gsp kirjoitti:
Asiasta on puhuttu noin miljoona kertaa, joten puhutaan vielä kerran.
- Yleensä lääkkeeksi laakerivaurioon tarjotaan koko akseliston vaihtoa. No silloin ainakin tulee kuntoon, joskin myös hintaa tulee.
- Milloin on mahdollista selvitä pelkällä laakerisarjalla? Voiko tämän tunnistaa ulkoisista merkeistä?
- Milloin on mahdollista selvitä korjaussarjalla? Tämän tyyppisellä siis:
http://pood.hmkauto.ee/fi/a/taka-akseli ... -partner-7 Voiko tämän tunnistaa ulkoisista merkeistä?
- Onko X-partsin ja leijonanosa.fi taka-akselistoissa havaittu mitään laadullista eroa? Leijonanosalla parikymppiä halvempi.
Olisiko ideaa myös kerätä FAQ-lista asennusvinkeistä yms. koskien vääntösauvataka-akselistoja.
Ostin tuommoisen korjaussarjan Partner-Pösöön pari vuotta sitten. On hyvä sarja, sillä tulee kuntoon ja pysyy kunnossa kun rasvaa osat hyvin ja keksii vielä hyvän paikan voitelunipoille. Kyllä, on aika helkutin homma suorittaa asennustyöt kun akseli autossa kiinni ja nostettu tunkilla pöllien nokkaan pihalle vesisateessa. Tuo iso tappi toimii tässä akselityypissä laakerin sisäkehänä ja mulla oli toinen puoli kunnossa ja toinen tappi ihan ruosteessa. Tappi oli todella kovin kiinni akseliputkessa, piti katkaista tappi ja hitsata sinne sisälle ISOLLA puikolla 24mm kierretanko kiinni ja sitten isompi putki jossa hattu kierretangon reijällä akselitumpin päälle ja tuumaisella pulttipyssyllä paukutusta ja paljon että lähti. Uusi oli sitten helppo asentaa reikään kun sai putsattua kunnolla. Kynkät harvoin särkyvät kun siellä puolella on laakerien ulkokehä erikseen. Ei yksi päivä riittänyt mulla tuohon remonttiin vaikka melko jämeriä välineitä on käytössä pienimuotoisena suoritettavan maataloukoneiden korjauspajahomman takia. Mutta vielä kerran, tuli hyvä ja nyt yli 400tkm Partnerin ajettavuus on kuin uudessa autossa ja se jousituksen herkkyys kun laakerit ovat kunnossa.
Toinen akselityyppi sitten Xsarassa ja 306:ssa jossa laakerit ovat akselin keskiputken sisällä ja tapit kiinni kynkissä.