Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: M/S Mariella antennit
ViestiLähetetty: 04.11.2015 16:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Tietäisikö kukaan, minkä järjestelmän antenneja on ympäri laivan keulamaston tyveä?

Nuo siniset purkit siis:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/639 ... G_1138.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/639 ... G_1139.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/639 ... G_1141.JPG

Nämä näyttäisivät ainakin GPS:n antenneilta:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/639 ... G_1140.JPG

Yksi mahdollisuus voisi olla eri operaattorien mobiiliverkkojen antennit, sillä laivalla toimi kännykkä ja netti WLAN:in kautta kutakuinkin koko matkan Helsinki-Tukholma välillä. Konferenssiosastolla oli lisäksi nopeampi yhteys satelliitin kautta.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: M/S Mariella antennit
ViestiLähetetty: 04.11.2015 22:02 

Viestit: 5125
Ei kyllä mitään tietoa, GSM/3G/4G antennejakin voisi olla, mutta melkoinen määrä niitä on ja hassu asetelma eri suuntiin ja päällekkäinkin. Tuskin tuosta järjestelmästä kuitenkaan yhdessä yhtä antennia muodostuu?

Mitään satelliittiantennien kupuja en tuossa huomannut, sellaisiakin luulisi olevan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: M/S Mariella antennit
ViestiLähetetty: 05.11.2015 10:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Satelliittiantennien kuvut ovat tuosta kuvauspaikasta peräänpäin.
Näkyvät esim. tässä kuvassa:
http://www.vikingline.se/globalassets/i ... x369px.jpg
Erilaisia radioantenneja onkin sitten kymmeniä pitkin yläkansia ja mastoja.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: M/S Mariella antennit
ViestiLähetetty: 05.11.2015 16:51 

Viestit: 5125
3G/4G voisi olla siinäkin mielessä että niitä ei tainnut ainakaan alkujaan kuulua varustukseen?

Jos tuo on samaa kaidetta:
http://www.hevosmaailma.net/Sirpa/Grafi ... riella.jpg

Mutta myös kännykkäverkkoa on näemmä tuotu laivojen sisätiloihin jo GSM aikana ja ennen pieniä lisätukiasemia:
http://www.digitoday.fi/mobiili/2004/12 ... 0417303/66

Muistan joskus kironneeni kun kännykkä oli tavannut Ruotsin päässä verkkoa sen verran että oli vaihtanut aikavyöhykettä (syvällä autokannen alla olevassa ikkunattomassa hytissä)... Herätys heitti sitten tunnin pieleen, mutta olisi pitänyt tietysti muistaa ottaa automaattinen päivitys pois tai laittaa lentotilaan, ei tosin ollut Mariella.

On tietysti kaikenlaisia muitakin radiojärjestelmiä kehitetty/muuteltu vuosien saatossa, onhan tuo jo 30 vuotias laiva...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: M/S Mariella antennit
ViestiLähetetty: 05.11.2015 22:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 373
Liittyisikö jotenkin tähän?
http://www.vikingline.com/Documents/pressreleases/20150901-cruiseapp-fi.pdf
https://www.vikingline.fi/merella/viking-line-sovellus/


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: M/S Mariella antennit
ViestiLähetetty: 05.11.2015 23:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7818
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
INikki kirjoitti:

Tuskinpa, ei se appsi saa puhelinta käyttämään mitään erillisiä yhteyksiä erillisiin antenneihin.

Ei toi sijainti kovin loogiselta tunnu millekään 3G tai vastaavalle systeemille. Ehkä joku lähietäisyyden kommunikaatiosysteemi, ehkä joku satamapaikannus/ohjausjärjestelmä?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: M/S Mariella antennit
ViestiLähetetty: 06.11.2015 00:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 373
Teuski kirjoitti:
Tuskinpa, ei se appsi saa puhelinta käyttämään mitään erillisiä yhteyksiä erillisiin antenneihin.

Miksi ei? Kyllähän tuollainen appsi voi ottaa yhteyttä vaikka WLAN Intranettiin.
Asensin tuon appsin ja laivan WLANiin se haluaa yhteyden.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: M/S Mariella antennit
ViestiLähetetty: 06.11.2015 07:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7818
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
INikki kirjoitti:
Teuski kirjoitti:
Tuskinpa, ei se appsi saa puhelinta käyttämään mitään erillisiä yhteyksiä erillisiin antenneihin.

Miksi ei? Kyllähän tuollainen appsi voi ottaa yhteyttä vaikka WLAN Intranettiin.
Asensin tuon appsin ja laivan WLANiin se haluaa yhteyden.

Niin WLANiin toki, mutta tarkoitin siis jotain tavallisesta poikkeavaa verkkoa ja WLAN-antenneilta nuo ei mielestäni vaikuta.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: M/S Mariella antennit
ViestiLähetetty: 06.11.2015 12:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
INikki kirjoitti:
Ei liity, sillä tuo sovellus toimii ihan laivan sisäisessä WLAN-verkossa ja käyttää todennäköisesti ihan laivalla olevaa nettipalvelinta.

Matkapuhelinverkolle laivassa on todennäköisesti omat operaattorikohtaiset tai ainakin roaming-kumppanien tukiasemat ja niille toistimet.

Nuo antennit nimittäin voisivat olla eri operaattorien matkapuhelintukiasemien antenneja.
Vertailun vuoksi esim. https://www.4g-antennit.fi/product/190/ ... 4gltewimax

Paras vaihtoehto puheliikenteelle olisi tietysti joku seurannalla varustettu suunta-antenni, mutta Helsinki-Tukholma välillä puhelintolppia tuntuu olevan ainakin saaristossa lähes joka toisella luodolla.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: M/S Mariella antennit
ViestiLähetetty: 10.11.2015 08:43 

Viestit: 884
Paikkakunta: Naantali
Minä ihmettelen, miksi Vapaavuori ja Katainen ryssivät suuret laivatilaukset pois Suomesta?

http://www.foxnews.com/travel/2015/11/0 ... cmp=hphz02


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: M/S Mariella antennit
ViestiLähetetty: 10.11.2015 10:50 

Viestit: 5125
rundvik kirjoitti:
Minä ihmettelen, miksi Vapaavuori ja Katainen ryssivät suuret laivatilaukset pois Suomesta?

http://www.foxnews.com/travel/2015/11/0 ... cmp=hphz02

Kun ottaa huomioon että kyseinen videolla mainittu varustamo on ostanut Saksalaiselta Meyerin telakalta pilvin pimein jättiristeilijöitä ja pitkiä sarjoja (aikoinaan jo Masa-Kvaerner-Aker-STX aikoina), niin miten tämä uutinen liittyisi mitenkään Meyer Pernon Turun telakkaan tai Vapaavuoreen/Kataiseen?

Yhtä hyvin kai voisi parin vuoden päästä kysyä miksi rundvik/kukamuumuka ryssi tämänkin tilauksen pois Suomesta (silloin valmistuu taas tämän sisaralus, 3018 ja 2019 lisää kai samanlaisia)

Aika monesta maasta telakat ovat hävinneet kokonaan, ei Suomessakaan varmaan paljoa puuttunut etteikö olisi voinut tuo telakka loppuakin?

Eli ihan toisenlaisenkin uutisen voisi telakasta kertoa, nyt näyttää ihan kohtuu hyvältä ja tilauskirjassa on laivoja pidemmäksi aikaa
http://www.hs.fi/talous/a1435714687374
Mutta aika vähän siitäkin on valtion aikaansaannosta, mutta ehkä jonkun verran kuitenkin. Valtio oli jonkun aikaa osaomistajana telakassa, sai kai omansa hyvin takaisin.

Toki voisi olla kiva kaapata kaikki laivojen tuotanto Saksasta Suomeen, mutta kerro miten sinä sen tekisit ja miksi saksalaiset siihen suostuisivat. Ja kun sen olet hoitanut voit varmaan hoitaa myös että kaikki Mersut tehdään jatkossa vain Suomessa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: M/S Mariella antennit
ViestiLähetetty: 10.11.2015 10:56 

Viestit: 909
Juu se on kummallista, että suomalainen työ ei ole kilpailukykyistä oikein mihinkään maahan verrattuna ja sitten kun saksalaiset ostaa telakan, niin tilauskirjat täyttyy heti moneksi vuodeksi. Eikä kauheasti liity Mariellan antenneihin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: M/S Mariella antennit
ViestiLähetetty: 10.11.2015 13:02 

Viestit: 5125
Tuo tilauskirjojen täyttäminenkään ei saa olla itsetarkoitus, ylensä käy niin että lama-aikaan iskee paniikki ja myydään vähän liian halvalla ja niitä sitten joudutaan tekemään ehkä tappiolla kun talous on jo kasvussa. Ja sama toisinpäin: hyvään aikaan tilattujen laivojen tilaajat voivat olla jo konkurssissa ja lama päällä kun laiva valmistuu.

Tuo samainen telakka ajautui konkurssiin viimeksi juuri siten että tilauskirjoissa ja tuotannossa oli hyvä tilanne.
Lainaa:
Yhtäkkiä paisunut tilauskanta yhdessä väärin hinnoiteltujen kauppojen ja useiden muiden syiden kanssa johtivat Wärtsilä Meriteollisuuden konkurssiin 23. lokakuuta 1989. Konkurssipäivänä Pernon telakan tilauskirjassa oli seitsemän alusta, joista kaksi oli varusteluvaiheessa, yksi oli altaassa rakenteilla, kahden rakennustyöt oli osaksi aloitettu ja kaksi oli yhä suunnitteluvaiheessa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pernon_telakka
Einä muuten liity tämäkään Mariellaan, kuin että sieltä Pernosta sekin oli peräisin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: M/S Mariella antennit
ViestiLähetetty: 10.11.2015 15:54 

Viestit: 884
Paikkakunta: Naantali
Obama pelasti aikoinaan GM:n hätälainoittamalla sen.Myöhemmin tienasivat rahaa kun autoyhtiön osake lähti nousuun.Sama malli oltaisiin voitu apinoida suomessakin;ei tarvittaisiin näitä saksalaisia välistävetäjiä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: M/S Mariella antennit
ViestiLähetetty: 10.11.2015 17:20 

Viestit: 5125
rundvik kirjoitti:
Obama pelasti aikoinaan GM:n hätälainoittamalla sen.Myöhemmin tienasivat rahaa kun autoyhtiön osake lähti nousuun.Sama malli oltaisiin voitu apinoida suomessakin;ei tarvittaisiin näitä saksalaisia välistävetäjiä.

Vaan miten sekään menikään:

Bush yritti pelastaa vuonna 2008 GM:n ja Chryslerin hätälainoilla
http://www.hs.fi/autot/a1371496885335

1.6.2009 GM meni konkurssiin (tai sikäläinen Chapter 11, konkurssisuojamenettely)
http://www.taloussanomat.fi/porssi/2009 ... 913489/170

Konkurssin yhteydessä liittovaltio "sai" 60 % osakkeista (Kanada reilu 10 %?, eläkeyhtiöt melkein 20 %...)
Mutta samalla liittovaltio "antoi" 30 miljardia jo annettujen 20 miljardin (dollareissa) päälle

Silloin kun GM palasi pörssiin liittovaltio myi/osakeannissa osakkeita, silloin liittovaltio sai 13,6 miljardia dollaria, myöhemmin myi lisää, tuliko sitten hyvät tienestit liittovaltiolle?

Lainaa:
Osakkeen nykyisellä hinnalla valtio voisi saada 1,2 miljardia dollaria jäljellä olevista osakkeistaan. Näin ollen se saisi kaiken kaikkiaan 39,6 miljardia dollaria takaisin.

Se tarkoittaisi noin 10 miljardin dollarin menetystä veronmaksajille.

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/ ... 316254/304

taisivat lopulta saada pari miljardia arvioitua enemmän takaisin, mutta ei kai melkein kymmenen miljardin tappiota voi tienaamiseksi sanoa?

Jenkit ovat pelastaneet omaa autoteollisuuttaan aika moneen kertaan, mutta ei kai se nytkään kulta-aikaa vietä, ja vaikka autokaupunki Detroit teki USAn suurimman kaupunkikonkurssin noin 20 miljardin veloillaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: M/S Mariella antennit
ViestiLähetetty: 10.11.2015 19:02 

Viestit: 884
Paikkakunta: Naantali
En tiedä onko vertailukelpoista tai viisasta verrata vanhaa GM yhtiötä tähän nykyiseen,mutta se ainakin on selvä että firman velat ovat pinentyneet radikaalisti.Ennen sitä velkaa oli 94,7biljonaa talaa,nyt enään 17biljonaa talaa.Suomalaisessa kirjanpidossa velatkin voivat muuttua saataviksi.

PS.Biljoonassa on 12 nollaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: M/S Mariella antennit
ViestiLähetetty: 10.11.2015 19:38 

Viestit: 5125
rundvik kirjoitti:
En tiedä onko vertailukelpoista tai viisasta verrata vanhaa GM yhtiötä tähän nykyiseen,mutta se ainakin on selvä että firman velat ovat pinentyneet radikaalisti.Ennen sitä velkaa oli 94,7biljonaa talaa,nyt enään 17biljonaa talaa.Suomalaisessa kirjanpidossa velatkin voivat muuttua saataviksi.

PS.Biljoonassa on 12 nollaa.


PS. Suomen biljoonassa voi ollakin, mutta Jenkkien Billion on vain Suomen miljardi, eli mikä lienee lähteenä...

Ja vielä kun ottaa huomion että ehkä maailman velkaisimman maan eli USAn valtion velka on luokkaa 18,5 biljoonaa, niin lienee GM:n luvut Billion Dollars=Miljardia Dollaria?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: M/S Mariella antennit
ViestiLähetetty: 10.11.2015 20:39 

Viestit: 5125
PS/2 Viime vuonna (2014) valittelivat että GM on pahaa vauhtia menossa samaan suuntaan kuin ennen konkurssia, kun velka oli kivunnut jo 40 miljardiin dollariin ja kasvoi miljardin kuukaudessa, eli luku "17" lienee jo vanhaa tietoa, konkurssissahan nuo velat lienevat samalla nollaantuneet ainakin jotenkin kuten entisten osakkeenomistajien omaisuudetkin.
http://nlpc.org/stories/2014/07/24/gm-d ... disappoint

Pitäisköhän Mariellan antenneja oikein kysyä laivalta, kun ei taida kellään olla sisäpiiritietoakaan?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: M/S Mariella antennit
ViestiLähetetty: 11.11.2015 14:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Mutta jospa pidettäisiin tämä ketju meriliikenteessä käytettävien antennien ihmettelyketjuna, eikä GM:n tappioiden ihmettelynä. :roll:

rundvik kirjoitti:
En tiedä onko vertailukelpoista tai viisasta verrata vanhaa GM yhtiötä tähän nykyiseen,mutta se ainakin on selvä että firman velat ovat pinentyneet radikaalisti.Ennen sitä velkaa oli 94,7biljonaa talaa,nyt enään 17biljonaa talaa.Suomalaisessa kirjanpidossa velatkin voivat muuttua saataviksi.

PS.Biljoonassa on 12 nollaa.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: M/S Mariella antennit
ViestiLähetetty: 11.11.2015 19:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Pistinpä viestiä ihan varustamolle, josta noiden purkkien vahvistettiin olevan tosiaan 3G ja 4G-antenneja.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: