITÄISI vaikuttaa mutta empä laske mitään vielä pois. Jospa tämä esim. kielii jostain tulevasta tilanteesta jossa citikka jättää tielle täysin varoittamatta tms...

Lämpöanturihan sen ryypyn lyö päälle, vaan onkohan insinöörit keksineet sinne jotain muutakin, vaikka takalambdan kautta tapahtuvaa kylmäkäyntisäätöä... tuosta ei meinaa googlettalla löytyä oikein mitään, toisin kuin vaikka 190 mersuun, johon löytyy koko kylmäkäynnin sykli varsin seikkaperäisesti kuvailtuna closed looppiin asti. Mutta se nyt onkin ysäriä ja Ke jetti.. Löytyneekö korjausoppaastakaan tollasia citikkaan?

Joka tapauksessa ja kaikesta huolimatta, antipöllöä se ei ole nyt herjannut. Eikä muutakaan koneeseen liittyvää. Se on nyt todettu.

Muuta pientä on. Herjaa ABS/ESP kosteilla keleillä. Kuivalla kelillä ei. Aivan mahtavia nämä sähköviat :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2 2004 2.0 bensa kylmäkäyntiröpellys
ViestiLähetetty: 06.08.2015 17:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Putsailin omasta noi ECUn liittimet, ainoastaan reunimmaisessaoli näkyvästi sitä silikonimaista töhnää. Paljon enemmän olen nähnyt parissa 1.8:ssa. Eipä sitä kaikkea sieltä kunnolla tainnut pois saada, sitkeää töhnää on. Jarrukliinerillä voisi koittaa jos liukenisi, mutta se tuppaa tuhoamaan liitinten tiivistekumit.

Samalla tuli putsattua automaatin ECUn liitin. Pari kertaa olen päässyt kokeilemaan, ei ole ainakaan pahasti röpeltänyt mutta aina se ei sitä teekään kunnon lämpimällä kelillä. Odotellaan vähän kylmempää aamua...

Eilen teki ajossa lämpimänä antipöllön, vikakoodia en muista, mutta "fuel trim" oli selvennys. Sen se on joskus ennenkin tehnyt.

Röpellys alkaa vasta jonkin aikaa lisäilmapumpun sammumisen jälkeen. Lambdojen lämmitykset on testattu, autosta tulee virtaa ja anturin vastus on ehjä. Lämpöanturi näyttää siistiä käyrää Lexialla.

Ja tosiaan, röpeltämisen aikaan ja muutenkin kylmänä tyhjäkäynnillä pakokaasu haisee pahalle.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2 2004 2.0 bensa kylmäkäyntiröpellys
ViestiLähetetty: 06.08.2015 20:08 

Viestit: 16
Teuski kirjoitti:
Putsailin omasta noi ECUn liittimet, ainoastaan reunimmaisessaoli näkyvästi sitä silikonimaista töhnää. Paljon enemmän olen nähnyt parissa 1.8:ssa. Eipä sitä kaikkea sieltä kunnolla tainnut pois saada, sitkeää töhnää on. Jarrukliinerillä voisi koittaa jos liukenisi, mutta se tuppaa tuhoamaan liitinten tiivistekumit.

Samalla tuli putsattua automaatin ECUn liitin. Pari kertaa olen päässyt kokeilemaan, ei ole ainakaan pahasti röpeltänyt mutta aina se ei sitä teekään kunnon lämpimällä kelillä. Odotellaan vähän kylmempää aamua...

Eilen teki ajossa lämpimänä antipöllön, vikakoodia en muista, mutta "fuel trim" oli selvennys. Sen se on joskus ennenkin tehnyt.

Röpellys alkaa vasta jonkin aikaa lisäilmapumpun sammumisen jälkeen. Lambdojen lämmitykset on testattu, autosta tulee virtaa ja anturin vastus on ehjä. Lämpöanturi näyttää siistiä käyrää Lexialla.

Ja tosiaan, röpeltämisen aikaan ja muutenkin kylmänä tyhjäkäynnillä pakokaasu haisee pahalle.


Pjjoo.. täytyy seuraavalla kerralla tarkata toi että tuleeko sieltä raakaa bensaa putkesta..

Aatosvirtaa teorioiden:

Jos se pumppu pysähtyy liian aikaisin kun ryypytys on "puolivälissä," ja lambdoja käytettäisiin tuossa vaiheessa, siellä olisi "rich condition." ECU yrittäisi ensin laihentaa.. Mutta eihän se vielä käy niin laihalla, ainakaan halutulla kierrosnopeudella. Eli ECU pyrkisi nostamaan kierroksia/rikastamaan, mutta kun tässä tilanteessa siellä jo on se "rich condition..." Meniskö siis vain sekaisin ja syöttää mitä sattuu kun sitä ei olisi ohjelmoitu käsittämään tuollaista.

Joo. Kunhan heitin. Voishan sen pumpun pakottaa pyörimään antamalla suoraan virtaa vaikka 5min. ja kattoo mitä se sanoo...

Ja pitääpä tarkkailla vaikka STFT ym. siinä lämmitysjakson aikana/kun pumppu menee pois päältä. Jos se vaikka heittää closed loopille liian aikasin tms.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2 2004 2.0 bensa kylmäkäyntiröpellys
ViestiLähetetty: 08.08.2015 00:43 

Viestit: 16
Runtataampa tänne lisää infoa kautta rantain kun sitä eteen löytyy:

Googlettamalla C5_Doc_2 fr.en.pdf pitäisi tulla pdf dokkari ladattavaksi. Siinä on lähinnä juttua BSI:n toiminnasta, mutta eikö n.sivun 22 loota ole BSM?

Sulakkeissa on lueteltu mm. Air Pump.

Mikä moduuli noista nyt sitten käskee sen ilmapumpun päälle...?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2 2004 2.0 bensa kylmäkäyntiröpellys
ViestiLähetetty: 17.08.2015 23:27 

Viestit: 16
Missäs kunnossa maadoitukset ovat?

Koitas piruuttas laittaa ylimääräinen maajohto akulta johonkin kunnolliseen maadoituspisteeseen.

Meillä ainakin ew10:ssä tietokone herjasi suuttimia ja ilmapumppua ,kun maadoitus oli niin huono, että ecun jännite kävi pikaisesti liian alhaalla. Mystiset viat hävisivät maajohtojen uusinnan jälkeen.

Esim juuri toisioilmapumpun herääminen taitaa nielaista sen verran virtaa, että aiheuttaa helposti turhia vikakoodeja kun maa ei ole vakaa.

Samalla tietty kaikki maadoituspisteet kannattaa putsata ja laittaa kuntoon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2 2004 2.0 bensa kylmäkäyntiröpellys
ViestiLähetetty: 18.08.2015 22:10 

Viestit: 16
Ei hullumpi idea se maadoituksien tarkkaaminen... Ei tosin tällä kertaa ei käyty niitä läpi kuin silmällä vilkaisten.

Oireet tai ominaisuudet edelleen samat eli lähtee hyvin kylmänä käyntiin mutta alkaa vähän römpöttämään eikä oikein huoli kaasua. Bensa haiskahtaa. Lämmetessään kone käy oikein hyvin. Antipöllöä se ei ole enää herjannut kertaakaan.

Ulkolämpötila oli noin 23C° eikä se ainakaan silloin lyönyt kertaakaan ilmapumppua päälle startin jälkeen. Eikös sen kuitenkin pitäisi lähteä vaikka 30 sekunniksi?
Pumppu toimii suoralla virralla akusta ja hyvin ruuttaa tulemaan. Ei ollu käyntiin tai kaasuun vastaavuuteen mitään vaikutusta vaikka antoi sille suoraan virtaa. Sulake 40A ehjä. Liittimeen tulee jatkuvaa haamujännitettä n. 12V varmaan releeltä vaikka virrat on pois.

Missä tuo rele on?

STFT lukemia ei nyt päästy tarkkaamaan siinä lämmityskäytön aikana... Kuumana LTFT ja STFT vaikuttaa ihan normaaleilta abaut +5 -5 haarukkaan koko ajan.


ABS/ESP herjoille tehtiin seuraavaa:

Putsattiin etupään anturit ja navan vastapinnat myös. Vasemmassa etuanturissa oli ikäänkuin kulumajälkiä eli hinkkaantunutko paskakerrostumaan. Vasen taka anturin pultti sanoi naks ja annettiin takapään olla.

Etupyörissä oli (ilmeisesti) jarrupalojen anturipiuhat kokonaan poikki. Antureita ei ole olemassakaan, mutra fixasin silti nuo piuhat koska niissä oli maapiuhat etujarrusatuloihin. Ei mitään tietoa että oliko joutavaa työtä juotella niitä, mutta ompahan nyt laitettu..

ABS:t toimii. Herjat katosi.

Sen saa herjaamaan esptä abssää sun muuta, kun ajaa ESP pois kytkettynä ja jarruttelee hiekalla losseja pohjaan. Tosin tämä poistuu aina kun virrat käyttää pois. Kun ESPn antaa olla päällä, se ei heitä herjaa mistään kun jarruttelee.

Eli toistaiseksi jarruherjatkin saatu talttumaan. Nyt odotetaan sadekelejä :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2 2004 2.0 bensa kylmäkäyntiröpellys
ViestiLähetetty: 18.08.2015 22:49 

Viestit: 16
Tai siis olka-akselithan tuossa kait maadotettu tms. josko tuolla olisi vaikutusta ABS:n toimintaan jollain tasolla....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2 2004 2.0 bensa kylmäkäyntiröpellys
ViestiLähetetty: 03.09.2015 19:36 

Viestit: 16
Tilannepäivitys. ABS herjat ei poistuneet täysin mutta etuanturien ja kehien putsausoperaatiolla oli vaikutusta. Herja ilmenee nyt harvemmin.

Vinkit tervetulleita.

Missä sijaitsevat liittimet etu/taka-antureille?

Digitaalista kanttiaaltoa noista varmasti tulee, mutta kuinka tulkita? Toki jos ottaa referenssin kaikista nurkista ja vertaa mahd. poikkeamaan... Oskilloskooppi on käytössä. Lexiaa ei. Eikö tuokin vain näyttäisi nurkan jossa vika on? Vai onko tuo softa sellainen, jolla voi tarkkailla signaalin ja kanttiaallon joka nurkasta?

Jos voi, löytyisikö tuollaista Kontulan suunnasta?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2 2004 2.0 bensa kylmäkäyntiröpellys
ViestiLähetetty: 04.09.2015 10:17 

Viestit: 16
Espoosta löytyisi Lexia.

Raakasignaalin näkymisestä ruudulla en ole varma, mutta digitoitua arvoa pääsee tarkkailemaan nurkka kerrallaan.
Pystyy ainakin rajaamaan vian yhteen neljästä, jota voi sitten tutkailla tarkemmin.

Voihan olla, että liitoskin pätkii sopivasti kosteuden myötävaikutuksesta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2 2004 2.0 bensa kylmäkäyntiröpellys
ViestiLähetetty: 04.09.2015 10:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Lexialla näkee pyöräkohtaisen km/h-nopeuden. Anturin toimivuutta ei voi todeta vastusmittauksella, mutta esim. voimakkaalla magneetilla naputtelemalla saa anturin antamaan Lexialla nähtävää tietoa.

Anturin asennon kanssa pitää olla tarkkana, sekä myös laakerin lukkorenkaan asennon kanssa. Ja sen laakerin pitää olla oikein päin.

Jos kerran kostealla kelillä vain herjaa, niin olettaisi vian olevan liitoksissa, mutta entäs jos antui on sen verran huonossa asennossa, että väliin pääsevä kosteus heikentää toimintaa sopivasti?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2 2004 2.0 bensa kylmäkäyntiröpellys
ViestiLähetetty: 04.09.2015 11:41 

Viestit: 16
Oolrait kiitti. Laitoin Espooseen viestiä menemään. Aiemmin se herjasi kai justiin sadekeleillä. Nyt en enää ole aivan varma, kun ei tosiaan ole oma vaan frendin eukon auto, joten vähän vaikeaa todeta asioita aivan tarkkaan ns. etänä..


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 18 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: