|
Kirjoittaja |
Viesti |
jptcool
|
Viestin otsikko: 1920 - luvun virikone Lähetetty: 08.09.2015 22:26 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Parainen
|
Tämmöinen mosa löytyi Raaseporin peräkyliltä. Ilmeisesti aikansa lastutuksia. Sivuventtiili koneeseen laitettu tönärit ja kansiventtiileillä varustettu kansi. Gookkeli kertoi moisen olleen Citroen 5HP type C:n keulalla, tavallisen 5HP:n nokalla sivuventtiili versio. Tietäjät kertoo totuuden. Cresepelle toimittanut koneita muillekin merkeille. Tästä koneesta löytyi useampia deux cevroneita. Carburaattori by Solex. Löytyykö keneltäkään kuvia tai linkkiä mistä löytyy kuvia kyseisestä moottorista? Liitteet:
Moteur4.jpg [ 95.37 KiB | Katsottu 8294 kertaa ]
Liitteet:
Moteur5.jpg [ 90.72 KiB | Katsottu 8294 kertaa ]
Liitteet:
Moteur6.jpg [ 90.93 KiB | Katsottu 8294 kertaa ]
Lisää kuvia tulossa
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: 1920 - luvun virikone Lähetetty: 08.09.2015 22:29 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Parainen
|
Tässä Liitteet:
Moteur 1.jpg [ 90.55 KiB | Katsottu 8290 kertaa ]
Liitteet:
moteur2.jpg [ 95.13 KiB | Katsottu 8290 kertaa ]
Liitteet:
Moteur3.jpg [ 84.1 KiB | Katsottu 8290 kertaa ]
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: 1920 - luvun virikone Lähetetty: 08.09.2015 22:36 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Parainen
|
Ja vielä Liitteet:
Moteur7.jpg [ 94.98 KiB | Katsottu 8281 kertaa ]
Liitteet:
Moteur8.jpg [ 85.73 KiB | Katsottu 8281 kertaa ]
Liitteet:
Moteur10.jpg [ 119.25 KiB | Katsottu 8281 kertaa ]
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: 1920 - luvun virikone Lähetetty: 08.09.2015 23:14 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Ristuksen notta! Ompa hieno löytö!
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: 1920 - luvun virikone Lähetetty: 08.09.2015 23:29 |
Viestit: 5124
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: 1920 - luvun virikone Lähetetty: 09.09.2015 07:50 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Parainen
|
Tarkemmin kun katselin, niin koneessa ei ole erillistä kantta, vaan se on yhtä puuta lohkon kanssa. Ilahduttavaa, ettei kone ole jumissa. Jos jollain on vanhusprojekti, johon kaivataan tällaista konetta, niin ottaa yhteyttä vaan. Sen saa hankintahintaan (vein konjakkipullon, kun eivät siitä mitään halunneet) tarpeeseen mutta vain tarpeeseen.
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: 1920 - luvun virikone Lähetetty: 09.09.2015 11:13 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Melko perinteinen ranskalainen suunnittelufilosofia paljastuu huomioimalla venttiilikannen helpon irrotettavuuden vaikutus venttiilivälysten säätötyöhön. Huoltotoimenpiteiden suorittamisen vaivattomuuden avulla suunnitteluinsinöörit pitävät huolen ranskalaisautojen omistajien ja asentajien virkeästä mielestä. 
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: 1920 - luvun virikone Lähetetty: 09.09.2015 11:18 |
Viestit: 7816 Paikkakunta: Eurajoki
|
Les Excentriques kirjoitti: Melko perinteinen ranskalainen suunnittelufilosofia paljastuu huomioimalla venttiilikannen helpon irrotettavuuden vaikutus venttiilivälysten säätötyöhön. Huoltotoimenpiteiden suorittamisen vaivattomuuden avulla suunnitteluinsinöörit pitävät huolen ranskalaisautojen omistajien ja asentajien virkeästä mielestä.  Paljon kun joutuu kuitenkin remppaa tekemään niin jää aikaa muuhunkin 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: 1920 - luvun virikone Lähetetty: 09.09.2015 11:45 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
jptcool kirjoitti: Tarkemmin kun katselin, niin koneessa ei ole erillistä kantta, vaan se on yhtä puuta lohkon kanssa. Tuota mainosta kun katselee, niin siinä näkyykin miten viripalikkana myydään koko sylinteriryhmää. Iskutilavuuden muutoksesta ei puhuta mitään, tehoksi mainitaan 5CV ja huippunopeuden kasvua luvataan tavara-autolle 50->70 km/ ja henkilöautolle 80->115 km/h. Tehokin kasvaa 30-100%. Osattiin sitä mainostaa jo liki 90 vuotta sitten.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: 1920 - luvun virikone Lähetetty: 09.09.2015 13:18 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Messinkikyltti moottorin kyljessä on ohje öljyn tarkastamiseen ja vaihtoon: "Tarkista öljyn määrä tarkastustulpasta kampikammion etuosasta. Avaa tulppa ja lisää öljyä, kunnes öljy alkaa valua reiästä ja sulje tulppa, kun virtaus loppuu. Älä koskaan anna kampikammion öljyn tason mennä mittatikun alemman merkin alapuolelle. Vaihda öljy 1 500 km välein."
Ei ole ihan sanatarkka käännös, mutta idea selvinnee. Joku ranskantaitoinen voinee korjata?
"Etablir le niveau de huile en se servant du robinet place en bas et en avant du carter. Ouvrir ce robinet, verser jusqu'à ce que l'huile coule et le refermer lorsque l'écoulement s'arréte. Ne jamais laisser descendre le niveau de l'huile dans le carter au dessous du trait inférieur de la jauge. Vidanger l'huile tous les 1500 kilom."
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: 1920 - luvun virikone Lähetetty: 09.09.2015 16:06 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
|
|
|
 |
|
|