|
Kirjoittaja |
Viesti |
roba
|
Viestin otsikko: c6 rikottu katsastuksessa Lähetetty: 30.01.2016 10:53 |
Viestit: 14
|
Salut! Kävipäs näin kun kutosen käynnityspulmien takia plus määräaikaishuoltoon johon sisältyi katsastuspalvelu (akku sökö). Läpihän se meni puhtain paperein mitä nyt vaihtoivat takapöyrän kallistuksevakaajan. Hieno homma, mutta, katsastuksen jälkeen heitti kaikki nesteet pihalle. Vuoto alkoi välittömsti katsastuksen jälkeen. Syynä tähän vuotoon oli katsatuksessa tehty "ryntäytys". Vuoto paikallitettiin termostaattikoteloon joka piti vaihtaa. Ei ole hajonnut vaikka tuli kokeiltua huippunopeutta, kulkee luvattua nopeutta.. Pitäiskö katsastuspeikko/konttorilta vaati korvausta? Jos kannattaa kokeilla valitusta, miten se tapahtuu? ps. ei ole eka kerta kohelletaan.Nappistartti rättäriä ei saannut tietty avaimella käyntiin, merkasi viallisen virtalukon. Yks melkein hajotti lootan/kytkimen etc..
|
|
|
|
 |
citrique
|
Viestin otsikko: Re: c6 rikottu katsastuksessa Lähetetty: 30.01.2016 11:00 |
Viestit: 624 Paikkakunta: espoo
|
Näitä c6 termarikoteloita on kuulemma paukkunut katsastuksessa. Itsellä ei ehtinyt näin tapahtua vaan kotelo tuli vaihdettua etukäteen. Nähdäkseni kyse on materiaaliviasta ja en alkaisi vaatimaan katsastajalta korvauksia. Onko sulla siis 2,7HDi?
GS break 1015 Convertisseur 1972 Jaune Primevere CX25TRI break serie1 1985 Bleu Romantique C6 3.0HDi exclusive 2010 Gris Thorium MB C43 AMG Touring 2017 Volvo Amazon P220 Herrgårdsvagn 1969
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: c6 rikottu katsastuksessa Lähetetty: 30.01.2016 11:22 |
Viestit: 5124
|
Dieselin pitäisi olla rajoitettu, eli syöttö katkeaa ennen kuin menee ylikierroksille (ja katsurin pitäisi tarkistaa että rajoitin toimii ekoilla "puhdistus" ryntäytyksillä)
Eli kunnossa olevan koneen kuuluisi kestää testi, jos jäähdytysjärjestelmä poksahtaa tai jakohihna katkeaa, se ei ole kunnossa, vaikka omassa hurjassakin ajossa toimisi. Ajan haurastuttamille muoviosille on myös vaikea sanoa koska se pettää ja miksi.
Joitain automaattilaatikoita aikoinaan hajosi (BMW?), niihin tuli oma ohje miten vaihteita kuuluu käyttää ennen testiä (siinäkin toki oli syy liiallinen vuoto kierroksilla tietyssä tilassa jostain vaihteiston hydraulitiivisteestä, jolloin joku kytkin kytkeytyi vaikkei olisi pitänyt)
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: c6 rikottu katsastuksessa Lähetetty: 30.01.2016 12:22 |
Viestit: 1180
|
Itse en koskaan vie autoa katsastukseen ryntäytettäväksi. Aina on savumittauksesta lappu mukana. Huollossa se tulee tehtyä armeliaammin ja saa varmasti hyväksytyn tuloksen.
Hieman ihmetyttää, kun mulla on Scudo, jossa kierrokset on rajoitettu 2500 rpm, kun auto on paikallaan. Siinä kelpaa mittaus noillakin kierroksilla. Miksi siis muitakaan pitää huudattaa.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: c6 rikottu katsastuksessa Lähetetty: 30.01.2016 12:46 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Moniin ongelmiin ratkaisu on, kun menee kartturin paikalle istumaan ja käyttäytyy ihan asiallisesti. Ei tyrkytä liikaa apujaan, mutta jos on joku katkaisija tms. on selvästi kateissa niin varovasti opastaa. Esimerkiksi käsijarrun testistä eturenkaisiin saa huomauttaa lähes poikkeuksetta. Kinastelu katsastusprosessin päätyttyä on hankalempaa kuin prosessin ollessa käynnissä.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
roba
|
Viestin otsikko: Re: c6 rikottu katsastuksessa Lähetetty: 30.01.2016 12:56 |
Viestit: 14
|
|
|
|
 |
citrique
|
Viestin otsikko: Re: c6 rikottu katsastuksessa Lähetetty: 30.01.2016 14:18 |
Viestit: 624 Paikkakunta: espoo
|
c6 2,7 omituisuuksiinhan kuuluu myös ettei ole vaivauduttu suunnittelemaan merkkivaloa ylikuumenemiselle  lennokkimuovinen termarikotelo tähän yhdistettynä tekee toki ajamisesta jännempää...kai huomasit nesteiden katoamisen ajoissa?
GS break 1015 Convertisseur 1972 Jaune Primevere CX25TRI break serie1 1985 Bleu Romantique C6 3.0HDi exclusive 2010 Gris Thorium MB C43 AMG Touring 2017 Volvo Amazon P220 Herrgårdsvagn 1969
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: c6 rikottu katsastuksessa Lähetetty: 30.01.2016 18:31 |
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
|
Ei se termarikotelo sen katsastuksen takia hajonnut, ne nyt vain hajoaa kaikista 2.7 koneista itsellänikin hajosi viime kesänä.
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: c6 rikottu katsastuksessa Lähetetty: 30.01.2016 18:51 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Olen kyllä smaa mieltä plagu, jos auto leviää sen takia että sitä ryntäytetään katsastuksessa, niin ei ole kaikki kunnossa siinä vehkeessä. Parempi että hajoaa siihen konttorille kuin muualle. Asiasta on väännetty peistä siitä lähtien kun tämä nykymuotoinen systeemi otettiin käyttöön.
Vika on milloin öljyn puutteessa ym ym, auton tulee kyllä kestää tuo hetkellinen kuormitus, ja jos ei rajoittimet toimi niin ei ole katsastajan vika. Naapurimaissammekin käytetään vastaavaa testimenetelmää eikä niissäkään koneet paukahtele ilman selkeää syytä.
Se että onko kyseinen metodi järkevä tapa testata päästöjä onkin jo toinen juttu, kuten kaikki muukin mikä liittyy obd mittaustuloksiin. Hetkellinen vikatila joskus ym ym mitä noilla on tekemistä auton turvallisuuden kanssa ?
|
|
|
|
 |
Plösöilijä
|
Viestin otsikko: Re: c6 rikottu katsastuksessa Lähetetty: 30.01.2016 21:02 |
Viestit: 738
|
Ton takia "ryntäytän" omat romuni ennen katsuria korjaamolla jossa ronkitaan polttoainelaitteita käsittely on asianmukaista.
Pösö Expertti 1,9 TD 2000@ Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
|
|
|
|
 |
jkaija
|
Viestin otsikko: Re: c6 rikottu katsastuksessa Lähetetty: 30.01.2016 21:13 |
Viestit: 165 Paikkakunta: Otalampi, Vihti
|
Itsellä myös hajosi termarinkotelo eka ryntäytyksellä, tyytyväinen piti olla että sattui korjaamolla ja itse olin polkemassa/mittaamassa. Mutta ottihan se päähän, toi tapahtui muistaakseni sunnuntaina ja maanantaina oli viimeinen päivä katsastaa. Onneksi uusi kotelo löyty maanantaina vehon varastolta jonka kerkesin vielä asentaa ja käymään konttorilla, autossa oli mittarissa muistaakseni 198300km kyseisellä hetkellä.
Tesla Model 3, vm.-20 Ex. C4 1.2 Puretech 130, vm.-16 Ex. C6 2.7HDI vm.-08 Ex. C5 II 2.0HDI Break Exclusive vm.-06 Ex. Xsara 2.0HDI vm.-00
|
|
|
|
 |
Jalamari53
|
Viestin otsikko: Re: c6 rikottu katsastuksessa Lähetetty: 31.01.2016 14:19 |
Viestit: 146
|
Onko termarikotelon rakenne muuttunut alkuperäisestä vai onko uuskin samanlainen? Ilmeisesti pitää tehdä tuo vaihto myös ennakoivasti niin osaisi tilata vahvemman. Saako tuota muualta kuin marmorilta, Citroen Accessories kenties?
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer
|
|
|
|
 |
jkaija
|
Viestin otsikko: Re: c6 rikottu katsastuksessa Lähetetty: 31.01.2016 14:28 |
Viestit: 165 Paikkakunta: Otalampi, Vihti
|
Samanlainen oli minkä myivät vehosta.
Tesla Model 3, vm.-20 Ex. C4 1.2 Puretech 130, vm.-16 Ex. C6 2.7HDI vm.-08 Ex. C5 II 2.0HDI Break Exclusive vm.-06 Ex. Xsara 2.0HDI vm.-00
|
|
|
|
 |
Jalamari53
|
Viestin otsikko: Re: c6 rikottu katsastuksessa Lähetetty: 31.01.2016 14:39 |
Viestit: 146
|
CA:lla näytti olevan hinta 77,17€ jos olin tulkitsevani oikein että osa on 1336Y3. Paljonko osa olisi marmorilla?
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer
|
|
|
|
 |
Plösöilijä
|
Viestin otsikko: Re: c6 rikottu katsastuksessa Lähetetty: 31.01.2016 18:58 |
Viestit: 738
|
Jalmari sun osanummero antaa vaan termarin.
Pösö Expertti 1,9 TD 2000@ Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: c6 rikottu katsastuksessa Lähetetty: 31.01.2016 19:18 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Mä katsoin vaan tolla numerolla vehon sapista.
|
|
|
|
 |
jkaija
|
Viestin otsikko: Re: c6 rikottu katsastuksessa Lähetetty: 31.01.2016 20:19 |
Viestit: 165 Paikkakunta: Otalampi, Vihti
|
Toi osa numero sisältää myös termostaatin sen kotelon lisäksi ja hinta tosissaan 142€
Liitteet: |

termari+kotelo2.JPG [ 13.45 KiB | Katsottu 12419 kertaa ]
|

termari+kotelo.JPG [ 19.38 KiB | Katsottu 12422 kertaa ]
|
Tesla Model 3, vm.-20 Ex. C4 1.2 Puretech 130, vm.-16 Ex. C6 2.7HDI vm.-08 Ex. C5 II 2.0HDI Break Exclusive vm.-06 Ex. Xsara 2.0HDI vm.-00
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: c6 rikottu katsastuksessa Lähetetty: 31.01.2016 21:03 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
|
|
|
 |
Jalamari53
|
Viestin otsikko: Re: c6 rikottu katsastuksessa Lähetetty: 31.01.2016 21:17 |
Viestit: 146
|
Tilasin ebaystä, 65€ ja rahti 10€.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer
|
|
|
|
 |
Plösöilijä
|
Viestin otsikko: Re: c6 rikottu katsastuksessa Lähetetty: 31.01.2016 22:27 |
Viestit: 738
|
Tolla nummerolla kattelin yhestä väkäsvaraosakaupasta saksassa tuli vaan termari. Toisessa siinä tuli kotelo kaa 70€
Pösö Expertti 1,9 TD 2000@ Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
|
|
|
|
 |
M. C6
|
Viestin otsikko: Re: c6 rikottu katsastuksessa Lähetetty: 02.02.2016 21:40 |
Viestit: 19
|
Kyllä mittaristossa syttyy riittävästi valoja kuumenemisen johdosta kun termarikotelo poksahtaa ajossa, ainakin kesähelteellä. Kokemusta on!
|
|
|
|
 |
Kaarle
|
Viestin otsikko: Re: c6 rikottu katsastuksessa Lähetetty: 02.02.2016 23:02 |
Viestit: 79
|
Jos mittaristo ei ole poksahtanut pimeäksi 
|
|
|
|
 |
Le_Dandy
|
Viestin otsikko: Re: c6 rikottu katsastuksessa Lähetetty: 03.02.2016 09:36 |
Viestit: 137
|
Aakku kirjoitti: Hieman ihmetyttää, kun mulla on Scudo, jossa kierrokset on rajoitettu 2500 rpm, kun auto on paikallaan. Siinä kelpaa mittaus noillakin kierroksilla. Miksi siis muitakaan pitää huudattaa. MittausperiaateDieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöt tarkastetaan mittaamalla kuormattoman moottorin savutus vapaassa kiihdytyksessä joutokäynniltä ruiskutuksen katkaisun pyörimisnopeuteen asti vaihteen ollessa vapaalla ja kytkin kytkettynä (kytkinpoljin vapautettuna).http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... kastus.pdfTuon takia.
|
|
|
|
 |
|
|