Vanha varma kakkossitikka aloitti mystisen kiukuttelun ja nyt loppui neuvot.
Auto (mittarissa 270tkm) ollut meillä 10vuotta, toiminut 120tkm kuin enkeli, viaton ja varmatoiminen. Hyvällä huollolla varmaan osansa...
Ensioire:
- pakkasella (eikä sillä ole merkitystä tässä...) kolme lähtöä pihasta ei mitään ongelmaa, neljänellä ei käynnistynyt mutta pyöritti
- akku kunnossa, remmit paikoillaan ei vuoda mistään
- bensapumppu hiljaa...
- konehuoneen sulakkeet ehjät (b-pumpun ja b-pumpun releen) -ei virtaa pumpulle
Ehkä liioitellun hätäistä touhua mutta vaihdoin bensapumpun.
Ei tulosta.
Seuraavaksi vaihdettu / tehty:
- b-pumpun rele, ei vaikutusta
- kampuran asentotunnistin, ei vaikutusta
- kolarikytkin painettu alas vaikka kuinka monta kertaa
- virta-avaimen paristo vaihdettu vaikka en ajonestoa epäillytkään mutta varuiksi...
Veivaa vaikka akun tyhjäksi mutta ei lähde, b-pumppu edelleen hiljaa.
Kaverin halilla kun sai sitten nyt lämpimässä tutkittua tarkemmin niin sulake No2 olikin pimeä.
10A sulake jonka takana ohjekirjan (alla lisää siitä) mukaan vaikka mitä.
Sulakerasia oli muutenkin tähtäimessä sillä sain vihjeen vikakohteesta Vantaan hyvänpalvelun Autoartikkelista ja ostettua ehjäksi havaitun sulakerasian X2 Xantiaan kuten pitikin.
Koska auto on ollut on niin helkatin varmatoiminen en ole koskaan sulakkeita pälyillyt sen tarkemmin.
Nyt vasta tajustin että ohjekirjassa ja yleisesti netissä, Heynesin kirjassa esitetty kuva ja auton sulakerasia ovat aivan erilaiset.
Artikkelista annettu rasia vastasi kyllä ohjekirjan kuvaa.
Ja auto on varmalla kakkoskorinen Xantia VF7X2RFVF72313131...31.12.1999 eka käyttöönotto, yksikilpinen jne...
Onko kukaan muu törmännyt moiseen eroon?? Olisihan se X2:n rasia ollut hiukka helpompi vaihtaa kun on pikaliittimillä kaikki kiinni.
SE VIKA:Vaihdettuani No2 sulakkeen tapahtui kummia ja voitte uskoa että nauratti!
Auto käynnistyi kuin palmun alta. Kaikki kävi ja kukkui ja kansa hurrasi.
Sammutin. Käynnistin. Sammutin...
Join juhlan kunniaksi kahvit.
Käynnisin taas..melkein. Saama sulake jälleen pimeänä.
Noin kuudennen (jo 25ksi kasvaneen) sulakkeen kohdalla kävi selväksi että auton saa käyntiin jos:
- edellisestä käynnistyksestä on kulunut alle 20sek sillä sen jälkeen ilmeisesti BSI (ainakin sieltä kuuluu naks) kytkee virrat pois
- ei roplaa virtalukkoa vaan laittaa heti tulille, sulake palaa nimittäin heti kun kaikki virrat on päällä
Ihme ja kumma on SE että auton saa käyntiin VAIKKA sulake on pamahtanut ja edellisestä käynnistyksestä ei todellakaan ole kulunut kuin max 20sek.
Sulake siis palaa jo käynnistysvaiheessa, auton saa käyntiin useammin. Mutta jos BSI (?) on sanonut "naks" ei ole toivoakaan ilman uutta sulaketta.
Poistettiin yksitellen k.o. sulakkeen takana olevat laitteet tempasemalla liitin irti:
- lämmitettävät pissapojansuutimet
- ilmastoinnin kompura
- kaikki imuilman lämmitykset ja muut anturit
- takasumuvalo ja jarruvalot
- mittariston himmennin (mittariston valot muuten pimeni kaikki jossakin vaiheessa tätä touhua-kaikki merkkivalot toimii ja sammuu kun kone käy!)
Niille kaikille jotka olette lukeneet tähän asti:
Onko MITÄÄN ideaa mitä voisi vielä kokeilla? Hiipii myös epäilys onko sulake No2 se mitä ohjekirjassa sanotaan? En löydä edes netistä millään kielellä kuvaa Xantia X1:n sulakenumeroinnista!??
Sulakerasian vaihto ei ole ihan ensimmäisenä optiolistalla -perheellisen aika ei vaan riitä ja toiseksi, perheen kakkosauton tarve alkaa olemaan aika akuutti näin toisella viikolla ilman autoa...
Kiitos jo nyt.
Niin ja jos tämä ei nyt tällä viikolla tule kuntoon olen jo plan B:ksi katsonut hyvällä huoltohistorialla olevan C5:n.
Xantia on muutoin teknsesti täysin sovia peli, 14.9.2015 katsastettu (seuraava 31.08.2016 -02.01.2017) jarrut kuin uudet, päästöt erinomaiset, ilmastointi jäädyttää, ei hukkaa öljyä eikä muitakaan nesteitä. KAIKKKI pallot vaihdettu 2015, ohajustehostimen putki (se ainut kallis) vaihdettu 2105.
Jos päädyn C5:een otan siihen molemmat rengaskerrat (kuin uudet) ja Xantia on kaupan siirtorenkailla vaihdettujen osien hintaan jollekin joka jaksaa tutkia -kunhan ei tarvitse myydä Keinäselle. Ei kestäisi katsoa sitä lähtöä...vaikkei rautaan saa rakastua mutta onhan tuo perheenjäsen jo
Saa myös tarjota hyvää (!) Xantiaa, kunhan on bensa ja ilmastoitu eikä miljooaa kelattu...
Ilkka Langer
Tuusula 0400-157807
Auto Vihdissä