Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 36 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Activan vastakallistus
ViestiLähetetty: 30.09.2016 12:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Tuolla on jotain numeroita:

http://www.autozine.org/technical_schoo ... nsion3.htm

Skidpad-testissä, joka ei anna maksimaalista sivuttaiskiihtyvyyttä vaan ns. staattisen kurvin kiihtyvyyden täysin tasaisella, kallistamattomalla pinnalla, Activalla on 15 tuuman Michelinin vakiomunkkirengastuksella nykäisty 0.94g:tä.

Vertailuksi Honda NSX samassa testissä 0.93g, Ferrari F40 (joka siis käytännössä täysin rata-auto putkirunkoineen jne) 1.01g, 2010-vuosimallin teho-Corvette 0.98g:tä.

Ja tämä on siis staattisen kiihtyvyyden numero ympärärataa loputtomiin kierrettäessä. Kuten Activaa ajaneet tietävät, Activassa se "ensimmäisen sekunnin kymmenyksen" pito sekä kurviin käännettäessä että vastaheittoa tehdessä ovat jotain erikoista. Siinä ylitetään kevyesti nuo Skidpad-lukemat. Ulkokurvin rengas jotenkin "tarttuu" tiehen, ikäänkuin jättiläisen käsi painaisi sen väkisellä kontaktiin asvaltin kanssa.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Activan vastakallistus
ViestiLähetetty: 30.09.2016 13:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Äkäinen reagointi ja lyhytaikainen pito kuvaa sitä minkä järjestelmä mahdollistaa. Pidempiaikaisessa ympyrän kierrossa alkaa 1,5 tonnisella autolla renkaan kuumeneminen olemaan nopeasti eri luokkaa autolla jossa 205 vs 285 nakit! Ensinnäkin isompaan renkaaseen "mahtuu" energiaa enemmän ennen kuin lämpö nousee liikaa ja toisekseen se jäähtyy kokoajan tehokkaammin pinta-alansa takia.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Activan vastakallistus
ViestiLähetetty: 30.09.2016 13:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Täytyy tunnustaa, että en tunne rata-autoilua vähääkään. Mutta vaan fysiikkaa ja matematiikkaa...

!,2 G vaatii sivuttaispitoa, joka vastaa 50,2° kallistetulla asfaltilla pysäköimiseen tarvittavaa pitoa. Pysyykö auto tuollaisessa kallistuksessa pysäköitynä?

Edelleen vain epäilevää pohdiskelua: Koska tuntemuksina kiihtyvyyden muutokset aiheuttavat voimakkaampia tuntemuksia, kuin tasainen kiihtyvyys, niin voiko tuo maininta
" Activassa se "ensimmäisen sekunnin kymmenyksen" pito sekä kurviin käännettäessä että vastaheittoa tehdessä ovat jotain erikoista. Siinä ylitetään kevyesti nuo Skidpad-lukemat." olla peräisin subjektiivisesta, inhimillisestä tuntemuksesta.

Entä voiko nopeassa väistöliikkeessä, jos siinä on MITATTU suurempia kiihtyvyyksiä, myös olla kyseessä mittarin "yli-heilahdus"?
Miksei renkaan pitoa menetetä jo ensimmäisen 2 metrin matkalla, jos tiedetään, että se ympyrärataa ajettaessa meneretään 0,94G:n sivuttaisvoimalla? Jokainen osaa lukea mittaria, mutta jokainen autolehden toimittaja ei välttämättä ole mittaustekniikan huippuasiantuntija.

Ps. Mistä saatte tekstiin aste-merkin, esim 45°?
Minulla Ubuntu-käyttiksellä ja Microsoft wired Keyboard 600:lla se tulee yhdistelmästä ctrl-shift-u-00b0-enter. En muuten olisi itse tuota osannut, nuoriso auttoi... :lol: Vaan onko siihen helpompaa yhdistelmää?

Ps 2 Näköjään Wesa jo ennakoikin kysymykseni, kysyn silti...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Activan vastakallistus
ViestiLähetetty: 30.09.2016 13:59 

Viestit: 5125
Nuo ds_jekkerin luvut ei ihan kauheana yllätyksenä tulleet, jos katsot noin kymmenkunta viestiä taaksepäin:
"Xantia Activa saavutti ranskalaisen autolehden (L'Automobile Magazine) testissä väistökokeessa 0,97G:n, ja halkaisijaltaan 300m ympyräradalla 0,94G:n sivuttaiskiihtyvyyden."

Eli samaan testiin viittaat, mutta oikea tulkinta noista luvuista on: Kesärenkailla pääsee hyvin lähelle yhtä geetä, ei että kitkarenkailla pääsee rutiininomaisesti yli, tai pääseehän nissanllakin nypityillä nastoilla ja märällä jäällä hetkellisesti yli yhden G:een -kun tömähtää rotvalliin. Varmasti luulisi että vuosikymmenten aikana renkaiden parantuessa 1 G on ylitettykin, mutta löytyykö kitkarenkailla mittauksia ja millaiset kitkat + tienpinta oli kyseessä...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Activan vastakallistus
ViestiLähetetty: 30.09.2016 14:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Mitataan kunhan keretään. Koska gravitaatio on melko lailla 1g, riittää että mittaa kurvissa kokonaiskiihtyvyyden x- ja y-akseleilla, tämä onnistuu kännykälläkin tänä päivänä melko tarkasti, noin 0.03g tarkkuudella. Z-akseli kannattaa jättää pois niin nopeuden muutokset eivät vaikuta tulokseen.

Ilman muuta selvää on että tämän päivän renkaissa on parempi pito kuin 90-luvun nakeissa joihin nuo ranskalaisten mittausarvot perustuvat, eri asia saako niitä parhaita renkaita koossa 205/60r15...



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Activan vastakallistus
ViestiLähetetty: 30.09.2016 14:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Auto Motor und Sportin testissä (8/1996) näkyy hyvin renkaiden vaikutus!

http://www.kolumbus.fi/perhe_pitkanen/xw/activa.htm



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Activan vastakallistus
ViestiLähetetty: 30.09.2016 15:53 

Viestit: 5125
ds-jekkeri kirjoitti:
Mitataan kunhan keretään. Koska gravitaatio on melko lailla 1g, riittää että mittaa kurvissa kokonaiskiihtyvyyden x- ja y-akseleilla, tämä onnistuu kännykälläkin tänä päivänä melko tarkasti, noin 0.03g tarkkuudella. Z-akseli kannattaa jättää pois niin nopeuden muutokset eivät vaikuta tulokseen.

Ilman muuta selvää on että tämän päivän renkaissa on parempi pito kuin 90-luvun nakeissa joihin nuo ranskalaisten mittausarvot perustuvat, eri asia saako niitä parhaita renkaita koossa 205/60r15...

+ mittauspaikan sivukallistuma, Suomessa suunnittelusääntö on että teissä kallistus sisäkurviin päin 3..7 % eli noin 1,7...4 °, eli helposti muuten mitataan jotain muuta kuin Activan ominaisuuksia. Ja aika pienikin kallistus vaikuttaa, saaristossa oli entisaikaan mäen alla jyrkkä mutka jossa kallistus väärään suuntaan, paikalliset sen tiesi, mutta annas olla kun tuli sopiva pakkaskeli ja meri oli vielä avoinna ja joku mantereelta sattui ajamaan jäiseen kurviin...

Mutta jos siis väite muutetaan vaikkapa muotoon: Jollain sopivalla tiellä hetkellisesti voi sivuttaiskiihtyvyyden arvo käydä murto-osan sekuntia yli yhden G:n jollain kitkarenkailla varustetulla Activalla - niin sen voinkin jo ihan helposti uskoa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Activan vastakallistus
ViestiLähetetty: 30.09.2016 16:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Ei kai näitä arvioita erityisesti uskoa tarvi, nämä minun arvioni perustuvat tuntumaan ja osittain luettuun tietoon. Itse mitatessa jotain selviää mutta nuo tien kallistukset jne jäävät aina vaikuttamaan.

Minulle kuitenkin autoharrastuksessa tärkeintä on se tunne minkä autolla ajaminen aiheuttaa. Activalla se on jotain aivan erikoista ja sitä numerodatakin tukee. Sen minkä tiedän varmuudella todeksi on että Activa kiersi kuluneilla kitkarenkailla samaa liikenneympyrää nopeammin kuin Opel GT 2008 huippurenkailla. Ja tuo GT on aika kova sivuttaiskiihtyvyyksissä, ihan nykyaikaista urheiluautotasoa.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Activan vastakallistus
ViestiLähetetty: 30.09.2016 20:01 

Viestit: 5125
Joillain kuluneilla kitkarenkailla on huomattu ominaisuus että jarrutusmatkat lyhenee metrikaupalla kun on kuiva asfaltti ja 5 mm kulunut verrattuna uuteen, mutta siinä vanhassa Tuulilasin? vertailussa ei ollut kesärenkaita verrokkina.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Activan vastakallistus
ViestiLähetetty: 02.10.2016 22:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Tänään sattui aika nappisauma! G-voimista en tiedä mutta, mutta olin tulossa etelästä jäken pohjoiseen liittymään ja joku vitos Audi leveän näköisine renkaineen liimautui ärsyttävän provosoivasti aivan takapuskuriin kiinni rampille tullessa..No ramppi on aika kiva, sellainen 180 asteinen keskeltä tiukkeneva. En nyt sano mitä tein samalla, ehkä takaa havaittavasti, mutta sanottakoon että vain toinen käsi oli ratissa. Mutka tuttu ja tiedän että activalla sen pääsee nätisti ylös noin 100:n mittarinopeutta, joten en jarrutellut, vähän nostin kaasua ja oli niin helppoa ajo että ehti peilistä seurata kun Audi ajautui aika ulkolaitaan ja ilmeisesti nosti kaasua tai jarrutti kun yhtäkkiä jäi ja oli noin yli 50m perässä ylhäällä. Kääntyi nöyrästi perään risteyksestä eikä yrittänyt ajaa kii..



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Activan vastakallistus
ViestiLähetetty: 02.10.2016 23:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Wesa kirjoitti:
Tänään sattui aika nappisauma! G-voimista en tiedä mutta, mutta olin tulossa etelästä jäken pohjoiseen liittymään ja joku vitos Audi leveän näköisine renkaineen liimautui ärsyttävän provosoivasti aivan takapuskuriin kiinni rampille tullessa..No ramppi on aika kiva, sellainen 180 asteinen keskeltä tiukkeneva. En nyt sano mitä tein samalla, ehkä takaa havaittavasti, mutta sanottakoon että vain toinen käsi oli ratissa. Mutka tuttu ja tiedän että activalla sen pääsee nätisti ylös noin 100:n mittarinopeutta, joten en jarrutellut, vähän nostin kaasua ja oli niin helppoa ajo että ehti peilistä seurata kun Audi ajautui aika ulkolaitaan ja ilmeisesti nosti kaasua tai jarrutti kun yhtäkkiä jäi ja oli noin yli 50m perässä ylhäällä. Kääntyi nöyrästi perään risteyksestä eikä yrittänyt ajaa kii..


Jostain syystä Activoiden perään liimantuu nimenomaan Audeja. Yleensä muilla klassikoilla ajellessa ovat bemarit niitä roikkujia. Jokin Activan takaluukussa erityisesti ärsyttää audi-miehiä?



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 36 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: