Ehdin jo koota auton osittain, joten ei tullut kuvia, mutta sanallisesti:
-moottorin suojamuovit pois (poistin 7v sitten)
-oikea etupyörä irti ja nurkka pukkien päälle
-ilmanputsarin kansi ja ilmamäärämittari irti
-turbon imuputki irti (helvetillinen tappelu, lähtee erilaisilla käsi- ja työkalukombinaatioilla päältä ja oikean pyörän kotelosta jonka jälkeen sopivasti kääntelemällä tulee ulos suunnilleen siitä välistä, missä ilmanputsari on
-egr-venttiili irti pakosarjasta. Pultit ovat tietenkin alaspäin. Paikalleenlaitto onnenkauppaa, itse korvasin peltilätkällä ja palakoon vikavalo jos on palaakseen, onhan putki jo tukittu toisesta päästä
-egr-jäähdyttimen kiinnitysruuvit irti ja tämän jälkeen egr-venttiiliä saa väännettyä rintapeltiin päin.
-metri sisäreiältään 3-4mm:n letkua työnnetään egr-reiästä pakosarjaan oikealta vasemmalle puolelle päin niin että pää osuu suunnilleen turbon kiinnityslaipan kohdalle
-ruiskutetaan litkua liberaalisti pakosarjaan. Ennen pitkää sitä valkoista vaahtoa tursuaa uloskin päin aukosta.
-otetaan iso injektioruisku ja kytketään se turbon siivikon alipaineliitäntään. Pumpataan letkuun alipaine, päästetään, alipaine, päästetään niin että siivikko saa edestakaista liikettä.
-mikäli olet rukoillut oikeaa allahia ja kuu on sopivassa asennossa, vika poistuu. Todennäköisesti kuitenkaan ei ainakaan jos turbo on jo ennestään kovin sohlo.
Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä. EGR-venttiilin paikalleenlaitto on todella hankalaa ja kuten totesin, korvasin sen pellinpalalla. Ainakaan putken toisesta päästä tukkiminen ei ole vikatilaa ikinä aiheuttanut (auto vm. -03)
Ohessa video siitä, miten tehdään tämä homma Volvoon, jossa PSA-moottori. Noin helposti tuo ei kuitenkaan reaalielämässä käy, mutta suuntaa antavan käsityksen kyllä saa.
https://www.youtube.com/watch?v=joVJYqnkn_0