|
Kirjoittaja |
Viesti |
Akaile
|
Viestin otsikko: D-mallin perusasioita Lähetetty: 21.09.2017 13:24 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Arvon kollegium, back to basics
D-malli kaasariversion 2.3L , sytytysjärjestys?
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
etuveto
|
Viestin otsikko: Re: D-mallin perusasioita Lähetetty: 21.09.2017 13:43 |
Viestit: 26 Paikkakunta: Järvenpää
|
Ilmeisesti 1-3-4-2 ja vauhtipyörän puolella on ykkönen.
Kari Nieminen Järvenpää
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: D-mallin perusasioita Lähetetty: 21.09.2017 13:49 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Kiits! Katotaan, josko sais yhden uinuneen herätettyä henkiin 
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: D-mallin perusasioita Lähetetty: 22.09.2017 08:25 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Kui nopiaa tommonen pyörittää starttia normaalisti? Itellä kuulokokemukset "rajoittuu" SM:ään ja siinähän on ilmeisen raju startti pyörittelemässä. Tämä kyseinen tapaus ampui kyllä hienoja paukauksia putkeen eilen, mutta ei vielä lähtenyt. Vähän tuntuu, että virtakaapelointi ei riitä ja tänään testaankin sitä seuraavaksi.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: D-mallin perusasioita Lähetetty: 25.09.2017 12:00 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Ja käy! Olipa hieno fiilis saada ensin kaksi mukia ampumaan pakokaasua, kunnes sitten pyöräytin vielä kaksi tulpanjohtoa päikseen ja sitten olikin koko rivistö mukana konsertossa. Vähän jäi sellainen fiilis, että sytytysjärjestys ei ole tällä jakajalla (123) sama, mitä tuon sytytysjärjestyksen piti olla, mutta hälläkö väliä, nyt se elää jälleen. Tiettävästi melkein parikymmentävuotta aikaa edellisestä käynnistä ja kone tuntui pelaavan ihan hienosti. 
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: D-mallin perusasioita Lähetetty: 25.09.2017 13:57 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Akaile kirjoitti: Ja käy! Olipa hieno fiilis saada ensin kaksi mukia ampumaan pakokaasua, kunnes sitten pyöräytin vielä kaksi tulpanjohtoa päikseen ja sitten olikin koko rivistö mukana konsertossa. Vähän jäi sellainen fiilis, että sytytysjärjestys ei ole tällä jakajalla (123) sama, mitä tuon sytytysjärjestyksen piti olla, mutta hälläkö väliä, nyt se elää jälleen. Tiettävästi melkein parikymmentävuotta aikaa edellisestä käynnistä ja kone tuntui pelaavan ihan hienosti.  Jos siellä oli pytyt 1 ja 4 oikein, ja ristiin piti kääntää 2 ja 3 niin silloin vain tuli ajateltua jakajan pyörimissuunta väärinpäin. Jakaja ei sytytysjärjestykseen vaikuta, se riippuu vain nokka-akselista (ja tietyt rajat tekee myös kampi) eli mekaanisista jutuista... Hyvä että pörisee..!
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: D-mallin perusasioita Lähetetty: 25.09.2017 14:03 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Ensin meni 2 ja 3 päikseen ja sitten 1 ja 4. Tämä oli siis alkuperäinen järjestys vanhalla jakajalla ja olin tuumailevani sitä täsmääväksi tuon 1-3-4-2 kanssa. Tosin, siinä vanhassa jakajassa oli väärä kansi suhteessa jakajaan, joten epäilen, että tämän kanssa on ollut hämminkiä toistakymmentävuotta aiemminkin ja tarinan mukaan oli hylätty keskeneräisenä projektina.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: D-mallin perusasioita Lähetetty: 25.09.2017 14:07 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Jostain Mieleen välähti, että 123-jakajan kanssa pyörijä asettuisi eri asentoon kuin alkuperäisellä, eli jos napoo narut suoraan samoihin paikkoihin, niin väärin menee. Saakohan tuosta ajatuksesta oikein kiinni, siellä pellin alla olisi asia paljon helpompi selittää...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: D-mallin perusasioita Lähetetty: 25.09.2017 14:39 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Juu on sekin mahdollista. Sen verran ahdas paikka työskennellä, että en edes vaivautunut katsomaan tarkemmin 1 sylinterin yläkuolokohtaa ja merkkaamaan hihnapyörälle ajoitusmerkkiä, koska ajattelin videoiden perusteella kannen asennolla löytäväni riittävän kinkeripiirin. Ja niin löytyikin, täytyy ensi kesänä ottaa pihalle se ja katsoa tarkemmin ajoitus kohdalleen.
Hydrauliikka ei (vielä) osoittanut mitään vuodon merkkejä ja se myös oli erittäin positiivinen käänne. Päälleppäin hyvännäköiset avattavat pallot paikoillaan, pitänee tilailla uudet kalvot ja laittaa venttiilit.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
vinosilmä
|
Viestin otsikko: Re: D-mallin perusasioita Lähetetty: 25.09.2017 20:20 |
Viestit: 1091
|
miksi uudet kalvot........onko joustoa yhtään, pallon kunto monesti selviää, kun ruuvaa sen irti ja pitää kierteestä kiinni peukalon ja kahden etusormen välissä, napauttaa jollain jakarilla tai vasaralla kylkeen, jos jää soimaan niinkuin "diiiiinnnnngggg" on pallo ehjä, jos sanoo "moks" saattaa olla rikki, tuosta saattaa selvitä laittamalla vain venttiilin uuden ja paineet tai onhan joillakin laite, että paineistus onnistuu vanhalla omalla tulpalla, se uuden kalvon laittaminen on aika haastava homma.......hyvä jos saa pallon edes auki, se vanha kalvo on edelleen paras jos se on ehjä, mulla on yli 40 vuotta vanhoja palloja laitettu ja toimii edelleen täysin.
|
|
|
|
 |
vinosilmä
|
Viestin otsikko: Re: D-mallin perusasioita Lähetetty: 25.09.2017 20:23 |
Viestit: 1091
|
ja hienoa tosiaan, että alkoi pelittämään, onneksi olkoon se on hieno hetki......
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: D-mallin perusasioita Lähetetty: 25.09.2017 21:09 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Akaile kirjoitti: Päälleppäin hyvännäköiset avattavat pallot paikoillaan, pitänee tilailla uudet kalvot ja laittaa venttiilit. Ensin voitaisiin toki vaikka paineet mittailla, jos vaikka pallotesterin mukaan otan kun tässä syksyllä on muutakin suunnitelmaa sielläpäin..? On noita kalvoja tullut tässä viime vuosina nähtyä monenkuntoisia, kaikkea priimakuntoisesta täysin sulaneeseen. Tuntuu olevan vähän tuurissaan miten on sattunut kalvo kestämään, mutta jos eheät ovat niin paineistamalla saa kyllä kertaluokkaa mukavampia kuin "siihen sopivia" uudemmanmallisia käyttäen. Eikä niiden avaaminen sopivilla työkaluilla mahdoton urakka ole, on toki jokunen ollut tiukassakin... Ja joo, täyttövermeiden tekemiseen tuli jossain määrin osallistuttua, mutta D-mallissa pallot jää vähän paremmin piiloon niin siinä ei ne venttiilit nippojen tilalla ihan niin pahasti häiritsemään pääse...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: D-mallin perusasioita Lähetetty: 28.09.2017 12:50 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
jasu kirjoitti: Akaile kirjoitti: Päälleppäin hyvännäköiset avattavat pallot paikoillaan, pitänee tilailla uudet kalvot ja laittaa venttiilit. Ensin voitaisiin toki vaikka paineet mittailla, jos vaikka pallotesterin mukaan otan kun tässä syksyllä on muutakin suunnitelmaa sielläpäin..? Juu tällä ei ole kiirus. Tarkoitus on nimenomaan käyttää D:n omia palloja, kun niissä on ne jouheammat iskunvaimennusventtiilit kuin uudemmissa versioissa. Muotoilin itseäni huonosti noiden kalvojen osalta: ensin toki paineistetaan ja sen jälkeen tarkkaillaan tilannetta. Uudet kalvot tilaan kaiketi joka tapauksessa vielä kun niitä saa. Pallot itsessään oli varsin tuoreet maaliltansa, joten liekkö uusittu hiljattain ennen kuin ko. yksilö jäi odottamaan seuraavaa tekijää.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
|
|