Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 II 136hdi farkku syö jarrulevyjä
ViestiLähetetty: 24.11.2016 23:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2202
Paikkakunta: Laukaa
Mistä voi johtua että otsikon mukaisen C5 -06 jarrut alkoivat taas täristämään? :roll:
Kun ostin auton elokuussa, oli siinä silloin jarrujen tärinä ongelma. Ostin uudet levyt (Bembro), ja nyt parin tuhannen kilsan jälkeen taas täristää jarrutettaessa.
Navat putsasin huolella levyjen vaihdon yhteydessä, enkä niissä havainnnut mitään virhettä. Autoon on vaihdettu kaikki etupään nivelet sekä pyöränlaakerit.
Jarrut eivät myöskään laahaa, paitsi kun pyörästä pyörittämällä tuntuu tiukempia ja löysempiä kohtia levyn heiton mukaan. Jarrupaloja en levyjen vaihdon yhteydessä vaihtanut, kun olivat lähes uuden veroiset.

:?: :?: :roll:



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II 136hdi farkku syö jarrulevyjä
ViestiLähetetty: 24.11.2016 23:21 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
Väljät liukutapit? / Satulan kiinnityksessä jotain?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II 136hdi farkku syö jarrulevyjä
ViestiLähetetty: 24.11.2016 23:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Vanne soikeana?



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II 136hdi farkku syö jarrulevyjä
ViestiLähetetty: 25.11.2016 09:45 

Viestit: 24
Mulla oli myös täristystä jarruttaessa ja luulin, että se tulee etujarruista. Ajattelin, että paneudutaan tuohon murheeseen takatukivarsien laakereiden ja takajarrulevyjen vaihdon jälkeen. Takalevyt oli syöpyneet aika pahasti ja toisen tukivarren laakerit oli tohjona. Tuon rempan jälkeen loppui jarrujen täristys.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II 136hdi farkku syö jarrulevyjä
ViestiLähetetty: 25.11.2016 09:54 

Viestit: 151
Kannattaa myös katsoa kuluvatko palat tasaisesti. Tarkoitan sitä, että näissäkin on ymmärtääkseni sitä ongelmaa, että tukivarren ja jarrun väliseen rakoon ilmestyy hapettunutta alumiinia. Se vie enemmän tilaa kuin ehjä aluminiini ja vääntää koko jarrun väärään asentoon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II 136hdi farkku syö jarrulevyjä
ViestiLähetetty: 25.11.2016 13:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
kannattais myös joskus siivota napa( vetarin ) ja miksei myös omansa, ennen uuden levyn väsäämistä paikalleen. teräsharja on kova sana siihen hommaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II 136hdi farkku syö jarrulevyjä
ViestiLähetetty: 25.11.2016 22:57 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Myös kovametalliskraba, alumiinivanteidenkin vastinpintoihin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II 136hdi farkku syö jarrulevyjä
ViestiLähetetty: 25.11.2016 23:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Etujarrusta on kyse tässä tapauksessa...

Ja kuten jo aloituksessa on kerrottu, napa on siivottu huolella...


Voisin kyllä itse veikata jumittavaa satulaa, vaikkei jätäkään isommin jarrua päälle. Käsijarruakaan tuskin tulee usein käytettyä, automaattivaihteinen kun tämäkin on...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II 136hdi farkku syö jarrulevyjä
ViestiLähetetty: 26.11.2016 00:58 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
eskere kirjoitti:
Mistä voi johtua että otsikon mukaisen C5 -06 jarrut alkoivat taas täristämään? :roll:
Kun ostin auton elokuussa, oli siinä silloin jarrujen tärinä ongelma. Ostin uudet levyt (Bembro), ja nyt parin tuhannen kilsan jälkeen taas täristää jarrutettaessa.


Mites levyjen sisäänajo? Suurin osa tärinöistä tulee käsittääkseni palojen kitkamateriaalin epätasaisesta siirtymisestä jarrulevyyn. Jos tuo pääsee alulle, uutta kitkamateriaalia kuluu (ja siirtyy levylle) lähinnä niissä kohdissa, missä entistäkin on, eli tärinä vain pahenee.

Sisäänajosta on sitten kaikenlaista "oikeaa" käsitystä. Käytännössähän usein riittää, jos välttää kovia jarrutuksia ensimmäiset sadat kilometrit ja pysähtymistä suoraan jarrutuksen jälkeen siten, että kuumat palat jäävät pitämään levystä kiinni yhdessä kohdassa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II 136hdi farkku syö jarrulevyjä
ViestiLähetetty: 26.11.2016 01:10 

Viestit: 16
Näitä on korjaamolla ollut useita tosin eri merkeissä mut periaate sama, navan pinta heittää esim. 0.1-0.15mm joka palojen kohdalla onkin jo noin kolminkertainen joka jo tuntuu...navan vaihdolla nämä tuli kuntoon.
Mystistä on kyllä se kun levyt vaihtaa niin ei heti ala ravistamaan


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II 136hdi farkku syö jarrulevyjä
ViestiLähetetty: 26.11.2016 09:20 

Viestit: 62
Paikkakunta: Kaarina
Tarkista että palat liikkuvat (ja satulat jos kelluva, ei kokemusta C vitosesta) kunnolla, ota palat irti ja herkistä kaikki paikat mistä kuuluu liikkua. Itse oon vaihtanu aina palat kun oon vaihtanu levyt.



Älä huolestu, kyllä se rikki menee.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II 136hdi farkku syö jarrulevyjä
ViestiLähetetty: 29.11.2016 20:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2202
Paikkakunta: Laukaa
Kiitos kaikille mielenkiinnosta ongelmaa kohtaan, tuli hyviä vihjeitä. :)
Nyt on jarrujen kanssa askarreltu. Tärinän syynä on ilmeisesti jarrumännän puoleisen palan jumittaminen ja nopeasti ruostunut jarrulevy.
Jarrukelkkaan oli syöpynyt urat jarrupalan pääiden kohdalle ja se esti palojen liikkumista. Oma puhdistusoperaationi aikaisemmin oli ollut liian pintapuolinen :oops:

Nyt on jarrut ja levyt putsattu ja uusilla paloilla, mutta jotain värinää jarrutettaessa vielä tuntuu. Tulee ilmeisesti levyn pintaan molemmille puolille jo syntyneistä ruosteraidoista. Ihmettelen jarrulevyn nopeaa ruostumista, vaikka auto on ajossa viikoittain, vaikkei päivittäin. Eipä ole aiemmin näin nopeasti ruostuneita levyjä tavannut. Myös jarrulevyn keskiö oli jo vahvassa ruosteessa 1,5 kk:n jälkeen. Beksikin seisoo välillä monta viikkoa käyttämättä, mutta liikkeelle lähdettyä parin jarrupolkaisun jälkeen ei ole ruosteesta jarrupinnalla tietoakaan.

Tämän kakkoskorisen C5:en ohjaus on sähkötehosteinen, toisin kuin ykköskoppaisen. Ohjaus on hyvä ja kevyt käsitellä, mutta samalla se välittää rattiin enemmän tienpinnan epätasaisuuksia kuin ykköskoppaisen. Ehkä myös jarrujen tärinä tulee tästä uudemmasta helpommin käsille :?:


Liitteet:
C5 jarrukelkan syöpymä.jpg
C5 jarrukelkan syöpymä.jpg [ 41.41 KiB | Katsottu 8417 kertaa ]
C5 ruostetta keskiössä.jpg
C5 ruostetta keskiössä.jpg [ 60.7 KiB | Katsottu 8417 kertaa ]
C5 jarrulevy sisäpuoli.jpg
C5 jarrulevy sisäpuoli.jpg [ 58.98 KiB | Katsottu 8417 kertaa ]

Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II 136hdi farkku syö jarrulevyjä
ViestiLähetetty: 30.11.2016 10:56 

Viestit: 693
Itsellä sama vaiva kuljettajan puolella .
Vaihdettu ja sorvailtu jarrulevyjä, huonolla menestyksellä.
Muutaman viikon ajon jälkeen alkaa ravistus ja kitkutus uudelleen kun voiteluaineet häviää jarrupalojen vastinpinnoista.
Liukutapit liikkuu normaalisti.
Päättelisinpä, että pyörän napa on murjottu kieroksi pyörän laakerin vaihdon yhteydessä.
Jos jollain on tarjolla edullinen vas. olka-akseli, niin laittaapi yyveetä.
C5 II 16V


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: