Tasamaalla, tallissa tehtynä ihan normi homma, jos työkalut pysyy yhtään kädessä. Keskittyy hommaan, ja sopivasti asennusvoitelua...
Suunnilleen listana, miten edetä.
-Pyöränpulttien löysäys, napamutterista lukitus pois. 36mm kunnollisella hylsylla ja jatkolla napamutterin aukaisu. (voi olla hevonkireellä) Käppäri päällä helpottaa hommaa.
-Takapyöriin kiilat, ettei liiku auto.
-Keula ylös, niin korkealle, kuin nyt hallitunkki nostaa, helpottaa hommaa, kun kunnolla tilaa alla möyrytä. Kunnon pukit, vaikkas apurungon alle tukemaan. Renkaat veks, napamutterit irti. Sisälokari pois kuskinpuolelta. Alapallojen mutterit irti, poksauttaa alapallot tukivarresta irti. Oikean vetarin tukilaakerin kiinnitysmuttereita auki, ei tartte kokonaan irroittaa, semmoinen epäkeskosysteemi siinä, 11mm avain muttereissa.
-Laatikkoöljyt pois, vetarit pois, nopeusanturista johto irti.
-Alatukikumin rauta irti, vauhtipyörän suojapelti pois.
-Downpipen liitos auki.
Alapuolen hommat suunnilleen siinä.
-Ilmanputsari, akku ja teline pois. Hytikkasäiliön voi poistaa, saadakseen tilaa, ei pakollinen.
-Ilmanputsarin letkuja voi poistaa tieltä. Jäähdytysnesteen korkki auki, syylarin vasemmasta alakulmasta korkkia auki, astia alle ja muutama desi/ jopa litra nestettä pois.
-ylävesiletku auki syylarista. (ei ihan pakko noita tehdä, mutta helpottaa moottorin laskemisessa...)
-johtosarjan irroitus laatikon päältä, hytikkaputket myös. Muovisen kiinnikkeen itse irroitin kanssa(iso muovinen letkujen ja putkien kiinnike laatikon päällä.)
-lambda liitin auki, muistaakseni kolme maadoitusta irti laatikosta ruuvien/pulttien alta.
-vaihdevivut irti
-Startin pultit auki, yleensä kuusiokolo, 3kpl
-laatikon ja koneen väliset pultit auki. 16mm kannalla yleensä... Yksi pultti alta apparinpuolelta alla kuusiokolo vielä.
-koneen/laatikon tukeminen yltä tai alta, meillä tapana laittaa tunkki kertopuukehikkoon päälle ja laskea sillä koneen korvakkeesta. Akun alta laatikonkannatin mutteri auki, ja sitten konetta alaspäin. Hyvä jättää ainakin yksi laatikon ja lohkon välinen pultti kiinni vielä, ettei laatikko tipu vahingossa.
-Mies alle ja nylkyttää laatikko irti.
Puoliväli, melkein...
-Laatikosta molemmat vetarin stefat vaihto, kytkinakselilla oleva holkki stefoineen vaihtoon, muutenkin laatikon puhdistus pintapuolisesti.
-Vanha kytkinasetelma pois, vauhtipyörä irti, nitkuttelemalla irtoaa, kunhan pultit pois.
-Kampuran stefa pois, itseporautuva pikkuruuvi ja pihdeillä veto helpoin. Uusi stefa tilalla, jos Pösö/sitikan oma, niin asennussyvyydessä tarkkana, ettei lipsahda liian syvään. Suosittelen E36 2,5L Bemarin tiivaria, muuten sama, mut saa huoletta lyödä pohjaan, niin on kohdillaan...
-Vauhtipyörästä kytkinpinnan hionta 180 vesipaperilla.
-Vauhtipyörä kiinni, lukkoliimaa pultteihin.
-Kytkinpaketti kiinni, yleensä tulee levynkeskitystappi mukana, muuten silmällä keskitys. Tasaisesti pulttien kiristys kiinni. Rasvaa painelaakerin liikkuviin osiin.
-Sitten käänteinen jumppa laatikko nostaen paikoilleen. Meillä ollut aina liina kiinni laatikossa, ja yksi kaveri tekee konetilan päällä kyykyn laatikkoa nostaen, jolloin alla on helppo vaan kohdistaa laatikko ja työntää paikalleen. Tuohonkin varmaan joku nosturisetti löytyy...
-Sitten vaan listaa käänteisesti, niin saa takaisin kasaan.
Toimii soveltaen kaikkiin Pösö/Sitikka malleihin, itse vaihtanut useita 205,309,405,605/Xantia ja muut... Hydrauliletkut on ainut tarkkuutta vaativa juttu Sitikassa, ja järjestään jokaisesta Xantusta on samalla mennyt vaihtoon tuo ohjaustehostimen putki, nitkuttaessa katkeaa siitä letkunpäästä. Korjaukseksi aina riittänyt 10mm hienokierre ja jarruputkella korjaus. Hytikkaliimaa kierteisiin varmistukseksi.
Meillä aina ollut tallilla aikataulu silleen, et purku, putsaus ja vauhtipyöräsetti lauantai iltana, sitten sauna ja maailmanparannus. Sunnuntaina Buranalla takas kasaan laatikon nostolla aloittaen...

Nopein kytkimenvaihto tehtiin aikoinaan faijan pihassa broidin kanssa kaksistaan, 4 tunnissa oli taas kasassa. Toki kun useita kertoja tekee, niin auttaa asiaan. Teknisesti orientoitunut Pertti kotinikkari kyllä viikonlopussa tekee ton, ja ihmisten tekemiä nääkin on...
