ds-jekkeri kirjoitti:
Les Excentriques kirjoitti:
ds-jekkeri kirjoitti:
Eihän sillä ihmeitä vapaastihengittävään voi tehdä, kuitenkin luultavasti enemmän kuin 0%.
Nyt alkaa olla realismi lähellä

Toisaalta, et kai vakavasti väitä että valmistajan saaste- ja 91-oktaanioptimoitu kartasto olisi tehon kannalta absoluuttisesti paras. Unohtamalla päästöt ja säätämällä sytytyskartat 98:lle, aivan varmasti prosenttien nousun saa tiettyihin kohtiin vääntökäyrää. 10% voi olla tiukassa, tosi se. Lisäksi jos kairailee esim etukatit ontoksi, aivan varmasti pakosarja virtaa paremmin. Se taas vaatii erilaiset nokan ajoitukset melko varmasti, tuossa koneessahan on ne solenoidilla säätyvät nokka-akselit.
Moottoriasioista kirjoittaminen niin, ettei asia jossain tilanteessa olisi toisin, on aika vaikeata tai vaatii paljon enemmän kuin yleisten olettamien ja arvauksien suoltaminen, joka tekniikassa varsinkin huoltoaseman baarissa ja netin keskustelupalstoilla on määräävässä asemassa.
Jos vääntömomenttia haluaa lisätä, on keinoina:
1 lisätä polttoaine-ilmaseoksen määrää työkiertoa kohden
2 seoksen palonopeuden parantaminen
3 dynaamisen puristussuhteen nostaminen
4 kampikoneiston geometrian optimointi
5 moottorin mekaanisten häviöiden pienentäminen
6 polttoaineseoksen kemiallisten ominaisuuksien parantaminen
7 korkeimman palopaineen sijainnin optimointi kammenkulman suhteen
8 polttoaine-ilmaseoksen rikastaminen niin, että kaikki happi tulee käytettyä