Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 HDi -01 Immobiliser johtosarjassa?
ViestiLähetetty: 06.03.2016 16:13 

Viestit: 125
Paikkakunta: Vorssan vieressä
Onko kenelläkään nopeaa (tai vaikka hidasta - ei haittaisi!) tietoa siitä, missä liittimessä ja pinnissä BSI:n ja BSMn ja/tai ECUn ajonestosignaali kulkee? Onko ajatteluni oikea, että menee BSI:stä moottoriohjaimelle, joka sitten puolestaan itse ohjaa BSM:n kautta polttoainepumpun virtasyöttöä? Samalla varmaan ECU katkaisee ruiskutussuuttimien ohjauksen, muutenhan tuo olisi helposti ohitettavissa.

Olen siis päätynyt siihen - kiitos patonkilaisten avustuksen! - että täytyy olla johtosarjavika, sillä sammui kytkin vapautettaessa Immo-vikailmoitukseen, suostui kerran resetointiin mutta sammui taas yhteen kytkimen nostoon.

Löysin eBaysta BSI&BSM&ECU-kitin ja silläkin käynnistyi paikallaan useasti, mutta kun koitin lähteä liikkeelle, sammui pysyvästi taas kytkimen nostoon. Ja sitten on vaan kesästä asti lepäillyt...

Auton myyntiarvohan on varsin pieni, mutta kun on ensimmäisiä Suomeen tuotuja C5-dieseleitä ja hyväkorinen, niin ajattelin koittaa säästää.

Risto


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 HDi -01 Immobiliser johtosarjassa?
ViestiLähetetty: 06.03.2016 18:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Kerropas auton valmistenumero, niin katson, josko löytyisi oikea kaavio.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 HDi -01 Immobiliser johtosarjassa?
ViestiLähetetty: 06.03.2016 18:28 

Viestit: 5125
Viestit taitaa mennä kaikki datana samaa väylää (yhtä johtoparia) käyttäen, eli BSI antaa komennon avata ECUn lukituksen?

Jotenkin kuvittelisin että ajonesto ei aktivoituisi normaalisti ikinä ajon/käymisen aikana - ei mitään tietoa tosin. Sensijaan erilaiset sähkökatkokset ja akun alijännitteet voi joskus immo-ilmoituksiakin kai antaa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 HDi -01 Immobiliser johtosarjassa?
ViestiLähetetty: 06.03.2016 19:44 

Viestit: 566
Paikkakunta: Viitasaari
Akun vaihto parempaan auttoi minua pääsemään tuosta ilmoituksesta eroon :?

Voi olla, että samalla tapahtui jotain liitosten heiluttelujakin.

Jos sammuu liikkeelle lähdettäessä, voisi olla syynä se, että jännite putoaa kytkintä nostettaessa sopivasti moottorin kierrosten laskiessa :?:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 HDi -01 Immobiliser johtosarjassa?
ViestiLähetetty: 06.03.2016 20:12 

Viestit: 182
Työkaverin C5:ssä muistelisin olleen vastaavaa ilmiötä. Siinä se vika oli jossain maapiuhassa joka oli poikki. Olikohan se jossain ilmanputsarin alla vai missä. Jännitteet kyykähti, kun kone heilahti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 HDi -01 Immobiliser johtosarjassa?
ViestiLähetetty: 06.03.2016 23:48 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
Jos auto käynnistyy ei vika silloin ole ajonestossa eikä ajonesto koskaan mene päälle kesken ajon, jotain muuta vikaa siellä on.
Mutuilisin että eculta katoaa virrat/maa kokonaan kun auto sammuu. Tuo immobilizer läppä on siinä mielessä harhauttava että se antaa tuon saman herjan aina kun ecun kanssa ei ole kommunikaatiota. Jos mutuiluni on oikea niin virrat päällä ei syty edes moottorin itsediagnostiikan vikavaloa. (ja tämän tulisi syttyä vaikka ajonesto olisi päällä)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 HDi -01 Immobiliser johtosarjassa?
ViestiLähetetty: 07.03.2016 01:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Niinhän se olikin, että johtosarjassa ei tosiaan ole mitään erillistä pinniä vaan avaaminen on hieman monimutkaisempaa, kuin Xantian CPH:lla. Systeemi muistuttaa tietoliikennepuolella käytettävää CHAP-autentikointiprotokollaa.

Jos englanti taipuu:
UNLOCKING THE ENGINE ECU
1 When the ignition is switched on, the engine ECU sends the BSI a random number.
2 The BSI calculates an authentication number from the random number, the BSI code and a secret function.
3 At the same time, the engine ECU performs the same calculation.
4 If the key is authenticated, the BSI sends the engine ECU the authentication number which it has calculated
5 The engine ECU compares the authentication number from the BSI with the one it has calculated. If the numbers are the same, the engine ECU is unlocked.
6 If the numbers are different, the engine ECU remains locked.

Important: After 3 unsuccessful unlocking attempts, the starting sequence is deactivated for 1 minute.

LOCKING THE ENGINE ECU
When the ignition is switched off, a 10 second timer is started. At the end of this timer, the engine ECU is locked. The engine cannot be started. When the supply to the engine ECU is cut off, it is locked automatically.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 HDi -01 Immobiliser johtosarjassa?
ViestiLähetetty: 07.03.2016 01:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
zemial kirjoitti:
Työkaverin C5:ssä muistelisin olleen vastaavaa ilmiötä. Siinä se vika oli jossain maapiuhassa joka oli poikki. Olikohan se jossain ilmanputsarin alla vai missä. Jännitteet kyykähti, kun kone heilahti.
Hain aikanaan samankaltaista ihmeellista sähkövikaa eräästä Fiat Ritmosta (Onko siitäkin on kohta jo 30v :shock: :? ). Lopulta viaksi osoittautui katkennut moottorin ja korin välinen maattokaapeli. Akun miinuskaapeli meni moottorin kylkeen mutta kori maadoittui muun yhteyden puuttuessa moottoriin vain kytkinvaijerin kautta. :shock:

Eli tosiaan kannattaa tutkia kaikki akun maattokaapelin liitokset.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 HDi -01 Immobiliser johtosarjassa?
ViestiLähetetty: 09.03.2016 20:31 

Viestit: 125
Paikkakunta: Vorssan vieressä
Mainiota - kaunis kiitos kommentoijille!

Akku on uudehko, en siis usko, että sen jännite olisi vain laturin varassa joutokäynnillä. Kuulostaa myös erittäin uskottavalta, että Immo ei koskaan sammuttaisi moottoria, algoritmi toiminee vain systeemin herätessä.

Silloin muutamaan samanlaiseen kytimen nostoon liittyvää sammumista selittäisi ECUn - tai jonkun muunkin? - käyttöjännitteen katkeaminen.

Johtosarjaa kyselin siksi, että intuitio vinkkasi kytkinpolkimen noston osuvan jotenkin BSI:lle menevään johtosarjaan. Nyt kun muistelen sammumisia, olin ekassa erittäin hämmästynyt että miten saan dieselin sammutettua kytkimen nostolla - sen verran harvinainen tapahtuma. Eikä harvinaisuus selity sillä että käyttöautona on vuosia ollut automaatti ;-) Joo, ja viimeinen sammuminen oli parkkipaikasta lähtö alamäkeen. Siis moottorin heilahtaminen ei tunnu todennäköiseltä - mutta toisaalta, kaikissa taisi sammuminen tapahtua peruutukseen lähtiessä!

Mutta, SVC, josko saat esiin BSIn ja ECUn johtosarjan ja pinnit, niin loistavaa! Valmistenro VF7 DC RHZB 76 03 70 97.

Risto


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 HDi -01 Immobiliser johtosarjassa?
ViestiLähetetty: 12.03.2016 12:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Laiton linkin kaavioihin yv:llä. Kerro, kun olet kopioinut, niin poista paketin jaosta. Alkaa Droppari olla jo hieman täynnä.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 HDi -01 Immobiliser johtosarjassa?
ViestiLähetetty: 12.03.2016 19:42 

Viestit: 125
Paikkakunta: Vorssan vieressä
Kaunis ja nöyrä kiitos avusta, svc!

Noudin kaaviot ja pistin talteen... Kunhan ilmat lämpenevät ja mökkiremontti valmistuu niin pääsen tuohon käsiksi, niin kerron josko joku syy löytyy ja EYY lähtee taas liikkeelle

Risto


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 HDi -01 Immobiliser johtosarjassa?
ViestiLähetetty: 12.03.2016 22:53 

Viestit: 182
Mun 2010 vuoden 1.6 TDI Polossa oli uutena pari bugia softassa. Toinen oli sellainen, että se huuteli huoltoja ennen aikojaan ja toinen oli sellainen, että se ei tajunnut olevansa pysähdyksissä jos sen pysäytti peruutuksen jälkeen. Tuo peruuttamisesta pysäyttäminen aiheutti sen, että se ei lisännyt itsestään automaattisesti kaasua kun nosti kytkintä ja se sammui joka ikinen kerta kun yritti lähteä (vaikka painoi vähän kaasua kuten normaalisti paikaltaan lähtiessä, se automaattinen lisäys vaan kun puuttui siitä, niin se käyttäytyi sen verran eri tavalla että se ei vaan lähtenyt liikkeelle samoilla liikkeillä). Lisäksi tuon että sei ei tajunnut pysähtyneensä pakituksen jälkeen huomasi siitä, että esim. turvavyösummeri ei sammunut ollenkaan vaikka auto oli ihan paikallaan.

Ei varmaan liity mitenkään tähän, mutta onko näissä joku että automatiikka jotenkin vähän avittaisi lähdössä lisäämällä kaasua?


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: