"Buuttasivat sen elektroniikan"? Nyt taitaa olla merkkiliike / korjaamo taas lasketellut liian yleistä juttua kuluttajalle.
Eli on kolmenlaista toimenpidettä mitä ecuille voi tehdä, korjaamatta autoa muuten:
- vikakoodien nollaus (yleisin ja onnistuu kiinan-diagboxillakin)
- ecun konfigurointi (yleinen myös, tarvitaan lähinnä kun asennetaan uutta ecua tai toisesta autosta toiseen, onnistuu lähes kaikin osin kiinan-diagboxilla)
- ecun uudelleenohjelmointi (joko tehtaan uudemmilla softilla tai sitten muokatulla softapaketilla, esim Plagun DPF-off softalla Siemensin C6-diisselin moottorin ECUun. Ei onnistu kaikkiin ECUIhin ilman mystikon taitoja ja/tai virallista merkkiliikkeen kymppitonnin diagboxia)
Mitään globaalia "boottausta" ei ole olemassa edes CAN-väylien keskipurkissa (BSI eli se pahamaineinen sulakerasian pohja), edes akunkengän irrotus ei sitä tee vaan vikakoodit jne jäävät kyllä muistiin kaikissa nykyecuissa. Se ohje että irrota akkukenkä ja odota päivä on 90-luvulta, tänä päivänä kaikissa ecuissa on pysyväismuisti.
Joissain tapauksessa vikakoodien nollaus parantaa tiettyjä vikoja ainakin hetkellisesti. Esimerkkinä bensakoneen säätyvät nokka-akselit, kun vikakoodin nollaa alkavat taas toimia - hetkeksi.
C6:n vikamoodeja niiden kaikkien 24-28 ecun yhteistoiminnan tuloksena ei parin vikakoodin luettelolla arvaa kukaan jos auto on monivikainen. Pitäis nollata kaikki ja ruveta kattelemaan mikä vika ilmestyy minnekin uudestaan ja missä vaiheessa. Pitää myös tietää mitkä vikakoodit "kuuluvat kalustoon", esimerkiksi C6:n BHI:ssä on jokaisessa se rattianturin kääntökulman bad data -vikakoodi päällä parin kilometrin ajon jälkeen, tehtaan tekninen bulletin numerolla xxxxx/xxx (salainen) kertoo että se on normaalia.
Pitkä prosessi ja teetettynä kallis on ruveta monivikaista analysoimaan ja tutkimaan. Ensin selkeimmät, heti virtojen päällelaitoissa uudelleen tulevat vikakoodit korjataan (u-alkuiset ainakin aluksi unohdetaan, ne on väylävikoja). Sitten kun ne on kunnossa (tyypillisesti kontakti- tai mekaanisia vikoja kaasupolkimessa, rattinappuloissa, eri liittimissä ohjauspylväässä, jne jne) voi ruveta kattelemaan niitä ajossa tulevia vikakoodeja ja ällistelemään että aha - 2x egr-venttiili ja DFP-filtteri vaihtoon, ööö... 3000 euroa... ööö... miten tämä näin...
Tosta voi esimerkiksi katsoa miten kompleksisia ja vaikeasti diagnosoitavia C6:n viat ovat:
https://www.youtube.com/watch?v=WVyCFk6AqvQNiin ja loppuun. C6:n kanssa ei millään yleistesterillä, edes M-diagilla pääse kovin pitkälle. Pitäis päästä jokaisen ecuun, actuator testeihin ja kaikkii parametreihin... yleensä aina jää se ratkaiseva actuator test tai parameteri kokeilematta kun on ei-merkkitesteri. Parasta on suosiolla hommata diagbox esim Plagulta ja käydä sillä töihin.