|
Kirjoittaja |
Viesti |
Esa66
|
Viestin otsikko: Xantia etujarrusatula 54mm vs 57mm Lähetetty: 28.05.2017 17:32 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Kysymys kuuluu, sopiiko 57mm satulan kiinnikerauta 54mm satulaan? Kitahan on n.5mm leveämpi 57mm satulassa, mutta onko satulan kiinnityspisteillä eroa kiinnikeraudassa? Tai itse kiinnitysraudassa?
Mietin vain sitä, että onko kiinnerautaan ajettu vain isomman levyn vaatima tila, leveyden ja säteen perusteella, koska kovin paljoa tuossa ei voi olla eroa!? 283/24 vs 288/26
Pohdinnassa siksi, että pitäisi saada 26mm paksuinen levy 54mm satulaan, ja jos tuo 57mm kiinnikerauta sopisi suoraan, niin ei tarvisisi työstöä harrastaa.
Samalla satulan tiivisteet pitäisi varmaan vaihtaa normaalille jarrunesteelle sopivaksi, muistaakseni lhm tiivarit ei oikein sovi yhteen dot4 kanssa?
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Xantia etujarrusatula 54mm vs 57mm Lähetetty: 28.05.2017 18:56 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Sen isomman jarrupalan käyttö ei ole ongelma, jos nämä nyt kävisivät ristiin? Jos ei, niin sittenhän se ei auta kuin puhdistaa levyn urat 54mm kiinnikeraudasta, kunnolla  26->28mm
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Xantia etujarrusatula 54mm vs 57mm Lähetetty: 03.06.2017 23:29 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
raudat ei ole enään ongelma, nyt on ongelmana 54mm tiivisteiden löytäminen tähän satulaan. En löytänyt kuin 57mm pösön 605:sta, menee melko mielenkiintoiseksi No, harvalla on noin paljon jarruvoimaa takajarruissa, levytkin on 300mm-> Katsotaan mitä bosch tarjoaa, melkolailla kaikki on sieltä löytynyt tähän asti.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Xantia etujarrusatula 54mm vs 57mm Lähetetty: 04.06.2017 10:08 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Esa66 kirjoitti: nyt on ongelmana 54mm tiivisteiden löytäminen tähän satulaan. En löytänyt kuin 57mm pösön 605:sta, menee melko mielenkiintoiseksi Mittojen mukaan tiivistekauppaan. Materiaaliksi EPDM, jos DOT -nesteillä meinaat, NBR LHM:n kaveriksi... O-renkaatkin kyllä siellä toimii, vaikka olisi alkujaan olleet neliskanttisella profiililla. Paljon on sellaistakin jarrua missä on pyöreäprofiiliset renkaat alunperinkin, eikä niissä mitään ongelmaa ole toiminnallisuuden suhteen... Tai sitten kaivamaan korjaussarjoja jos-vaikka-mihin satuloihin. Ebay saattaa myös tuossa pelastaa, moniin kumisarjoihin myyjät ovat laittaneet mittoja esille... Hieman kyllä kiinnostaa että mitähän siellä nyt rakennellaan..? 
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Xantia etujarrusatula 54mm vs 57mm Lähetetty: 04.06.2017 15:01 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Heh, näistä viitsi julkisesti niin huudella  Noh, kerron vain sinulle, älä kerro kelleen!? Rakentelen tuohon länsinaapurin tuotteeseen jenkkikässärin tilalle jotain muuta. Tulee ärrrrä jarrut, taakse 300mm ja eteen muhkummat
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xantia etujarrusatula 54mm vs 57mm Lähetetty: 04.06.2017 16:03 |
Viestit: 5125
|
Jotkut Xantian jarrut on ainakin Bendixejä, ja Xsarassa (ja iso liuta muita sekä Pösöjä myös) on joissain koneissa 54 mm männällä olevat etusatulat. Jos on tuuria voisi olla samakokoiset kumit?
Googleen citroen brake caliper seal 54mm Ehkä myös Bendix, jos ovat sellaiset. Mäntiä ei varmaan löydä käsijarrusysteemillä tai kokonaisia satuloita muista, mutta jos edes tiivistekumit sattuisi olemaan mitoiltaan sinnepäin. Pölysuojakin lienee erilainen?
(Ennen pystyi Motonetistakin kakemaan nettihaulla sopivan halkaisijan jarrukumeja, mutta kun paransivat hakua, niin ei onnistu enää.)
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Xantia etujarrusatula 54mm vs 57mm Lähetetty: 04.06.2017 16:19 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Tosiaan, näissähän on kierrettävä mäntä. Juurikin tuon käsijarrun vaarnan takia. Onhan noita vaikka ja kuinka, mutta hieman eri toteutuksella. Ja tosiaan bendix/bosch. Hiukan, jos sallitte, on semmonen persereikänen varaosien kannalta Näissä kun on se olematon liukutappi toisella puolella ja ainoastaan boschin setistä löytyy pidin sille, ei tosin kumi setistä(ainakaan kuvien perusteella), vaan tappisetistä=50€ parttiarallaa per satula
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xantia etujarrusatula 54mm vs 57mm Lähetetty: 04.06.2017 22:20 |
Viestit: 5125
|
Jos puuttuu muitakin osia, niin tämä ei auta, mutta tiivisteissä voisi varmaan käyttää kaikkia iloisesti sekaisin, jos vaihtaa jarrunesteen silikonipohjaiseksi DOT5:ksi, mutta siinä joutuu aika paljon putsailemaan ja huuhtelemaan (millä?) mutta jos kaikke menee muutenkin vaihtoon niin..., mutta jos sattuu vielä olemaan kytkimessäkin kiertävät nesteet, niin työmäärä hieman kasvaa. Jos vaihtaa, niin isolla säiliöön ja korkkiin merkintä mitä tavaraa on sisällä.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Xantia etujarrusatula 54mm vs 57mm Lähetetty: 04.06.2017 23:27 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Tuttua touhua, "alkoholilla" noita on huuhdeltu. Nyt mennään ihan 4/5.1 litkuilla, tässä on ABS ja kytkin nesteellä. Tiedä sitten mitä tästäkin tulee  Osat on kuitenkin tilattu ja rahnaa tuhlattu, syteen tai saveen, jonkunhan nämäkin pitää tehdä 
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Xantia etujarrusatula 54mm vs 57m Lähetetty: 11.06.2017 15:02 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Olikin ihan yksinkertainen juttu. Bendix osastolla on kaikkea tarjolla. Seuraavaksi pitää ihmetellä, miksi projektissa on takana isommat jarrut kuin esim xtypen jaguaarissa on edessä Siinä on etelän mieskin ihmeissään  se vaan hieroo noita xantioita.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Xantia etujarrusatula 54mm vs 57mm Lähetetty: 22.06.2017 04:19 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
 Pikkuhiljaa, jos vain vannekoko antaa periksi, niin näillä Xantian yms satuloilla pääsee pitkälle. Kuvassa pienin 54mm männällä oleva etunyrkki, 300mm/25 levyssä, vakio kiinnitysraudalla. Nämä tosiaan takajarruiksi tulevat, mutta kuitenkin.
|
|
|
|
 |
|
|