2cv-Olli kirjoitti:
Veikkaampa, että seuraavaksi tapahtuu näin:
1. Kuljettajat pitävät yhäti kevyempää kaasujalkaa niin, että budjetoitu sakkotulo jää sakotuskynnyksen 2 km laskusta huolimatta kertymättä.
2. Lasketaan siis sakotuskynnystä edelleen, ja tuplataan rikesakko 280-400 euroon.
3. Ellei tämäkään auta, lasketaan nopeusrajoituksia kauttaaltaan aluksi 20 kmt.
Kyllä lopulta keinot löytyvät sakkotulojen varmistamiseksi... ei kun siis löytyvät keinot liikenneturvallisuuden edistämiseksi valtioneuvoston periaatepäätöksen mukaisesti.... vai kumpi tässä uudistuksessa nyt olikaan takana?
No niin, sakkotulojen varmistaminen on hyvällä alulla ja jatkoa varmasti seuraa. IL kirjoitti tänään:
"Liikennerikoksista on tulossa torstaista lähtien entistä kalliimpia...rikosuhrimaksua aletaan periä liikennerikkomuksista...rikosuhrimaksulisä on 40 tai 80 euroa, ja se on maksettava esimerkiksi ylinopeudesta..."
Sakotuskynnystä on siis jo laskettu ja sakon hintaa nostettu. Seuraava vaihe ennustukseni mukaan on nopeusrajoitusten kauttaaltaan laskeminen, jotta ylinopeuksia sakkokertymän takaamiseksi ajettaisiin enemmän. Näin ne liikenteen sakkotulot saadaan varmistettua...vai kuuluiko tämä juttu sittenkin siihen liikenteessä kuolleiden ja loukkaantuneiden määrän puolittamiseen 2020 mennessä?
Ei kai, kyllä tämä on taas vain yksi berneri - liikenteen fiskaalisia maksuja hilataan ylöspäin, että maamme tieverkko saadaan kaupattua googlelle tai jollekin muulle sijoittajataholle. Se Jorma Ollilan satelliittipaikannusrahastus on vielä sitä ennen tulossa, että liikenteen rahastus hyväveljille on mahdollisimman juohevaa.