Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Idea: passiivinen tasonsäätö
ViestiLähetetty: 05.06.2016 01:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Nyt kun Citroen tuli ulos uudella, passiivisella erikoisjousituksellaan, esitän rinnalle idean jota olen hautonut vuosia.

Rallimiehille on tuttu ilmiö, että jos sisään- ja ulosvaimennus ovat vahvasti eri paria, kyseinen pää autoa pyrkii joko "nousemaan" tai "laskemaan" kuoppapätkillä. Se on looginen seuraus siitä että jousitus liikkuu toiseen suuntaan helpommin kuin toiseen, toistuvissa kuopissa ilmiö kertautuu ja ei-toivottu "tasonsäätö" astuu kuvaan palautuakseen tietysti normaaliksi kun jousitus on levossa.

Miksi tätä ilmiötä ei voisi käyttää passiiviseen tasonsäätöön, ja siten hyvin löysän "ds-mäisen" jousivakion käyttöön? Pieni pätkä ajettaessa ensimmäisissä epätasaisuuksissa tai mutkissa iskarit tunkkaisivat itse itsensä haluttuun normikorkeuteen, kuormasta riippumatta.

Mahdollisesti koko järjestelmä voisi olla hieman iskaria isompi jousitolppa joka sisältäisi myös hyvin löysän rauta- tai pneumaattisen jousen, tämä tolppa säätäisi itsensä passiivisesti normikeskikorkeuteen heti kun epätasaisuuksia tiellä ilmenee. Ja niitähän ilmenee lähes aina, jos ei ilmene niin toisaalta jousituksen säätöäkään ei silloin tarvita.

Mutkissa järjestelmä mahdollistaisi lähes activa-tyyppisen kallistelunvaimennuksen, edellytyksellä että mutka on kuoppainen! Tämä ei kuitenkaan olisi tärkeä ominaisuus mukavuuden rinnalla.

Energiamielessä auton "nostoon" tarvittava energia tulisi siis jousituksen liikkeistä. Olisiko varsinainen säätöjärjestelmä muinaisten Packardien hieno ruuvitankotyyppinen ratkaisu (packardeissa se tietysti oli aktiivinen ja sähköinen) vaiko jonkinlainen hydraulinen venttiiliviritys, on toteutuskysymys.

En pitäisi tätä mahdottomana toteuttaa, eri asia kuinka kestävän ja luotettavan siitä saisi ilman vuosikymmenien kehitystyötä...



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Idea: passiivinen tasonsäätö
ViestiLähetetty: 05.06.2016 08:00 

Viestit: 982
Sachs Nivomat?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Idea: passiivinen tasonsäätö
ViestiLähetetty: 05.06.2016 10:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Eikös Monroe tarjonnut myös vastaavaa? Olikohan Load-leveler tjsp?



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Idea: passiivinen tasonsäätö
ViestiLähetetty: 05.06.2016 13:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Niin Sachsilla kuin Monroella näyttää olevan periaatteeltaan juuri tällaiset systeemit, sillä erolla että molemmat on konfiguroitu lisäämään jousivakiota kuormattaessa, ei mahdollistamaan löysempää jousivakiota normaalitilanteessa. Kun luksusautojen jousitukseen kuitenkin aina on pakko hakea matalampa heilahdustaajuutta jos haetaan mukavuutta, ja useimmat merkit sen tänä päivänä tekevät ilmapussijousituksella (jaguar, cadillac, mercedes,bmw, lexus, tesla, lincoln ja muut), miksiköhän tuollaista self-levelling systeemiä ei ole kokeiltu siihen tarkoitukseen? Esimerkiksi Jaguarin XJ:ssä ei edes ole jousituksen tasonsäätöä kuljettajalle, ilmajousitus on puhtaasti sitä varten että on saatu löysempi jousivakio.

Tuntuisi ettei kestävyysongelmakaan voi olla kyseessä, ei kai sachs muuten noita myisi jälkimarkkinoilla.

Liekköhän olemassa joku tekninen syy ettei esimerkiksi Citroen ole koskaan julkisesti kokeillut tuollaista halvempien malliensa hydrauliikan korvaajaksi. Varmasti tuollainen olisi paljon halvempi tuottaa kuin hydet.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Idea: passiivinen tasonsäätö
ViestiLähetetty: 05.06.2016 20:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Mielenkiintoinen ja varmaankin kehityskelpoinen ajatus eikä tässä ikiliikkujaa kuitenkaan ole keksitty! Itsekkin olen joskus, aihetta sivuten, miettinyt kuinka paljon pehmeä pitkäliikkeinen jousitus hyvin vaimettuna lisää polttoaineen kulutusta verratuna tava-autoon?

Lähinnä tulee tuon yleispätevyydestä mieleen riippuvaisuus epätasaisuuksista. Toki energiaa voidaan varastoida paineakkuun ajossa..

Onko tietoa mitä luokkaa esin noissa "laatuautoissa" jousivakot ovat? Lähinnä Cx:ään noita löytää helposti.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Idea: passiivinen tasonsäätö
ViestiLähetetty: 05.06.2016 22:14 

Viestit: 982
Täytyyhän sitä jousivakiota kuorman kasvaessa lisätä, muuten jousitus on ihan perusmallia. Citroenin hydejousituksen kanssa vitsi on siinä ettei kuormaamattomana jousitus tarvitse olla ylikova siltä varalta että kohta joku heittää kuormaa kyytiin, vaan kuorman sieto saadaan säätämällä jousivakiota kuorman mukaan. Maavara säätyy siinä vähän kuin kaupanpäällisenä. Mukavuustila on jossain vähän alle yhden hertsin omaresonanssissa, ja siihen valmistajan haluamaan optimiin adaptiivisilla pyritään, kuormasta riippumatta. Samalla toki pitäisi säätää myös vaimennusta, muuten homma jää puolitiehen.

Sachsin ja Monroen tasonsäätöpatukoiden soveltamista jälkiasennusmielessä rajoittaa se että jos autossa on takajarrupaineen säätö ripustuksen palikoista, se ei säädäkään jarrupaineita kuorman kasvaessa koska tasonsäätö pitää korkeuden vakiona. Ja etupäähän eivät taida edes valmistaa noita.

Passiivisia perusvieteri-vaimennin-yhdistelmää viksumpia viritelmiä on tutkittu näköjään paljon, tuossa kahden kulmaan kytketyn joustinelementin keksintö, vaikkakaan ei tasonsäätö: http://www.mech-sci.net/4/139/2013/ms-4-139-2013.pdf
Noissa julkaisuissa on vaan teoriaa sen verran isolla kädellä että vähemmästäkin tukka sekoaa...
Paul Venhovens on 90-luvulta tutkinut näitä, nimellä ja sopivilla suspension -termeillä kuuklaamalla löytyy monenlaista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Idea: passiivinen tasonsäätö
ViestiLähetetty: 05.06.2016 22:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
IJN kirjoitti:
Täytyyhän sitä jousivakiota kuorman kasvaessa lisätä, muuten jousitus on ihan perusmallia. Citroenin hydejousituksen kanssa vitsi on siinä ettei kuormaamattomana jousitus tarvitse olla ylikova siltä varalta että kohta joku heittää kuormaa kyytiin, vaan kuorman sieto saadaan säätämällä jousivakiota kuorman mukaan. Maavara säätyy siinä vähän kuin kaupanpäällisenä. Mukavuustila on jossain vähän alle yhden hertsin omaresonanssissa, ja siihen valmistajan haluamaan optimiin adaptiivisilla pyritään, kuormasta riippumatta. Samalla toki pitäisi säätää myös vaimennusta, muuten homma jää puolitiehen.

Sachsin ja Monroen tasonsäätöpatukoiden soveltamista jälkiasennusmielessä rajoittaa se että jos autossa on takajarrupaineen säätö ripustuksen palikoista, se ei säädäkään jarrupaineita kuorman kasvaessa koska tasonsäätö pitää korkeuden vakiona. Ja etupäähän eivät taida edes valmistaa noita.

Passiivisia perusvieteri-vaimennin-yhdistelmää viksumpia viritelmiä on tutkittu näköjään paljon, tuossa kahden kulmaan kytketyn joustinelementin keksintö, vaikkakaan ei tasonsäätö: http://www.mech-sci.net/4/139/2013/ms-4-139-2013.pdf
Noissa julkaisuissa on vaan teoriaa sen verran isolla kädellä että vähemmästäkin tukka sekoaa...
Paul Venhovens on 90-luvulta tutkinut näitä, nimellä ja sopivilla suspension -termeillä kuuklaamalla löytyy monenlaista.


Niinhän sitä lisätään mutta se pitäisi alkujaan olla sitikkamaisen löysä, että perusheilahdustaajuus saadaan alas. Lisäys ei siis saisi "alkaa" normaalijäykkyydestä kuten sachsilla jne, alku pitäisi olla paljon paljon löysempi. Citroeninissahan lisäkuorma kompressoi juuri sen verran lisää jousipalloja että heilahdustaajuus säilyy suurin piirtein samana, vaikka jousivakio kasvaa.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Idea: passiivinen tasonsäätö
ViestiLähetetty: 05.06.2016 22:56 

Viestit: 982
Tietenkin, jousitus pitää suunnitella kokonaisuutena. Mutta silti sen voi suunnitella kovaksi, ainakin tämän foorumin mittapuilla. Toisaalta ainakin Subarun malleissa kun takapäässä on tasonsäätöpamput originaaleina, jouset pitää vaihtaa toisiin jos iskarit muuttaa tavallisiksi, joten säätöiskareilla on omat jousensa. Tulee luultavasti vielä kovemmaksi normijousituksena. Näitä pitäisi ajaa ennen kuin spekuloi liikaa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Idea: passiivinen tasonsäätö
ViestiLähetetty: 06.06.2016 14:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 193
Paikkakunta: 54800
Tuosta jousivakiosta. Hydejousituksen tapauksessahan siihen jousivakioon (k) EI kosketa. Eikä kosketa jousen (kalvon) poikkeutukseenkaan (x), vaan venytetään sitä jousen ja renkaan välissä olevaa rakennetta (eli lissää lehmää sylinteriin).

Jousivoima on se F=kx, josta x=F/k. Auton korin tapauksessa sille äksälle pitää lisätä kaveri (vaikka z) joka edustaa sitä jousen ja pyörän välissä olevaa rakennetta. Jos halutaan pitää se kori vakiokorkeudessa niin x+z=vakio=F/k. Tuosta voi nyt sitten pähkäillä mitä toista kerrointa haluaa muuttaa kuormituksen (F) muuttuessa.

Tavan vehkeissä tuo z on vakio, eli kuorman muuttuessa on pakko muuttaa k:ta, että x+z pysyisi samana (lisää ilmaa palkeeseen, nivomatti iskari). Hydeillä voi sen sijaa muuttaa z:taa (Kuten myös Packardissa mut mekaanisesti).

Helpottaa kummasti piilin muiden osa-alueiden suunnittelua (kaikenmaailman värähtelyt), kun jousivakio ei muutu.

Muuten:

Jossain artikkelissa sitikan inssi sanoi ettei hydet oikein sovi lyhyelle akselivälille. Jotain tekemistä heilahdustaajuuksien kanssa. Mut tuntuhan tuo GS:ssä toimivan. Olivatten autot toki keveämpiäkin silloin.

Nivomatin kopiointiin saattaa olla jotain patenttijuttuja. On kyllä aika vanha keksintö jo.



-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm
-03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm
-74 Dyane
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Idea: passiivinen tasonsäätö
ViestiLähetetty: 06.06.2016 16:01 

Viestit: 5124
Savitaipale kirjoitti:
Tuosta jousivakiosta. Hydejousituksen tapauksessahan siihen jousivakioon (k) EI kosketa. Eikä kosketa jousen (kalvon) poikkeutukseenkaan (x), vaan venytetään sitä jousen ja renkaan välissä olevaa rakennetta (eli lissää lehmää sylinteriin).
...


Auton korkeuden säätäminen ei muuta normaalisti jousivakiota, mutta sen sijaan jousivakio kyllä muuttuu kaikissa progressiivisissa jousituksissa joustoliikkeen aikana. Ilma tai kaasujousitukset on progressiivisia (jos jousipallo ei ole äärettömän kokoinen) eli kun typpikuplan tilavuus pienenee, niin samanlaisen liikkeen vaatima voima kasvaakin, lopuksi varsin jyrkästikin, samoin pallojen eri paineinen typpitäyttö muuttaa jousivakiota. Perinteisestihän oli myös progressiivisia rautajousia, joissa oli eripaksuisia osia. Kevyemmät elementit puristuivat ekana lyttyyn ja jouseksi jäi se tukevamman jousivakion omaava paksu kiekura. (No poikkeus tuohon korkeuteen on joskus Xantia, minulla oli ainakin sellainen joka muuttui melko kenguruksi kun veti edes ylimpään tieasentoon, mutta sehän johtui vääränlaisesta "säädöstä", oli liian korkealla eli yksi hahlo piti viilata pidemmäksi ettei paineet nouse kun puristetaan jo pohjaanlyöntikumeja vasten)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Idea: passiivinen tasonsäätö
ViestiLähetetty: 06.06.2016 16:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Savitaipale kirjoitti:
Tuosta jousivakiosta. Hydejousituksen tapauksessahan siihen jousivakioon (k) EI kosketa. Eikä kosketa jousen (kalvon) poikkeutukseenkaan (x), vaan venytetään sitä jousen ja renkaan välissä olevaa rakennetta (eli lissää lehmää sylinteriin).


Tämä on yleinen sitikkamiesten virhekäsitys ja muistanpa jostakin (ehkä huonosti käännetystä artikkelista) lukeneeni jonkun Citroenin nimen alla toimineen teknikonkin noin väittäneen. Kun asiaa ajattelee hieman niin sehän ei voi pitää paikkaansa kun auton kuormaa muutetaan.

Jousipallo on rakenteensa vuoksi varsin progressiivinen jousi. Kun kuorma kasvaa, jousivakio k nousee melko nopeasti kaasun paineen pallon sisällä kasvaessa joutuisasti. Jos tasonsäätöä käytetään jousisylinterin kokeman kuorman muuttumatta lainkaan, silloin periaatteessa olisi mahdollista että jousivakio "keskiasennossaan" ei muutu. Mutta kun kuormaa lisätään -> paine jousitolpassa nousee (ja jousituksen tasonsäätö pumppaa lisää piimää jousitolppaan) -> väistämättä jousielementti eli kaasu jousipallossa painuu kokoon (paineistuu) jonkin verran ja jousivakio "kiristyy" tuon luontaisen progressiivisuuden vuoksi. Jos näin ei kävisi se tarkoittaisi että perusasennossa ei olisi ulosjoustoa ollenkaan koska jousi ei olisi vielä "jännittynyt" lainkaan. Niinpä kuorman lisääminen ja siitä seuraava tasonsäätö tosiaan muuttaa jousivakiota jousituksen keski(lepo)asennossa.

Ajatusmaailmaa sekoittava asia on se että kaikki jouset (paitsi äärettömän pitkät teoreettiset jouset) ovat eräällä tapaa progressiivisia, venytykseen tai kompressointiin tarvittava voimahan lisääntyy etäisyyden funktiona. Mutta todellisessa progressiivisessa jousessa jousivakio K muuttuu jousen venytyksen myötä, eli sentin lisämatkan venytys vaatii suurempaa voimalisäystä kuin ensimmäisen sentin venytys (tai kompressointi).

Hydesitikan jousivakio muuttuu muuten myös maavaraa lisättäessä, mutta tämä on tuennan geometrian ominaisuus.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Idea: passiivinen tasonsäätö
ViestiLähetetty: 06.06.2016 18:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 193
Paikkakunta: 54800
Missä välissä mä puhuin jousitusliikkeen aikaisesta jousivakiosta? Nyt ollaan siinä vaiheessa kun sinne takaloosteriin lykätään tavaraa. Jos haluaa paikoillaan olevan auton säilyttävän asentonsa, niin siinä ei paljon kaasu tai vieterijousen puristumisen progressiot auta.

Sitikka hoitaa asian z:taa kasvattamalla, muut joutuu kasvattamaan k:ta.



-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm
-03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm
-74 Dyane
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Idea: passiivinen tasonsäätö
ViestiLähetetty: 06.06.2016 19:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 193
Paikkakunta: 54800
Mä muuten sitä jousikuulan progressiota aikoinaan laskeskelin. Muistaakseni se männän sinne siirtämä nestemäärä on niin pieni suhteessa pallon kaasutilavuuteen ja muuttaa niin vähän kaasunpainetta, että jousivakio pysyttelee joustoliikkeen aikana siellä progressiokurvin vaakasuoralla osalla. Jousivakio on siis ajon aikana lähes vakio, ja jousivoimaan vaikuttaa vain poikkeutus (se x). Ei tartteta sitä progressiota kun voidaan säätää sitä z:taa.



-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm
-03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm
-74 Dyane
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Idea: passiivinen tasonsäätö
ViestiLähetetty: 06.06.2016 21:28 

Viestit: 472
ds-jekkeri kirjoitti:
IJN kirjoitti:
Täytyyhän sitä jousivakiota kuorman kasvaessa lisätä, muuten jousitus on ihan perusmallia. Citroenin hydejousituksen kanssa vitsi on siinä ettei kuormaamattomana jousitus tarvitse olla ylikova siltä varalta että kohta joku heittää kuormaa kyytiin, vaan kuorman sieto saadaan säätämällä jousivakiota kuorman mukaan. Maavara säätyy siinä vähän kuin kaupanpäällisenä. Mukavuustila on jossain vähän alle yhden hertsin omaresonanssissa, ja siihen valmistajan haluamaan optimiin adaptiivisilla pyritään, kuormasta riippumatta. Samalla toki pitäisi säätää myös vaimennusta, muuten homma jää puolitiehen.

Sachsin ja Monroen tasonsäätöpatukoiden soveltamista jälkiasennusmielessä rajoittaa se että jos autossa on takajarrupaineen säätö ripustuksen palikoista, se ei säädäkään jarrupaineita kuorman kasvaessa koska tasonsäätö pitää korkeuden vakiona. Ja etupäähän eivät taida edes valmistaa noita.

Passiivisia perusvieteri-vaimennin-yhdistelmää viksumpia viritelmiä on tutkittu näköjään paljon, tuossa kahden kulmaan kytketyn joustinelementin keksintö, vaikkakaan ei tasonsäätö: http://www.mech-sci.net/4/139/2013/ms-4-139-2013.pdf
Noissa julkaisuissa on vaan teoriaa sen verran isolla kädellä että vähemmästäkin tukka sekoaa...
Paul Venhovens on 90-luvulta tutkinut näitä, nimellä ja sopivilla suspension -termeillä kuuklaamalla löytyy monenlaista.


Niinhän sitä lisätään mutta se pitäisi alkujaan olla sitikkamaisen löysä, että perusheilahdustaajuus saadaan alas. Lisäys ei siis saisi "alkaa" normaalijäykkyydestä kuten sachsilla jne, alku pitäisi olla paljon paljon löysempi. Citroeninissahan lisäkuorma kompressoi juuri sen verran lisää jousipalloja että heilahdustaajuus säilyy suurin piirtein samana, vaikka jousivakio kasvaa.


Voi kai sitä laittaa kevyemmän auton iskunvaimentimen ja teettää jousipajalla jousen ohuemmasta langasta, siinä vain pitää olla lepopituutta enemmän. Muistelen että olisin lukenut jostain 60-luvun Chevyn esitteestä jostain tasonsäätövaimentimesta. Liekö ollut sama periaate. Toinen Chevy-esite kehuu sen super-pehmeitä iskunvaimentimia. Thunderbirdin jousissa taas kerrotaan olevan syvän samettinen tuntuma, voi niitä aikoja. En tiedä millaisia USA-markkinoiden autoesitteet ovat nyt, mutta amerikanautojen euroversioita lanseerattaessa kerrotaan aina että niiden ajettavuutta on viritetty eurooppalaiseen makuun. Minua sylettää tuo käsite, täällä on yli puoli miljardia ihmistä jakaantuneena kymmeniin maihin ja kulttuureihin. Eihän kukaan puhu eurooppalaisesta ruokamaustakaan, eikä elintarviketeollisuus tarjoa kaikille ainoana vaihtoehtona hapansilakka-currywurst-pastaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Idea: passiivinen tasonsäätö
ViestiLähetetty: 06.06.2016 22:30 

Viestit: 5124
Tuolla on laskelmia Excelissä vaikkei laskut ihan suoraan liitykään:
viewtopic.php?p=40584#p40584
Kyllä se kaasu/ilmajousitus silti progressiivinen on vaikka ei se tietysti ihan pienissä liikkeissä tunnu missään, muutamia kymmeniä prosentteja kohtuullisilla jousen liikkeillä?

Enpäs muista millä kilomäärällä takajousitus pohjasi, mutta moottori sammutettunakin aika paljon sai lapata laattoja Xantian takalaatikkoon, ei tullut tarkemmin katsottua missä kohtaa meni pohjaan, lopulta paljon yli 500 kg ja hienosti nousi, taisi siis olla jousivakio melkein tuplat takana tuolla kuormalla (ja ongelmitta nousi).

Takapäästä tuon saisi kohtuudella arvioitua ihan vaikka metsimitalla lokasuojan reunasta, kun pyytää paria kolmea isompaa kaveia istahtamaan takaluukun aukon reunalle.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Idea: passiivinen tasonsäätö
ViestiLähetetty: 09.06.2016 13:59 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Kuormaa lisätään takaluukkuun, perä painuu -> lisätään nestettä järjestelmään, jolloin perä nousee takaisin tavoitekorkeuteen. Tällöin pallon kaasutilavuus pienenee ja jousivakio kasvaa.

Kasvanut massa laskee ominaisvärähtelytaajuutta ja kasvanut jousivakio puolestaan nostaa sitä. Oikein mitoitettuna taajuutta nostavat ja laskevat tekijät kumoaisivat toisensa ja taajuus pysyisi vakiona.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Idea: passiivinen tasonsäätö
ViestiLähetetty: 09.06.2016 15:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Aapeli kirjoitti:
Kuormaa lisätään takaluukkuun, perä painuu -> lisätään nestettä järjestelmään, jolloin perä nousee takaisin tavoitekorkeuteen. Tällöin pallon kaasutilavuus pienenee ja jousivakio kasvaa.

Kasvanut massa laskee ominaisvärähtelytaajuutta ja kasvanut jousivakio puolestaan nostaa sitä. Oikein mitoitettuna taajuutta nostavat ja laskevat tekijät kumoaisivat toisensa ja taajuus pysyisi vakiona.


Juuri näin. Tuntuman perusteella Citroen on mitoittanut jousipallojen tilavuuden juuri sillä tavalla, että progressiivisuus eli jousivakion muuttuminen kuorman mukaan ja tasonsäätö kokonaisuutena aiheittavat heilahdustaajuuden pysymisen aika vakiona erilaisilla kuormilla.

Sinänsä on yläastefysiikalla selvää että jousivakio kasvaa rajallisen kokoisilla kaasupalloilla kun kaasun ja männänpään väliin pumpataan lisää litkua kuorman kasvaessa auton maavaran säilyessä samana eli vakiona. Tämä siis myös ilman joustoliikkeitä.

Jos joku vielä muistaa CX:n ns. "pitkiä palloja" joita tietyissa malleisse oli, suuremmalla tilavuudella, niiden tarkoituksena oli vähentää tuota progressiota eli mahdollistaa kuormattunakin vähemmän muuttuva jousivakio.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: