Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia 1.8i 8V (74 kW) seeti tippui irti kannesta
ViestiLähetetty: 28.03.2017 16:40 

Viestit: 46
Terve! Nyt kävi niin kuin otsikossa sanotaan, eli sitikan kannesta tipahti seeti irti ja murjoutui venttiilin ja kannen valun väliin. Kyseessä on 74-kilowattinen versio, eli se korkeaviritteisempi. Sillähän käsittääkseni on jotain eroja kannessa verrattuna matalatehoisempaan versioon.

Mitähän tuolle kannattaisi tehdä? Saako jostain halvalla varaosakannen tai vaikka koko -auton, vai kunnostaako joku koneistusvehkeet omistava halvalla kansia Pohjois-Savon alueella?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8i 8V (74 kW) seeti tippui irti kannesta
ViestiLähetetty: 28.03.2017 18:12 

Viestit: 566
Paikkakunta: Viitasaari
Mikä on moottorin tyyppi, koodi?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8i 8V (74 kW) seeti tippui irti kannesta
ViestiLähetetty: 28.03.2017 18:21 

Viestit: 46
Se on kai XU7JP ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8i 8V (74 kW) seeti tippui irti kannesta
ViestiLähetetty: 28.03.2017 18:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Mullakin kävi aikanaan sama. Korjaamo sanoi mahdolliseksi syyksi sen että venttiilikopan kansi oli vuotanut öljyä tulpan kuoppaan ja kansi ylikuumeni sen takia tuolta kohtaa.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8i 8V (74 kW) seeti tippui irti kannesta
ViestiLähetetty: 28.03.2017 19:03 

Viestit: 46
Xantippa kirjoitti:
Mullakin kävi aikanaan sama. Korjaamo sanoi mahdolliseksi syyksi sen että venttiilikopan kansi oli vuotanut öljyä tulpan kuoppaan ja kansi ylikuumeni sen takia tuolta kohtaa.


Miten tuollainen aiheuttaa ylikuumenemista?

Normaalistihan seeti (joka käsittääkseni on yleensä pronssia tai terästä) käy paljon kantta kuumempana ja siksi pysyy paikoillaan, vaikka alumiinin lämpölaajenemiskerroin onkin suurempi kuin seeteissä käytetyissä materiaaleissa. Ei moottorin pitäisi käydä yhtään sen kuumempana vaikka olisi yltä päältä öljyssä. Seeti voi varmaan olla löysällä ja herkällä tippua pois, jos todella kuumaksi (reilusti keittämisrajan yli) päästetty moottori sammutetaan ja seeti jäähtyy kannen kanssa samanlämpöiseksi. Tässä minun tapauksessa kuitenkin moottori oli aivan normaalissa ajolämmössä, mittari näytti 90 astetta eli todellinen lämpö lienee ollut vähän reilu 100 astetta kuten suljetulla jäähdytysjärjestelmällä varustetuissa autoissa yleensä. Auto toimi sammuttamiseen asti normaalisti, mutta viitisen minuuttia sammuksissa seistyään ei enää käynyt kaikilla kun pyöräytin käyntiin. Jos jäähdytysnestettä on aina riittävästi ja jäähdytysneste ei kiehu (50/50 vesi-glykoliseoksen kiehumispistehän 1,2 barin paineessa (korkin varoventtiili) on noin 118 astetta) niin kannen ei pitäisi missään tilanteessa päästä niin kuumaksi, että seetit irtoaisivat.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8i 8V (74 kW) seeti tippui irti kannesta
ViestiLähetetty: 28.03.2017 19:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Kai se tulpan kohta kuumenee normaalia enemmän kun tulpanreikä ei saa hengittää vapaasti vaan on öljyä täynnä. Tiedä sitten.

Mulla seeti irtosi startissa aamulla töihin lähtiessä.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8i 8V (74 kW) seeti tippui irti kannesta
ViestiLähetetty: 28.04.2017 13:53 

Viestit: 46
Auton purkamista hidasti viikkoja jatkunut lumi- ja räntäsade sekä tuulinen sää, joka teki konepellin auki pitämisen mahdottomaksi. Nyt sain kannen auki. Tältä näyttää: http://aijaa.com/oIwQmT

Sunnuntaiksi vielä luvattu lisää lunta. Jos sen jälkeen jo uskaltaisi kesärenkailla hakea uuden kannen jostain...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8i 8V (74 kW) seeti tippui irti kannesta
ViestiLähetetty: 28.04.2017 20:38 

Viestit: 693
Pikku juttu tuo istukan teko uudelleen aihiosta, mutta noita suht ehjiä kansia taitaa olla tarjolla
aika runsaasti.
http://www.hameendiesel.fi/userData/ham ... o_2016.pdf


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8i 8V (74 kW) seeti tippui irti kannesta
ViestiLähetetty: 28.04.2017 20:43 

Viestit: 46
Tuossa vaikuttaisi olevan muutkin seetit löysällä ja tuo kannen valu on aika huonoksi murjoutunut irronneen istukkarenkaan ympäriltä melkein pakoventtiilille asti. Uusi kansi pitää löytää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8i 8V (74 kW) seeti tippui irti kannesta
ViestiLähetetty: 28.04.2017 22:20 

Viestit: 202
Paikkakunta: Hämeenlinna
Suosittelisin mitä tahansa muuta koneistamoa kuin Hämeen Dieseliä.Aina ollut jotain sanomista tekemisissä.Enää ei tule,menen jatkossa muualle.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8i 8V (74 kW) seeti tippui irti kannesta
ViestiLähetetty: 29.04.2017 18:48 

Viestit: 693
Reino Ranskanleipä kirjoitti:
Suosittelisin mitä tahansa muuta koneistamoa kuin Hämeen Dieseliä.Aina ollut jotain sanomista tekemisissä.Enää ei tule,menen jatkossa muualle.


Tuo on minulle aivan uutta , toivottavasti saat muualla mieleistäsi palvelua ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8i 8V (74 kW) seeti tippui irti kannesta
ViestiLähetetty: 30.04.2017 13:10 

Viestit: 574
Paikkakunta: Loimaa
Loimaalla kansi
0400842497



jarmojuhani.cederlund@gmail.com
Loimaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8i 8V (74 kW) seeti tippui irti kannesta
ViestiLähetetty: 30.05.2017 20:08 

Viestit: 46
Kävin XM Breakilta hakemassa moottorin. Jospa Xantia tulisi tuon kannella kuntoon.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron