Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantian kytkimen vaihto
ViestiLähetetty: 05.06.2016 13:07 

Viestit: 157
Moi,

Onko jossain täällä kuvausta xantian 1,8 -00 mallin kytkimen vaihdosta?

Sunnuntai terveisin,

Juha


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkimen vaihto
ViestiLähetetty: 05.06.2016 13:59 

Viestit: 157
lähinnä mietin että kannattaako omin voimin lähteä moiseen hommaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkimen vaihto
ViestiLähetetty: 05.06.2016 17:27 

Viestit: 574
Paikkakunta: Loimaa
Ei paha juttu,vetarit pois,letku hässäkkä sivuun,kone roikkuun,laatikko roikkuun pitkillä kierretangon pätkillä,
Auto tietysti ylös vasen puoli,itse nostan kummatkin,siinä noin suurin piirtein



jarmojuhani.cederlund@gmail.com
Loimaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkimen vaihto
ViestiLähetetty: 05.06.2016 21:37 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Soundi kirjoitti:
lähinnä mietin että kannattaako omin voimin lähteä moiseen hommaan.


Ei kannata, jos et saa autoa montulle tai nosturille. Tietysti jos on aikaa ja halua viikko pakertaa parkkipaikalla niin mikä ettei, mutta ota yhteyttä niin tehdään diili työstä.Homma sinällään on hyvin yksinkertaista mekaanista ruuvailua ja vääntelyä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkimen vaihto
ViestiLähetetty: 06.06.2016 21:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
idefix kirjoitti:
Ei kannata, jos et saa autoa montulle tai nosturille. Tietysti jos on aikaa ja halua viikko pakertaa parkkipaikalla niin mikä ettei, mutta ota yhteyttä niin tehdään diili työstä
:shock: No nyt on kyllä melkoista markkinointia. Tekisi mieli sanoa rumasti. :x

Ei tuo Xantian kytkimen vaihtaminen ole kovin kummoinen juttu tosiaan, eikä siinä kyllä nosturista tai montusta ole niin merkittävää etua, että semmoisten luokse tarvitsisi erityisesti hakeutua. Homma menee osapuilleen kuten xmfani kertoikin, mutta minä olen kyllä Xantioissakin kytkimen vaihtamisen toteuttanut moottorin roikuttamisen sijaan alta tukemisella ja laatikon alle vähän puupalikoita vaikka. Kyllä siinä saa koko päivän menemään ilman nosturia tehden...

Kyseessä lienee 1.8 16V, joten varaa se liukuholkki - tai miksikä sitä sanotaankaan, se siinä lootassa kytkinakselin päällä. Se on kuitenkin hajonnut, kun kytkin mennyt. Ja toki kampuran takapään stefa ja vetarien stefat menevät samalla vaihtoon myös. Tuolla on vähän kuvia vaihtohommasta: http://www.citikka.info/gallery/Kayttajat/laakeri/exclusive/huolto/kytkin - ja kuvateksteistä löytyy vähän lisätarinaa. Hyyyvin rauhallisesti kylmässä tallissa talvella tehtynä tuli jopa parina päivänä hommia tehtyä, kun ei edes mahdottoman pitkää päivää tehnyt.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkimen vaihto
ViestiLähetetty: 07.06.2016 09:20 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
BX:n toosaan, Xantiassa samantyylinen, tein hallitunkkiin härpäkkeen, jossa toosa keikkui mukavasti. Ei tarvinnut kannatella, vähän ravisteli", että meni kytkinakseli..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkimen vaihto
ViestiLähetetty: 07.06.2016 11:38 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
[quote="laakeri"][/quote] :shock: No nyt on kyllä melkoista markkinointia. Tekisi mieli sanoa rumasti. :x

No nyt on kyllä melkoista ! onko avun tarjoaminen kiellettyä vai ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkimen vaihto
ViestiLähetetty: 07.06.2016 13:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
idefix kirjoitti:
No nyt on kyllä melkoista ! onko avun tarjoaminen kiellettyä vai ?
Avun tarjoaminen ei tietenkään, mutta mielestäni on hyvinkin kyseenalaista liioitella työn suuruutta huomattavasti ja sillä perusteella tyrkyttää palvelua, josta selvästi haluaa jonkin vastikkeen: "tehdään diili työstä".



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkimen vaihto
ViestiLähetetty: 07.06.2016 20:05 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
laakeri kirjoitti:
idefix kirjoitti:
No nyt on kyllä melkoista ! onko avun tarjoaminen kiellettyä vai ?
Avun tarjoaminen ei tietenkään, mutta mielestäni on hyvinkin kyseenalaista liioitella työn suuruutta huomattavasti ja sillä perusteella tyrkyttää palvelua, josta selvästi haluaa jonkin vastikkeen: "tehdään diili työstä".


Alkaa tuntua, että nyt on taas kyseessä provosointihalu. Onko herra laakeri parempi vastaamaan alkuperäisen kysyjän puolesta kuin kysyjä itse ? Jos itse asiaa valaistaan, niin parin päivän parkkipaikka ähellys vs: 5-6 h työstä
on kunkin itse arvioitava mikä kannattaa ja mikä ei. Se vastikkeellisuus, sehän on kahden kauppa, ei laakerin määriteltävissä.

"ei se hullu ole joka tarjoaa" vaan kateelliset änkyrät jotka eivät halua auttaa kaveria vastamäessä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkimen vaihto
ViestiLähetetty: 07.06.2016 20:48 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Alko niin ketuttaan tommoset vihjailut, että laakerikin voi ihan vapaasti kysellä mistä tahansa verstaalata mitä maksaa kyseinen homma teetettynä, se onkin sitten eri juttu jos akka tekee työt ja itse juot kaljaa ja neuvot vierestä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkimen vaihto
ViestiLähetetty: 08.06.2016 07:18 

Viestit: 108
Vaihdoin pari päivää sitten Xsaraan painelaakerin. Pari huomiota: Molemmat vetarit kannattaa irroittaa. Yritin ensin saada laatikkoa takaisin vänkärin puoleinen vetari paikallaan, mutta en saanut laatikkoa lumpsahtamaan kahteen pooriin, vetarin puoli pani hanttiin. Irroitin vetarin ja laatikko meni toisella yrityksellä paikoilleen. Tein puusta pukin moottoritilan yli, ja lastiliinalla roikotin laatikoa ilmassa maajohdon pultin kierteestä semmoisella lenkillä jonka ruuvasin siihen, moottorin tuin altapäin parrun pätkällä. Pidemmässä vetarissa tukallakeri oli lujassa. Koko homma tapahtui ulkomontulla talon takana. :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkimen vaihto
ViestiLähetetty: 08.06.2016 16:37 

Viestit: 3
Paikkakunta: salo
Itse tein omassa tallissa ilman monttuja ja nostureita tai erikoistyökaluja. Saati kokemusta.
Ei se mikään helppo juttu ole, mutta onistuu, kun ei hosu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkimen vaihto
ViestiLähetetty: 09.06.2016 02:33 

Viestit: 220
Tasamaalla, tallissa tehtynä ihan normi homma, jos työkalut pysyy yhtään kädessä. Keskittyy hommaan, ja sopivasti asennusvoitelua... ;)

Suunnilleen listana, miten edetä.

-Pyöränpulttien löysäys, napamutterista lukitus pois. 36mm kunnollisella hylsylla ja jatkolla napamutterin aukaisu. (voi olla hevonkireellä) Käppäri päällä helpottaa hommaa.
-Takapyöriin kiilat, ettei liiku auto.
-Keula ylös, niin korkealle, kuin nyt hallitunkki nostaa, helpottaa hommaa, kun kunnolla tilaa alla möyrytä. Kunnon pukit, vaikkas apurungon alle tukemaan. Renkaat veks, napamutterit irti. Sisälokari pois kuskinpuolelta. Alapallojen mutterit irti, poksauttaa alapallot tukivarresta irti. Oikean vetarin tukilaakerin kiinnitysmuttereita auki, ei tartte kokonaan irroittaa, semmoinen epäkeskosysteemi siinä, 11mm avain muttereissa.
-Laatikkoöljyt pois, vetarit pois, nopeusanturista johto irti.
-Alatukikumin rauta irti, vauhtipyörän suojapelti pois.
-Downpipen liitos auki.
Alapuolen hommat suunnilleen siinä.
-Ilmanputsari, akku ja teline pois. Hytikkasäiliön voi poistaa, saadakseen tilaa, ei pakollinen.
-Ilmanputsarin letkuja voi poistaa tieltä. Jäähdytysnesteen korkki auki, syylarin vasemmasta alakulmasta korkkia auki, astia alle ja muutama desi/ jopa litra nestettä pois.
-ylävesiletku auki syylarista. (ei ihan pakko noita tehdä, mutta helpottaa moottorin laskemisessa...)
-johtosarjan irroitus laatikon päältä, hytikkaputket myös. Muovisen kiinnikkeen itse irroitin kanssa(iso muovinen letkujen ja putkien kiinnike laatikon päällä.)
-lambda liitin auki, muistaakseni kolme maadoitusta irti laatikosta ruuvien/pulttien alta.
-vaihdevivut irti
-Startin pultit auki, yleensä kuusiokolo, 3kpl
-laatikon ja koneen väliset pultit auki. 16mm kannalla yleensä... Yksi pultti alta apparinpuolelta alla kuusiokolo vielä.
-koneen/laatikon tukeminen yltä tai alta, meillä tapana laittaa tunkki kertopuukehikkoon päälle ja laskea sillä koneen korvakkeesta. Akun alta laatikonkannatin mutteri auki, ja sitten konetta alaspäin. Hyvä jättää ainakin yksi laatikon ja lohkon välinen pultti kiinni vielä, ettei laatikko tipu vahingossa.
-Mies alle ja nylkyttää laatikko irti.

Puoliväli, melkein... :)

-Laatikosta molemmat vetarin stefat vaihto, kytkinakselilla oleva holkki stefoineen vaihtoon, muutenkin laatikon puhdistus pintapuolisesti.
-Vanha kytkinasetelma pois, vauhtipyörä irti, nitkuttelemalla irtoaa, kunhan pultit pois.
-Kampuran stefa pois, itseporautuva pikkuruuvi ja pihdeillä veto helpoin. Uusi stefa tilalla, jos Pösö/sitikan oma, niin asennussyvyydessä tarkkana, ettei lipsahda liian syvään. Suosittelen E36 2,5L Bemarin tiivaria, muuten sama, mut saa huoletta lyödä pohjaan, niin on kohdillaan...
-Vauhtipyörästä kytkinpinnan hionta 180 vesipaperilla.
-Vauhtipyörä kiinni, lukkoliimaa pultteihin.
-Kytkinpaketti kiinni, yleensä tulee levynkeskitystappi mukana, muuten silmällä keskitys. Tasaisesti pulttien kiristys kiinni. Rasvaa painelaakerin liikkuviin osiin.
-Sitten käänteinen jumppa laatikko nostaen paikoilleen. Meillä ollut aina liina kiinni laatikossa, ja yksi kaveri tekee konetilan päällä kyykyn laatikkoa nostaen, jolloin alla on helppo vaan kohdistaa laatikko ja työntää paikalleen. Tuohonkin varmaan joku nosturisetti löytyy...
-Sitten vaan listaa käänteisesti, niin saa takaisin kasaan.

Toimii soveltaen kaikkiin Pösö/Sitikka malleihin, itse vaihtanut useita 205,309,405,605/Xantia ja muut... Hydrauliletkut on ainut tarkkuutta vaativa juttu Sitikassa, ja järjestään jokaisesta Xantusta on samalla mennyt vaihtoon tuo ohjaustehostimen putki, nitkuttaessa katkeaa siitä letkunpäästä. Korjaukseksi aina riittänyt 10mm hienokierre ja jarruputkella korjaus. Hytikkaliimaa kierteisiin varmistukseksi.

Meillä aina ollut tallilla aikataulu silleen, et purku, putsaus ja vauhtipyöräsetti lauantai iltana, sitten sauna ja maailmanparannus. Sunnuntaina Buranalla takas kasaan laatikon nostolla aloittaen... :) Nopein kytkimenvaihto tehtiin aikoinaan faijan pihassa broidin kanssa kaksistaan, 4 tunnissa oli taas kasassa. Toki kun useita kertoja tekee, niin auttaa asiaan. Teknisesti orientoitunut Pertti kotinikkari kyllä viikonlopussa tekee ton, ja ihmisten tekemiä nääkin on... :lol:



Xantia Break 1.8 16V Exclusive 00 (emännällä/rahtikuljetin), Xsara 2.0 16V VTS 99 (omalelu), 405 MI16 91 (ahdettu ikuisuusprojekti)
Dacia Duster 1.2Tce 4wd Prestige 18´
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkimen vaihto
ViestiLähetetty: 09.06.2016 02:57 

Viestit: 220
Lisäystä, kun editti ei oikein toimi... :shock:
-Laatikkoöljyt menee helpoiten sisään laatikon päällä olevasta huohotusaukosta, jossa muovinen iso tulppa. Hitaasti valuttaen helposti se vaadittu 2 litraa sisään, suosittelen Yaccoa tai sit Red Line MT-90
-Samalla kannattaa vaihtaa alatukikumi, kun vetari poissa, niin alumiinikäikäle irtoaa 4 pultilla.(Yleensä taas kovin harvinainen 16mm avainkoko...) Helppo sitten ruustukissa sahata vanha ulkokehältä irti. Hioo alumiinia pyörörullalla hieman pois, sovitetta löysentäen, ettei tarvitse oikeata 20tn prässiä. Sitten prässätä kierretangolla ja hylsyllä/prikoilla uusi paikalleen. Ei kone liiku liian paljoa enää...
-Myös pakosarjan kartiotiiviste ja pultit/jouset kannattaa vaihtaa, yleensä kyllä ne on jo alkuperäisenä niin syöpyneet, että irroituksessa tarvitsee Dremeliä...



Xantia Break 1.8 16V Exclusive 00 (emännällä/rahtikuljetin), Xsara 2.0 16V VTS 99 (omalelu), 405 MI16 91 (ahdettu ikuisuusprojekti)
Dacia Duster 1.2Tce 4wd Prestige 18´
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkimen vaihto
ViestiLähetetty: 09.06.2016 03:14 

Viestit: 220
Ja Xantiassa on paineenvaraajapallon systeemit kiinni laatikossa, siitäkin pari pulttia avattava...



Xantia Break 1.8 16V Exclusive 00 (emännällä/rahtikuljetin), Xsara 2.0 16V VTS 99 (omalelu), 405 MI16 91 (ahdettu ikuisuusprojekti)
Dacia Duster 1.2Tce 4wd Prestige 18´
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkimen vaihto
ViestiLähetetty: 09.06.2016 12:41 

Viestit: 982
Puhi kirjoitti:
Ja Xantiassa on paineenvaraajapallon systeemit kiinni laatikossa, siitäkin pari pulttia avattava...


Varaajan ympäryksestä kannattaa ottaa pari kuvaa ennen purkua jos aikoo saada kaikki hydraulimaailman kiinnityksiin liittyvät levyt, lipareet, liuskat ja laatat oikeaan järjestykseen takaisin. Oikea järjestys taasen auttaa siinä ettei putket jää jännitykselle, joka voi altistaa väsymismurtumille jatkossa.

Yksin tai miksei kaksinkin tehdessä jonkinlainen pukki ja talja on hyvä olla jotta laatikon saa tuettua ylhäältä roikuttaen ja ilman paniikkia. Takaisin laitto varsinkin on vähän kikkailua pienessä tilassa. Vaihteiston päädyn kiinnityksestä piti joku pala irrottaa, muuten ei tilat antanut myöten. Tasamaalla onnistuu kyllä kuten edellä mainittu, kunhan tukee keulan tukevasti ylös että mahtuu alle möyrimään, ja laatikko mahtuu alakautta pois.

Jos ohjausvaihde tihkuu tai tehostimen putki näyttää pahalta, ne on suht helppo uusia/huoltaa samalla kun laatikko on pois tieltä.

Vaihteensiirtotankojen päät purkautuvat irrottaessa helposti vulkanoinnistaan ja jos ei jo ole vaihdettu niin niiden uusimiseen on syytä varautua. Ja oikean vetarin tukilaakerin kunto selviää kun vetari on irti. On myös mahdollista että vaihteiston päätykoppa on viittä vaille puhki ruostunut, helppo vaihtaa kun loota on irti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkimen vaihto
ViestiLähetetty: 09.06.2016 15:56 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Tässä onkin tullut esille viisaita ja arvokkaita kommentteja, joista laakerikin voi ammentaa oppia.
Yksi asia vielä lisättäköön aiheeseen. Kun revitään sitä vaihteistoa irti, niin pitää ehdottomasti muistaa tarkkailla ettei aiheuta vaurioita siihen kuuluisaan ohjaustehostimen putkeen, se kun tuppaa aika herkästi ottamaan nokkiinsa kun laatikkoa roikotetaan sen päälle ym ym.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkimen vaihto
ViestiLähetetty: 09.06.2016 17:56 

Viestit: 108
En ole ruukannut irroittaa vetareita navoista. Alapallo irti, niin napaa ulospäin vääntäen vetari irtoaa perästä. Jos yksin tekee homman, niin pukki konetilan yli, tai tallin katosta on hyvä roikottaa laatikkoa taljalla tai lastiliinalla, niin siinä on korkeussäätökin samalla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkimen vaihto
ViestiLähetetty: 09.06.2016 18:13 

Viestit: 5125
En yhtään tuosta kone/laatikkoyhdistelmästä tiedä... mutta joissain sukulaismalleissa kannatti ainakin varuiksi ottaa (kytkinkopan päältä laatikosta) kampiakselin asentotunnistin irti siksi aikaa kun irroittaa ja laittaa laatikon takaisin, muuten oli melko suuri vaara kopauttaa anturi vauhtipyörään, mutta en tosiaan tiedä onko tuossa samanlainen?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkimen vaihto
ViestiLähetetty: 09.06.2016 19:11 

Viestit: 220
Koskaan en oo onnistunut kolhimaan tunnistinta, johto toki pitää irroittaa, jos tunnistin on.



Xantia Break 1.8 16V Exclusive 00 (emännällä/rahtikuljetin), Xsara 2.0 16V VTS 99 (omalelu), 405 MI16 91 (ahdettu ikuisuusprojekti)
Dacia Duster 1.2Tce 4wd Prestige 18´
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkimen vaihto
ViestiLähetetty: 09.06.2016 20:00 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Puhi kirjoitti:
Koskaan en oo onnistunut kolhimaan tunnistinta, johto toki pitää irroittaa, jos tunnistin on.


Pääasääntöisesti, xantioissa on kampiakselinasentotunnistin. ;) Ainakin esimerkin kaltaisessa vehkeessä :lol: :lol: :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkimen vaihto/ohjaustehostimen letku
ViestiLähetetty: 10.09.2016 08:43 

Viestit: 109
Hei Pertti kotinikkari,

Olipa tosi hyvät ohjeet kytkinrempan tekijälle! Tuo rohkaisee. Kiitos.
Tyttäreni Santtu break jäi Kuopioon sitikkakorjaamon kohdalle kun kyseisen ohjaustehostimen putken pumppupään liitos ehkä halkesi eikä se kiristämällä parane.
Tuli mieleen että jos teettäisi pari putkea valmiiksi ja ottaisi sen hienokierretapin ja hydeliiman mukaan. Epäselväksi jäi vain se että katkaisitko putken kumiletkun vasemmalta vai oikealta puolelta ja etta tarvitaanko poranterää sisäkierteen valmistelussa. (Ilmeisesti vasemmalta puolelta.) .Putken lokasuojan puoleinen osa näyttää nimittäin usein melkolailla ruosteen syömältä. Tarvinnee ajoissa tehtävää ruostesuojausta ja suojapeltia kurakuoleman ehkäisyksi. Voiko sen puolen putkea jatkaa helmiliitoksella?

terveisin Aktiivi
(Vaivana 4 breikkiä ja 4 sedania.)

Toimii soveltaen kaikkiin Pösö/Sitikka malleihin, itse vaihtanut useita 205,309,405,605/Xantia ja muut... Hydrauliletkut on ainut tarkkuutta vaativa juttu Sitikassa, ja järjestään jokaisesta Xantusta on samalla mennyt vaihtoon tuo ohjaustehostimen putki, nitkuttaessa katkeaa siitä letkunpäästä. Korjaukseksi aina riittänyt 10mm hienokierre ja jarruputkella korjaus. Hytikkaliimaa kierteisiin varmistukseksi.

Meillä aina ollut tallilla aikataulu silleen, et purku, putsaus ja vauhtipyöräsetti lauantai iltana, sitten sauna ja maailmanparannus. Sunnuntaina Buranalla takas kasaan laatikon nostolla aloittaen... :) Nopein kytkimenvaihto tehtiin aikoinaan faijan pihassa broidin kanssa kaksistaan, 4 tunnissa oli taas kasassa. Toki kun useita kertoja tekee, niin auttaa asiaan. Teknisesti orientoitunut Pertti kotinikkari kyllä viikonlopussa tekee ton, ja ihmisten tekemiä nääkin on... :lol:[/quote]


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: