Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX:n korkeapainepumppu?
ViestiLähetetty: 15.10.2009 10:39 

Viestit: 39
Hommasin pienen talviprojektin, kun halvalla sain ;) .
Nyt tuli kuitenkin pieni tenkkapoo.
Ohjaustehostin toimii vain hetkittäin eli ilmeisesti paineet ei nouse tarpeeksi.
-Nesteiden pitäisi olla ok, koska edellinen omistaja vaihdattanut keväällä.
-Varaajapallon takana näkyy jonkin verran mahdollista LHM -vuotoa, vielä epäselvää mistä vuotaa, mutta vuotaa vain vähän :| .
-Autossa pysyy paineet hyvin eli auto ei laske parin päivän sisällä. Ilmeisesti varaaja ja hydrauliikka varaajan jälkeen kunnossa??
-Mielestäni hydraulipumppu pumppaa kokoajan, en ainakaan huomaa mitään naksuntaa. Mutta lämpimänä moottorin kierrokset laskevat muutaman sekunnin välein sammumisen rajalle.
-Hydraulipumpun ääni on rumaa. Vai pitääkö sen kuulostaa rumalta :? . Vähän niinkuin laakerit olisi mennyt rahinaa :o .

Auto on siis 16 GTI -91.
Onko kellään hyviä ideoita mikä tuossa on sökönä?
Oma epäilykseni on hydraulipumppu tai paineensäädin.
Kannattaako pumppua ruveta itse korjaamaan, esim. uudet laakerit? Uusi pumppu ei ole opiskelija hinnoissa :( .
Ainiin meneeköhän muuten 16V:n jäähdytetty jarrulevy suoraan tuohon jäähdyttämättömän tilalle vai onko esim. 16V:n jarrusatula leveämpi?
No joo, taidan aloittaa peltitöistä :D .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n korkeapainepumppu?
ViestiLähetetty: 15.10.2009 10:47 

Viestit: 2699
vonDecker kirjoitti:
-Nesteiden pitäisi olla ok, koska edellinen omistaja vaihdattanut keväällä.

Vastaan tähän yhteen kohtaan, koska siitä on runsaasti kokemusta. Vasta sitten voit olla varma hydraulijärjestelmän puhtaudesta, kun itse sen olet puhdistanut ja teet työn kunnolla. Myyjän puheille ei paljon kannata painoa panna. Myyjäkin voi olla siinä uskossa, että kaikki ok. jos hän on teettänyt huollot. Maksettuja kuitteja saattaa kyllä olla, mutta hydraulijärjestelmä silti vaikka kuinka suttuinen. Näin on näreet 9:ssä tapauksessa 10:stä.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n korkeapainepumppu?
ViestiLähetetty: 15.10.2009 11:18 

Viestit: 39
Mahtaako muuten järjestelmän puhdistus jollain puhdistus litkulla riittää vai pitäisikö muutamia järjestelmän osia irroittaa, purkaa ja puhdistaa oikein kunnolla :? ?
Kaveri suositteli jotain puhdistus-LHM:ää, jolla piti ajaa jotain tyyliin 5000 km, muistaakseni tuli laimentamattomana kokonaan perus LHM:n tilalle. No saa nähdä 5000km jälkeen tuliko Geesusta parempi.
Kokemuksesta jarruputkien ja -hilavitkuttimien kohdalla voin kyllä jo todeta että putkien irroittaminen yhtään mistään ehjänä vaatii tuuria. Ja teräsputkeen uuden liittimen asentaminen kuulostaa haastavalta, kaksoiskartion osalta.
Voikohan muuten noita putkia korvata kuparista tehdyillä? Niitä ja liittimiä kun saa suhteellisen helposti. Vai onko paineet liian suuria tavalliselle 6,3mm CuNi putkelle :? ? Pitäisi kyllä periaatteessa pariputkeakin uusia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n korkeapainepumppu?
ViestiLähetetty: 15.10.2009 11:36 

Viestit: 2699
vonDecker kirjoitti:
Mahtaako muuten järjestelmän puhdistus jollain puhdistus litkulla riittää vai pitäisikö muutamia järjestelmän osia irroittaa, purkaa ja puhdistaa oikein kunnolla :? ?

Kaksi ensimmäistä tuosta alla olevasta luettelosta tehtävä joka tapauksessa. Tuo LHM-säiliön sisus kertoo paljon koko järjestelmän siivosta. Jos se on siisti, todennäköisesti hydraulijärjestelmää on pidetty kunnossa.
- LHM-säiliö ja suodattimet varoen, tai uudet
- jarrujen ilmaus
- virranjakoventtiilin siivous ja sihtien kunto. Samalla, jos tuon ottaa irti kannattaa vaihtaa ne päätylaippojen tiivisteet eli o-renkaat. Tiivistesarjassa ovat mukana pari sihtiä, ne kun usein ovat rikki, ja tarvittavat tiivisteet
- korkeudensäätöventtiilit siivous
- miksei paineenalennusventtiilikin, mutta harvoin sitä tarvii tsekata.

Vähän pitkältä matkalta tuntuu tuo 5000 km puhdistusnesteen käyttöön?



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n korkeapainepumppu?
ViestiLähetetty: 15.10.2009 20:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
- Ohjausteshotimen takertelu johtuu luultavasti takertelevasta virranjakoventtiilistä. Huoltosarjaan kuuluu neljä o-rengasta ja pari pientä sihtiä. Ohjeita kuvien kanssa löytyy tuohon hommaan. Tuota on ainakin saanut vaihto-osana valmiiksi huollettuna Sitroselta. Jos karat ovat luluneet, niin sitten pitää vaihtaa. Pahin rasti on tehostimen paineventtiilin säätö. Yleensä siihen ei kosketa puhdistuksessa ettei säädöt katoa.
- Puhdista pönttö ja suodatin ja vaihda nesteet kuitenkin, vaikka olisi vaihdettukin joskus. Jarrujen ilmaus siihen samaan.
- tiputtelee luultavasti virranjakoventtiililtä ylempää
- Jousisylinterit, korkeussäätimet ja jarruventtiili ilmeisen tiiviitä. muut tuohon eivät vaikuta.
- varaajapallo luultavasti tyhjä ja jossain sisäistä vuotoa. Pumppu lienee myös vähän tehoton, paineen kehittyminen hitaahkoa. Voi johtua tuosta virranjakoventtiilistäkin, jos virtauksen jako ei toimi ja öljyä ei tule riittävästi jousituspuolelle
- kuulostaa rumalta kun tekee töitä, toinen vaihtoehto on hihnan kiristinrullan kuiva laakeri. Kunnossa oleva systeemi nostaa paineet niin nopeasti ettei rutinoita kuulu, ainoastaan naksahdus.
- pumppu ei oikein ole korjattavissa kotikonstein. Eikä siellä muuta korjattavaa ole kuin laakeri ja akselitiiviste. Sen vuoto taitaa aiheuttaa heikkotehoisuutta, kun se on imupuolella. Siivapyörää ei oikein saa rikkomatta irti. Jostain ehjä käytetty tilalle.
- ei sovi jarrulevy, koska 16V:n jarrupalojen kiinnitysrauta on erilainen, leveämpi. Satula on muuten sama. Vaatii myös erilaiset vanteet.
- puhdistusneste liottaa kyllä likaa, joka hyvällä tuurilla tulee pönttöön poistettavaksi. Muuten se jää jonnekin systeemin syövereihin vaikka liikkuvat osat puhdistuukin. Kyllä tuosta jotain apua on. Polttoöljyllä voi puhdistaa myös, mutta tästä ollaan montaa eri mieltä. Käytetään samoin kuin puhdistusnestettä. Oikein hoidetulla systeemillä ei ole tarvetta puhdistusnesteisiin.
- hydrauliputket irtoaa paljon helpommin kuin jarruputket. Niiden tekeminen vaatii erikoistyökalun, josta on täälläkin keskusteltu. Tarvikeputket eivät ole erityisen kalliita ostaakaan. Tarvitsee myös niitä kumitiivisteitä (letkunpätkiä) liitoksiin. Eli ei kannata.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n korkeapainepumppu?
ViestiLähetetty: 16.10.2009 14:24 

Viestit: 39
Kiitoksia näistä neuvoista :) .
Tarkemmin tarkasteltuna pumppu kyllä lopetti pumppaamisen muutaman sekunnin välein, mutta paineiden nostaminen vei monta sekunttia aikaa ja hihnapyörä näytti jokseenkin levottomalta pumpun rahistessa. Täytyy hommata joku käytetty pumppu ja uusi varaajapallo, sekä puhdistaa tuo hydraulijärjestelmä kunnolla ja asentaa se korjaussarja siihen virtausventtiiliin.

On muuten jokseenkin hölmön oloinen tuo käsijarrun kaapeli, kun pääsee hankaamaan eturenkaisiin käännyttäessä :? . Hassulta vaikuttaa myöskin takapyörän ja lokasuojan väliin jäävä tila, jos asentaisi rekkarissa mainitut 185 renkaat puhumattakaan sallituista 205 renkaista :shock: . Pitää varmaan hommata eteen leveämmät kuin taakse :lol: , tuleepahan enemmän yliohjattavuutta. Ja käsijarrukaapeliin joku patentti ratkaisu, joka pitää kaapelin poissa pyörien tieltä, ehkä joku jousi :roll: .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n korkeapainepumppu?
ViestiLähetetty: 16.10.2009 20:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
- perimätieto ei tiedä tapausta, että joku olisi saanut asennettua beksin käsijarruvaijerit niin ettei ne hankaa. Citroenin insinöörit ovat tosin tuon ratkaisseet, mutta vasta Xantiaan. Yleensä asennetaan lisähankaussuoja vaijeriin, letku, kutistesukka tai vastaava. Xantiassa vaijerin ohjain on lähempänä jousitolppaa. Ilmeisesti korissa olevia ohjurilenkkejä pitäisi myös siirtää eteenpäin. Tuosta voi aiheutua sitten jotain muuta haittaa.
- 195 renkaat ainakin mahtuu ihan hyvin. Jos on mahtumisongelmia, voivat tukivarren laakerit olla tiensä päässä eli pyörät lintassa. Ne on normalistikin pari astetta kallellaan, myös auraus on havaittavissa silmällä. Rikkinäiset laakerit aiheuttaa myös sitä, että perä ei laske vaikka paineet häviää. Potkaisemalla puskuriin sitten putoaa.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n korkeapainepumppu?
ViestiLähetetty: 16.10.2009 20:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
avbx kirjoitti:
... Potkaisemalla puskuriin sitten putoaa.


Puskuri? :lol:



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n korkeapainepumppu?
ViestiLähetetty: 16.10.2009 20:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
No se muovilärpäke joka ulottuu pisimmälle auton takana. :lol:



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: