Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Takajousisylinterin haitarikumin vuoto
ViestiLähetetty: 29.04.2017 21:05 

Viestit: 108
...on Sitkeää sorttia. Kaikki sai alkunsa viime kesän pallonvaihto-operaatiosta. Vasemman puolen takapallo oli lujassa, ja irrotessaan lopulta lohkaisi palan sylinterin tiivistepinnasta, joka oli jo hapertunut hiukan. Vaihdoin varaosa-autosta puolet vähemmän ajetun ja viisi vuotta uudemman tialle. Tässä oli kuitenkin haitarikumissa halkeinta, josta oli tihkunut jo vähän kosteutta lävitse. Vaihdoin vanhasta ehjän haitarikumin. Mutta se ei pitänyt sieltä takapäästtän, kiinnityskartion päältä. Vedin klemmarilla kiinni mutta ei pitänyt. Talvella kataskukseen vaihdoin koko jousisylinterin haitareineen varaosa-auton toiselta puolen. Ajattelin, etten koskekaan haitarikumiin, ja koko haitarikumin seutu olikin ihan kuiva varaosa-autossa. Mutta eipä pitänyt tälläkään kertaa sieltä karton puolelta, sen verran varmaan pääsi liikkumaan asennuksessa. Katsastukseen vedin nippusiteellä tiukalle ja piti muutaman viikon, vaihdoin siteen tilalle klemmarin, mutta ei se vaan pidä. Kertokaas kokeneemmat mikä taika tuossa on, eihän se haitari ole sieltä toisesta päästä millään kiinni, mutta pitää öljyt, eihän tuolla painetta pitäisi vuotolinjassa olla. Vai onko? Voisiko olla joku tukos, mutta toisaalta vuotoletkut ovat vain painamalla kiinni ja pysyvät vuotamattomia. Xanttu breakki on kyseessä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takajousisylinterin haitarikumin vuoto
ViestiLähetetty: 30.04.2017 22:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Onhan haitarikumi siinä asennossa, että letkut lähtevät alaspäin? Noista letkuistä se taempi, eli jousipallon puoleinen johtaa männän ohi vuotavan öljyn takaisin säiliöön, ja se toinen on oikeastaan vain palkeen huohotusputki. Enkä tiedäkään, mihin se Xantiassa johtaa, BX:ssä se menee takakelkan poikittaisputkeen (kai). :roll: . Onhan se haitarikumi siten paikallaan jousisylinterin päällä, että mahdollisesti vuotava öljy pääsee uraa pitkin siihen taempaan paluuletkuun?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takajousisylinterin haitarikumin vuoto
ViestiLähetetty: 30.04.2017 23:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Xantiassa palkeen huohotusputket sujahtaa kelkan sisällä olevan n. 20 mm hattuprofiilin sisään keskellä olevasta reiästä. Ovat putken päät siellä vapaina huohottamaan suojassa suuremmiltä kuraroiskeilta tai pölyltä.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takajousisylinterin haitarikumin vuoto
ViestiLähetetty: 01.05.2017 08:36 

Viestit: 108
Millä paineella tai imulla paluuöly menee säiliöön, sehän on ylempänä mitä jousisylinteri, tai huohotusputki, joka menee taka-akselin sisään? Eihän tuolla painetta silloin voi olla, ihme ettei edes klemmarilla kiristettynä pidä, vaan on aina kosteana, ja tahtoo tippaa tulla maahankin. Mielestäni letkut lähtevät ylöspäin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takajousisylinterin haitarikumin vuoto
ViestiLähetetty: 01.05.2017 11:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
helpottaa kun kattoo sen sylinterin kaulukselta ja löytää reiän joka menee sen teflontiivisteen ja ja reunassa olevan o renkaan väliim . jus siihen kohtaan mihin haitarikumi kiinnitetään sillä oikean mallisella pannalla .
sitten katkaisee siitä paluunailonputkesta sen klunssin alta viis milliä pois että klunssi uppoo syvemmälle sen kumin sisään. ja omalla paineellaan se ohivuoto palaa takaisin säiliöön.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takajousisylinterin haitarikumin vuoto
ViestiLähetetty: 01.05.2017 15:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Jos letkut lähtevät ylöspäin, niin silloin mahdollisesti palkeeseen tuleva öljy ei poistu letkun kautta, vaan tulvii jostain muualta. Tutki irrallista jousisylinteriä ja haitarikumia. Silloin voit päätellä, miten paljekumi pitää olla, että männän ohi vuotava öljy pääsee ensimmäiseen letkulähtöön, eikä siirry palkeen ilmatilaan. Ja käännä ketkulähdöt alaspäin. Muistaakseni :roll: kaksilankainen kiristäjä liittyy asiaan, yleismallinen klemmari voi toimia huonommin???


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takajousisylinterin haitarikumin vuoto
ViestiLähetetty: 01.05.2017 16:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Joskona osaakkona laittaa kkuukleen sanat citroen takajousisylinteri kuvat siellä selviääpi miksi pitäs olla se "rautalankalemmari" niin ei vuoda.



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takajousisylinterin haitarikumin vuoto
ViestiLähetetty: 01.05.2017 20:06 

Viestit: 108
Pyörittelin irto-osia käsissä, ja kyllä mää nyt ymmärrän rakenteen. Olen vähän aliarvioinut, luulin että vuotoöljy menee kokonaan haitarin kautta. Tuntuu että letkut on menneet väärin päin, varaosautossa näkyi kirkkaat menevän säiliöön ja musta akselin sisään. Pitää kesärenkaiden vaihdon yhteydessä katsoa nuo letkut, josko kesäkin tulisi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takajousisylinterin haitarikumin vuoto
ViestiLähetetty: 01.05.2017 21:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Hyvä että selvis huonot kelit ollu tossa pohjolanliikeenne tallissa :lol: :lol:



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takajousisylinterin haitarikumin vuoto
ViestiLähetetty: 01.05.2017 21:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
tommi kirjoitti:
Pyörittelin irto-osia käsissä, ja kyllä mää nyt ymmärrän rakenteen. Olen vähän aliarvioinut, luulin että vuotoöljy menee kokonaan haitarin kautta.

Noin olikin alkuun, eli DS/SM -ratkaisuissa. Mutta jo GS:ään tuli kahden letkun haitarikumit, joka rakenne sitten säilyikin loppuun asti vastaavana...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takajousisylinterin haitarikumin vuoto
ViestiLähetetty: 02.05.2017 23:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Tuossa selventävä kuva xantian takasylkystä. Musta huohotusputki siis haitarinpuoleiseen- ja läpinäkyvä vuotoputki pallonpuoleiseen lähtöön.


Liitteet:
sylkky.jpg
sylkky.jpg [ 71.05 KiB | Katsottu 8611 kertaa ]

Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takajousisylinterin haitarikumin vuoto
ViestiLähetetty: 04.05.2017 14:12 

Viestit: 108
No nyt on aurinko paistellut sen verran, että näin pohjoisessa uskalsi vaihtaa kesärenkaat ja letkujen järjestyksen. Taitaa olla muuten hyvin öljytty taka-akselin sisusta. :D Kyllä se merkkailu loppu siihen.

Jousituksen painehan sen öljyn muuten painaa sinne säiliöön, mitä telfonrengas päästää läpi ja o-rengas toppaa, menee letkua pitkin säiliöön. Letkujen lähtösuunnallekin on yksi lysti, ylöspäin nuo näkyivät tehtaan jäljiltä menevän.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: