Xantippa kirjoitti:
Mullakin kävi aikanaan sama. Korjaamo sanoi mahdolliseksi syyksi sen että venttiilikopan kansi oli vuotanut öljyä tulpan kuoppaan ja kansi ylikuumeni sen takia tuolta kohtaa.
Miten tuollainen aiheuttaa ylikuumenemista?
Normaalistihan seeti (joka käsittääkseni on yleensä pronssia tai terästä) käy paljon kantta kuumempana ja siksi pysyy paikoillaan, vaikka alumiinin lämpölaajenemiskerroin onkin suurempi kuin seeteissä käytetyissä materiaaleissa. Ei moottorin pitäisi käydä yhtään sen kuumempana vaikka olisi yltä päältä öljyssä. Seeti voi varmaan olla löysällä ja herkällä tippua pois, jos todella kuumaksi (reilusti keittämisrajan yli) päästetty moottori sammutetaan ja seeti jäähtyy kannen kanssa samanlämpöiseksi. Tässä minun tapauksessa kuitenkin moottori oli aivan normaalissa ajolämmössä, mittari näytti 90 astetta eli todellinen lämpö lienee ollut vähän reilu 100 astetta kuten suljetulla jäähdytysjärjestelmällä varustetuissa autoissa yleensä. Auto toimi sammuttamiseen asti normaalisti, mutta viitisen minuuttia sammuksissa seistyään ei enää käynyt kaikilla kun pyöräytin käyntiin. Jos jäähdytysnestettä on aina riittävästi ja jäähdytysneste ei kiehu (50/50 vesi-glykoliseoksen kiehumispistehän 1,2 barin paineessa (korkin varoventtiili) on noin 118 astetta) niin kannen ei pitäisi missään tilanteessa päästä niin kuumaksi, että seetit irtoaisivat.