Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Vanhan Sitikan ilmastointihuolto
ViestiLähetetty: 25.09.2017 12:46 

Viestit: 11
Monessa vanhemmassa vehkeessä ilmastointijärjestelmä on tyhjentynyt eikä täyttö enää tahdo onnistua, koska alkuperäistä kylmäainetta ei enää saa käyttää ja korvaavaa ainetta ei löydy.

Onko joku onnistunut päivittämään vanhemman auton ilmastointijärjestelmän siten, että sinne saa laitettua uudet hyväksytyt aineet jotka pysyvät myös sisällä? Mitä piti tehdä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vanhan Sitikan ilmastointihuolto
ViestiLähetetty: 25.09.2017 13:14 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Tuttu laitatti 80-luvun Corvetteen nykyaikaiset kylmäaineet. Samalla vaihdettiin tiivisteitä (kompressoriin?), jotta uusi ohuempi aine pysyy sisällä.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vanhan Sitikan ilmastointihuolto
ViestiLähetetty: 25.09.2017 13:20 

Viestit: 11
Aapeli kirjoitti:
Tuttu laitatti 80-luvun Corvetteen nykyaikaiset kylmäaineet. Samalla vaihdettiin tiivisteitä (kompressoriin?), jotta uusi ohuempi aine pysyy sisällä.


Ilmeisesti nämä uudet aineet ovat viskositeetiltaan niin ohuita, että tulevat läpi myös vanhoista kumiletkuista? Noita uudemmille aineille sopivia letkuja en ole 26 vuotiaaseen XM:ään löytänyt mistään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vanhan Sitikan ilmastointihuolto
ViestiLähetetty: 25.09.2017 14:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Kylmästöintipajahan tekee noi letkut.



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vanhan Sitikan ilmastointihuolto
ViestiLähetetty: 25.09.2017 17:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Enpäs muista mitä R4## laitettiin beksiin mutta ainakin sen yhden kesän pelitti hyvästi minkä tuolla automaattibreakilla ajelin. Oli joku vastaavankorvaava mikä käy R12 tilalle, mitään ei vaihdettu vaan tuupattiin pullosta tavaraa systeemiin. Ilmastointihuoltoonhan (siis automaattilaitteilla varustetulle "korjaamolle") noita vanhempia ei kannata viedä, vaan Ihan Oikealle Kylmälaiteasentajalle.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vanhan Sitikan ilmastointihuolto
ViestiLähetetty: 25.09.2017 17:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Saab toimitti aikanaan (-90 luvun lopulla) muunnossarjoja R22 -> R134. Sarjaan kuului muistaakseni uudet kumiletkut, tiivisteet ja kuivain. Systeemi piti huuhdella ja vaihtaa toinen öljy. Kylmäkonehuollot osaavat varmaan kertoa parhaiten, kun homma on muutenkin aika tukkaan säädeltyä.

Tuossa juttua aineista ~10 vuoden takaa: http://www.skll.fi/yhdistys/www/att.php?type=2&id=37



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vanhan Sitikan ilmastointihuolto
ViestiLähetetty: 25.09.2017 17:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kaapelimies kirjoitti:
Enpäs muista mitä R4## laitettiin beksiin mutta ainakin sen yhden kesän pelitti hyvästi minkä tuolla automaattibreakilla ajelin. Oli joku vastaavankorvaava mikä käy R12 tilalle, mitään ei vaihdettu vaan tuupattiin pullosta tavaraa systeemiin. Ilmastointihuoltoonhan (siis automaattilaitteilla varustetulle "korjaamolle") noita vanhempia ei kannata viedä, vaan Ihan Oikealle Kylmälaiteasentajalle.

Olikohan R429..? Jotain tuollaista laiteltiin kesällä Xm:ään, ja kivasti kylmää tulee. R12 tuohonkin on alkujaan laitettu...

R12 systeemin letkuissa ei oikein huonostikaan R134 pysy, pienemmän molekyylikokonsa ansiosta. Vanhoissa "riitti" pelkkä kumiletku, uudemmissa on nylonkerros, muutaman muun lisäkerroksen kanssa, ja silti tulee ketterästi ulos...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vanhan Sitikan ilmastointihuolto
ViestiLähetetty: 25.09.2017 17:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
jasu kirjoitti:
Olikohan R429..? Jotain tuollaista laiteltiin kesällä Xm:ään

Hyvin todennäköistä, ja varmaankin ihan sama "paja" oli ;)



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vanhan Sitikan ilmastointihuolto
ViestiLähetetty: 25.09.2017 18:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kaapelimies kirjoitti:
jasu kirjoitti:
Olikohan R429..? Jotain tuollaista laiteltiin kesällä Xm:ään

Hyvin todennäköistä, ja varmaankin ihan sama "paja" oli ;)

Saattoi olla jopa samasta pullosta, samoilla letkuillakin. Epäilytti noin olleen kyllä jo tuota aiempaa viestiä naputellessakin...

Ja joo, sillä pajalla on kyllä sitä kylmätietämystä ihan kivasti, ja kertookin niistä kun sopivasti kysäsee...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vanhan Sitikan ilmastointihuolto
ViestiLähetetty: 25.09.2017 19:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1723
Paikkakunta: Parainen
Isceon 49 kauppanimikkeen omaava kylmäaine (R413a) pysyy ihan kiitettävästi vanhoissa letkuissa, jos ovat ehjiä muuten.
Löytyy jokaiselta kylmäliikkeeltä tai jos ei löydy, eivätkä halua hankkia, on liike todennäköisesti lakannut.



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: