|
Kirjoittaja |
Viesti |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: BX 1,9 uusi startti. Alennusvaihteella vai ilman? Lähetetty: 27.10.2016 19:54 |
Viestit: 2699
|
Auto siis sama farkku, johon eilen kyselin ohjetta miten takapäähän saa jarrupaineen. Autolla ajettu yli 360 tkm. Farkku alkoi oikein iisuttelemaan. Huomenna piti mennä näyttämään katsastajalle. Eilen siis huolsin jarrut ja tänään jotain pientä fiksausta vielä. Sitten lähdin pienelle koeajolle. Pari kertaa sen matkalla sammutin ja käynnistin uudestaan. Toisella kerralla startti jumiin siten, ettei moottori pyöri ollenkaan mäkistartillakaan, vaan pyörät jumissa. Startatessa kuuluu vain jotain rahinaa. Startti on alennusvaihteella. Joku Kiinan tekele kait? Ostin sen Motonetista reilut pari vuotta sitten ja laitoin tähän autoon. Sen jälkeen autolla ajettu 8632 km. Nyt se seisoo taas nosturilla. Muuta en vielä tänään ehtinyt tekemään. Onko teistä kenelläkään moisista kokemuksia?
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: BX 1,9 uusi startti. Alennusvaihteella vai ilman? Lähetetty: 27.10.2016 22:11 |
Viestit: 982
|
Taisi olla Mitsubishejä nuo alennusvaihteelliset startit dieseleissä ja automaattilaatikollisissa. Niistä kuulemma hajosi joskus juurikin se vaihteisto. Toisinaan taas kesti starttailla puoli miljoonaa kuten minulla, tosin laakerit siihen laitoin, vaikka ei nekään pahat olleet, mutta ne saattoivat olla osasyynä vaihteistojen tuhoon.
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: BX 1,9 uusi startti. Alennusvaihteella vai ilman? Lähetetty: 28.10.2016 09:40 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Bx:n alkuperäisistä alennusvaihdestarteista on vain hyvää kokemusta. Kestivät hyvin käyttöä myös dieseleissä ja olivat kevyempiä käsitellä. Nykyisistä kiinankopioista en osaa sanoa mitään, yhden ostin hyllyyn jemmaan kun halavalla sain.
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
Plösöilijä
|
Viestin otsikko: Re: BX 1,9 uusi startti. Alennusvaihteella vai ilman? Lähetetty: 28.10.2016 12:23 |
Viestit: 738
|
Kiinan kopio oma on valeon kunnostettu vaihteisto on ihan ok näkönen, valussa lukee valeo.
Pösö Expertti 1,9 TD 2000@ Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: BX 1,9 uusi startti. Alennusvaihteella vai ilman? Lähetetty: 28.10.2016 12:35 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
eskere kirjoitti: Bx:n alkuperäisistä alennusvaihdestarteista on vain hyvää kokemusta. Kestivät hyvin käyttöä myös dieseleissä ja olivat kevyempiä käsitellä. Jep, ovat hyviä. Se mikä silloin aikanaan otettiin mittarilukeman ollessa yli kolmen satkun, siitä sun ekasta Beksistä, niin se mitsun alennusvaihteellinen startti päätyi hiilien herkistelyn jälkeen aikanaan "raatovankkuri" -Xm:ään pyörittämään 2.1td automaattia käyntiin. Useamman vuoden se siinäkin sitten palveli, ja talteen otin autoa purkaessa, ja nykyään taitaa kyseinen startti olla Konnevedellä odottamassa jos vaikka päätyisi lievästi sovellettuna takaisin käyttöön jonakin vuonna... Vikana siinä startissa oli ettei aina käynnistänyt, ja lopulta piti koputella jotta suostui pyörittämään. Päätyä avatessa sisältä löytyi liki kulumattomat hiilet, jotka olivat kulumattomuuttaan jumittuneet paikoilleen. Herkistelyn jälkeen toimi taas kuin uutena. Eikä potku siitä loppunut, joskus tuli pyöriteltyä Xm:ää käyntiin yli parinkympin pakkasissa lämmittämättä, ja akussa kun puhtia piisasi niin hyvin jaksoi niissäkin olosuhteissa, eikä orastava hehkuvika yhtään auttanut tilannetta...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: BX 1,9 uusi startti. Alennusvaihteella vai ilman? Lähetetty: 29.10.2016 20:32 |
Viestit: 2699
|
1  2  3 4  5  6  7  8  1 siellä se oli 2 rikkihän se 3 sama asia hieman eri kulmasta 4 ei mitään mainintaa valmistajasta 5 ei myöskään täällä 6 eikä täällä 7 eikä täällä 8 eikä täällä Laitoin tilalle purkuosan. Siis ihan tavallisen startin ilman mitään alennusvaihteita. Pikkuisen ehkä isompi, eli ahdasta oli, mutta vaikeammaksi homman muistelin. Koska tuon vaihdosta jo pikkuisen yli 2 vuotta, en muista otinko sen vanhan pois sen perätuen kanssa. Nyt kuitenkin laitoin ensin startin ja sen jälkeen sitten sen takatuen. Aikoinaan täällä eräs kokenut asentaja kehoitti jättämään koko tuen pois. En kuitenkaan niin tehnyt, koska suunnittelija sen on tarpeelliseksi katsonut. Ja TAAS toimii! Tiedä sitten kuinka kauan? Kunhan arki saa, käyn päivänä muutamana tuota näyttämässä myyjälle. Vaikka tuskin sieltä mitään lähentymistä tuon tiimoilta.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
zemial
|
Viestin otsikko: Re: BX 1,9 uusi startti. Alennusvaihteella vai ilman? Lähetetty: 29.10.2016 21:36 |
Viestit: 182
|
Itsellä on tuommoinen ihan vastaavan näköisellä moottorilla varustettu kiinalainen startti, mutta ilman alennusvaihdetta. Ainakin 20tkm matkan ja tosi monta starttia se on jo iloisesti vääntänyt pienen bensakoneen käyntiin. Siitä ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa näin lyhyen kokemuksen perusteella.
Laitoin tuohon myös kiinalaisen laturin, kun alkuperäinen jurahti kokonaan jumiin. Nämä ostin x-partsilta ja hinta/laatu vaikuttaisi olevan kyllä vähintäänkin kohdillaan. Laturilla on nyt takana 40tkm ja ei siitäkään ole mitään pahaa sanottavaa.
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: BX 1,9 uusi startti. Alennusvaihteella vai ilman? Lähetetty: 29.10.2016 22:36 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Aika outo paikka oli startin hajota  Ei ole tullut tuollaista vikaa vastaan. Olisko startti pudonnut joskus tai saanut iskun, josta on tullut hiushalkeama, ja siitä sitten alkanut tuo lohkeama? Löysä kiinnitys? Jotain ylimääräistä starttikehän ja bendixin välissä? Erilainen jako hammaspyörissä? Valun huono laatu? Mitä korjaamo ehdotti vian syyksi?
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: BX 1,9 uusi startti. Alennusvaihteella vai ilman? Lähetetty: 30.10.2016 09:41 |
Viestit: 2699
|
zemial kirjoitti: Itsellä on tuommoinen ihan vastaavan näköisellä moottorilla varustettu kiinalainen startti, mutta ilman alennusvaihdetta... Ahaa! Jo toinen vahvistus sille, että tämä rikki mennyt startti voi olla kuitenkin ns. suoravetoinen. Sellaisena sen kesällä 2014 ostin. Ja siinä uskossa olin, kunnes pari kokenutta patonkilaista toista väitti. Oliskohan nyt niin, että tuollainen pieni suoravetoinen olisi ollut sen verran tuntematon, että ilman muuta sitä luultiin alennusvaihteiseksi?  Avasin sitä pikkuisen ja tuolta se näytti. Missähän ja miten se alennusvaihde tuossa on, jos on? No, olipa niin tai näin asialla ei enää mitään merkitystä. Rikki kuitenkin on ja autossa jo toinen startti. eskere kirjoitti: ...Olisko startti pudonnut joskus tai saanut iskun, josta on tullut hiushalkeama, ja siitä sitten alkanut tuo lohkeama? Löysä kiinnitys? Jotain ylimääräistä starttikehän ja bendixin välissä? Erilainen jako hammaspyörissä? Valun huono laatu? Mitä korjaamo ehdotti vian syyksi? Minulla ei ole pudonnut. Kiinni oli. Siitä ylimäärästä ei tietoa. Jako on sama. Valun laatu. Jaa'ah? "Mitä korjaamo ehdotti vian syyksi?" Mitä tuolla tarkoitat? Mikä korjaamo?
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: BX 1,9 uusi startti. Alennusvaihteella vai ilman? Lähetetty: 30.10.2016 14:54 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Ehkä heikko valu, mutta solenoidissa varmaan liian iso liikerata että on lyönyt pohjaan aina täydellä voimalla.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: BX 1,9 uusi startti. Alennusvaihteella vai ilman? Lähetetty: 30.10.2016 21:43 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Hampaita ei yhtään liikaa? Taannoin piti johonkin paattiin tehdä starttiin uusi ratas. Varaosina ei saanut, eikä muutenkaan, niin vähän suurempihalkaisijainen, ja jotta olisi sopinut startin 6-kulmaiseen akseliin, piti rattaaseen sovittaa ja hitsata 13mm hylsyavain. Ratas vielä iso, ratkaisuna rälläkkä, laiturilla, pitkän roikan päässä,vähän kerrassaan hampaista pois, sovitellen, hyvä tuli. Tämän näki hammaskosketusjäljistä.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: BX 1,9 uusi startti. Alennusvaihteella vai ilman? Lähetetty: 31.10.2016 21:59 |
Viestit: 2699
|
Melkoinen honkkeli tässä kävi. Tuolla kirjoitin reilut 2 vuotta sitten: Saas nähdä kauanko toimii. Toivottavasti pidempään kuin edellinen vaihto-osa vajaa 8000 km. Ja kestihän se 8632 km. Ole nyt hullu viisas. Pitäsköhän taas esittää toive kestoajasta, tai siis kilometreistä? Ja jos, toteutuiskohan se? Tuskin. Toiveen saattaisin ahneuksissani asettaa liian ylös. Tai toive tietenkin on, mutten kirjaa sitä.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: BX 1,9 uusi startti. Alennusvaihteella vai ilman? Lähetetty: 31.10.2016 22:32 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
r_a_n_u kirjoitti: Ole nyt hullu viisas. Pitäsköhän taas esittää toive kestoajasta, tai siis kilometreistä? Pitäs vissiin valita? Jos olisin itse tuon valinnan edessä, niin yrittäisin olla viisas (varaosamyyjän mielestä hullu) ja etsisin diesel-Beksin (ja jos mahdollista, automaattivaihteisen*) Mitsubishi -startin. Omiin havaintoihin perustuen, kestää pitempään kuin Beksi, eikä se ole ihan vähän... Jos vaikka varmistelisi vielä, purkaisi, putsaisi, voitelisi ja herkistelisi hiilet ennen käyttöönottoa... *jonkun lähteen (vielä kun muistasi minkä) mukaan, diesel-automaatti -yhdistelmässä olisi ollut voimakkain startti, kiva lisä talvikelissä
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: BX 1,9 uusi startti. Alennusvaihteella vai ilman? Lähetetty: 12.11.2016 15:32 |
Viestit: 2699
|
Nyt on hämmästyksen sormi kummastuksen suussa. Otsikon aihe askarruttaa yhä.  ...  ...  Tuossa kuvat kahdesta startista eri puolilta kuvattuna. Molemmat olen ostanut samasta paikasta. Vasemman eilen 11.11.2016, joka liikkeen osanumerolla 13-2654 hinta 69,90 € + pantti 50 € yhteensä 119,90 € ja oikeanpuoleisen 26.07.2014 osanumerolla 13-2517 hinta 64,90 € + pantti 20 € yhteensä 84.90 €Ulkoisesti noissa ei ole mittaeroja. Joissain pienissä vahvistuskohdissa vähän. Ja mikä tässä tapauksessa kiinnittää huomion, tuo oikealla olevan startin se kohta joka siis käytössä petti, on huomattavasti ohuempi. Mitä sitten siihen panttiasiaan tulee, säännöt ainakin tässä tapauksessa juurikin sulkevat sen edun pois. Ja tekevät sen kyllä monessa muussakin tapauksessa.  Mutta se alennusvaihdeasia eniten askarruttaa. Missä se tuossa vehkeessä on? Täällä kun kaikesta yleensä kaikki tiedetään, niin osaako joku tuon asian tyhjentävästi kertoa. Siis hieman tarkemmin kuin "kyllä se siellä sisällä on". Tuo oikeanpuoleinen startti jo aikoinaan alennusvaiheelliseksi arveltiin. Sitä se ei kuitenkaan ainakaan myyjäliikkeen tietojen mukaan ole. Eikä sitä sellaisena kaupattukaan. Sen sisuksiin en vielä ole kurkannut. Sen kyllä teen ja kerron sitten. Myyjäliikkeessä ei viikko sitten ollut tavattavissa henkilöä, jonka heillä nämä asiat pitäisi tietää. Sama juttu eilen ja hetki sitten, kun sinne soitin. No, maanantaina uusi yri.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
zemial
|
Viestin otsikko: Re: BX 1,9 uusi startti. Alennusvaihteella vai ilman? Lähetetty: 12.11.2016 15:56 |
Viestit: 182
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: BX 1,9 uusi startti. Alennusvaihteella vai ilman? Lähetetty: 12.11.2016 17:35 |
Viestit: 982
|
Tuolla aiemmin mainitussa Mitsussa vaihteisto oli perinteinen, mallia pieni+iso ratas. Silloin moottorin akseli ei ole samassa linjassa kuin käyttöakseli, vaan vaihteiston kohdalla tapahtuu parin sentin siirtymä sivuun. Linkissä http://www.ebay.co.uk/itm/CITROEN-BX-DI ... 1817116864näkyy tämmöinen startti vaikkakin eri merkkinen. Noissa kuvien starteissa koko pökäle on samassa linjassa. Silloin vaihteisto voisi olla planeettavaihteisto, tai sitä ei ole ollenkaan. Voihan olla että startti myydään "alennusvaihteiseen sopivana" mutta siihen on tehty suurempi vääntö muilla keinoin. Onko muuten hammaspyörät samanlaiset, kuvasta näyttäisi että vasemmassa olisi isompi? Valujen paksuuksissa on kyllä merkittävä ero kuten edellä todettu.
|
|
|
|
 |
Plösöilijä
|
Viestin otsikko: Re: BX 1,9 uusi startti. Alennusvaihteella vai ilman? Lähetetty: 12.11.2016 17:58 |
Viestit: 738
|
Mulla kinuski startti on saman näkönen kun Ranun planeettavaihteisti on heti bendixin jälkeen ton kannen alla.
Pösö Expertti 1,9 TD 2000@ Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
|
|
|
|
 |
Plösöilijä
|
Viestin otsikko: Re: BX 1,9 uusi startti. Alennusvaihteella vai ilman? Lähetetty: 12.11.2016 18:11 |
Viestit: 738
|
Tässä kuva siitä vaihteisto startista
Liitteet: |

IMG_0184.JPG [ 41.05 KiB | Katsottu 13168 kertaa ]
|
Pösö Expertti 1,9 TD 2000@ Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: BX 1,9 uusi startti. Alennusvaihteella vai ilman? Lähetetty: 12.11.2016 18:22 |
Viestit: 2699
|
IJN kirjoitti: ...Onko muuten hammaspyörät samanlaiset, kuvasta näyttäisi että vasemmassa olisi isompi?... Samanlaiset ovat. 9 hammasta kummassakin. Jotenkin tuon kuvan perustella voi kyllä olettaa toisinkin. Vaikka kuinka koettaa noiden kuvien kanssa tarkka olla, niin aina jotain heijastuksia tai muita krumeluureja niihin tahtoo jäädä. Kuten nyt noihinkin. Oliskohan se vasen siinä ensimmäisessä kuvassa hieman lähempänä kameraa kuin oikeanpuoleinen? Vähän näyttäisi siltä. Aiemmin jo kerroinkin, että kunhan tästä sen verran saan puhtia, niin puran sen rikkinäisen ja laitan tänne sitten tietoa mitä sen sisuksista löytyi.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: BX 1,9 uusi startti. Alennusvaihteella vai ilman? Lähetetty: 13.11.2016 08:50 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Näyttäisi "kevyemmässä" versiossa olevan puslaton liukulaakeri?
|
|
|
|
 |
Plösöilijä
|
Viestin otsikko: Re: BX 1,9 uusi startti. Alennusvaihteella vai ilman? Lähetetty: 13.11.2016 11:10 |
Viestit: 738
|
Viesti Lähetetty: 13.11.2016 07:50 Näyttäisi "kevyemmässä" versiossa olevan puslaton liukulaakeri?
Siellähän se pusla on jos viittii zoomata kuvaa
Pösö Expertti 1,9 TD 2000@ Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
|
|
|
|
 |
|
|