Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 3/5 [ 121 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 08.08.2017 08:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
jounine kirjoitti:
Kertauksena ongelman kuvaus: moottori siis käynnistyy, mutta sammuu samantien. Kun painaa hiukan kaasua moottorin käynnistyttyä parin sekunnin ajan, jää moottori käyntiin. Samoin kun moottori vaatii pidemmän sahauksen, se jää käyntiin.
Onkos tuossa käynnistyvyydessä mitään eroa sen suhteen, onko moottori kylmä tai lämmin ja jos lämmin, niin seisonut hetken vai kauemmin?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 08.08.2017 08:24 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Vihreä näyttäisi olevan, koska aiemmasta sanomisestani poiketen se 6kOhm ei ollutkaan 20 asteessa, vaan liki nollaa?. Siihen nähden nuo lukemat ok. Kun jostain vielä löytäisin ko. anturin tehdasarvokäyrät. Niiden mukaan testasin uuden OEM- ja tarvike-, sekä vanhan anturin. Vain OEM-laatuinen oli ok.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 08.08.2017 08:33 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
ealab kirjoitti:
Vihreä näyttäisi olevan, koska aiemmasta sanomisestani poiketen se 6kOhm ei ollutkaan 20 asteessa, vaan liki nollaa?. Siihen nähden nuo lukemat ok. Kun jostain vielä löytäisin ko. anturin tehdasarvokäyrät. Niiden mukaan testasin uuden OEM- ja tarvike-, sekä vanhan anturin. Vain OEM-laatuinen oli ok.


Joissain viestinetjuissa kerroit 6 kOhmin vastuksen juuri 0 asteessa.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 08.08.2017 08:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Pengoin vähän dokuja ja jonkin mallin lämpöanturille (Xantia/XM/Evasion) löytyi seuraavat speksit:

3800 ohm @ 10 astC
2500 ohm @ 20 astC
800 ohm @ 50 astC
230 ohm @ 90 astC

Siinä onkin jo niin monta pistettä, että voi varmaankin kohtalaisen arvion pienempiinkin lämpöihin saada ekstrapoloimalla .



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 08.08.2017 08:59 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Kiitos noista arvoista. Ehjiä nuo mun anturit taitaa olla. Kuvassa käyrät jokaiselle anturille. Mustalla viivalla laakerin ilmoittamat arvot.

Miten ecu muuten säätää seosta, jos lämpötila-anturilta saatu tieto käskee rikastamaan, mutta lamda pyytä laihempaa seosta?


Liitteet:
Anturit.JPG
Anturit.JPG [ 33.11 KiB | Katsottu 13376 kertaa ]

MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 08.08.2017 11:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Aapeli kirjoitti:
Miten ecu muuten säätää seosta, jos lämpötila-anturilta saatu tieto käskee rikastamaan, mutta lamda pyytä laihempaa seosta?

http://www.megamanual.com/v22manual/mfuel.htm
Tuolla vähän höpinää aiheen tiimoilta, toki tuollakin esitetty on vain yksi näkemys aiheesta...

Noihin sitten saa lukemattoman määrän eri variaatioita, mitä kaikkea otetaan huomioon, ja miten painottaen. Mutta se mitä on nyt tullut noista kokemusta hankittua, niin en ainakaan paljoa tehdasratkaisuja huonommiksi osaa sanoa. Mitä nyt kymmenisen vuotta on tullut noilla leikittyä, Dyanessa koko sen ajan kaasarin korvikkeina, ja muutamassa muussakin (pariin prätkään kavereille, pariin muuhunkin Rättäriin osallistuneena, Sm:ssä komentaa syttyä jne) mihin on käpisteltyä tullut...

On sitten aika laaja aihealue, eheämpipäiseltäkin menee tolkun tovi sisäistää edes puolet, itsellä ei mennyt kuin muutama vuosi että tunsi jollain tavalla sisäistäneensä asioita... Ja lisää löytyy, sitä mukaa kun jaksaa perehtyä...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 08.08.2017 23:21 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Nyt on ähelletty anturit paikalleen ja kaikki osat kiinni. Edelleen pätkii :evil:

Kylmänä käy tosi nätisti, mutta kun antaa muutaman minuutin lämmetä, niin alkaa rytkytys. Oliko niin, että lamda ei ole mukana heti alussa, kun on käynnistänyt kylmän koneen? Päästölappua kun yritin hakea, niin muistaakseni lamda oli hyvin lähelle 1.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 09.08.2017 00:50 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Missä päin tässä koneessa on map-anturi?



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 09.08.2017 07:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Aapeli kirjoitti:
Missä päin tässä koneessa on map-anturi?

Servicestä äkkiseltään äimisteltynä se taitaa olla ECU:n sisällä :shock: TCT:hän tässä oli kyseessä?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 09.08.2017 07:58 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Teuski kirjoitti:
Aapeli kirjoitti:
Missä päin tässä koneessa on map-anturi?

Servicestä äkkiseltään äimisteltynä se taitaa olla ECU:n sisällä :shock: TCT:hän tässä oli kyseessä?


Niin kai, ainakin ovessa lukee Turbo c.t. Ei kai imusarjan alipainetta haisteleva anturi voi olla ecun sisällä. Jos sinne ei sitten mene letku.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 09.08.2017 08:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Aapeli kirjoitti:
Teuski kirjoitti:
Aapeli kirjoitti:
Missä päin tässä koneessa on map-anturi?

Servicestä äkkiseltään äimisteltynä se taitaa olla ECU:n sisällä :shock: TCT:hän tässä oli kyseessä?


Niin kai, ainakin ovessa lukee Turbo c.t. Ei kai imusarjan alipainetta haisteleva anturi voi olla ecun sisällä. Jos sinne ei sitten mene letku.

No, itsehän vastasit itsellesi ;)

Kuva


Viimeksi muokannut Teuski päivämäärä 09.08.2017 08:03, muokattu yhteensä 1 kerran


-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 09.08.2017 08:02 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
MAP ehkä imusarjassa moottorin puolella, keskipaikkeilla. Sinne pääsee vasemmalta kurottaen ja oikealta, kun irrottelee kamoja edestä pois. Olikohan MAP kiinni 5mm kuusiokoloruuvilla? Näkyy kuvassa mukavaa "luontoystävällisyyttä". CRC-ruosteirrotus-liotushoitoa vaan, ehkä jotain sutiakin. Voi kulua muutama päivä, jotta kirkastuisi. Vai onko kuvassa jotain vihreätä tekstiä siinä liitinrivissä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 09.08.2017 08:43 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Jep, siellä se ecussa on. Imusarjasta menee sinne letku tuollaisen mutikan kautta. Kävin pikku lenkin ajamassa. Aluksi käy hyvin, mutta nykiminen alkaa ehkä noin minuutin ajon jälkeen.

http://aijaa.com/KD5uKR



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 09.08.2017 08:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Aapeli kirjoitti:
Jep, siellä se ecussa on. Imusarjasta menee sinne letku tuollaisen mutikan kautta. Kävin pikku lenkin ajamassa. Aluksi käy hyvin, mutta nykiminen alkaa ehkä noin minuutin ajon jälkeen.

http://aijaa.com/KD5uKR

Tuota mötikkää ihmettelin Servicessä, siellä sitä kutsutaan nimellä "RUISKUTUKSEN OHJ.TULPAN SÄILIÖ". Mikälie? Testaa nyt onko tukossa tmv.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 09.08.2017 08:58 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Kuvaava nimi :)

Sammutuksen jälkeen muutamia kertoja joku venttiili napsahtaa ja tuon mötikän suunnalta kuuluu suhinaa. Muistaakseni TU-koneet tekee tuota samaa.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 09.08.2017 21:26 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
MAP-anturin letkussa oleva mötikkä on auki ja letkut ehjät. Letkun kun otti irti läppärungosta ja laittoi käyntiin, niin kävi huonosti. Käynti muuttui, kun letkusta imi/puhalsi. Eli MAP ei ainakaan täysin mykkä ole. Läppärungossa on kolme anturia. Kaasuläpän asentoanturista kun otti johdon irti, kierrokset nousi. Kahden muun anturin johdon irrottamisella ei ollut mitään vaikutusta. Huomenna kokeillaan lukea vikakoodit.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 09.08.2017 21:39 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Mielenkiintoinen huomio. Auto oli seissyt 1,5h, eli kone ei ollut aivan kylmä. Laitoin käyntiin ja nostin kierrokset heti 2000rpm tuntumaan ja pidin kaasun samassa kohtaa. Kone kävi tasaisesti ehkä 20 sek. Sen jälkeen kierrokset laski selvästi ja alkoi käymään huomattavasti epätasaisemmin. Kun kaasua painoi lisää ja sai taas 2000rpm kierrokset, kävi edelleen epätasaisesti. Mitään isompaa röpötystä tuo ei ole, mutta sellaista aivan kun jäisi välillä seos syttymättä. Noita katkoksia on ehkä 1...2 sekunnissa.

Mikä tuon voi tehdä, että käynti muuttuu 20sek jälkeen toisenlaiseksi? Onko ecu aluksi jossain oletusmoodissa ja vasta 20sek jälkeen alkaa käyttää enemmän aivoja? Ja jossain anturissa tai johdoissa on vikaa, niin ei oireile heti käynnistyksen jälkeen.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 09.08.2017 21:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
En tuota moottoria tunne, mutta jos se menee tuossa vaiheessa closed loopiin ja alkaa säätämään seosta lambdan mukaan?
Onko lambdalle mitään tehty? Alkuperäisosauskovaisilla on ollut ongelmia tarvikelambdojen kanssa...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 09.08.2017 22:10 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Closed loop - uusi termi minulle. Onko yleensä tapana, että lambda ei ole heti mukana käynnistyksen jälkeen? Jos näin on, niin ohjataanko tuota puhtaasti ajastimella vai haistellaanko lambdan lämpötilaa?

Tähän vaihdettiin lambda pari vuotta sitten. En muista merkkiä, mutta merkkiliikkeestä sitä ei ainakaan ostettu. Jos lambda on rikki, niin antaako se aina vikakoodia vai pitääkö sen mittaamista arvoista päätellä jotain?



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 10.08.2017 14:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Aapeli kirjoitti:
Closed loop - uusi termi minulle. Onko yleensä tapana, että lambda ei ole heti mukana käynnistyksen jälkeen?
Tavallinen säätötekniikan termi tuo suljettu säätö(-piiri) on kyllä. Ja on yleensä tapana juurikin noin, koska lambda-anturi ei toimi kylmänä.
Aapeli kirjoitti:
Jos lambda on rikki, niin antaako se aina vikakoodia vai pitääkö sen mittaamista arvoista päätellä jotain?
Jos ei auton lambdasäädöllä ollessa ulkoinen mittari/testeri näytä lambdan arvoksi 1, niin kyllä silloin voi olettaa lambda-anturin näyttävän pieleen, vaikka kaikki muuten vaikuttaisikin normaalilla. Voit todeta lambdasäädöllä olemisen helposti mittaamalla lambdan jännitettä esim. oskilloskoopilla. Jos on perinteinen kapeakaistalambda, niin pitäisi hyppiä lambdan jännite 400 mV:n molemmin puolin säätösyklin jakson mukaisesti. Sitenhän näet myös hetken, jolloin moottorinohjaus menee avoimelta säädöltä suljetulle lambdasäädölle.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 10.08.2017 14:40 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Säätötekniikka ei ole hallussa eikä työkalupakista löytynyt oskilloskooppia. Eikä onnistunut vikakoodienkaan luku.

Kaivoin kuitin esille. Pari vuotta sitten asennettu lambda maksoi 112e, mutta merkkiä en tiedä. Joku yleismalli ehkä, kun olivat liittäneet sen vanhoihin johtoihin. Täytyy tilata ebaystä Boschin lambda ja laitattaa se jossain vaiheessa kiinni. Pystyy tuolla nytkin ajamaan. Muutaman kerran olen nyt testannut sen, että 20...30sek startista (kylmällä koneella) käynti muuttuu röpöttävämmäksi, joten tuntomerkit viittaisi kyllä lambdaan.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 10.08.2017 14:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Aapeli kirjoitti:
Säätötekniikka ei ole hallussa eikä työkalupakista löytynyt oskilloskooppia.
Voit kokeilla yleismittarillakin. Ainakin BX:ssä vielä riitti yleismittarin nopeus näyttämään. Jos on automaattiskaalauksella oleva, niin lukitse sopivalle alueelle (esim. 2 V).



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 10.08.2017 15:26 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Täytyy vähän vetää henkeä tämän projektin kanssa. Palaan asiaan, kun edistystä tapahtuu.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 10.08.2017 15:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Aapeli kirjoitti:
Täytyy vähän vetää henkeä tämän projektin kanssa. Palaan asiaan, kun edistystä tapahtuu.

Jos/kun sen lambdan signaalipiuhan selvität, niin voidaan katsoa skoopilla mitä siellä tapahtuu. Vähän kun ennakkoon ajankohtaa vinkkaa, niin muistanen ladata sen akut että voi pihalla tai vaikka ajossakin signaalia tuijotella...

Kunhan ensin sen Fluken Scopemeterin jostainpäin kämppää löydän... :oops:



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 10.08.2017 15:58 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
jasu kirjoitti:
Aapeli kirjoitti:
Täytyy vähän vetää henkeä tämän projektin kanssa. Palaan asiaan, kun edistystä tapahtuu.

Jos/kun sen lambdan signaalipiuhan selvität, niin voidaan katsoa skoopilla mitä siellä tapahtuu. Vähän kun ennakkoon ajankohtaa vinkkaa, niin muistanen ladata sen akut että voi pihalla tai vaikka ajossakin signaalia tuijotella...

Kunhan ensin sen Fluken Scopemeterin jostainpäin kämppää löydän... :oops:


Katsotaan vaikka heti, onhan tässä jo henkeä vedettykin :lol:

Pitäisi lähteä huomenna iltapäivällä nykimään asuntovaunua ja sillä tänään yritinkin lukea vikakoodeja, niin olisi vähän päässyt jyvälle mitä siellä on vialla. Voidaan katsoa ensi viikolla joku päivä. Tänään illalla ysin aikaan käyn Vaajakoskella, joten periaatteessa siinäkin voisi...

En vaan ole löytänyt mistään pellin alta lambdan piuhaa. Jos uusi lambda laitettiin liittämällä vanhaan johtoon, niin luulisi sen auton alla suht tyrkyllä olevan.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 3/5 [ 121 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: