maasturisti kirjoitti:
Tulevaisuutta ajatelleen:
Minkä hintaisia lamput ja *muuntajat* (aka ballasti?) ovat ja onko näihin suositeltavia ostopaikkoja
Riippuu mihin malliin ja hakeeko uutta tai käytettyä, itse olen huomannut että ebaystä löytää usein ihan edukkaita ballasteja (ainakin halvemmalla mitä itse myin joskus kotimaassa nettivaraosa.com:ssa) ja kokonaisia. Minulla on käynyt myös tuuri, ikinä ei ole huijattu ja käytetty tavara on ollut kelvollista ja joskus jopa oikein hyvää (Kawasakin oikein kelpo vaihteisto parillakympillä). Huonoimmat ostokset lienee olleet kiinalaista alkuperää olevat halpiselektroniikat - mutta niidenkin olen ostovaiheessa tiennyt/olettanut olleen "kiinalaista laatua"
Käytettyä jos hakee, niin kotimaisetkin varaosia myyvät paikat kannattaa tsekata myös läpi, täälläkin heti taisi löytyä. Ebaystä auttaa jos tietää osan varaosanumeron, vaikka tuon linkatun osan numeroilla löytyi ainakin saksan eBaystä useita ihan kiinteilläkin (sofort kaufen) ostohinnoilla muutamalla kympillä ballasteja ja reilulla satasella parilla umpioita?, hankaluutena tietysti akuutissa tilanteessa: onko tiliä luotuna tai sattuuko olemaan myynnissä ja tietysti mikä niidenkin kunto sattuu lopulta olemaan.
Ballastin haarukoinnista tietysti on ikävää jos numeron tarkastamiseksi joutuu puskurin poistamaan (tai riippuu tekeekö sitä itse ja ihan ilokseen), mutta samalla voi tietysti irroittaa toisenkin lampun ja kokeilla ballasteja ristiin.
Karkeasti kai uudet ballastit noin parisataa ja umpiot tonnin tienoilla?
Esimerkiksi Mister auto näyttäisi tarjoavan Valeon bi-Xenonia uuteen C5:een 665 €, tietäseuraavilla mutkavaloilla
http://www.mister-auto.fi/fi/ajovalo/ci ... _g259.htmlCitroenin varaosanumerot löytyy viitteistä, mutta miksiköhän kaksikin?
Sopivuuden ehkä saa ennalta selville purkamatta kun katsoo servicesta oman auton varaosanumeron, mutta onkohan yhtenä pakettina vai ballasti erikseen