Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen
ViestiLähetetty: 27.10.2015 18:04 

Viestit: 4
Terve,
Oloni on kovin tyhmä ja kovin onneton. Syynä tähän on ranskalainen auto nimeltään xsara.
Auto meni ja keitti moottoritienopeudessa ja jäähdytinnestettä valui desin verran öljyn sekaan.
Irroitin kannen ja päädyin siihen että mitään ei ole haljennut ja että kannentiivisteenvaihto riittää.
Omasta mielestäni lukitsin nokka-akselit paikoilleen ja konetta en pyörittänyt ennen kuin uusi hihna oli paikoillaan.
No eihän se rötkö käyntiin lähtenyt, kipinä tuli, polttoainetta tuli eli tulpat kastui. Otin jakopään uudelleen auki ja tällä kertaa yritin olla hirveän nokkela.
Ei ehkä olisi kannattanut.....

Laitoin nokka-akselit lukitustapeilla oikeisiin asentoihin. kampiakselia pyöritin omasta mielestäni oikeaan asentoon siten että kampiakselin mutterin luona oleva hahlo osoitti alaspäin. Tällein järkeilin että se olisi ykk:ssa. Pistin paketin kasaan ja kappas, iski paineet imupuolelle :D Eli käytännössä kun starttasi niin jostain syystä tuli helvetinmoinen pöllähdys/pamaus imusarjasta jostain kohtaa. Tämän jälkeen ilmansuodattimen kotelosta ja putkista alkoi tulemaan sellaista pientä savua, en tiedä mitä se savu oli mutta veikkaisin että se on sytyttänyt imupuolelle polttoainetta.

Sitten lueskelin että helvetti tolle kampiakselille löytyy kanssa reikä missä voi lukita kampiakselin yläkuolokohtaan. Luin myös että öljynsuodattimen kohalla pitäisi olla joku reikä millä voi vauhtipyörän lukita siihen ykk kohtaan.

En tiedä onko jako hypännyt pari pykälää kun kone keitti, ainakin se on käynyt niin perkeleen kuumana että muoviputki mikä menee koneen takana, suli :lol:

Enhän mä oikeasti usko että tuosta enään autoa tulee mutta uskomattoman kiva korjaamisen opetteluun tuo on.

Ei teillä kellään olisi vinkkejä miten tuota autoa pitäisi lähteä korjaamaan? Myös tuo kampiakselin lukitusreiän tarkka sijainti helpottaa :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen
ViestiLähetetty: 27.10.2015 18:23 

Viestit: 218
Se on siinä ihan etupuolella, aika lähellä esim lambda-anturia (ainakin näin tu5jp koneen perusteella)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen
ViestiLähetetty: 27.10.2015 18:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Itse kiinnitin 6mm poranterään ison nippusiteen, jonka avulla terän pääsi ujuttamaan paikoilleen. Ajoitustapin reikää ei näe kuin aivan tietystä kulmasta kurkkimalla mutta kyllä se siinä lohkon etukulmalla on.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen
ViestiLähetetty: 27.10.2015 19:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
vauhtipyörään päin .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen
ViestiLähetetty: 27.10.2015 20:06 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Kandeis aluksi ennen kuin alkaa räpeltään ottaaselvää ja tai hommata manuska kyseisstä autosta on helpompaa, kannattaa hommata vieläkin. ;)



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen
ViestiLähetetty: 27.10.2015 20:31 

Viestit: 624
Korjauskäsikirjat ovat sitä varten ja siellä näytetään mistä löytyy ja miten lukitaan hihnapyörät. Erittäin tärkeä on myös asentaa jakopään hihna oikeaan kireyteen ja siihenkin kirja neuvoo kuin myös sylinterinkannen pulttien kiristysjärjestys ja kiristysmomentti ja asteet.
Kokeilemalla ei yleensä tule kuin vahinkoa!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen
ViestiLähetetty: 28.10.2015 09:48 

Viestit: 28
Ehkä sinulla pyörähti kampiakseli 1 kierros liikaa :? , tuliko tahdit tarkastettu?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen
ViestiLähetetty: 28.10.2015 09:58 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kampiakselin kierros sinänsä ei muuta mitään, tilanne pysyy aina samana. Nokka-akseleissa asia muuttuu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen
ViestiLähetetty: 28.10.2015 10:08 

Viestit: 4
Hessu kirjoitti:
Itse kiinnitin 6mm poranterään ison nippusiteen, jonka avulla terän pääsi ujuttamaan paikoilleen. Ajoitustapin reikää ei näe kuin aivan tietystä kulmasta kurkkimalla mutta kyllä se siinä lohkon etukulmalla on.



otin kuvan, kerrotko että onko se tuossa kohtaa?

kaselin kirjoitti:
Kandeis aluksi ennen kuin alkaa räpeltään ottaaselvää ja tai hommata manuska kyseisstä autosta on helpompaa, kannattaa hommata vieläkin. ;)


Jos nyt räpellyksestä olisi kyse niin en edes olisi lähtenyt koko projektia tekemään, kyseessä on auto joka ei minulle mitään ole maksanut. Eikä myöskään kyseessä ole ensimmäinen auto johon kannentiivisteen olen vaihtanut. Edelliset ovat vieläkin ajossa joten olen ilmeisesti jotain tehnyt joskus oikein. Edelliset eivät myöskään olleet ranskalaisia.....

Nyt vaan jostain syystä auto ei startannutkaan pelkällä tiivisteen vaihdolla joten ajattelin jos jako olisi hypännyt vähäsen.

citax kirjoitti:
Korjauskäsikirjat ovat sitä varten ja siellä näytetään mistä löytyy ja miten lukitaan hihnapyörät. Erittäin tärkeä on myös asentaa jakopään hihna oikeaan kireyteen ja siihenkin kirja neuvoo kuin myös sylinterinkannen pulttien kiristysjärjestys ja kiristysmomentti ja asteet.
Kokeilemalla ei yleensä tule kuin vahinkoa!


Kiristykset ovat tapahtuneet maahantuojan ohjeiden mukaan niin sylinterinkannen pultteihin kuin myös jakohihnan kiristimeenkin :)


Liitteet:
20151026_165413.jpg
20151026_165413.jpg [ 48.79 KiB | Katsottu 8197 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen
ViestiLähetetty: 28.10.2015 17:28 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Oli se rimpula ranska tai kiinalainen kannattaa se manuska tai tieto olla,on mukava ja ei ee väärin eikä mee käsi päähän,räpeltämisellä en tark. Että et osaisi korjata, mutta vaikeeta voi olla jos ei oo tietoo mitä pitää tai pitäs tehdä, sorry jos otti totuus luonnolle. :lol: tuntuu räpellykseltä jos kerran ei oo tietoa mistä merkit löytyy tai tapin reijät gookelillakin löytyy.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen
ViestiLähetetty: 28.10.2015 17:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
joopa. kun viittii kattoo , niin kampiakselinkin hihnapyörältä löytyy merkki. mutta varmempaa on semmonen, että ennen kun ottaa vanhan hihnan pois ja nokka-akselit on oikein lukittu , niin huomaa ,että kampiakselin hihnapyörän woodruff kiila näyttää taaksepäin . ssuunnilleen niillä main kun alkaa ettiä sitä vauhtipyörässä olevaa lukituskoloo niin eioo ainakaan kaukana . vielä kun tekee ENNEN vanhan hihnan poistoa vaikka oman merkin sinne jakopään puolelle rattaaseen ja seinämään , niin tietää jatkossakin ,milloin temppurauta on oikeassa asennossa . ja nokathan saa lukittua helposti oikeaan asentoon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen
ViestiLähetetty: 28.10.2015 20:01 

Viestit: 4
kaselin kirjoitti:
Oli se rimpula ranska tai kiinalainen kannattaa se manuska tai tieto olla,on mukava ja ei ee väärin eikä mee käsi päähän,räpeltämisellä en tark. Että et osaisi korjata, mutta vaikeeta voi olla jos ei oo tietoo mitä pitää tai pitäs tehdä, sorry jos otti totuus luonnolle. :lol: tuntuu räpellykseltä jos kerran ei oo tietoa mistä merkit löytyy tai tapin reijät gookelillakin löytyy.


Ei se luonnon päälle ottanut, turhauttaa vain että kun kysyy apua niin vastaus ei liity yhtään siihen mitä olen alunperin edes kysynyt ;)

kokemjne kirjoitti:
joopa. kun viittii kattoo , niin kampiakselinkin hihnapyörältä löytyy merkki. mutta varmempaa on semmonen, että ennen kun ottaa vanhan hihnan pois ja nokka-akselit on oikein lukittu , niin huomaa ,että kampiakselin hihnapyörän woodruff kiila näyttää taaksepäin . ssuunnilleen niillä main kun alkaa ettiä sitä vauhtipyörässä olevaa lukituskoloo niin eioo ainakaan kaukana . vielä kun tekee ENNEN vanhan hihnan poistoa vaikka oman merkin sinne jakopään puolelle rattaaseen ja seinämään , niin tietää jatkossakin ,milloin temppurauta on oikeassa asennossa . ja nokathan saa lukittua helposti oikeaan asentoon.


Tosiaan tuosta minun ensimmäisestä viestistä ei selvinnyt että kampiakselin hihnapyörän otin irti ja merkinkin löysin. Tämän tein siksi että en tosiaan löytänyt sitä lukitusreikää. Laitoin merkin osoittamaan alaspäin, voihan olla että siinä mentiin päin seinää :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen
ViestiLähetetty: 28.10.2015 23:27 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Olisikohan kampiakselin merkkinä siivan kiila; jos olisi kuten Xantia 1.8 16V, niin alaviistoon taaksepäin, samassa linjassa, kuin ö-pohjan sauma. Olisiko tässäkin siivassa vulkanointia, periksiantaneena, sitten ei välttämättä lohkon kolo löydykään. Kuin vain uudella siivalla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara TU5JP4 1.6 16v jakopään jaon laittaminen
ViestiLähetetty: 29.10.2015 00:05 

Viestit: 64
Paikkakunta: Askola
ropsu99 kirjoitti:

otin kuvan, kerrotko että onko se tuossa kohtaa?


Se ajoitustapin reikä on tuosta piirretystä nuolesta vähän sylintereihin päin. Jää tuossa kuvassa lohkolämmittimen kaapelin taakse piiloon.



Xsara Break 1.6 16V -04 paalattu
C5 Break 2.0 16V -04 paalattu
Xsara Break 2.0 16V -03 ajossa
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: