Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia 2,0 bensa ´99 (X2)polttaa sulakkeen No2
ViestiLähetetty: 24.01.2016 01:46 

Viestit: 11
Vanha varma kakkossitikka aloitti mystisen kiukuttelun ja nyt loppui neuvot.
Auto (mittarissa 270tkm) ollut meillä 10vuotta, toiminut 120tkm kuin enkeli, viaton ja varmatoiminen. Hyvällä huollolla varmaan osansa...
Ensioire:
- pakkasella (eikä sillä ole merkitystä tässä...) kolme lähtöä pihasta ei mitään ongelmaa, neljänellä ei käynnistynyt mutta pyöritti
- akku kunnossa, remmit paikoillaan ei vuoda mistään
- bensapumppu hiljaa...
- konehuoneen sulakkeet ehjät (b-pumpun ja b-pumpun releen) -ei virtaa pumpulle
Ehkä liioitellun hätäistä touhua mutta vaihdoin bensapumpun.
Ei tulosta.

Seuraavaksi vaihdettu / tehty:
- b-pumpun rele, ei vaikutusta
- kampuran asentotunnistin, ei vaikutusta
- kolarikytkin painettu alas vaikka kuinka monta kertaa
- virta-avaimen paristo vaihdettu vaikka en ajonestoa epäillytkään mutta varuiksi...
Veivaa vaikka akun tyhjäksi mutta ei lähde, b-pumppu edelleen hiljaa.

Kaverin halilla kun sai sitten nyt lämpimässä tutkittua tarkemmin niin sulake No2 olikin pimeä.
10A sulake jonka takana ohjekirjan (alla lisää siitä) mukaan vaikka mitä.

Sulakerasia oli muutenkin tähtäimessä sillä sain vihjeen vikakohteesta Vantaan hyvänpalvelun Autoartikkelista ja ostettua ehjäksi havaitun sulakerasian X2 Xantiaan kuten pitikin.
Koska auto on ollut on niin helkatin varmatoiminen en ole koskaan sulakkeita pälyillyt sen tarkemmin.
Nyt vasta tajustin että ohjekirjassa ja yleisesti netissä, Heynesin kirjassa esitetty kuva ja auton sulakerasia ovat aivan erilaiset.
Artikkelista annettu rasia vastasi kyllä ohjekirjan kuvaa.
Ja auto on varmalla kakkoskorinen Xantia VF7X2RFVF72313131...31.12.1999 eka käyttöönotto, yksikilpinen jne...

Onko kukaan muu törmännyt moiseen eroon??
Olisihan se X2:n rasia ollut hiukka helpompi vaihtaa kun on pikaliittimillä kaikki kiinni.

SE VIKA:
Vaihdettuani No2 sulakkeen tapahtui kummia ja voitte uskoa että nauratti!
Auto käynnistyi kuin palmun alta. Kaikki kävi ja kukkui ja kansa hurrasi.
Sammutin. Käynnistin. Sammutin...
Join juhlan kunniaksi kahvit.
Käynnisin taas..melkein. Saama sulake jälleen pimeänä.
Noin kuudennen (jo 25ksi kasvaneen) sulakkeen kohdalla kävi selväksi että auton saa käyntiin jos:
- edellisestä käynnistyksestä on kulunut alle 20sek sillä sen jälkeen ilmeisesti BSI (ainakin sieltä kuuluu naks) kytkee virrat pois
- ei roplaa virtalukkoa vaan laittaa heti tulille, sulake palaa nimittäin heti kun kaikki virrat on päällä
Ihme ja kumma on SE että auton saa käyntiin VAIKKA sulake on pamahtanut ja edellisestä käynnistyksestä ei todellakaan ole kulunut kuin max 20sek.
Sulake siis palaa jo käynnistysvaiheessa, auton saa käyntiin useammin. Mutta jos BSI (?) on sanonut "naks" ei ole toivoakaan ilman uutta sulaketta.

Poistettiin yksitellen k.o. sulakkeen takana olevat laitteet tempasemalla liitin irti:
- lämmitettävät pissapojansuutimet
- ilmastoinnin kompura
- kaikki imuilman lämmitykset ja muut anturit
- takasumuvalo ja jarruvalot
- mittariston himmennin (mittariston valot muuten pimeni kaikki jossakin vaiheessa tätä touhua-kaikki merkkivalot toimii ja sammuu kun kone käy!)

Niille kaikille jotka olette lukeneet tähän asti:
Onko MITÄÄN ideaa mitä voisi vielä kokeilla? Hiipii myös epäilys onko sulake No2 se mitä ohjekirjassa sanotaan? En löydä edes netistä millään kielellä kuvaa Xantia X1:n sulakenumeroinnista!??
Sulakerasian vaihto ei ole ihan ensimmäisenä optiolistalla -perheellisen aika ei vaan riitä ja toiseksi, perheen kakkosauton tarve alkaa olemaan aika akuutti näin toisella viikolla ilman autoa...

Kiitos jo nyt.
Niin ja jos tämä ei nyt tällä viikolla tule kuntoon olen jo plan B:ksi katsonut hyvällä huoltohistorialla olevan C5:n.
Xantia on muutoin teknsesti täysin sovia peli, 14.9.2015 katsastettu (seuraava 31.08.2016 -02.01.2017) jarrut kuin uudet, päästöt erinomaiset, ilmastointi jäädyttää, ei hukkaa öljyä eikä muitakaan nesteitä. KAIKKKI pallot vaihdettu 2015, ohajustehostimen putki (se ainut kallis) vaihdettu 2105.

Jos päädyn C5:een otan siihen molemmat rengaskerrat (kuin uudet) ja Xantia on kaupan siirtorenkailla vaihdettujen osien hintaan jollekin joka jaksaa tutkia -kunhan ei tarvitse myydä Keinäselle. Ei kestäisi katsoa sitä lähtöä...vaikkei rautaan saa rakastua mutta onhan tuo perheenjäsen jo :D
Saa myös tarjota hyvää (!) Xantiaa, kunhan on bensa ja ilmastoitu eikä miljooaa kelattu...

Ilkka Langer
Tuusula 0400-157807
Auto Vihdissä



...faut vraiment aimer sa bagnolle pour supporter ces conneries de pannes...
C5 1,6 Hdi 2006 break -työjuhta ja kilsankerääjä
Xantia 2,0 break 1999 vuodesta 2006 -edelleen ajossa
VW 1302 kupla
Aukko sivistyksessä: en ole koskaan ajanut rättärillä =/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2,0 bensa ´99 (X2)polttaa sulakkeen No2
ViestiLähetetty: 24.01.2016 10:57 

Viestit: 4390
Paikkakunta: Paimio
F2 onkin moneksi. Jäähdytysnestemäärän ja -lämpötilan tunnistimet, niissäkin erikseen flektien käyttöä varten...flektireleiden käämeille..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2,0 bensa ´99 (X2)polttaa sulakkeen No2
ViestiLähetetty: 24.01.2016 11:40 

Viestit: 3564
Huohotusputkien lämmityselementeillä on ainakin joillain malleilla taipumusta palaa oikosulkuun, mutta ymmärsinkö oikein että liittimet on kokeiltu irroittaa (kaikista, montako niitä on?)

Missä vaiheessa sulake palaa, palaako käynnissä ollessa ja auto jatkaa silti käyntiään, vai vasta seuraavassa startissa?

Yksi tapa etsiä satunnaisia mutta isoja oikosulkuja on laittaa sulakkeen tilalle sopivan iso lamppu, jos virtaa kulkee paljon, niin lamppu palaa kirkkaasti, mutta rajoittaa virran kuitenkin virran (ajovalo vaikka noin 5 A) ja johtoja ja sulakerasiaa irroittelemalla/kolistelemalla voi etsiä pidempään vaikuttaako joku liitos selkeästi himmentäen. (ei kyllä toimi ihan kaikkeen, jos sulakkeen takana on laitteita jotka ei tykkää pidemmästä alijännitteestä, tai jos normaalikin kuorma on niin iso että melkein vastaa oikosulkua, muttei taida niin isoja olla kuin hehkut tai lisälämmittimet)

(Vanhaan palaneeseen sulakkeeseen täytyy tinata johdot lampulle tai tarvikeliikkeissä on tuollaisia sulakkeen tilalle tyrkättäviä ulosottoja valmiinakin.)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2,0 bensa ´99 (X2)polttaa sulakkeen No2
ViestiLähetetty: 24.01.2016 12:39 

Viestit: 520
Paikkakunta: Viitasaari
olli__o kirjoitti:

(Vanhaan palaneeseen sulakkeeseen täytyy tinata johdot lampulle tai tarvikeliikkeissä on tuollaisia sulakkeen tilalle tyrkättäviä ulosottoja valmiinakin.)


Pitää huomenna käydä kaupasta ostamassa osat ja tehdä itsellekin tuollainen, Ehkä Evo-versiossa pari lamppua rinnan kytkimillä erotettuina. :idea:
Ei tarvitse aina tunkea yhdellä kädellä yleismittaria joka paikkaan :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2,0 bensa ´99 (X2)polttaa sulakkeen No2
ViestiLähetetty: 24.01.2016 13:17 

Viestit: 182
http://www.citroenkerho.fi/xantia/pdf/t ... eet_97.pdf


Eikös tuohon melkeen kannattaisi laittaa tällainen : http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000034253/
Pääsisi halvemmalla pidemmän päälle :)

Onkos xantioissa ollut sitä, että etumaskin takana suoraan oleviin puhaltimiin kertyy lunta/jäätä ja ne polttaa sulaketta/relettään sitten kun eivät pyöri?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2,0 bensa ´99 (X2)polttaa sulakkeen No2
ViestiLähetetty: 24.01.2016 15:48 

Viestit: 539
Huohotinputken lämmitysvastus on varmaankin oikosulussa. -99 mallissan niitä lienee 2 kpl.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2,0 bensa ´99 (X2)polttaa sulakkeen No2
ViestiLähetetty: 24.01.2016 15:54 

Viestit: 3564
Mahtaakohan muuten niissä "valmiissa" johdollisissa ollakaan kuin toinen sulakkeen napa johdolla, ainakin bilteman mallissa:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000035590/

Joissain on myös oma toinen sulake toiselle haaralle, täytyy tietysti laittaa oikein päin, mutta lamppuilmaisimeksi rakennettuna täytyy kuitenkin takaisin syöttö lampulta tpiseen napaan rakentaa jotenkin, vaikka lattaliittimellä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2,0 bensa ´99 (X2)polttaa sulakkeen No2
ViestiLähetetty: 24.01.2016 16:01 

Viestit: 3564
jaakkovaakko kirjoitti:
Huohotinputken lämmitysvastus on varmaankin oikosulussa. -99 mallissan niitä lienee 2 kpl.

'Eikä taida aina löytyä tietoa ohjekirjoista sulakkeiden kohdalta, osaan autoja ainakin lisäiltiin niitä jälkikäteenkin (ainakin Xsara -97). (Eikä muutenkaan sulaketiedot syöttökohteiden osalta ole kuin joskus viitteellisiä, toisinaan taas viihteellisiä)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2,0 bensa ´99 (X2)polttaa sulakkeen No2
ViestiLähetetty: 24.01.2016 16:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4361
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
kattokaa konehuoneesta , meneekö niitä piuhoja niihin huohotinputkiin , ja nypatkää siellä oleva sulake tai pistoke irti . miettikää sitten jatkoa , jos epäilette ja on jopa hyvinkin mahdollista .että lämmitin poltaa nallin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2,0 bensa ´99 (X2)polttaa sulakkeen No2
ViestiLähetetty: 24.01.2016 20:30 

Viestit: 11
Kiitos vastauksista.
Kaikki sulakkeen takana olevat kikattimet oli tempaistu irti myös huohotinputken lämmitys.
Lämmitettävät pissapojansuuttimet, hydepöntön tasoilmoitin (2 piuhaa), ilmastoinnin kompura poistettu myös käytöstä.
Ropelit eivät olleet jäässä ei vian ilmettyä eikä sitten tallissa ihmetellessä...orkkis maski keulalla.

http://www.citroenkerho.fi/xantia/pdf/t ... eet_97.pdf
Sivulla 7 näkyvä sulakerasia ei ole sama kuin autossa.
Siinä on tämännäköinen vaikkakin hiukan täydelisempi =)
http://i1280.photobucket.com/albums/a49 ... ezctst.jpg

Automaattisulake oli uusi juttu 12V puolella. Sellaista kaivattiin, oli melkoista kulutusjuhlaa tuo tavallisten sulakkeiden vaihto...



...faut vraiment aimer sa bagnolle pour supporter ces conneries de pannes...
C5 1,6 Hdi 2006 break -työjuhta ja kilsankerääjä
Xantia 2,0 break 1999 vuodesta 2006 -edelleen ajossa
VW 1302 kupla
Aukko sivistyksessä: en ole koskaan ajanut rättärillä =/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2,0 bensa ´99 (X2)polttaa sulakkeen No2
ViestiLähetetty: 25.01.2016 01:37 

Viestit: 295
Paikkakunta: Kotka
Onko autossa koukkua?,koukun pistorasian johdot voi mennä oikosulkuun,omassa xantiassa aiheutti juuri outoja sulakkeen palamisia.



Xantia break 1,8 16v -99,xantia break 1,8 16v -96,Peugeotit 306 1,8 -01,306 gti -00, 505 gri -88
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2,0 bensa ´99 (X2)polttaa sulakkeen No2
ViestiLähetetty: 25.01.2016 20:42 

Viestit: 11
olli__o -> 100 pistettä ensimmäisestä oikeaan osuneesta vihjeestä.
Vastuksia on kaksi, jos lukee viestin oikein löytyy vikakin helpommin. Nyt tosiaan mentiin vaikeamman kautta.
Kaveri tutki tallilla vielä johdot käsikopelolla ja löysi toisenkin vastuksen. Sitä kun tempas johdon irti niin sulake säilyy ehjänä auto toimii ja jopa pakkivalo on taas hengissä.
Onni onnettomuudessa ja saadaan pitää vanha sotaratsu.
Hämmästyttää vaan kuinka paljon päänvaivaa ja haittaa (-> auto ei käynnisty) yhden vastuksen laukeaminne voi aiheuttaa. Ylisuojelevaa vaikka hyödylllistä tietenkin talvella...
Kävn jo tiirailemassa seuraajaa Xantialle ja löysin tämän helmen:
7721951
Viimeisen päälle huollettu, kylmälaite tomii, kuitteja liikkkeistä tosiaan melkoinen nippu. Sisältä TODELLA siisti!
Takaoikeassa ovessa alareunassa paikkamaalaus ja etupellin reunassa pieni kuppa. Takaluukku (peltiä) ilman ruosteen häivää...
Suosittelen, tuohon hintaan ei voi valittaa! Ostakaa pois.



...faut vraiment aimer sa bagnolle pour supporter ces conneries de pannes...
C5 1,6 Hdi 2006 break -työjuhta ja kilsankerääjä
Xantia 2,0 break 1999 vuodesta 2006 -edelleen ajossa
VW 1302 kupla
Aukko sivistyksessä: en ole koskaan ajanut rättärillä =/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2,0 bensa ´99 (X2)polttaa sulakkeen No2
ViestiLähetetty: 16.03.2019 18:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 221
Paikkakunta: Tohmajärvi
Mulla tuli Xantiaan samavika ja piti hinata kotiin kaupanpihasta. Tuli vaihdettua kampiakselin asennon tunnistin ja kaikki anturit testattua sekä puolakin tuli vaihdettua ristiin toisesta autosta.
Sitten löysin tämän viestiketjun ja Avot! Xantia läksi käynään. Mulla huuti flektit täysillä kun laittoi virrat päälle.



XM berline 2,1TD -97
XM berline 2,1TD -91 siirtymässä elimen luovuttajaksi
Xantia 2,0 16v exclusive berline Xantia 1,9td break automat.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2,0 bensa ´99 (X2)polttaa sulakkeen No2
ViestiLähetetty: 17.03.2019 08:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 819
Paikkakunta: Janakkala
Nuo jälkikäteen lisätyt huohottimen vastukset yms. ovat pirullisia, kun niitä ei ole piirretty normikäyttäjän saatavilla oleviin sähkökuviin (Haynes ym.), eikä merkitty edes ohjekirjan sulakekaavioihin. :evil:

Minulla kävi Jumperin kanssa aikanaan vähän sama juttu. Vastus oli kytketty ilmeisen hauskasti saman sulakkeen alle, kuin mm. laturin heräte. Vika löytyi lopulta aamuyön tunteina 600 km päässä kotoa, akun jo tyhjennyttyä niin, ettei sammutinsolenoidi jaksanut enää pysyä auki, apuvirtaa annettaessa vaihtoehtojen ollessa jo aika vähissä, kokeilemalla jatkuvasti palavan 10A sulakkeen tilalla 30A sulaketta ja katsomalla mistä savu nousee... Sieltähän se vastukselta nousi. Vastuksen liitin irti, oikea sulake tilalle ja menoksi.



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
Xsara 2.0i16V Autom. Exclusive Br. '03
Megane 1.4 16V Break '02
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2,0 bensa ´99 (X2)polttaa sulakkeen No2
ViestiLähetetty: 17.03.2019 09:16 

Viestit: 477
Ällistyttää sekin mistä kummasta ovat löytäneet oikosulkuun palavia vastuksia :shock: Vastukset palaa paljon mieluummin poikki eikä oikariin, eivätkä silloin jää rasittamaan virtapiirejä. Lämppärin puhaltimen oikariin menevä säädin on eri asia koska se on transistori, mutta huohotinletkussa on ihan perinteinen resistiivinen vastus.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2,0 bensa ´99 (X2)polttaa sulakkeen No2
ViestiLähetetty: 17.03.2019 11:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2844
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
^Vaan mikäli se vastus on tehty kieputtamalla vastuslankaa, lankapaketti valettu hartsiin tms mössöön, ja sen mössön vanhentuessa viereiset langat pääsee osumaan toisiinsa? Tämä vain pohdintana, vikaantuneet kun on tullut heitettyä pois, tarkemmin tutkimatta...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, Xm V6, Xm V6 break, Xm 2.0 TcT break, C8 V6
Ja pari Range Roveria, bensakasilla molemmat. Alleviivatut katsastettuja
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aheinio ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: