Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: D-mallin perusasioita
ViestiLähetetty: 21.09.2017 13:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Arvon kollegium, back to basics

D-malli kaasariversion 2.3L , sytytysjärjestys?



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D-mallin perusasioita
ViestiLähetetty: 21.09.2017 13:43 

Viestit: 26
Paikkakunta: Järvenpää
Ilmeisesti 1-3-4-2 ja vauhtipyörän puolella on ykkönen.



Kari Nieminen
Järvenpää
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D-mallin perusasioita
ViestiLähetetty: 21.09.2017 13:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Kiits! Katotaan, josko sais yhden uinuneen herätettyä henkiin 8-)



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D-mallin perusasioita
ViestiLähetetty: 22.09.2017 08:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Kui nopiaa tommonen pyörittää starttia normaalisti? Itellä kuulokokemukset "rajoittuu" SM:ään ja siinähän on ilmeisen raju startti pyörittelemässä. Tämä kyseinen tapaus ampui kyllä hienoja paukauksia putkeen eilen, mutta ei vielä lähtenyt. Vähän tuntuu, että virtakaapelointi ei riitä ja tänään testaankin sitä seuraavaksi.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D-mallin perusasioita
ViestiLähetetty: 25.09.2017 12:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Ja käy!

Olipa hieno fiilis saada ensin kaksi mukia ampumaan pakokaasua, kunnes sitten pyöräytin vielä kaksi tulpanjohtoa päikseen ja sitten olikin koko rivistö mukana konsertossa. Vähän jäi sellainen fiilis, että sytytysjärjestys ei ole tällä jakajalla (123) sama, mitä tuon sytytysjärjestyksen piti olla, mutta hälläkö väliä, nyt se elää jälleen.

Tiettävästi melkein parikymmentävuotta aikaa edellisestä käynnistä ja kone tuntui pelaavan ihan hienosti. 8-)



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D-mallin perusasioita
ViestiLähetetty: 25.09.2017 13:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Akaile kirjoitti:
Ja käy!

Olipa hieno fiilis saada ensin kaksi mukia ampumaan pakokaasua, kunnes sitten pyöräytin vielä kaksi tulpanjohtoa päikseen ja sitten olikin koko rivistö mukana konsertossa. Vähän jäi sellainen fiilis, että sytytysjärjestys ei ole tällä jakajalla (123) sama, mitä tuon sytytysjärjestyksen piti olla, mutta hälläkö väliä, nyt se elää jälleen.

Tiettävästi melkein parikymmentävuotta aikaa edellisestä käynnistä ja kone tuntui pelaavan ihan hienosti. 8-)

Jos siellä oli pytyt 1 ja 4 oikein, ja ristiin piti kääntää 2 ja 3 niin silloin vain tuli ajateltua jakajan pyörimissuunta väärinpäin. Jakaja ei sytytysjärjestykseen vaikuta, se riippuu vain nokka-akselista (ja tietyt rajat tekee myös kampi) eli mekaanisista jutuista...

Hyvä että pörisee..!



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D-mallin perusasioita
ViestiLähetetty: 25.09.2017 14:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Ensin meni 2 ja 3 päikseen ja sitten 1 ja 4. Tämä oli siis alkuperäinen järjestys vanhalla jakajalla ja olin tuumailevani sitä täsmääväksi tuon 1-3-4-2 kanssa. Tosin, siinä vanhassa jakajassa oli väärä kansi suhteessa jakajaan, joten epäilen, että tämän kanssa on ollut hämminkiä toistakymmentävuotta aiemminkin ja tarinan mukaan oli hylätty keskeneräisenä projektina.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D-mallin perusasioita
ViestiLähetetty: 25.09.2017 14:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Jostain Mieleen välähti, että 123-jakajan kanssa pyörijä asettuisi eri asentoon kuin alkuperäisellä, eli jos napoo narut suoraan samoihin paikkoihin, niin väärin menee. Saakohan tuosta ajatuksesta oikein kiinni, siellä pellin alla olisi asia paljon helpompi selittää...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D-mallin perusasioita
ViestiLähetetty: 25.09.2017 14:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Juu on sekin mahdollista. Sen verran ahdas paikka työskennellä, että en edes vaivautunut katsomaan tarkemmin 1 sylinterin yläkuolokohtaa ja merkkaamaan hihnapyörälle ajoitusmerkkiä, koska ajattelin videoiden perusteella kannen asennolla löytäväni riittävän kinkeripiirin. Ja niin löytyikin, täytyy ensi kesänä ottaa pihalle se ja katsoa tarkemmin ajoitus kohdalleen.

Hydrauliikka ei (vielä) osoittanut mitään vuodon merkkejä ja se myös oli erittäin positiivinen käänne. Päälleppäin hyvännäköiset avattavat pallot paikoillaan, pitänee tilailla uudet kalvot ja laittaa venttiilit.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D-mallin perusasioita
ViestiLähetetty: 25.09.2017 20:20 

Viestit: 1091
miksi uudet kalvot........onko joustoa yhtään, pallon kunto monesti selviää, kun ruuvaa sen irti ja pitää kierteestä kiinni peukalon ja kahden etusormen välissä, napauttaa jollain jakarilla tai vasaralla kylkeen, jos jää soimaan niinkuin "diiiiinnnnngggg" on pallo ehjä, jos sanoo "moks" saattaa olla rikki, tuosta saattaa selvitä laittamalla vain venttiilin uuden ja paineet tai onhan joillakin laite, että paineistus onnistuu vanhalla omalla tulpalla, se uuden kalvon laittaminen on aika haastava homma.......hyvä jos saa pallon edes auki, se vanha kalvo on edelleen paras jos se on ehjä, mulla on yli 40 vuotta vanhoja palloja laitettu ja toimii edelleen täysin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D-mallin perusasioita
ViestiLähetetty: 25.09.2017 20:23 

Viestit: 1091
ja hienoa tosiaan, että alkoi pelittämään, onneksi olkoon se on hieno hetki......


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D-mallin perusasioita
ViestiLähetetty: 25.09.2017 21:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Akaile kirjoitti:
Päälleppäin hyvännäköiset avattavat pallot paikoillaan, pitänee tilailla uudet kalvot ja laittaa venttiilit.

Ensin voitaisiin toki vaikka paineet mittailla, jos vaikka pallotesterin mukaan otan kun tässä syksyllä on muutakin suunnitelmaa sielläpäin..?

On noita kalvoja tullut tässä viime vuosina nähtyä monenkuntoisia, kaikkea priimakuntoisesta täysin sulaneeseen. Tuntuu olevan vähän tuurissaan miten on sattunut kalvo kestämään, mutta jos eheät ovat niin paineistamalla saa kyllä kertaluokkaa mukavampia kuin "siihen sopivia" uudemmanmallisia käyttäen. Eikä niiden avaaminen sopivilla työkaluilla mahdoton urakka ole, on toki jokunen ollut tiukassakin...

Ja joo, täyttövermeiden tekemiseen tuli jossain määrin osallistuttua, mutta D-mallissa pallot jää vähän paremmin piiloon niin siinä ei ne venttiilit nippojen tilalla ihan niin pahasti häiritsemään pääse...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D-mallin perusasioita
ViestiLähetetty: 28.09.2017 12:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
jasu kirjoitti:
Akaile kirjoitti:
Päälleppäin hyvännäköiset avattavat pallot paikoillaan, pitänee tilailla uudet kalvot ja laittaa venttiilit.

Ensin voitaisiin toki vaikka paineet mittailla, jos vaikka pallotesterin mukaan otan kun tässä syksyllä on muutakin suunnitelmaa sielläpäin..?


Juu tällä ei ole kiirus. Tarkoitus on nimenomaan käyttää D:n omia palloja, kun niissä on ne jouheammat iskunvaimennusventtiilit kuin uudemmissa versioissa. Muotoilin itseäni huonosti noiden kalvojen osalta: ensin toki paineistetaan ja sen jälkeen tarkkaillaan tilannetta. Uudet kalvot tilaan kaiketi joka tapauksessa vielä kun niitä saa. Pallot itsessään oli varsin tuoreet maaliltansa, joten liekkö uusittu hiljattain ennen kuin ko. yksilö jäi odottamaan seuraavaa tekijää.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: