Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/3 [ 55 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: AL4 öljyksi Valvoline Max Life
ViestiLähetetty: 14.09.2009 10:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
Huomasin vasta nyt, että Motonetiin on ilmestynyt öljyä AL4-vaihteistoon. Tai onhan tätä siellä pitkään ollut, mutta tuota mainintaa LT 71141-vastaavuudesta en ole ennen huomannut. Joskus aiemmin joku on kyllä täälläkin maininnut, että tuo Max Life on ainoa(?), joka vastaa tuota alkuperäistä Esso ATF LT 71141:stä.

Varsinainen kysymys; pitääkö laatikko tyhjentää kokonaan (myös turbiini), jos rupeaa tuota käyttämään, ja vielä mahdollisesti huuhdella? Vai voiko tuota laittaa suoraan alkuperäisen essolaisen kaveriksi? :shock:



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AL4 öljyksi Valvoline Max Life
ViestiLähetetty: 14.09.2009 15:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4682
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
kysytkö tosissasi. vai heitätkö herjaa. kerran joku kysäisi jotta pitääkö bensatankki tyhjentää ensin kun edellinen oli käyttänyt oktaaniltaan erilaista bensaa vai voiko sekoittaa. ....arvaas mitä sai vastaukseksi :twisted:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AL4 öljyksi Valvoline Max Life
ViestiLähetetty: 14.09.2009 17:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
Jaha, koke sortui jossain toisessa viestissä parjaamalleen suoliosastolle. Ovat tainneet päivät pääkaupunkiseudun liikenteessä sekopäitten ***tuilua kuunnellessa tehdä tehtävänsä... :lol:

Mutta kun nyt kerran kysyit, niin kyllä, kysyin tosissani. Mielummin kysyn tyhmiäkin, kuin teen isoa laskua, ainakaan itselleni. Kysymykselläni viittaan ylemmässä viestissäni mainitsemaani aiempaan keskusteluun (johon en nyt lähde suoraa linkkiä etsimään), jossa mainittiin, että siirryttäessä käyttämään AL4-vaihteistossa Dexron3 -tyyppistä öljyä (jota Max Lifekin on), on vaihteisto tyhjennettävä kokonaan. Joku mainitsi myös softan päivittämisestä. Edelleen; Renaultin DP0-vaihteistossa, joka siis on sama kuin AL4, on öljylaatua vaihdettaessa vanhat öljyt huuhdeltava kunnolla pois.

Mutta, kuten myös mainitsin, en ole aiemmin törmännyt tähän erikseen mainittuun LT 71141-vastaavuuteen tuon Max Lifen yhteydessä. Siitä haluaisin mielelläni kuvitella, että noihin yllämainittuihin operaatioihin ei välttämättä tarvitsisi ryhtyä..?



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AL4 öljyksi Valvoline Max Life
ViestiLähetetty: 15.09.2009 12:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Eki kirjoitti:
Mutta kun nyt kerran kysyit, niin kyllä, kysyin tosissani. Mielummin kysyn tyhmiäkin, kuin teen isoa laskua, ainakaan itselleni. Kysymykselläni viittaan ylemmässä viestissäni mainitsemaani aiempaan keskusteluun (johon en nyt lähde suoraa linkkiä etsimään), jossa mainittiin, että siirryttäessä käyttämään AL4-vaihteistossa Dexron3 -tyyppistä öljyä (jota Max Lifekin on), on vaihteisto tyhjennettävä kokonaan. Joku mainitsi myös softan päivittämisestä. Edelleen; Renaultin DP0-vaihteistossa, joka siis on sama kuin AL4, on öljylaatua vaihdettaessa vanhat öljyt huuhdeltava kunnolla pois.

Mutta, kuten myös mainitsin, en ole aiemmin törmännyt tähän erikseen mainittuun LT 71141-vastaavuuteen tuon Max Lifen yhteydessä. Siitä haluaisin mielelläni kuvitella, että noihin yllämainittuihin operaatioihin ei välttämättä tarvitsisi ryhtyä..?
Jenkkilän bemarifoorumilla on kyselty samaa http://www.bimmerboard.com/forums/posts/52539
Joku Bemun automaateista käyttää myös tuota LT 71141 öljyä. Tuon vastauksen mukaan Valvoline siis takaisi tuotteensa sopivuuden.

Ja kyllä, jos automaatin öljytyyppiä vaihdetaan (ei siis vain merkkiä), vanha öljy on hyvä saada mahdollisimman tarkoin pois.

Toisaalta tuolla mainitaan, että Citroenilla olisi ollut ongelmia Dextron 3 öljyn kanssa.
http://www.kelsey-forums.co.uk/cgi-bin/ ... 03068288/4

Ja samaa on pohdittu myös Saab-klubin foorumilla:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ad81ee8904



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AL4 öljyksi Valvoline Max Life
ViestiLähetetty: 17.09.2009 15:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 150
Onko toiseen öljymerkkiin siirtymisen tavoitteena kustannussäästö, vai kenties joku jalompikin ajatus?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AL4 öljyksi Valvoline Max Life
ViestiLähetetty: 18.09.2009 08:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
KariM kirjoitti:
Onko toiseen öljymerkkiin siirtymisen tavoitteena kustannussäästö, vai kenties joku jalompikin ajatus?

Ei tällä mitään tekemistä jalouden kanssa ole. Koska sekä Esso (Exxon-Mobil), että Valvoline (Lexington) ovat molemmat käsittääkseni Yhdysvaltalaisia yhtiöitä, ei helposti löydä mitään poliittistakaan ulottuvuutta.

Eräs tekijä on tietysti kustannussäästö, joka sekään ei kovin merkittäväksi noudattamallani 40-60 tkm vaihtovälillä tule. No, ei sitä tietysti niinkään voi ajatella; ainakin köyhän on öljynsä maksettava ostettaessa aina kerralla... Hintakin riippuu aika paljon siitä, mistä öljynsä ostaa. Veholta tai sen bulvaaneilta ainakaan kukaan itsevaihtaja tuskin menee ostamaankaan niitten hinnoilla, kun Peugeot-liikkeistä saa litraisessa Esson purkissa samaa tavaraa Vehoon nähden noin puoleen hintaan.

Täällä meillä päin erääksi tekijäksi muodostuu öljyn hankkimisen helppous; Max Lifea saa suoraan omalta kylältä Myllymäen hyllystä, miksei Hämeenlinnan Motonetistäkin, mutta ainakin viimeksi jouduin Hämeenlinnan Automaasta Essolaista hakiessani tilaamaan, joka otti pari ylimääräistä päivää. "Yleensä" tavaraa sielläkin on hyllyssä.

Hieman kiinnostaa sekin, että aiemmin mainitsemissani keskusteluissa on mainittu pienentynyt tai poistunut 1>2 nykäisy kylmänä. Ja tietysti on niinkin, että kun vaihtoehto on olemassa, niin sitä on kokeiltava, mikäli se muuten on soveltuva. Ja sitä soveltuvuutta ilman suurempia kommervenkkejä tässä nyt yritän selvittää.



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AL4 öljyksi Valvoline Max Life
ViestiLähetetty: 08.10.2009 22:34 

Viestit: 13
Tuoreena automaatti-ilmapallon (Picasso 2.0, -03) omistajana lueskelin taannoin tätä ja muitakin AL4-keskusteluja.

Laitan heti tähän alkuun muutaman kysymyksen AL4:n öljynvaihdosta, siltä varalta, ettei kukaan jaksa lukea loppuun... Mun oletus on, että tuossa on AL4 eikä ZF. Kovasti ainakin muistuttaa Haynesin kirjan kuvia. Uudemmassa kirjassa 2004-2007 malleista on juttua automaatista, vanhemmassa ei. Pösöjen ja Xantian kirjoista oli hyötyä ennen kuin sain tuon uuden kirjan.

Kysymykset:
Onko mitään järkevää konstia saada laatikosta kerralla ulos enempi öljyä kuin tuo 3l tai tehdä ns. huuhteluvaihtoa? Turbiinin pohjaan en arvellut porata reikää... Vanhan öljyn laimentaminen on turhan hidasta ja öljyä kuluttavaa.

Arvaako tuon laatikon etupäässä olevan öljypohjan avata? Tuleeko jotakin heti silmille? Saako sitä kautta jotakin osviittaa magneettiventtilien tai laatikon kunnosta?

Onko laatikossa minkäänlaista suodatinta tai siivilää, mitä kannattais putsata?

Taustaa ja kokemuksia:
Autolla on ajettu reilut 200tkm, eikä vaihteistoöljyn vaihdosta ole mitään aiempia merkintöjä. Oma ajatus oli vaihtaa tai vaihdattaa öljy samantien, olkoon sitten jo liian myöhäistä tai ei. Sain myös useamman kerran aikaiseksi "Automatic Gearbox Faultin", kerran ainakin ihan rauhallisesti ajaen parin ekan kilometrin jälkeen ja toisen kerran, pamahduksen kanssa, lämpimällä koneella vaihtamalla manuaalisesti kolmoselle satasen vauhdissa. Faultin jälkeen laatikko jää kolmoselle, manuaaliasennossakin näyttää "D". Vapaa ja peruutus kyllä toimivat. Tila on korjaantunut virrat katkaisemalla ja käynnistämällä uudestaan.

Pari viikkoa sitten rohkaistuin vaihtamaan automaattiin tuota Motonetin öljyä lähinnä helpon saatavuuden takia, verrattuna Esso LT 71141 öljyyn. Tuo Maxlifen lupaus sopivuudesta juuri paljon ajettuihin laatikoihin houkutti myös. Paikalliset pösö- ja sitikkaliikkeet tarjosivat ilmeisesti tuota "oikeaa" öljyä merkin omissa purkeissa hintaan n. 55e/2l. Näin kyllä Esson purkin Sitrosella Virttaalla, kun hain muuta rompetta autoon. Hinta tais olla vajaat 15e/l. Sanoivat lähettäneensä sitä ympäri Suomen, mikä myös viittaa siihen, ettei tuota saa joka Essolta. Kun tuonnekin on matkaa niin arvelin kokeilla tuota Valvolinea omalla riskillä. Maxlife-purkin etiketissä on muuten mainittu "BMW LT 71141" muttei mitään ranskalaisista.

Vanhaa öljyä tuli ulos vain n. 2l eli öljymäärä oli selvästi vajaa. Väri muistutti pahaenteisesti päivän haudutettua kahvia tai vanhaa kuivaa asfalttia :shock: Haju oli minusta samanmoinen pistävä kuin tuoreessa Maxlifessakin. Pitäis päästä haistamaan varmasti palanutta öljy niin osais arvioida mahdollista palaneisuutta. Laitoin uutta 3.5l, käytin lämpimäksi ja laskin ylimääräiset ulos tarkistuspropusta. Käytin taas vain paikoillaan pitemmän aikaa, kun en jaksanut ährätä ilmanputsaria ym. romppeita vaihteiston päältä kunnolla paikalleen. Vanha sukka sai pitää oravat ja koivunlehdet ulkopuolella. Sitten vaihdoin öljyn toiseen kertaan, kasasin kaikki paikalleen ja tasasin määrän pienen ajolenkin jälkeen. Se käy alhaaltapäin ja täyttökin kävisi nyt, kun propun tietää, ja sen ympäristö on siivottu puhtaaksi. Mittailin ulostulevan öljyn lämpötilaa ihan tavallisella lämpömittarilla, ja se tuntui olevan reilu 50C, kun loota on ajettu lämpimäksi ja auto käy paikallaan. On jotenkin vaikea uskoa, että tuon pitäis olla niin pirun tarkkaa.

Ajokokemusta on nyt vajaat 2 tkm, ja vaihteisto on tuntunut (psykologista?) toimivan paremmin. Ei ainakaan heti räjähtänyt tai jumittunut tms. No, ensimmäinen Gearbox Fault tuli tänään viiden kilometrin ajon jälkeen :( Öljyssähän on edelleen vanhaa kuraa noin 1.5l, kun vain puolet kuudesta litrasta tulee pois vaihdossa. Voihan niissä magneettiventtileissäkin olla vikaa, tai uusi öljy on liuottanut jotakin sontaa liikkeelle, joka sitten häiriköi. Arvelin alkuun jatkaa öljyn uusimista ja kiitän kumarran, jos saan vastauksia alussa oleviin kysymyksiin.


P.S. Yritän jatkossa saada aikaiseksi jutun ja vinkkejä jakohihnan ja vesipumpun vaihdosta pihalla, jos se jotakuta kiinnostaa. Homma on vielä tuoreena muistissa, tulee uniiinkin mutta toivottavasti unohtuu ennenkuin tarvitsee tehdä uudestaan... ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AL4 öljyksi Valvoline Max Life
ViestiLähetetty: 08.10.2009 23:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
röipis kirjoitti:
Onko laatikossa minkäänlaista suodatinta tai siivilää, mitä kannattais putsata?

Vaikka olisikin niin se putsaaminen on melkoinen taikalaji. Verkkoa ei saa pensselöidä eikä puhallella jottei silmäväli suurene, tai saat uuden orava & koivunlehtisihdin :mrgreen:



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AL4 öljyksi Valvoline Max Life
ViestiLähetetty: 12.10.2009 22:49 

Viestit: 13
Öljypohja jäi avaamatta pelkän mielenkiinnon vuoksi, kun kysyin tiivisteen hinnaksi noin 50 euroa. Jatkoin läträystä sunnuntaina, siis vaihdoin öljyn kolmannen kerran. Poislaskettu oli edelleenkin aikalailla sameaa sotkua, punertava väri sentään alkoi erottua. Täyttö kävi nyt ilman enempiä purkamisia, yläpuolelta kuitenkin, toisin kuin edellinen viesti ehkä antoi ymmärtää :oops: Motonetin muutaman euron kiinalainen lappopumppu oli hyvä apu ja kesti ainakin tuon koitoksen...

Täytin taas puolisen litraa yli ja koeajo jäi tekemättä, kunnes autolla lähdettiin liikkeelle hitonmoisessa kiireessä. Ensimmäinen "Gearbox Fault" tuli puolen kilometrin päässä, ehkä 2-3 vaihdossa, resetoitiin seuraavassa risteyksessä ja seuraava heti 3-4 vaihdossa. Sitten ajoinkin tovin mutkatietä kolmosella, kunnes tuli paikka pysähtyä kiireessä. Sen jälkeen auto pelitti hyvin, kyytiläinen ehti junaan ja kiire oli ohi. Laskin ylimääräisen puoli litraa pois lämpöisenä ja väri muistutti jo melko sameaa täyteläistä punkkua :D Vanhaa kuraahan on seassa vielä pullollinen. Nyt olen ajanut parisataa kilometriä ilman häiriöitä, tosin aika maltillisesti, ja vaihteisto on vaihtanut nätisti.

Olisko nuo vikailmoitukset voineet tulla vain sen takia, että hydrauliikassa olisi ollut ilmaa tyhjennyksen jäljiltä? Autoa ei ennen liikkeellelähtöä käytetty yhtään paikoillaan, saati käyty vaihteita läpi. Liian öljyn vaahtoaminen tuskin häiriköi alkumetreillä, vai vaahtoaako juuri kylmä öljy?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AL4 öljyksi Valvoline Max Life
ViestiLähetetty: 13.10.2009 08:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
röipis kirjoitti:
Olisko nuo vikailmoitukset voineet tulla vain sen takia, että hydrauliikassa olisi ollut ilmaa tyhjennyksen jäljiltä? Autoa ei ennen liikkeellelähtöä käytetty yhtään paikoillaan, saati käyty vaihteita läpi.

Kuullostaisi loogiselta. Ainakin, jos ei ole sittemmin herjaillut.

Seuraamme mielenkiinnolla kokeilun edistymistä. Koska loota ei tunnu erityisemmin tuota MaxLifea hylkivän, kiinnostaa kovempien pakkasien kokemukset, mikäli niitä tulee... :shock:



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AL4 öljyksi Valvoline Max Life
ViestiLähetetty: 14.10.2009 20:29 

Viestit: 13
Tiistaiaamun pikkupakkasessa päätin kokeilla surutonta liikkeellelähtöä. Loota toimi pehmeästi, eikä probleemia ollut ekoilla kilometreillä. Pehmeys kait johtuu siitä, ettei turbiini lukitu kylmänä ja ECU pitää pienempää vaihdetta ja enempi kierroksia. Auto ehti lämmetä, ja toivoin jo, että temppuilut ovat ohi, kunnes 10km paikkeilla yllättäen rysähti ja meni vikatilaan. Sen jälkeen onkin taas toiminut parisataa km "ihan hyvin".

Arvelin ajella tuolla jonkin aikaa ja käyttää sitten vikakoodien luvussa. Sitten pitää harkita, pitäisikö magneettiventtiileita tai jotakin muuta alkaa rempata. En millään usko, että Maxlife-öljy olisi lisännyt häiriöitä, kun niitä ehti tulla vanhalla öljylläkin parinsadan kilometrin aikana syyskuun lämpimillä keleillä, ja vanha öljy oli niin törkeän näköistä, lähes mustaa. Vertailin joskus tuon ja LT 71141 spekkejä, ja ainakin viskositeetit kylmänä ja kuumana olivat hyvin samanlaisia. Laatikon lämpötila on varmasti ollut hyvin kapealla alueella ääripäiden välillä, kun on ajettu normaaliajoa syyslämpötiloissa. Luulisin, että millä vaan ATF:llä olisi toiminut samalla lailla, kunhan öljy ei johda sähköä. Oma hatara käsitys on Dexron III öljyt poikkeavat vanhemmista siinä, etteivät saa johtaa sähköä ja vanhemmissa tyypeissä taas saa ja saattaa olla sähköä johtavaa lisäaineistusta (???). Tämä on enempi spekulaatiota, kuin varmaa tietoa, mutta luulen, että Citroen on tutkinut Essolaisen sopivuutta "ikiöljyksi" ja valinnut sitten sen, eikä voi speksata esim. Dexron III:a, vaikka laatikko toimisi hyvin niilläkin säännöllisillä vaihtoväleillä. Mulla oli lainassa Clion Haynes-kirja, ja minusta siinä oli annettu automaatin öljyksi Dexron III, ja laatikko olisi ollut AL4 tai sinnepäin. No joo, nyt alkaa olla niin löysää puhetta, että lopetan ja lähden iltapalalle. Vastuu on lukijalla ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AL4 öljyksi Valvoline Max Life
ViestiLähetetty: 14.10.2009 21:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 369
Renaultilla on DP0:n (AL4) suositus ELF RENAULTMATIC D3 SYN, kun taas LM0:n (4HP20) suositus on LT 71141.
Jostain bemarifoorumilta luin, että Dexron III:sta saa lisäaineilla (friction modifiers) LT 71141:n tilalle sopivaa öljyä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AL4 öljyksi Valvoline Max Life
ViestiLähetetty: 17.10.2009 10:14 

Viestit: 13
Kiitoksia täsmennyksestä Clion osalta. Olisko tuo D3 myös jonkinlainen viittaus Dexron III:een?

Netistä tuntuu löytyvän muutakin (kuin omat kirjoitukseni :roll: ) epätäsmällistä tietoa Picasson automaatista: Valvolinen sivuilla Picasso 2.0 -03--07 automaatiksi kerrotaan ZF 4/1 ja öljyksi sille MaxLife ATF. Valvoline antaa kyllä tietyille C5:lle AL4 ja MaxLife ATF, joten eiköhän tuo firma tosissaan katso öljynsä sopivaksi AL4-laatikkoon. Clio III:een, 1.6 (05-07) Valvoline tarjoaa vaihteistoksi DP0 4/1 ja öljyksi joko MaxLife tai Dex/Merc ATF! Ajovalo.net kertoo käytetystä Xsara Picassosta: "Vuonna 2003 tuli tarjolle myös 2,0-litrainen, jota sai vain automaattina. Vaihteisto oli ZF:n 4-portainen eli eri kuin Xsaran huonomaineinen ranskalaislaatikko." Haynesin kirja (Xsara Picasso Mar2004 to 2008) taas tarjoaa yksiselitteisesti AL4:sta, ja oman koslan laatikko muistuttaa täysin kirjan kuvia.

Aika luotettavan tuntuinen tieto Esso LT 71141:n korvaavasta öljystä saattaa olla tämä, sillä perusteella että firma on ExxonMobil:
https://www.mobiloil.com/USA-English/Mo ... c_ATF.aspx
Hintaahan tuolla on 17e/l, Motonetissä, mutta saatavuus lienee parempi kuin LT 71141:n.

Jos olisin nyt vaihtamassa öljyä vähemmän ajettuun AL4-automaattiin, niin etsisin tuota Essolaista vaikka kiven alta tai investoisin 110 euroa kahteen merkkiliikkeen kanisteriin ja laimentaisin vanhaa öljyä samalla eväällä. Nyt jatkan jääräpäisesti valitsemallani tiellä :evil:

Palaan asiaan, kun vikakoodit on tutkittu ja kilometrejä kertynyt tai uusia tapahtumia ilmennyt.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AL4 öljyksi Valvoline Max Life
ViestiLähetetty: 19.10.2009 23:28 

Viestit: 114
Paikkakunta: Piikkiö
röipis kirjoitti:
Kiitoksia täsmennyksestä Clion osalta. Olisko tuo D3 myös jonkinlainen viittaus Dexron III:een?

Netistä tuntuu löytyvän muutakin (kuin omat kirjoitukseni :roll: ) epätäsmällistä tietoa Picasson automaatista: Valvolinen sivuilla Picasso 2.0 -03--07 automaatiksi kerrotaan ZF 4/1 ja öljyksi sille MaxLife ATF. Valvoline antaa kyllä tietyille C5:lle AL4 ja MaxLife ATF, joten eiköhän tuo firma tosissaan katso öljynsä sopivaksi AL4-laatikkoon. Clio III:een, 1.6 (05-07) Valvoline tarjoaa vaihteistoksi DP0 4/1 ja öljyksi joko MaxLife tai Dex/Merc ATF! Ajovalo.net kertoo käytetystä Xsara Picassosta: "Vuonna 2003 tuli tarjolle myös 2,0-litrainen, jota sai vain automaattina. Vaihteisto oli ZF:n 4-portainen eli eri kuin Xsaran huonomaineinen ranskalaislaatikko." Haynesin kirja (Xsara Picasso Mar2004 to 2008) taas tarjoaa yksiselitteisesti AL4:sta, ja oman koslan laatikko muistuttaa täysin kirjan kuvia.

Aika luotettavan tuntuinen tieto Esso LT 71141:n korvaavasta öljystä saattaa olla tämä, sillä perusteella että firma on ExxonMobil:
https://www.mobiloil.com/USA-English/Mo ... c_ATF.aspx
Hintaahan tuolla on 17e/l, Motonetissä, mutta saatavuus lienee parempi kuin LT 71141:n.

Jos olisin nyt vaihtamassa öljyä vähemmän ajettuun AL4-automaattiin, niin etsisin tuota Essolaista vaikka kiven alta tai investoisin 110 euroa kahteen merkkiliikkeen kanisteriin ja laimentaisin vanhaa öljyä samalla eväällä. Nyt jatkan jääräpäisesti valitsemallani tiellä :evil:

Palaan asiaan, kun vikakoodit on tutkittu ja kilometrejä kertynyt tai uusia tapahtumia ilmennyt.


Veho, Raisio ko. öljy 97,60€ / 4 litraa. Käytännössä luettuani Sinun kokemuksesi tuosta MaxLifestä päätin uhrata sen ylimääräisen n. 60€ ja ostaa valmistajan suositusta vastaavaa öljyä. Elämä on, vai miten se menee ... Kiitos vinkeistä (vaikka eivät olisikaan MaxLifen vika nuo ongelmasi)!

Mulla ollu vähän samaa vaivaa, että kertaalleen nyt vilkutti noita sport- ja talvivaloja, joten päätin vaihtaa öljyt. Viimeisestä vaihdosta ei ole tietoa. Pahimmassa tapauksessa ei ole koskaan tehty. Autolla (Xsara 110 hdi aut. break) ajettu 185tkm. Magneettiventtiilien vaihdosta tai muusta laatikolle tehdystä huollosta/korjauksesta en tiedä. Auto on meille suht uus, joten kaikki nesteet ja muut vaihdettavat osat vaihdetaan nyt. Toista tonnia on jo mennykin (sis. uudet renkaat, joka hiukan tasoittaa varaosakustannusten saldoa)! :)

Pidetään tämä keskustelu kokemuksien osalta auki ja lisäillään, kun tarvetta ilmenee. Tietty toivon, että tuon öljynvaihdon jälkeen ei paljon tarvitse negatiivisia kokemuksia kirjoitella. Ensimmäisellä vaihdolla ajattelin sinnitellä talven yli ja keväällä vaihtaa vielä toistamiseen. Tämä ajatus tietty voi muuttu, kun vanhat öljyt on laskuettu kapineeseat pihalle ja tarkistettu kunto.

---
Nick *mtkoskin=new beeäx-td(*reqs);
Xsara 2.0 HDi Aut. Break -02



---
Nick *mtkoskin=new beeäx-td(*reqs);
Xsara 2.0 HDi Aut. Break -02
Mondeo 2.0i Sedan -95
Vålvå 850 TDi STW -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AL4 öljyksi Valvoline Max Life
ViestiLähetetty: 20.10.2009 20:13 

Viestit: 13
Nyt on vikakoodi(t) luettu. Merkkiliike lupasi minusta pikkuisen liikaa tuosta tulosteesta ja vikojen tulkinnasta. Luennan jälkeen olisivat selvästi halunneet, että varaan aikaa jatkotoimiin, venttiilien tai hydrauliyksikön vaihtoon... Eipä tuo maksanut kuin 35 rahaa, ja sain paperin, jossa todetaan että viat ilmenneet paineensäätöventtiilissä ja sen jälkeen menee kolmonen päälle eikä momentinmuunnin lukitu, yllätys. Avulias asentaja kyllä kertoi, että noita hydrauliyksiköitä on purettu ja putsattu, mutta hintoihin tulee sekin ja paineensäätöventtiili pitää kuitenkin vaihtaa. Arvelin että hinta riippuu siitä kuka tuon tekee. Huollon myyntitykki näytti lähinnä harmistuneelta. Pitää varmaan etsiä "koosta ise" -kuvia ja muuta tietoa tuon laatikon sisällöstä ja sielunelämästä.

Positiivistakin sanottavaa löytyy merkkiliikkestä. Tuhosin rekisterikilven lampun kuvun, kun vaihdoin polttimoa. Uusi lyhty kuorineen maksoi kokonaiset neljä (4) euroa. En ole vielä katsonut sisältyykö polttimokin tuohon ;) Otin toisenkin toisen lampun vaihdon varalle. Muutenkin varaosapuolen palvelu on ollut erinomaista ja hinnat kohtuullisia. No, kun tämän lukevat niin voin etsiä edulliset osat muualta :D

Edelleenkään en usko, että mun koslan häiriöt johtuu öljystä, päinvastoin. Vanhalla öljyllä tuli pari ilmoitusta 200km ajolla lämpöisessä syyskuuussa, ennen jakohihnan vaihtoa. Viime viikon pakkasaamut ja tuhat km meni häiriöttä. Silti ehdotan etsimään uudempiin autoihin ja vanhan "laimennukseen" tuota essolaista, niin onpahan öljytyypin vaihto ja sekoitus suljettu pois.

Essolaisen väriksi kerrottiin likimain kirkas, ehkä moottoriöljyyn vivahtava. Olin näkevinäni vanhassa kurassa vihreää. Saattoi olla assosiaatio vihreästä täplätarrasta, jonka pesin pois laatikon päältä, kun siivosin tuota öljynvaihtoon. Vanha öljy näytti tuolta, ks. kuva. Kuvassa näkyy huonosti myös vanhemman ja uudemman malliset tarkistus- ja tyhjennysproput sekä kuva AL4-laatikosta ylhäältä (Haynes).


Liitteet:
ikiöljyä.jpg
ikiöljyä.jpg [ 80.82 KiB | Katsottu 33517 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AL4 öljyksi Valvoline Max Life
ViestiLähetetty: 20.10.2009 21:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 369
röipis kirjoitti:
Luennan jälkeen olisivat selvästi halunneet, että varaan aikaa jatkotoimiin, venttiilien tai hydrauliyksikön vaihtoon... Eipä tuo maksanut kuin 35 rahaa, ja sain paperin, jossa todetaan että viat ilmenneet paineensäätöventtiilissä ja sen jälkeen menee kolmonen päälle eikä momentinmuunnin lukitu, yllätys.


Tuossa korjausohjeet. Näyttää kyllä siltä että jotain kitkapintojakin on ehtinyt kärähtää, kun öljy on noin tummaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AL4 öljyksi Valvoline Max Life
ViestiLähetetty: 21.10.2009 06:45 

Viestit: 13
Kiitoksia paljon!

Vikakoodi on juuri sama kuin ohjeen alussa oranssilla pohjalla, suomeksi: "Hetkellinen vika, Paineen säätö: (poikkeama/ohjearvo)". Ohje sanoo myös öljystä, jotta "New fluid is transparent. Fluid drained from a transmission that has been in operation for some time is usually dark in colour and lacks transparency, this is acceptable and not necessarily an indication of an internal fault." Luulisin että reilu viisi vuotta ja 210tkm on jo jonkin aikaa :? Koodit lukenut asentaja myös tuumaili, että AL4 tekee vaihdot jarruja luistattamalla turbiini lukossa melkein koko ajan, kulutussyistä. Siksi vaihdot eivät ole niin pehmeitä kuin monissa muissa perinteisissä automaateissa. Mulla ei ole juuri kokemusta kuin vähän V6 Voyagerista, mikä kyllä vaihtaa pehmeästi ja kulutuskin on reipasta... Kun yhdistää tuon asian, suodattimen puuttumisen ja "ikiöljyn", niin vois kuvitella, että öljyyn kertyy väriä, vaikka laatikko olis kunnossakin? Täytyy perehtyä ohjeeseen ja asiaan. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AL4 öljyksi Valvoline Max Life
ViestiLähetetty: 23.10.2009 09:38 

Viestit: 13
Täytyy ottaa takaisin omia pehmeitä puheita. Heitin toiseen keskusteluun jotta: "Mahtaako öljyä paljon 60C kuumemmaksi saada näillä keleillä ajamalla, ainakaan ilman kärryä tms.? Kannattaa laskea vanha jonkun lämpömittarin päälle niin saat tuntumaa."

Voi ehkä nousta lähelle jähdytysnesteen lämpötilaa, kun tuossa on öljynjäähdytytys/-lämmitys, missä jäähdytysvesi kiertää lenkin vaihteiston kyljessä olevan palikan kautta.

Epäilin oman koslan termostaattia jonkin aikaa, kun lämpömittariin ei pakkasaamuina tullut yhtään viivaa puolen tunnin ajolla 80kmh-tietä. Vasta taajama-ajossa tuli viiva tai kaksi. Kopin lämpiäminenkin oli niin ja näin, ulkovaatteissa tarkeni ehkä paremmin kuin pihalla... Wiimasuoja oli käytössä ;) Vanha termostaatti oli 2-3mm raollaan kylmänä ja kuumassa vedessä aukesi lisää. uusi (89C) toimi järkevästi. Auto alkoi lämmetä sisältä melkein heti, ja lämpömittari nousee kolmeen viivaan muutaman kilometrin ajolla ja pysyy siinä. Arvelen että tuolla voi olla jotakin vaikutusta myös automaatin toimintaan, öljynlämmityksen ja/tai ohjausparametrien kautta. Saas kattoo...

PS.: Joku päivä ruokaa laittaessa tuli mieleen, että kinkkumittari olis passeli tuohon öljynläträykseen... Alue sopiva, saatavuus hyvä (löytyy melkein joka keitt... - ei kun kaupasta ;) ja halpakin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AL4 öljyksi Valvoline Max Life
ViestiLähetetty: 23.10.2009 10:28 

Viestit: 114
Paikkakunta: Piikkiö
röipis kirjoitti:
Täytyy ottaa takaisin omia pehmeitä puheita. Heitin toiseen keskusteluun jotta: "Mahtaako öljyä paljon 60C kuumemmaksi saada näillä keleillä ajamalla, ainakaan ilman kärryä tms.? Kannattaa laskea vanha jonkun lämpömittarin päälle niin saat tuntumaa."

Voi ehkä nousta lähelle jähdytysnesteen lämpötilaa, kun tuossa on öljynjäähdytytys/-lämmitys, missä jäähdytysvesi kiertää lenkin vaihteiston kyljessä olevan palikan kautta.

Epäilin oman koslan termostaattia jonkin aikaa, kun lämpömittariin ei pakkasaamuina tullut yhtään viivaa puolen tunnin ajolla 80kmh-tietä. Vasta taajama-ajossa tuli viiva tai kaksi. Kopin lämpiäminenkin oli niin ja näin, ulkovaatteissa tarkeni ehkä paremmin kuin pihalla... Wiimasuoja oli käytössä ;) Vanha termostaatti oli 2-3mm raollaan kylmänä ja kuumassa vedessä aukesi lisää. uusi (89C) toimi järkevästi. Auto alkoi lämmetä sisältä melkein heti, ja lämpömittari nousee kolmeen viivaan muutaman kilometrin ajolla ja pysyy siinä. Arvelen että tuolla voi olla jotakin vaikutusta myös automaatin toimintaan, öljynlämmityksen ja/tai ohjausparametrien kautta. Saas kattoo...

PS.: Joku päivä ruokaa laittaessa tuli mieleen, että kinkkumittari olis passeli tuohon öljynläträykseen... Alue sopiva, saatavuus hyvä (löytyy melkein joka keitt... - ei kun kaupasta ;) ja halpakin.


Mä ajattelin mitata infrapunamittarilla, joko öljypohjasta tai vaihteiston päältä. Riippuen kummasta saa lähemmäks 58-68c. :)



---
Nick *mtkoskin=new beeäx-td(*reqs);
Xsara 2.0 HDi Aut. Break -02
Mondeo 2.0i Sedan -95
Vålvå 850 TDi STW -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AL4 öljyksi Valvoline Max Life
ViestiLähetetty: 23.10.2009 11:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Tuo jäähdyttimen lämmönvaihdinhan ei ole huipputehokas, ja yleensä siellä jäähdyttimen "kylmässä päässä", lisäksi letkut/putket ovat nekin pitkiä.
Eli saa olla melkoisen kuumaan helleajoa jos meinaa saada lähellekään jäähdytysnesteen lämpöjä, tuo 60° tuntuisi ihan järjelliseltä lukemalta.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AL4 öljyksi Valvoline Max Life
ViestiLähetetty: 24.11.2009 13:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 150
röipis kirjoitti:
Jos olisin nyt vaihtamassa öljyä vähemmän ajettuun AL4-automaattiin, niin etsisin tuota Essolaista vaikka kiven alta


Onko tuon hinta noussut noin kovasti? Pari-kolme vuotta sitten ostin LT71141:ä kahteen vaihtoon, ja silloin hintataso oli noin 13e/l. Ostopaikat Tamperelainen pösöliike ja France moteur.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AL4 öljyksi Valvoline Max Life
ViestiLähetetty: 24.11.2009 14:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1201
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Alkuperäinen AL4 öljy maksaa tänään 48,60/2 litraa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AL4 öljyksi Valvoline Max Life
ViestiLähetetty: 24.11.2009 15:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
Sitikkapuoskari kirjoitti:
Alkuperäinen AL4 öljy maksaa tänään 48,60/2 litraa.

:o Mikä siinä niin älyttömiä maksaa? Peugeot-liikkeestä 5 min. sitten kysyttynä sama öljy litran purkissa 17 €, eli 34 €/2 litraa. Ei se, että purkki on hieman eri näköinen voi litrahintaan tuollaista eroa tehdä...



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AL4 öljyksi Valvoline Max Life
ViestiLähetetty: 24.11.2009 15:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1201
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Eki kirjoitti:
Sitikkapuoskari kirjoitti:
Alkuperäinen AL4 öljy maksaa tänään 48,60/2 litraa.

:o Mikä siinä niin älyttömiä maksaa? Peugeot-liikkeestä 5 min. sitten kysyttynä sama öljy litran purkissa 17 €, eli 34 €/2 litraa. Ei se, että purkki on hieman eri näköinen voi litrahintaan tuollaista eroa tehdä...

Eikö se purkki ole ihan sama? Ainakin meidän purkissa on myös pösön merkit. 973622 numero. No enpä ole itse hinnoitellut... laitetaans Bonille infoa- josko muuttuisi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AL4 öljyksi Valvoline Max Life
ViestiLähetetty: 24.11.2009 17:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
Sitikkapuoskari kirjoitti:
Eikö se purkki ole ihan sama?

Ainakin täällä päin myyvät Peugeot-liikkeessä Esson omassa, punaisessa litran purkissa. Joskus möivät siinä sinisessä kahden litran purkissakin.

Aikoinaan kävin Koivuhaassa ensin kysymässä Vehosta ja sitten Automaasta sitä sinistä purkkia. Parin sadan metrin siirtymällä purkin hinta putosi toista kymppiä... :shock:



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/3 [ 55 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron