rundvik kirjoitti:
Obama pelasti aikoinaan GM:n hätälainoittamalla sen.Myöhemmin tienasivat rahaa kun autoyhtiön osake lähti nousuun.Sama malli oltaisiin voitu apinoida suomessakin;ei tarvittaisiin näitä saksalaisia välistävetäjiä.
Vaan miten sekään menikään:
Bush yritti pelastaa vuonna 2008 GM:n ja Chryslerin hätälainoilla
http://www.hs.fi/autot/a13714968853351.6.2009 GM meni konkurssiin (tai sikäläinen Chapter 11, konkurssisuojamenettely)
http://www.taloussanomat.fi/porssi/2009 ... 913489/170Konkurssin yhteydessä liittovaltio "sai" 60 % osakkeista (Kanada reilu 10 %?, eläkeyhtiöt melkein 20 %...)
Mutta samalla liittovaltio "antoi" 30 miljardia jo annettujen 20 miljardin (dollareissa) päälle
Silloin kun GM palasi pörssiin liittovaltio myi/osakeannissa osakkeita, silloin liittovaltio sai 13,6 miljardia dollaria, myöhemmin myi lisää, tuliko sitten hyvät tienestit liittovaltiolle?
Lainaa:
Osakkeen nykyisellä hinnalla valtio voisi saada 1,2 miljardia dollaria jäljellä olevista osakkeistaan. Näin ollen se saisi kaiken kaikkiaan 39,6 miljardia dollaria takaisin.
Se tarkoittaisi noin 10 miljardin dollarin menetystä veronmaksajille.
http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/ ... 316254/304taisivat lopulta saada pari miljardia arvioitua enemmän takaisin, mutta ei kai melkein kymmenen miljardin tappiota voi tienaamiseksi sanoa?
Jenkit ovat pelastaneet omaa autoteollisuuttaan aika moneen kertaan, mutta ei kai se nytkään kulta-aikaa vietä, ja vaikka autokaupunki Detroit teki USAn suurimman kaupunkikonkurssin noin 20 miljardin veloillaan.