|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Kirottu uusi tekniikka, valot... Lähetetty: 02.11.2017 21:35 |
Viestit: 2776 Paikkakunta: Koria
|
Olen joskus aikaisemminkin todennut, että ohjaustehostimen, polttoaineen ruiskutuksen, ja kärjettömän sytytyksen jälkeen kaikki autotekniikan "kehitys" on ollut turhaa, Jopa haitallista.  Niinkuin nyt LED-matriisivalot. Mainoksen mukaan kukaan ei häikäisty. Minä en varmaan ole kukaan, koska perässäroikkujan valot häikäisevät kaikkien peilien kautta  Ylivoimaisesti pahin häikäisy on juuri näillä uusilla "älykkäillä" valoilla. Mikä neuvoksi? Pitääkö laittaa pereuutusvaloksi 20 W LED-työvalo erilliskytkimellä? Saisiko tuo hämättyä takana tulevan valoautomatiikkaa sopivasti? Ajovalojen standardina pitäisi olla XM:n  valot. Ne ei ainakaan häikäise ketään.
|
|
|
|
 |
|
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Kirottu uusi tekniikka, valot... Lähetetty: 03.11.2017 00:56 |
Viestit: 2667 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
|
Miten pystyt toteamaan että sillä perässähiihtäjällä on matriisivalot?
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Kirottu uusi tekniikka, valot... Lähetetty: 03.11.2017 08:25 |
Viestit: 2164
|
Tähänkin ongelmaan on mahtava tekniikka jo aikoja sitten keksinyt ratkaisun, automaattisesti himmentyvät peilit. 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Kirottu uusi tekniikka, valot... Lähetetty: 03.11.2017 08:41 |
Viestit: 1878
|
|
Juur toissailtana taputin mielessäni insinöörille, joka on automaattisesti himmentyvät taustapeilit (kaikki) hoksannut. Jälleen varuste, jos ei halua luopua kun on makuun päässyt.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Kirottu uusi tekniikka, valot... Lähetetty: 03.11.2017 09:05 |
Viestit: 2164
|
kaseva kirjoitti: Juur toissailtana taputin mielessäni insinöörille, joka on automaattisesti himmentyvät taustapeilit (kaikki) hoksannut. Jälleen varuste, jos ei halua luopua kun on makuun päässyt. Olet varmaan myös huomannut sähkötoimisen aurinkoverhon käytännöllisyyden häikäisy tilanteissa, vuoden -88 jälkeen, en ole siitä luopunut. 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
svc
|
Viestin otsikko: Re: Kirottu uusi tekniikka, valot... Lähetetty: 03.11.2017 09:48 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
kaseva kirjoitti: Juur toissailtana taputin mielessäni insinöörille, joka on automaattisesti himmentyvät taustapeilit (kaikki) hoksannut. Jälleen varuste, jos ei halua luopua kun on makuun päässyt. Ainakaan C5:ssä tuo kapine ei himmene tarpeeksi eikä riittävän nopeasti. Pimeällä peili on pakko kääntää kohti kattoa eikä takalasin verhokaan ei auta tarpeeksi. Taputtaisin suunnittelijaa enintään rautahanskalla. Manuaalisäätöinen himmenee paljon enemmän. Olenkohan ainoa, joka käyttää mittariston "night panel" ominaisuutta ja sitäkin valot lähes minimiin säädettynä?
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
|
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Kirottu uusi tekniikka, valot... Lähetetty: 03.11.2017 10:22 |
Viestit: 1878
|
Jaa, kyllä minulla himmenee todella runsaasti ts. minulle riittävästi. Takanatulevan valoista tulee selvärajaiset (himmeät) pisteet ilman hajavaloa. Ja Night Paneliin Saabissa tottuneena taputin (taas) mielessäni insinöörille, joka on hoksannut lisätä sen C5:n varusteisiin. Aivan ehdoton, tosin makuuni saisi sammutella enemmänkin mittaristoa. Kun ajan käytännössä aina vakkarilla, niin sen näyttö jää palamaan ja kun on automaatti niin kytketyn vaihteenkin se haluaa koko ajan kertoa, vaikka se ei minua kyllä voisi oikeasti vähempää kiinnostaa... sen takia automaatti, ettei tarvitse miettiä niitä vaihteita. Aurinkoverhokin on koko ajan paikallaan, tosin manuaalinen. Näihin kansanautoihin sitä ei taida olla sähköisenä edes saatavilla? Mutta toisaalta, mitä väliä kun se on ylhäällä koko ajan ja itse olen kokenut tuon manuaalisen verhon himmenystehon riittäväksi. Vai tihentyykö tuo sähköinen häikäisyn mukaan?
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
|
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Kirottu uusi tekniikka, valot... Lähetetty: 03.11.2017 11:52 |
Viestit: 3158 Paikkakunta: Korpilahti
|
Saa tuosta -76 (malli esitelty -70, tuon vakiovarusteen kanssa) Rangestakin erikseen nappulalla kaikki mittarivalot sammutettua, eikä sen kanssa ole ollut minkäänlaista tarvetta himmennellä eikä suuntailla erikseen mitään peilejä takaa tulevien takia. Korkeudella lie tekemistä tuon jälkimmäisen kanssa, puoli metriä-metri rahvaan yläpuolella..? Mites tästä nyt tulikaan tällainen henkseleidenpaukutteluketju..? 
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
|
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Kirottu uusi tekniikka, valot... Lähetetty: 03.11.2017 12:39 |
Viestit: 1878
|
jasu kirjoitti: Mites tästä nyt tulikaan tällainen henkseleidenpaukutteluketju..?  Sitruunapatonki vuosimallia 2017! 
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
|
yason
|
Viestin otsikko: Re: Kirottu uusi tekniikka, valot... Lähetetty: 03.11.2017 12:58 |
Viestit: 1225 Paikkakunta: Turku
|
svc kirjoitti: Ainakaan C5:ssä tuo kapine ei himmene tarpeeksi eikä riittävän nopeasti. Pimeällä peili on pakko kääntää kohti kattoa eikä takalasin verhokaan ei auta tarpeeksi. Taputtaisin suunnittelijaa enintään rautahanskalla. Sulla on viallinen C5 tai vaadit liikoja  Mulla pimenee ainakin sen verran nopeasti ja riittävästi, etten ole joutunut kärsimään kirkkaista valoista peilissä. Kerran kyllä ihmettelin, kun paistaa silmään, mutta olin onnistunut painamaan automaattihimmennyksen vahingossa pois, kun korjasin peilin asentoa. svc kirjoitti: Olenkohan ainoa, joka käyttää mittariston "night panel" ominaisuutta ja sitäkin valot lähes minimiin säädettynä? Mä käyttäisin, mutta se on muistaakseni vähän puutteellinen, kun olen joskus kokeillut. Valoa liiaksi siellä, missä sitä ei tarvittaisi ja sitten taas joku paikka pimeänä, minkä haluaisin nähdä. Olen vaan laittanut mittaristovalot himmeälle siten, että pimeän aikaan näkyy juuri ja juuri kaikki olennainen. Hiukankin valoisammalla ulkoa tuleva ambientti valo sitten peittää mittariston lamppujen valon.
|
|
|
|
 |
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Kirottu uusi tekniikka, valot... Lähetetty: 03.11.2017 13:37 |
Viestit: 1961 Paikkakunta: Helsinki
|
yason kirjoitti: Valoa liiaksi siellä, missä sitä ei tarvittaisi ja sitten taas joku paikka pimeänä, minkä haluaisin nähdä. Olen vaan laittanut mittaristovalot himmeälle siten, että pimeän aikaan näkyy juuri ja juuri kaikki olennainen. Hiukankin valoisammalla ulkoa tuleva ambientti valo sitten peittää mittariston lamppujen valon. Joissain autoissa tuo säätökin vaikuttaa tosiaan vain siihen mittariston taustan valaistukseen, mutta kaikki merkkivalot kuten jatkuvasti tillittävä lyhkästen tai parkkien vihreät ne vaan loistaa jatkuvasti täpöllä => himmennät sen mittariston muuten, mutta sitten nuo merkkivalot oikein pistävät todella kirkkaina silmään => pakko käyttää suht. kirkasta mittaristonkin taustavaloa 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24
|
|
|
|
 |
|
svc
|
Viestin otsikko: Re: Kirottu uusi tekniikka, valot... Lähetetty: 03.11.2017 14:22 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
yason kirjoitti: Sulla on viallinen C5 tai vaadit liikoja Pihassa on kaksi C5 II:ta, joista toiseen lisäksi vaihdettiin taustapeili, kun tuulilasinvaihtaja rikkoi sen irrottaessaan. Sama juttu molemmissa. Vain Xsaran manuaalipeilin saa riittävän tummaksi. Ilmeisesti vaadin liikaa uutena liki 40 000€ maksaneelta autolta  . 
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Kirottu uusi tekniikka, valot... Lähetetty: 03.11.2017 18:44 |
Viestit: 2776 Paikkakunta: Koria
|
Kaapelimies kirjoitti: Miten pystyt toteamaan että sillä perässähiihtäjällä on matriisivalot? Siten, kun se perässäroikkuja valaisee tienvarren puut 3 metrin korkeuteen silloin kun ketään ei tule vastaan. Sitten, kun joku tulee edestäpäin valoilla vastaan, ylimmät valonsäteet karsiutuvat asteittain pois.
|
|
|
|
 |
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Kirottu uusi tekniikka, valot... Lähetetty: 03.11.2017 19:29 |
Viestit: 2776 Paikkakunta: Koria
|
XM-Hannu kirjoitti: Mikä neuvoksi? Pitääkö laittaa pereuutusvaloksi 20 W LED-työvalo erilliskytkimellä? Tai joudunkohan kuskaamaan takapaksissa vanhaa peilipöytää, tietysti pystyasennossa... jalkojahan voi aina lyhentää...
|
|
|
|
 |
|
xmfani
|
Viestin otsikko: Re: Kirottu uusi tekniikka, valot... Lähetetty: 03.11.2017 21:09 |
Viestit: 574 Paikkakunta: Loimaa
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Kirottu uusi tekniikka, valot... Lähetetty: 03.11.2017 22:18 |
Viestit: 5940 Paikkakunta: Lahti
|
XM-Hannu kirjoitti: Tai joudunkohan kuskaamaan takapaksissa vanhaa peilipöytää, tietysti pystyasennossa... jalkojahan voi aina lyhentää... Taustapeilin kääntäminen keskelle takalasia riittää, itse sitä on tosin paha tehdä, vierestä se onnistuu helposti.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Kirottu uusi tekniikka, valot... Lähetetty: 03.11.2017 22:19 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
|
Eiköhän kaikkein yleisin,ja häiritsevin valo noissa C5:sissa ole se moottorin häiriövalo+antipollution fault teksti..
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
|
Jari79
|
Viestin otsikko: Re: Kirottu uusi tekniikka, valot... Lähetetty: 03.11.2017 23:11 |
Viestit: 555 Paikkakunta: Lahti
|
Northstar kirjoitti: Eiköhän kaikkein yleisin,ja häiritsevin valo noissa C5:sissa ole se moottorin häiriövalo+antipollution fault teksti.. Oi niitä aikoja! Jännitystä liikkumiseen  "Ding! Antipollution fault!" Nyt sama ääni, mutta "check oil level". Skoda, simply clever 
Skoda Superb combi 1.5 TSI DSG
"Sitikat on ihan yhtä hyviä, kuin muutkin huonot merkit" Citikka Maken asentaja
|
|
|
|
 |
|
aaltopelti_fun
|
Viestin otsikko: Re: Kirottu uusi tekniikka, valot... Lähetetty: 06.11.2017 23:53 |
Viestit: 568 Paikkakunta: Akaa
|
Mulla autoissa on vain se manuaalisesti napilla yö- tai päiväasentoon käännettävä taustapeili. Ja tämä on perinteisesti se aika, jolloin peili kääntyy "pysyvästi" yöasentoon. Kevään huomaa siitä, että työmatkoilla voi kääntää sen taas takaisin päiväasentoon  Mutta olen myös sitä mieltä, että nuo nykyvalot takana roikkuessa ovat ärsyttäviä kun joutuu kääntämään pään kohti pientaretta motarilla kun sivupeileistäkin vielä häikäisee. Jarruttelen sitten, että pääsevät nopeammin ohitse. Ehkä tässä ikänäkökin tekee jo omiaan... 
.~___~. {[___]} {°/^\°} {/_^_\} "Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli. HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
|
|
|
|
 |
|
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: Kirottu uusi tekniikka, valot... Lähetetty: 07.11.2017 00:36 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
|
Onkohan ollut 11 autoa jossa on tuo automaattisesti himmenevä taustapeili ja yhdessäkään en ole ollut sen toimintaan enkä himmenemisnopeuteen tyytyväinen. Lähimmäksi hyvää oli Volvo V90, jossa sai säätää myös kuinka tummaksi ja kuinka nopeasti.
Paras on manuaalinen säätö. Se kääntyy aina kun haluan täysin automaattisesti ja oikeaan aikaan - käsin.
Vuosien varustekullistelun jälkeen alan taantua tähän mitä vähemmän, sen parempi -linjalle. Ajelin 350 euron Feliciallani tyytyväisenä ja mielestäni siinä on hyvä toimiva auto edelleen. Ei edes ohjaustehostinta hajoamassa ja vuotavia ohjausvaihteita.
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Kirottu uusi tekniikka, valot... Lähetetty: 07.11.2017 07:22 |
Viestit: 2164
|
Mielenkiintoista seurata tätäkin keskustelua. Taas kun tekniikka kehittynyt ja valoteho parantunut pienemmällä virralla, niin marina alkaa. Aina häikäisee, vuosikymmenestä toiseen ja ennen asiat oli niin paljon paremmin. Vuosituhannen vaihteessa xenon valot olivat varsinaiset paholaisen keksinnöt, häikäisi, saati Bi-xenonit liikkuvine kupuineen. H4 polttimot häikäisi ja sitä ennen 12V järjestelmä, voi hyvät hyssykät. Ohjaustehostajakin niin tarpeeton, kun saattaa alkaa vuotamaan nestettä, mutta auta armias, jos se hyde jousitus on kuin kastelukannu, niin on se vaan niin mukava! Taustapeilikin paras manuaalisella yö napilla ja pärjättiin sitä joskus ilman sitä hiton peiliäkin ja ne jotka tarvitsivat oikein paljon jatketta, ottivat oikealle puolelle peilin lokasuojaan. Sen piti olla Tex merkkinen, koska oli kromattu ja saattoi oikein valon siihen osuessa häikäistä vastaantulijaa, muutenhan sillä ei mitään tehnyt. Jään odottamaan, mikä uusi innovaatio saa seuraavaksi mielen oikein pahoittumaan?
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Kirottu uusi tekniikka, valot... Lähetetty: 07.11.2017 10:53 |
Viestit: 1878
|
Sisäpeiliä nyt vielä kääntelee ja himmentelee manuaalisestikin — toki automaattinen on mukavampi — mutta se ässävaruste tässä häikäisynvastaisessa taistelussa on juurikin automaattisesti himmentyvät sivupeilit. Kun tottuu, ei haluaisi luopua... Voidaanko alkaa kaivella huonoja puolia näistäkin? 
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Kirottu uusi tekniikka, valot... Lähetetty: 07.11.2017 11:40 |
Viestit: 2776 Paikkakunta: Koria
|
kaseva kirjoitti: Sisäpeiliä nyt vielä kääntelee ja himmentelee manuaalisestikin — toki automaattinen on mukavampi — mutta se ässävaruste tässä häikäisynvastaisessa taistelussa on juurikin automaattisesti himmentyvät sivupeilit. Ai hitsi, olisihan minun pitänyt vaihtaa ulkopeilit automaattisesti himmentyviksi. Eipäs se tullut siinä pimeällä tiellä ajaessa mieleen  -95 Citikkaan nniitä saa varmaan ainakin joka toisesta kaupasta. Onnistuuko vaihto ajaessa ikkunan kautta?  Alkuperäinen pointtini on: Saanko ajaa toisen perässä pimeällä, 20 m etäisyydellä, pitkät valot päällä? Luulen, että joku asetus kieltää sen. Miksi tuo automatiikka saa tehdä niin?  Missä ovat EU:n kurkunkäyryys-direktiivinikkarit nyt?
Viimeksi muokannut XM-Hannu päivämäärä 07.11.2017 11:55, muokattu yhteensä 1 kerran
|
|
|
|
 |
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Kirottu uusi tekniikka, valot... Lähetetty: 07.11.2017 11:52 |
Viestit: 1961 Paikkakunta: Helsinki
|
XM-Hannu kirjoitti: Alkuperäinen pointtini on: Saanko ajaa toisen perässä pimeällä 20 m etäisyydellä pitkät valot päällä? Ehdottomasti saa, jos tuo edellä menijä polttelee esim. takasumaria aiheettomasti, sillä se häikäisee ihan törkeästi pimeällä ja pitää olla jo todella paha keli että tuota pimeässä edes tarttee. Tai jos on kyseesä joku uus-avuton päivävaloilija joka pistelee pelkillä päivävaloilla menox, säkki pimeässä, perä täysin valottomana 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24
|
|
|
|
 |
|
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Kirottu uusi tekniikka, valot... Lähetetty: 07.11.2017 11:59 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
kaseva kirjoitti: Sisäpeiliä nyt vielä kääntelee ja himmentelee manuaalisestikin — toki automaattinen on mukavampi — mutta se ässävaruste tässä häikäisynvastaisessa taistelussa on juurikin automaattisesti himmentyvät sivupeilit. Kun tottuu, ei haluaisi luopua...
On muuten aika iso ero kun edellisessä C5 X7 oli vain himmenevä sisäpeili, vs. tässä uudemmassa himmenee myös ulkopeilit. Ei ainakaan minua enää häiritse takaatulevien valot lainkaan. Entisellä piti kääntää ulkopeilit ajoittain koria vasten pimeällä maantiellä jos joku ajeli häikäisevillä valoilla perässä.
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
|
|