^Millä tavalla AMIn alusta poikkeaa muista..?

Isommat jousipöntöt, kuten Pakuissa AK350 lähtien. Vastaavat tukivarret (paitsi Berlinet, joissa takana raideväli kapeampi kuin edessä) kuin muissakin. Kallistuksenvaimennin edessä vasta AMI8 ja taakse AMI Super. Runko Superissa etuaisoiltaan toisenlainen että GS:n kone pakoputkineen (tai mahtuu se vakiorunkoonkin, kuten james Bondin Rättärissä oli) mahtui sekä vaihteiston takakiinnike joka poikkeaa muista. Runko poikkeaa AMI6 ja AMI8 mallissa 2CV:n rungosta vain jousipönttöjen kiinnitysten takia, isot pöntöt kun on sen 80mm pitemmät, mutta kaikki korit käy sujuvasti kaikkiin runkoihin, kuten myös akselistot...
Jos ei usko että sopii ristiin, niin miulla puna-valkoisessa Dyanessa on AMI8:n runko kiinni, sovellettuna pienille jousipöntöille. Ja tallessa on AMI Superin runko, joka on viimeksi ollut Dyanen alla, sitä ennen 2CV4:n, isoilla jousipöntöillä molemmissa... Olisipa tuon tiennyt melkein kaksi vuosikymmentä sitten, ettei ne käy...
Tosin on miulle väitetty sellaistakin ettei 652 kuutioinen Visan bokserikone käy GS:n vaihteistoon, eikä niitä saa Dyanen keulalle sopimaan. Eikä myöskään GS:n vaihteistoa voi laittaa 602 kuutioisen 2CV:n moottorin jatkeeksi, jollainen on parhaillaan puna-valkeassa, jossa myös tuo ensinmainittu yhdistelmä oli jo joskus -95 tietämillä asennettuna ja ajossa...
2CV:t, tai pikemminkin A-runkoiset ovat siitä kivoja että osat käy sujuvasti mallien kesken ristiin. Näitä yhteensopivuuksia on osa harrastajista saanut todistaa Trafillekin, kun on lupia GS:n moottorille haettu. Alkujaan kun on vain AMIin saanut 1015cc konetta, niin Trafin virkamiehistökin on ollut aivan kummissaan että "käykö näissä oikeasti sama runkokin kaikkiin", kun muutoslupia on haettavaksi esittänyt. Niitä lupia on haettu, ja saatukin, ainakin malleihin Dyane4, 2CV4, AZU (alkujaan "pikkupaku"), AK-350. Ja jollen väärin muista, niin vain tuo viimeinen on välttynyt Superin runkovaatimukselta, kun siitä löytyy alkujaankin riittävän tukeva runko...
Méharit on taidettu unohtaa? Vaikka ovatkin Dyane -mallisarjaa, niin silti ne käsitellään yleisesti omina malleinaan. Näitähän oli vain 602cc koneella, mutta myös nelivetona alennusvaihteiston ja takatasauspyörästön lukon kanssa. Ja tämä mallisarjan yhteys sitten helpotti oman Dyanen nelivetoiseksi muutoskatsastamista, ilman muutoslupaa onnistui sujuvasti...
Ehkä sekin että näiden kanssa on tovin pelannut, antaa sellaista tietoa mitä ei ilman harrastuneisuutta vaan saa. Kun pihalla sovittelee osia toisiinsa, ja pyörittelee näpeissä, niin tuntuma on erilainen kuin ruutua tuijottamalla. Välillä sitten tulee kaikenlaisia välähdyksiä, kuten vaihteistoon tutustuessa se että miten siitä saa kätevästi voiman ulos, nelivetoa ajatellen...