|
Kirjoittaja |
Viesti |
noever ZX
|
Viestin otsikko: XM käynnistysongelma Lähetetty: 14.08.2015 13:21 |
Viestit: 201
|
Xm v6y4 oli sammunut ajossa risteykseen,ei käynnisty sen jälkeen.Starttaa,saa bensaa ja kipinä tulee,mutta ei käynnisty.Kun seisoo esim yön yli niin tupsauttaa startatessa kerran ja se on siinä.Ennen tätä ongelmaa toiminut moitteettomasti.Mistä kannattais aloittaa vian etsintää?
|
|
|
|
 |
BXboy89
|
Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma Lähetetty: 14.08.2015 16:32 |
Viestit: 519
|
Jako kohdillaan?
Dee Schneider ja Tepsu
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma Lähetetty: 14.08.2015 16:35 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
saa bensaa, mutta onko bensan paine riittävä? itsellä hajosi bensapumppu niin, että jakotukkiin tuli kyllä bensaa, mutta paine ei ihan riittänytkään... pumpum vaihdon jälkeen pelasi taas hienosti.
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
noever ZX
|
Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma Lähetetty: 14.08.2015 17:59 |
Viestit: 201
|
Aika vaikea uskoa että jako ois hypännyt kun automaattilaatikko ja tasaisesta vauhdista hiljennetty risteykseen ja sammunut siinä.Avasin jakotukin liitoksen sen jälkeen kun olin käyttänyt virtaa päällä,niin bensa oikein lensi,olettaisin siitä että on painetta.Kun seisonut niin startatessa tupsauttaa pakarissa kerran ei muuta.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma Lähetetty: 14.08.2015 18:14 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Kampiakselin asentoanturi? YKK-anturistakin jotkut puhuu...
Vaihteiston päällä, vauhtipyörän kehältä hammastusta lukee, hieman huonosti näkösällä mutta imuletkun kaasuläpältä irroittaessa näkyvyys ainakin paranee...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
noever ZX
|
Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma Lähetetty: 14.08.2015 18:51 |
Viestit: 201
|
Pystyykö asentotunnistinta mitenkään testaamaan?Toisessa oli aikoinaan käynnistysongelma niin silloin vaihdoin,en muistaakseni kysynyt edes voiko sen kunnon todeta jotenkin.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma Lähetetty: 14.08.2015 18:57 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Yleismittarilla ohmit mittaamalla saa suuntaa, muistelisin arvon olevan 300 ohmin luokkaa. Oskilloskoopilla näkisi sitten mitä sieltä oikeasti tulee, siniaaltoa pitäisi tulla kun startilla pyörittää, jättäen välillä pidemmän välin aaltojen välille.
Lämmitämällä anturia ja heiluttamalla piuhaa, saa yleismittarillakin selville katkeaako yhteys lämmetessään tai piuhan liikahtaessa.
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
elvi5p
|
Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma Lähetetty: 14.08.2015 20:12 |
Viestit: 16
|
Ensin pitäis päätellä kumpi se on.
-2 piuhainen, magneettinen "pulssigeneraattori."
Tai
-3- piuhanen Hall-anturi.
Tämä on nyt yleistystä:
2 - piuhanen ei tartte ulkoista virtaa, eli tekee oman vaihtovirtajännitteensä Acv. Esim startatessa tulee jotain 1 Acv. Nousee kierrosten noustessa.
3- piuhanen HALL-anturi antaa digitaalista Dc pulssia eli on/off kanttiaaltoa. Voi mitata Dc voltteja että tuleeko signaalista mitään. Paras mittaus joko yleismittarilla jossa hertz ___¡---¡___¡---¡__ ominaisuus tai oskilloskoopilla.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma Lähetetty: 14.08.2015 20:29 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
elvi5p kirjoitti: Ensin pitäis päätellä kumpi se on.
-2 piuhainen, magneettinen "pulssigeneraattori."
Tai
-3- piuhanen Hall-anturi. Päättelin sen siitä (ja muistelin autoa ja sen ikää), että kyseessä on automaattivaihteinen versio. Oletus että ZPJ -moottorilla. Vain ZPJ4 oli Hall -anturilla, muut VR -anturilla, eikä ZPJ4 -moottoria saanut automaattivaihteiston kanssa, kaikissa on silti kolme napaa liittimessä. VR -anturissa on yksi napa varattu kaapelin häiriösuojaukseen, kaksi muuta anturin kelan napoihin... Eli siis, "magneettinen pulssigeneraattori" on kyseessä. Paitsi jos kuitenkin on kyseessä ns. "remmikutonen", eli jakopää on hihnalla, siitäpä en (vielä) tiedä minkälaisella anturilla siinä on kampiakselin asento tunnistettu...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
noever ZX
|
Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma Lähetetty: 14.08.2015 20:57 |
Viestit: 201
|
Kyseessä on vm-95 ja remmikoneella oleva
|
|
|
|
 |
elvi5p
|
Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma Lähetetty: 14.08.2015 21:27 |
Viestit: 16
|
jasu kirjoitti: elvi5p kirjoitti: Ensin pitäis päätellä kumpi se on.
-2 piuhainen, magneettinen "pulssigeneraattori."
Tai
-3- piuhanen Hall-anturi. Päättelin sen siitä (ja muistelin autoa ja sen ikää), että kyseessä on automaattivaihteinen versio. Oletus että ZPJ -moottorilla. Vain ZPJ4 oli Hall -anturilla, muut VR -anturilla, eikä ZPJ4 -moottoria saanut automaattivaihteiston kanssa, kaikissa on silti kolme napaa liittimessä. VR -anturissa on yksi napa varattu kaapelin häiriösuojaukseen, kaksi muuta anturin kelan napoihin... Eli siis, "magneettinen pulssigeneraattori" on kyseessä. Paitsi jos kuitenkin on kyseessä ns. "remmikutonen", eli jakopää on hihnalla, siitäpä en (vielä) tiedä minkälaisella anturilla siinä on kampiakselin asento tunnistettu... Ok. Sanon vielä sen verran että joissakin voi tulla esim. 0,3 Acv startatessa ja sekin voi olla ihan OK. Jos mitään ei tule niin se on ns. död. Näitä nyt on jos jonkin mallisia ja piuhasia ja välillä snadisti h-moilasena myös 
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma Lähetetty: 14.08.2015 21:39 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Sen verran jäi mieltä vaivaamaan, että piti kaivaa sähkökuvat esille. Niiden mukaan on myös "remmikoneessa" VR-anturi, ainakin moottorinohjaimen Bosch Motronic MP 7.0 yhteydessä, oliko muita ohjaimia Xm:n kanssa, sitä en sanoa osaa, mutta epäilen ettei olisi ollut...  Ja joo, vaihtojännitettä voi myös mitata yleismittarilla, skoopilla katsellen tuonnäköistä käppyrää pitäisi löytyä...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma Lähetetty: 14.08.2015 23:12 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Ei noissa ole vielä Hall-mallia käytetty. Nykyään on magneto-resistivejä..
|
|
|
|
 |
ilkkata
|
Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma Lähetetty: 15.08.2015 14:39 |
Viestit: 179
|
noever ZX kirjoitti: Kyseessä on vm-95 ja remmikoneella oleva Eikös remmikoneet tullut vasta -98 malliin
|
|
|
|
 |
noever ZX
|
Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma Lähetetty: 15.08.2015 19:40 |
Viestit: 201
|
En tiedä sulle on voinut tulla vaikka 2005,mutta tämä on vm-95 tuotu Belgiasta ja on remmikoneella.
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma Lähetetty: 15.08.2015 20:02 |
Viestit: 644 Paikkakunta: Vaasa
|
Koska remmi on viimeksi vaihdettu jos tosiaan sellainen on?
1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma Lähetetty: 15.08.2015 21:45 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
ilkkata kirjoitti: noever ZX kirjoitti: Kyseessä on vm-95 ja remmikoneella oleva Eikös remmikoneet tullut vasta -98 malliin Manuaalivaihteisena sai remmikoneen aikaisemmin, automaattiin muistaakseni vasta -98 olisi sen saanut ja samalla poistui Diravi tuotannosta. Korjaa joku jos mehtään meni...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma Lähetetty: 15.08.2015 21:48 |
Viestit: 5125
|
noever ZX kirjoitti: En tiedä sulle on voinut tulla vaikka 2005,mutta tämä on vm-95 tuotu Belgiasta ja on remmikoneella. Katso vielä selvyyden vuoksi vaikka moottorin koodi, ainakin kotimaista alkuperää olevista näkee myös kun syöttää rekisterinumeron bilteman autohakuun: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Miksi se ihmetyttää johtuu siitä että vuonna -95 ei vielä tehty citroenin remmi V6:sta, ES9J4 valmistus alkoi vasta vuoden -97 puolella? Vai puhutaanko nyt jostain muusta koneesta? Ulospäin koneet on aika eri näköisiä, ainakin imusarjan muodosta luulisi erottavan (myös erilaiset peitemuovit on aika eri näköisiä) eli googleen ES9J(4) tai ZPJ4/ZPJ engine, voi vertailla mikä kone on Tai mikä noista siis lienee pellin alla (jos kuvat toimii...): Remmi ES9J4:  ZPJ4:  ZPJ: (2 venttiiliä/pytty)  Toki rekisterinumeron perusteella tapahtuva haku saattaa kertoa jotain outoa jos kone on vaihdettu tai jos auto tuotu käytettynä voi virkamiesten syöttämät tiedot olla jotain kummaa.
|
|
|
|
 |
noever ZX
|
Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma Lähetetty: 16.08.2015 21:02 |
Viestit: 201
|
Hihna vaihdettiin talvella 2013,sen jälkeen ajettu alle 6th joten en usko remmivikaan.
|
|
|
|
 |
noever ZX
|
Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma Lähetetty: 19.08.2015 14:36 |
Viestit: 201
|
Kampiakselin asentotunnistin vaihdettu,ei käynnisty edelleenkään.Kun virta on päällä kuuluu pieni naksuminen,niinkuin rele,ei oikein saa paikallistettua missä kohti kojelaudan alla tuo on.Voisko tuo olla syy?
|
|
|
|
 |
elvi5p
|
Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma Lähetetty: 19.08.2015 20:13 |
Viestit: 16
|
No tuattaa, pystyiskö vaikka vanhalla kunnon strobolla toteemaan ajoitusmerkeistä notta onko jako sittenkin hypänny?
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma Lähetetty: 20.08.2015 09:30 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
cxtb2 kirjoitti: saa bensaa, mutta onko bensan paine riittävä? itsellä hajosi bensapumppu niin, että jakotukkiin tuli kyllä bensaa, mutta paine ei ihan riittänytkään... pumpum vaihdon jälkeen pelasi taas hienosti. Tässäkin tapauksessa viallisella polttoainepumpulla polttoaine lensi kyllä 4m. jakotukin päästä irroitetusta letkusta... silti paine ei riittänyt suuttimille.
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: XM käynnistysongelma Lähetetty: 20.08.2015 09:40 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Pitääskö mitata paine?
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
|
|