Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 1920 - luvun virikone
ViestiLähetetty: 08.09.2015 22:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1723
Paikkakunta: Parainen
Tämmöinen mosa löytyi Raaseporin peräkyliltä. Ilmeisesti aikansa lastutuksia. Sivuventtiili koneeseen laitettu tönärit ja kansiventtiileillä varustettu kansi. Gookkeli kertoi moisen olleen Citroen 5HP type C:n keulalla, tavallisen 5HP:n nokalla sivuventtiili versio. Tietäjät kertoo totuuden. Cresepelle toimittanut koneita muillekin merkeille. Tästä koneesta löytyi useampia deux cevroneita. Carburaattori by Solex. Löytyykö keneltäkään kuvia tai linkkiä mistä löytyy kuvia kyseisestä moottorista?
Liitteet:
Moteur4.jpg
Moteur4.jpg [ 95.37 KiB | Katsottu 8284 kertaa ]

Liitteet:
Moteur5.jpg
Moteur5.jpg [ 90.72 KiB | Katsottu 8284 kertaa ]

Liitteet:
Moteur6.jpg
Moteur6.jpg [ 90.93 KiB | Katsottu 8284 kertaa ]

Lisää kuvia tulossa



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1920 - luvun virikone
ViestiLähetetty: 08.09.2015 22:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1723
Paikkakunta: Parainen
Tässä
Liitteet:
Moteur 1.jpg
Moteur 1.jpg [ 90.55 KiB | Katsottu 8280 kertaa ]

Liitteet:
moteur2.jpg
moteur2.jpg [ 95.13 KiB | Katsottu 8280 kertaa ]

Liitteet:
Moteur3.jpg
Moteur3.jpg [ 84.1 KiB | Katsottu 8280 kertaa ]



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1920 - luvun virikone
ViestiLähetetty: 08.09.2015 22:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1723
Paikkakunta: Parainen
Ja vielä
Liitteet:
Moteur7.jpg
Moteur7.jpg [ 94.98 KiB | Katsottu 8271 kertaa ]

Liitteet:
Moteur8.jpg
Moteur8.jpg [ 85.73 KiB | Katsottu 8271 kertaa ]

Liitteet:
Moteur10.jpg
Moteur10.jpg [ 119.25 KiB | Katsottu 8271 kertaa ]



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1920 - luvun virikone
ViestiLähetetty: 08.09.2015 23:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Ristuksen notta! Ompa hieno löytö!



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1920 - luvun virikone
ViestiLähetetty: 08.09.2015 23:29 

Viestit: 5124
Joku ainakin myy vanhoja mainoksia koneesta (vai kannesta):
http://www.delcampe.net/page/item/id,25 ... age,D.html

Mainosranska ei oikein taivu, mutta lupaavat lisää vauhtia ja vaarallisia tilanteita sitikkaan?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1920 - luvun virikone
ViestiLähetetty: 09.09.2015 07:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1723
Paikkakunta: Parainen
Tarkemmin kun katselin, niin koneessa ei ole erillistä kantta, vaan se on yhtä puuta lohkon kanssa. Ilahduttavaa, ettei kone ole jumissa. Jos jollain on vanhusprojekti, johon kaivataan tällaista konetta, niin ottaa yhteyttä vaan. Sen saa hankintahintaan (vein konjakkipullon, kun eivät siitä mitään halunneet) tarpeeseen mutta vain tarpeeseen.



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1920 - luvun virikone
ViestiLähetetty: 09.09.2015 11:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Melko perinteinen ranskalainen suunnittelufilosofia paljastuu huomioimalla venttiilikannen helpon irrotettavuuden vaikutus venttiilivälysten säätötyöhön. Huoltotoimenpiteiden suorittamisen vaivattomuuden avulla suunnitteluinsinöörit pitävät huolen ranskalaisautojen omistajien ja asentajien virkeästä mielestä. 8-)



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1920 - luvun virikone
ViestiLähetetty: 09.09.2015 11:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Les Excentriques kirjoitti:
Melko perinteinen ranskalainen suunnittelufilosofia paljastuu huomioimalla venttiilikannen helpon irrotettavuuden vaikutus venttiilivälysten säätötyöhön. Huoltotoimenpiteiden suorittamisen vaivattomuuden avulla suunnitteluinsinöörit pitävät huolen ranskalaisautojen omistajien ja asentajien virkeästä mielestä. 8-)

Paljon kun joutuu kuitenkin remppaa tekemään niin jää aikaa muuhunkin ;)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1920 - luvun virikone
ViestiLähetetty: 09.09.2015 11:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
jptcool kirjoitti:
Tarkemmin kun katselin, niin koneessa ei ole erillistä kantta, vaan se on yhtä puuta lohkon kanssa.
Tuota mainosta kun katselee, niin siinä näkyykin miten viripalikkana myydään koko sylinteriryhmää.
Iskutilavuuden muutoksesta ei puhuta mitään, tehoksi mainitaan 5CV ja huippunopeuden kasvua luvataan tavara-autolle 50->70 km/ ja henkilöautolle 80->115 km/h. Tehokin kasvaa 30-100%. Osattiin sitä mainostaa jo liki 90 vuotta sitten.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1920 - luvun virikone
ViestiLähetetty: 09.09.2015 13:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Messinkikyltti moottorin kyljessä on ohje öljyn tarkastamiseen ja vaihtoon:

"Tarkista öljyn määrä tarkastustulpasta kampikammion etuosasta.
Avaa tulppa ja lisää öljyä, kunnes öljy alkaa valua reiästä ja sulje tulppa, kun virtaus loppuu.
Älä koskaan anna kampikammion öljyn tason mennä mittatikun alemman merkin alapuolelle.
Vaihda öljy 1 500 km välein."

Ei ole ihan sanatarkka käännös, mutta idea selvinnee. Joku ranskantaitoinen voinee korjata?

"Etablir le niveau de huile en se servant du robinet place en bas et en avant du carter.
Ouvrir ce robinet, verser jusqu'à ce que l'huile coule et le refermer lorsque l'écoulement s'arréte.
Ne jamais laisser descendre le niveau de l'huile dans le carter au dessous du trait inférieur de la jauge.
Vidanger l'huile tous les 1500 kilom."



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1920 - luvun virikone
ViestiLähetetty: 09.09.2015 16:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Vähän lisää historiaa. Kuvitelkaapa tuolla autolla 115 km/h 20-luvun valtateillä. :shock:
http://catalogue.gazette-drouot.com/ref ... id=2223482 (kuva+ teksti ranska/englanti)

Citroen B12 vastaavasti muutettuna.
http://la-grange-aux-tacots.forumactif. ... -crespelle (Kuvia + ranskaa)

Autoja on viritetty varmaan koko niiden 130 vuotisen historian ajan.
http://club01.forum-actif.eu/t1811-la-c ... ique-cotal (kuvia + ranskaa)



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: