Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 14.08.2015 13:21 

Viestit: 201
Xm v6y4 oli sammunut ajossa risteykseen,ei käynnisty sen jälkeen.Starttaa,saa bensaa ja kipinä tulee,mutta ei käynnisty.Kun seisoo esim yön yli niin tupsauttaa startatessa kerran ja se on siinä.Ennen tätä ongelmaa toiminut moitteettomasti.Mistä kannattais aloittaa vian etsintää?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 14.08.2015 16:32 

Viestit: 519
Jako kohdillaan?



Dee Schneider ja Tepsu
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 14.08.2015 16:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
saa bensaa, mutta onko bensan paine riittävä? itsellä hajosi bensapumppu niin, että jakotukkiin tuli kyllä bensaa, mutta paine ei ihan riittänytkään... pumpum vaihdon jälkeen pelasi taas hienosti.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 14.08.2015 17:59 

Viestit: 201
Aika vaikea uskoa että jako ois hypännyt kun automaattilaatikko ja tasaisesta vauhdista hiljennetty risteykseen ja sammunut siinä.Avasin jakotukin liitoksen sen jälkeen kun olin käyttänyt virtaa päällä,niin bensa oikein lensi,olettaisin siitä että on painetta.Kun seisonut niin startatessa tupsauttaa pakarissa kerran ei muuta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 14.08.2015 18:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kampiakselin asentoanturi? YKK-anturistakin jotkut puhuu...

Vaihteiston päällä, vauhtipyörän kehältä hammastusta lukee, hieman huonosti näkösällä mutta imuletkun kaasuläpältä irroittaessa näkyvyys ainakin paranee...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 14.08.2015 18:51 

Viestit: 201
Pystyykö asentotunnistinta mitenkään testaamaan?Toisessa oli aikoinaan käynnistysongelma niin silloin vaihdoin,en muistaakseni kysynyt edes voiko sen kunnon todeta jotenkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 14.08.2015 18:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Yleismittarilla ohmit mittaamalla saa suuntaa, muistelisin arvon olevan 300 ohmin luokkaa. Oskilloskoopilla näkisi sitten mitä sieltä oikeasti tulee, siniaaltoa pitäisi tulla kun startilla pyörittää, jättäen välillä pidemmän välin aaltojen välille.

Lämmitämällä anturia ja heiluttamalla piuhaa, saa yleismittarillakin selville katkeaako yhteys lämmetessään tai piuhan liikahtaessa.



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 14.08.2015 20:12 

Viestit: 16
Ensin pitäis päätellä kumpi se on.

-2 piuhainen, magneettinen "pulssigeneraattori."

Tai

-3- piuhanen Hall-anturi.


Tämä on nyt yleistystä:


2 - piuhanen ei tartte ulkoista virtaa, eli tekee oman vaihtovirtajännitteensä Acv. Esim startatessa tulee jotain 1 Acv. Nousee kierrosten noustessa.


3- piuhanen HALL-anturi antaa digitaalista Dc pulssia eli on/off kanttiaaltoa. Voi mitata Dc voltteja että tuleeko signaalista mitään. Paras mittaus joko yleismittarilla jossa hertz ___¡---¡___¡---¡__ ominaisuus tai oskilloskoopilla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 14.08.2015 20:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
elvi5p kirjoitti:
Ensin pitäis päätellä kumpi se on.

-2 piuhainen, magneettinen "pulssigeneraattori."

Tai

-3- piuhanen Hall-anturi.

Päättelin sen siitä (ja muistelin autoa ja sen ikää), että kyseessä on automaattivaihteinen versio. Oletus että ZPJ -moottorilla. Vain ZPJ4 oli Hall -anturilla, muut VR -anturilla, eikä ZPJ4 -moottoria saanut automaattivaihteiston kanssa, kaikissa on silti kolme napaa liittimessä. VR -anturissa on yksi napa varattu kaapelin häiriösuojaukseen, kaksi muuta anturin kelan napoihin...

Eli siis, "magneettinen pulssigeneraattori" on kyseessä. Paitsi jos kuitenkin on kyseessä ns. "remmikutonen", eli jakopää on hihnalla, siitäpä en (vielä) tiedä minkälaisella anturilla siinä on kampiakselin asento tunnistettu...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 14.08.2015 20:57 

Viestit: 201
Kyseessä on vm-95 ja remmikoneella oleva


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 14.08.2015 21:27 

Viestit: 16
jasu kirjoitti:
elvi5p kirjoitti:
Ensin pitäis päätellä kumpi se on.

-2 piuhainen, magneettinen "pulssigeneraattori."

Tai

-3- piuhanen Hall-anturi.

Päättelin sen siitä (ja muistelin autoa ja sen ikää), että kyseessä on automaattivaihteinen versio. Oletus että ZPJ -moottorilla. Vain ZPJ4 oli Hall -anturilla, muut VR -anturilla, eikä ZPJ4 -moottoria saanut automaattivaihteiston kanssa, kaikissa on silti kolme napaa liittimessä. VR -anturissa on yksi napa varattu kaapelin häiriösuojaukseen, kaksi muuta anturin kelan napoihin...

Eli siis, "magneettinen pulssigeneraattori" on kyseessä. Paitsi jos kuitenkin on kyseessä ns. "remmikutonen", eli jakopää on hihnalla, siitäpä en (vielä) tiedä minkälaisella anturilla siinä on kampiakselin asento tunnistettu...




Ok. Sanon vielä sen verran että joissakin voi tulla esim. 0,3 Acv startatessa ja sekin voi olla ihan OK. Jos mitään ei tule niin se on ns. död.

Näitä nyt on jos jonkin mallisia ja piuhasia ja välillä snadisti h-moilasena myös :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 14.08.2015 21:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Sen verran jäi mieltä vaivaamaan, että piti kaivaa sähkökuvat esille. Niiden mukaan on myös "remmikoneessa" VR-anturi, ainakin moottorinohjaimen Bosch Motronic MP 7.0 yhteydessä, oliko muita ohjaimia Xm:n kanssa, sitä en sanoa osaa, mutta epäilen ettei olisi ollut...

Kuva
Ja joo, vaihtojännitettä voi myös mitata yleismittarilla, skoopilla katsellen tuonnäköistä käppyrää pitäisi löytyä...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 14.08.2015 23:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Ei noissa ole vielä Hall-mallia käytetty. Nykyään on magneto-resistivejä..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 15.08.2015 14:39 

Viestit: 179
noever ZX kirjoitti:
Kyseessä on vm-95 ja remmikoneella oleva


Eikös remmikoneet tullut vasta -98 malliin


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 15.08.2015 19:40 

Viestit: 201
En tiedä sulle on voinut tulla vaikka 2005,mutta tämä on vm-95 tuotu Belgiasta ja on remmikoneella.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 15.08.2015 20:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 644
Paikkakunta: Vaasa
Koska remmi on viimeksi vaihdettu jos tosiaan sellainen on?



1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 15.08.2015 21:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
ilkkata kirjoitti:
noever ZX kirjoitti:
Kyseessä on vm-95 ja remmikoneella oleva


Eikös remmikoneet tullut vasta -98 malliin

Manuaalivaihteisena sai remmikoneen aikaisemmin, automaattiin muistaakseni vasta -98 olisi sen saanut ja samalla poistui Diravi tuotannosta. Korjaa joku jos mehtään meni...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 15.08.2015 21:48 

Viestit: 5125
noever ZX kirjoitti:
En tiedä sulle on voinut tulla vaikka 2005,mutta tämä on vm-95 tuotu Belgiasta ja on remmikoneella.


Katso vielä selvyyden vuoksi vaikka moottorin koodi, ainakin kotimaista alkuperää olevista näkee myös kun syöttää rekisterinumeron bilteman autohakuun: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/

Miksi se ihmetyttää johtuu siitä että vuonna -95 ei vielä tehty citroenin remmi V6:sta, ES9J4 valmistus alkoi vasta vuoden -97 puolella? Vai puhutaanko nyt jostain muusta koneesta? Ulospäin koneet on aika eri näköisiä, ainakin imusarjan muodosta luulisi erottavan (myös erilaiset peitemuovit on aika eri näköisiä) eli googleen ES9J(4) tai ZPJ4/ZPJ engine, voi vertailla mikä kone on

Tai mikä noista siis lienee pellin alla (jos kuvat toimii...):
Remmi ES9J4:
Kuva

ZPJ4:
Kuva
ZPJ: (2 venttiiliä/pytty)
Kuva

Toki rekisterinumeron perusteella tapahtuva haku saattaa kertoa jotain outoa jos kone on vaihdettu tai jos auto tuotu käytettynä voi virkamiesten syöttämät tiedot olla jotain kummaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 16.08.2015 21:02 

Viestit: 201
Hihna vaihdettiin talvella 2013,sen jälkeen ajettu alle 6th joten en usko remmivikaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 19.08.2015 14:36 

Viestit: 201
Kampiakselin asentotunnistin vaihdettu,ei käynnisty edelleenkään.Kun virta on päällä kuuluu pieni naksuminen,niinkuin rele,ei oikein saa paikallistettua missä kohti kojelaudan alla tuo on.Voisko tuo olla syy?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 19.08.2015 20:13 

Viestit: 16
No tuattaa, pystyiskö vaikka vanhalla kunnon strobolla toteemaan ajoitusmerkeistä notta onko jako sittenkin hypänny?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 20.08.2015 09:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
cxtb2 kirjoitti:
saa bensaa, mutta onko bensan paine riittävä? itsellä hajosi bensapumppu niin, että jakotukkiin tuli kyllä bensaa, mutta paine ei ihan riittänytkään... pumpum vaihdon jälkeen pelasi taas hienosti.


Tässäkin tapauksessa viallisella polttoainepumpulla polttoaine lensi kyllä 4m. jakotukin päästä irroitetusta letkusta... silti paine ei riittänyt suuttimille.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 20.08.2015 09:40 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Pitääskö mitata paine?



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: