|
Kirjoittaja |
Viesti |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakon poistaminen? Lähetetty: 05.01.2016 14:22 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Ealab, minusta tuntuu että se oli tehty jo silloin lumelle. Mutta esim eteläisen Euroopan ja Jenkkien M+S on kuin hyvä kesärengas. Jo 60 luvulla osattiin tehdä gummeja lumelle.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakon poistaminen? Lähetetty: 05.01.2016 15:45 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Joo, Michelin X toimii yllättävänkin hyvin lumella. Ja kun katsoo pintaa, niin ei tarvitse miettiä miksi. Kapea kuvio, paljon sahalaitaisia lamelleja, tulee nykyiset kitkarenkaat pinnasta mieleen... Profiilikin kivan korkea, maltilliset paineet renkaassa joten muotoutuukin kivasti tienpintaan...
Mitäs tästä nyt on, muutama vuosi takaperin, kun käytiin Halonhakkaajan -57 Ds:ää testaamassa tammikuussa, juurikin Michelin X -renkain varustettuna. Kyllä kovin yllättyä taas kerran sai, miten vanha kesärengasmalli talvellakin toimii..!
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakon poistaminen? Lähetetty: 05.01.2016 18:00 |
Viestit: 5861 Paikkakunta: Lahti
|
Talvirengaspakko koskee myös 2-pyöräisiä, menkääs katsomaan monessako mopossa on talvirenkaat Ei tosin mullakaan ollut aikoinaan mut perheen teinillä oli, aika lailla ihmetyttää noi vanhemmat jotka laskee kersansa kesärenkailla liikenteeseen 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakon poistaminen? Lähetetty: 06.01.2016 02:17 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Kuten Jasu kertoo, lamelleja... ne puuttuu TÄYSIN monista kitkoista. Toimivat vain vesisateessa ilman lamelleja.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakon poistaminen? Lähetetty: 06.01.2016 10:48 |
Viestit: 1940 Paikkakunta: Helsinki
|
Xari kirjoitti: Talvirengaspakko koskee myös 2-pyöräisiä, menkääs katsomaan monessako mopossa on talvirenkaat Itsekin tuossa 2000...2004 vetelin 50cc moposkodella työmatkaa läpi vuoden ja parina ekana talvena alla oli 10" nappulakumit, nasta per nappula. Sittemmin kun ei ollut vaihtovanteita ja siksi nuo kumit olisi aina pitänyt vaihdattaa samoille vanteille, laiskistuin ja ajelin samoilla kesäslikseillä läpi vuoden. PK-seudulla kun pääsee vetämään 100% fillariteillä, jotka nekin on paikoin jopa paremmin hoidetut kuin Kehä I siinä vieressä, niin ihan hyvin sitä noinkin pärjäsi. Sen 2-3 krt talvessa tuli moppe kipattua, mutta mp-ajoasu suojineen piti ukon kondiksessa, joten näistä selvittiin aina pelkällä lumien pölistelyllä ja taas matka jatkui Cikatti kirjoitti: Kuten Jasu kertoo, lamelleja... ne puuttuu TÄYSIN monista kitkoista. Toimivat vain vesisateessa ilman lamelleja. Miten ihmeessä tuollainen rengas voi saada kylkeensä M+S merkinnän? Eikö tuonkaan takana ole mitään muuta kuin valmistajan oma lupaus = kiinalaine painaa sen kumin kylkeen ihan mielellään jos sillä saadaan myynti nousemaan, kuten ne tekee mm. CE-merkinnänkin kanssa 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakon poistaminen? Lähetetty: 06.01.2016 11:56 |
Viestit: 5125
|
HiTec kirjoitti: ... Miten ihmeessä tuollainen rengas voi saada kylkeensä M+S merkinnän? Eikö tuonkaan takana ole mitään muuta kuin valmistajan oma lupaus = kiinalaine painaa sen kumin kylkeen ihan mielellään jos sillä saadaan myynti nousemaan, kuten ne tekee mm. CE-merkinnänkin kanssa  Jos en ihan väärässä ole (ja voin hyvin ollakin) niin Suomessa olisi sallittu käyttää talvella kuumille hiekka-aavikoille tai tropiikin mutavelliin suunniteltuja renkaita kunhan niissä on merkintä M+S. Suomessa saa ainakin käyttää myös ei niin talvisiin olosuhteisiin suunniteltuja "keski-Euroopan kitkoja vaika niitä ei tänne suositella. STRO pitää jonkinmoista listaa renkaista, jotka on suunniteltu talvikäyttöön, mutta ei sekään ole laki, eikä tarkkakaan, vanhoja nokialaisiakin ainakin listalla on, muttei niin vanhoja kun Nokian oli vielä Nokia. http://stro.se/wp-content/uploads/2015/ ... newfin.pdfLaki kai vaan määrittelee talvirenkaan muttei mitä sille asetetaan vaatimuksia, Trafi taas kertoo että talvirenkaan tunnistaa MS M+S M&S merkinnöistä. Eipäs nyt saa mieleen sen yhden aasialaisen kesärenkaan nimeä ja mallia, joka on M+S merkeillä? [Edit] Niin se taitaa olla M+S saa laittaa mihin rinkulaan vaan: http://www.rengas-online.com/FAQs/Kysym ... .html#1770Lainaa: Otathan huomioon, ettei yksinomaan merkintä M+S kerro renkaan todellisesta soveltuvuudesta talvisiin ajo-olosuhteisiin. M+S ei ole suojattu merkintä. Eli saakohan sakot jos ajaa kesärenkailla joissa on M+S merkintä...
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakon poistaminen? Lähetetty: 06.01.2016 12:19 |
Viestit: 5125
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakon poistaminen? Lähetetty: 06.01.2016 12:36 |
Viestit: 5861 Paikkakunta: Lahti
|
M+S merkityt kesärenkaat olis ihan hyvä valinta muuten vaikka Beksiin kun sillä ei yleensä talvella ajeta niin ei viitsi vaihtaa talvirenkaita mut noi kiinalaiset on yleensä niin paskoja ettei niillä viitsi ajaa kesälläkään. Nyt siinä on tosin alla jotkut Hankookit jotka pilaa koko auton 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakon poistaminen? Lähetetty: 06.01.2016 12:38 |
Viestit: 1180
|
Mulla on myös pakussa ja retkuiluautossa Goodriden halpikset. Ei pelkästään siksi, että ovat halvat. Ovat myös osoittautuneet hiljaisiksi, kestäviksi ja hyviksi ajaa. Tämä rengasmerkki oli ainakin vuosi sitten lähes puolet halvempi kotimaisessa nettikaupassa. Talviajelulle voisi lähteä retkuiluautollakin. Lisämerkinnät: 8PR M+S ⇒ Sallittu talvikäyttöön http://www.rengaskontti.fi/auton-renkaat/OMA1275856495
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
citromes
|
Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakon poistaminen? Lähetetty: 06.01.2016 15:32 |
Viestit: 140
|
Iltalehdestä lainattua: Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein pitää talvirengaspakon väljentämistä erittäin hyvänä ajatuksena. - Jos ajatellaan tämän vuoden joulukuuta, Helsingissä ja Etelä-Suomessa ei ollut mitään tarvetta talvirenkaille. Onhan se ekologisempaa ajaa kesärenkailla, jos on kesärengaskelit.
Mitenkähän tuon Palsternakan mielestä olisi myös ne nopeusrajoitusten muutokset järkeviksi myös talviaikaan,ettei sulilla moottoriteillä hissuteltaisi kahdeksaakymppiä..aikoina jolloin on paremmat kelit talvella kuin monesti kesällä. Ei taitaisi mennä läpi .Kamera ja sakkotulot on tulevaisuudessa vaan suurempi tulonlähde valtiolle,josta ei luovuta.
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakon poistaminen? Lähetetty: 06.01.2016 16:06 |
Viestit: 1180
|
citromes kirjoitti: Iltalehdestä lainattua: Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein pitää talvirengaspakon väljentämistä erittäin hyvänä ajatuksena. - Jos ajatellaan tämän vuoden joulukuuta, Helsingissä ja Etelä-Suomessa ei ollut mitään tarvetta talvirenkaille. Onhan se ekologisempaa ajaa kesärenkailla, jos on kesärengaskelit.
Vai ei ole ollut liukasta...? Missä uutispimennossa tuo liikenneturvallisuusjohtaja oikein majailee? 15.12.15 Liukas keli teki tepposet: pelti rytisi Vantaallahttp://www.helsinginuutiset.fi/artikkel ... -vantaalla4.12.2015 Yön pääkallokelissä onnettomuussuma – Helsingissä 12 kolaria ennen aamuruuhkaahttp://www.metro.fi/uutiset/a1387815599342Tuo vapautus talvirengaspakosta tulee toteuttaa siten kuin Keski-Euroopassa. Elikä kun sanotaan, että liukkaalla kelillä tulee olla talvirenkaat, niin ne pitää olla sakon uhalla. Siis vaikka marraskuussa. Ja sakon pitää olla niin suuri, että autoilijoilta sitä omaakin järkeä alkaa löytymään.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakon poistaminen? Lähetetty: 06.01.2016 16:38 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
citromes kirjoitti: - Jos ajatellaan tämän vuoden joulukuuta, Helsingissä ja Etelä-Suomessa ei ollut mitään tarvetta talvirenkaille. Ahaa... se ei siis ollut vielä liukasta, kun aamulla asfaltin päälle peilijääksi jäätyneen veden päälle satoi päivällä pakkaslunta. Tuli muuten melkoisen näyttäviä luistoja silloin ihan juoksuvauhdissakin - ja jaksoi tuo oma laiska kinneri jossain vähän sutaistakin. Ja oli niitä lipakoita päivä muutenkin. Ja pelkästään Etelä-Suomessa olen autoillut viime ja tänä vuonna... Pitäisiköhän johtaha Pastersteinin tänä vuonna tulla oman konttorin ulkopuolelle katsomaan kelejä?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
2cv-Olli
|
Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakon poistaminen? Lähetetty: 06.01.2016 22:24 |
Viestit: 497
|
Noista talvirengas- ja talvirajoitusaikatauluista tulee armeijan ajat mieleen. Kesa- ja talvitamineiden kayttonottoajankohdalla ei ollut juurikaan tekemista vallitsevan keliolosuhteen kanssa. Armeijan tapaan liikenteessakin siirrytaan talviaikaan kaikkialla maassa samaan aikaan, vaikka keliolosuhteet eroavat toisistaan merkittavastikin..
Taalla saaristossa talvikumeja veivataan alle samaan aikaan alle kuin Utsjoella. Talvirenkaita taalla ei olisi tarvinnut pariin vuoteen lainkaan, ja sita ennenkin vain satunnaisesti parina paivana talven mittaan. Nyt on pakkasta, mutta paateiden pinnat ovat taalla kuivat aina Satakuntaa myoten.
Mlestani voitaisiin siirtya systeemiin, etta talvirenkaiden kayttoa edellytettaisiin kelin niin vaatiessa. Vaikkapa niin, etta alle +1 asteen lampotilassa ja kun tien pinta ei ole kuiva, talvirenkaita olisi kaytettava. Sama voisi koskea talvinopeusrajoituksia – olisivat voimassa vain talvirenkaita edellyttavissa keliolosuhteissa.
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakon poistaminen? Lähetetty: 06.01.2016 23:07 |
Viestit: 1180
|
2cv-Olli kirjoitti: Noista talvirengas- ja talvirajoitusaikatauluista tulee armeijan ajat mieleen. Kesa- ja talvitamineiden kayttonottoajankohdalla ei ollut juurikaan tekemista vallitsevan keliolosuhteen kanssa. Armeijan tapaan liikenteessakin siirrytaan talviaikaan kaikkialla maassa samaan aikaan, vaikka keliolosuhteet eroavat toisistaan merkittavastikin..
Eikös sotilaan käsikirjassa lukenut: "Sukset edistävät liikkumista, etenkin talvella."
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakon poistaminen? Lähetetty: 07.01.2016 11:22 |
Viestit: 909
|
2cv-Olli kirjoitti: Noista talvirengas- ja talvirajoitusaikatauluista tulee armeijan ajat mieleen. Kesa- ja talvitamineiden kayttonottoajankohdalla ei ollut juurikaan tekemista vallitsevan keliolosuhteen kanssa. Armeijan tapaan liikenteessakin siirrytaan talviaikaan kaikkialla maassa samaan aikaan, vaikka keliolosuhteet eroavat toisistaan merkittavastikin..
Taalla saaristossa talvikumeja veivataan alle samaan aikaan alle kuin Utsjoella. Talvirenkaita taalla ei olisi tarvinnut pariin vuoteen lainkaan, ja sita ennenkin vain satunnaisesti parina paivana talven mittaan. Nyt on pakkasta, mutta paateiden pinnat ovat taalla kuivat aina Satakuntaa myoten.
Talvinopeusrajoituksissa tuo pitää paikkansa, mutta onhan talvirenkaiden saa ja pakko päivämäärissä alkupäässä kuukauden ero ja loppupäässä ennemmänkin. Kun tuo pakkanen tuosta lauhtuu nopeasti viikonloppuna, niin tiet ovat liukkaat, myös siellä saaristossa.
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakon poistaminen? Lähetetty: 07.01.2016 11:32 |
Viestit: 1940 Paikkakunta: Helsinki
|
Pasis kirjoitti: onhan talvirenkaiden saa ja pakko päivämäärissä alkupäässä kuukauden ero ja loppupäässä ennemmänkin Ynnä talvirenkaita saa käyttää vielä noidenkin aikojen ulkopuolella mikäli keliolosuhteet niin edellyttävät, vaikka sitten esim. heinäkuussa jos keli niin vaatii Eli nyt tavallaan vain luovuttaisiin noista saa/pakko ehdottomista kalenteripäivistä ja siirryttäisiin pelkkään kelin vaatimuksiin, joka ainakin minun mielestäni on ihan hyvä asia. Jos joku tosiaan jaksaa niitä kumejaan päivittäin vaihdella sen mukaan mitä keli ikkunasta näyttää olevan, niin ihan vapaasti. Eli eiköhän tässä taas kuitenkin pidetä hirveää älämölöä tyhjästä ja mikään kuitenkaan käytännössä muutu mihinkään, ihmiset vaihtelee ne kumit autoihinsa ihan niin kuin tähänkin saakka 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakon poistaminen? Lähetetty: 07.01.2016 22:48 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
2cv-Olli kirjoitti: Noista talvirengas- ja talvirajoitusaikatauluista tulee armeijan ajat mieleen. Kesa- ja talvitamineiden kayttonottoajankohdalla ei ollut juurikaan tekemista vallitsevan keliolosuhteen kanssa. Muistankos väärin vai menikös armeijassa kesä-/talvivarusteiden käyttöönotto varuskuntakohtaisesti?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakon poistaminen? Lähetetty: 10.01.2016 21:01 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Haa. Nythän mie huomasin niistä kitkattomista=nastattomista talvirenkaista sen juonen, miksi niitä suositaan - niillä voidaan antaa äänimerkkejä. Tuli tarvetta käydä Helsingissä perjantaina. Lähdin siinä sitten päivällä Katajanokalta keskustassa nopeasti käymään ja alkoi samalla keli lauhtua nopeasti, lumen alkaessa tipahdella taivaalta. Risteyksistä liikkeelle lähtiessä ympärillä nastattomilla ajavat antoivat aina liikkeellelähdöstä tai sen yrityksestä suhisevan äänimerkin... En mie moista kitkallisilla=nastallisilla osannut antaa, kun vaan häivyin paikalta  Oli kyllä melkoisen lipakka keli, alkoi nastojenkin kanssa kammeta poikittain, kun Haagan liikenenympyrästä Varistoon päin kiihdytin. 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakon poistaminen? Lähetetty: 11.01.2016 13:29 |
Viestit: 5861 Paikkakunta: Lahti
|
Just kävin kesärenkailla kylillä ilman mitään ongelmia, K-1:n suikkalakki veti kyllä takapihalle päin sen verran vauhdikkaasti että katsoi parhaaksi huomauttaa ajoneuvon rengastuksesta 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakon poistaminen? Lähetetty: 11.01.2016 14:16 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
ealab kirjoitti: Jo aikoinaan 60-luvulla kehuttiin Misukka X-renkaiden talvipitoa. Ei varmaan ollut hassumpi, sen aikaisiin talvirenkaisiin verrattuna.  125:lla ajelee hienosti talvikeleillä, eteneminen on varmaa ja joutuisaa. Toisaalta äkkijarrutuksessa voi tulla kiire. Kokeiltu on sekin.
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakon poistaminen? Lähetetty: 11.01.2016 15:23 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Sätkällä ennen kun toi pakkorenkastus tuli ajelin noilla Xllä kesät talvet hyvin meni lumessa ja jäällä tiätty varovaisuutta pelissä, toiset jotka olivat hommanneet hakkapeliittoja sanovat oleva liukkaammat kun noi Xät tiärä sitten.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
|
|