jomi kirjoitti:
Hei, yritin haulla mutta ei löytynyt oikein vastausta:
Toi patonkiuuni on 190.000 km ajettu, ostin sen n. 30.000 km sitten. Pari kertaa on vaihdettu vaihdelaatikon öljyt, ei mitenkään likaiset tai mitään. Mutta varsinkin nollan pinnassa tuo laatikko heittää töyssyyn ajaessa Gear Box Faultin päälle - kuittaantuu kun sammuttaa, sit taas toimiikin kaks päivää, viikon tai jotain niinkuin Jopo ennen vanhaan. Onks tuo sähkövika ja missä???
Itsellä on kolmoskoppainen 6-vaihteisella Aisinin automaatilla. Tuli tuo Gear Box fault -teksti ja moottori sammui. Käynnistyi uudelleen ja taas ajettiin jonkun aikaa, kunnes vika ilmeni.
Diagnoosina sen magneettiventtiilejä sisältävän boksin vaihto, kolmoskoppaisessa ei voi vaihtaa niitä magneettiventtiilejä.
Alkoi ihmetyttää ja ajattelin ajan kulukseni ensin vaihtaa öljyt. Tuostahan ei tule kuin noin puolet ulos eli pari kertaa saa vaihtaa kunnon vaihdon aikaansaamiseksi.
Auto pukille ja proppu pois. Siinähän on se ylitäyttömekanismi propussa ja propun poiston jälkeen tuli ehkä litra automaattiöljyä.
Joku einstein oli avannut sen ylitäyttöpropun moottori sammutettuna eli öljyä tulee kuin sian kurkusta ja varmaankin laittanut vielä ei-magnetisoivaa öljyä laatikkoon.
Laitoin oikein uudet magnetisoivat öljyt sekä ylitäyttöproppu avattu oikein ja päivän päästä uudelleen. Kuukauden kesti ennenkuin tuli vikailmoitus uudelleen ja tein saman kaksoisvaihdon toistamiseen.
Nyt on ajettu yli vuosi ja 10.000 kilometriä ilman vikailmoituksia. Sain halvalla kuntoon.
Amatöörien jäljiltä vikakoodeja sikiää
