|
Kirjoittaja |
Viesti |
Muumuupapa
|
Viestin otsikko: Vanhan Sitikan ilmastointihuolto Lähetetty: 25.09.2017 12:46 |
Viestit: 11
|
Monessa vanhemmassa vehkeessä ilmastointijärjestelmä on tyhjentynyt eikä täyttö enää tahdo onnistua, koska alkuperäistä kylmäainetta ei enää saa käyttää ja korvaavaa ainetta ei löydy.
Onko joku onnistunut päivittämään vanhemman auton ilmastointijärjestelmän siten, että sinne saa laitettua uudet hyväksytyt aineet jotka pysyvät myös sisällä? Mitä piti tehdä?
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan Sitikan ilmastointihuolto Lähetetty: 25.09.2017 13:14 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Tuttu laitatti 80-luvun Corvetteen nykyaikaiset kylmäaineet. Samalla vaihdettiin tiivisteitä (kompressoriin?), jotta uusi ohuempi aine pysyy sisällä.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Muumuupapa
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan Sitikan ilmastointihuolto Lähetetty: 25.09.2017 13:20 |
Viestit: 11
|
Aapeli kirjoitti: Tuttu laitatti 80-luvun Corvetteen nykyaikaiset kylmäaineet. Samalla vaihdettiin tiivisteitä (kompressoriin?), jotta uusi ohuempi aine pysyy sisällä. Ilmeisesti nämä uudet aineet ovat viskositeetiltaan niin ohuita, että tulevat läpi myös vanhoista kumiletkuista? Noita uudemmille aineille sopivia letkuja en ole 26 vuotiaaseen XM:ään löytänyt mistään.
|
|
|
|
 |
Plösöilijä
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan Sitikan ilmastointihuolto Lähetetty: 25.09.2017 14:11 |
Viestit: 738
|
Kylmästöintipajahan tekee noi letkut.
Pösö Expertti 1,9 TD 2000@ Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan Sitikan ilmastointihuolto Lähetetty: 25.09.2017 17:00 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Enpäs muista mitä R4## laitettiin beksiin mutta ainakin sen yhden kesän pelitti hyvästi minkä tuolla automaattibreakilla ajelin. Oli joku vastaavankorvaava mikä käy R12 tilalle, mitään ei vaihdettu vaan tuupattiin pullosta tavaraa systeemiin. Ilmastointihuoltoonhan (siis automaattilaitteilla varustetulle "korjaamolle") noita vanhempia ei kannata viedä, vaan Ihan Oikealle Kylmälaiteasentajalle.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan Sitikan ilmastointihuolto Lähetetty: 25.09.2017 17:12 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Saab toimitti aikanaan (-90 luvun lopulla) muunnossarjoja R22 -> R134. Sarjaan kuului muistaakseni uudet kumiletkut, tiivisteet ja kuivain. Systeemi piti huuhdella ja vaihtaa toinen öljy. Kylmäkonehuollot osaavat varmaan kertoa parhaiten, kun homma on muutenkin aika tukkaan säädeltyä. Tuossa juttua aineista ~10 vuoden takaa: http://www.skll.fi/yhdistys/www/att.php?type=2&id=37
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan Sitikan ilmastointihuolto Lähetetty: 25.09.2017 17:19 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Kaapelimies kirjoitti: Enpäs muista mitä R4## laitettiin beksiin mutta ainakin sen yhden kesän pelitti hyvästi minkä tuolla automaattibreakilla ajelin. Oli joku vastaavankorvaava mikä käy R12 tilalle, mitään ei vaihdettu vaan tuupattiin pullosta tavaraa systeemiin. Ilmastointihuoltoonhan (siis automaattilaitteilla varustetulle "korjaamolle") noita vanhempia ei kannata viedä, vaan Ihan Oikealle Kylmälaiteasentajalle. Olikohan R429..? Jotain tuollaista laiteltiin kesällä Xm:ään, ja kivasti kylmää tulee. R12 tuohonkin on alkujaan laitettu... R12 systeemin letkuissa ei oikein huonostikaan R134 pysy, pienemmän molekyylikokonsa ansiosta. Vanhoissa "riitti" pelkkä kumiletku, uudemmissa on nylonkerros, muutaman muun lisäkerroksen kanssa, ja silti tulee ketterästi ulos...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan Sitikan ilmastointihuolto Lähetetty: 25.09.2017 17:29 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
jasu kirjoitti: Olikohan R429..? Jotain tuollaista laiteltiin kesällä Xm:ään Hyvin todennäköistä, ja varmaankin ihan sama "paja" oli 
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan Sitikan ilmastointihuolto Lähetetty: 25.09.2017 18:32 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Kaapelimies kirjoitti: jasu kirjoitti: Olikohan R429..? Jotain tuollaista laiteltiin kesällä Xm:ään Hyvin todennäköistä, ja varmaankin ihan sama "paja" oli  Saattoi olla jopa samasta pullosta, samoilla letkuillakin. Epäilytti noin olleen kyllä jo tuota aiempaa viestiä naputellessakin... Ja joo, sillä pajalla on kyllä sitä kylmätietämystä ihan kivasti, ja kertookin niistä kun sopivasti kysäsee...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan Sitikan ilmastointihuolto Lähetetty: 25.09.2017 19:52 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Parainen
|
Isceon 49 kauppanimikkeen omaava kylmäaine (R413a) pysyy ihan kiitettävästi vanhoissa letkuissa, jos ovat ehjiä muuten. Löytyy jokaiselta kylmäliikkeeltä tai jos ei löydy, eivätkä halua hankkia, on liike todennäköisesti lakannut.
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
|
|