Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Pinemmät Sitikat?
ViestiLähetetty: 05.02.2018 22:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2776
Paikkakunta: Koria
Milloinkas noita valmistettiinkaan?
2CV4
2CV6 (Mitä eroa edelliseen?)
Dyane
Visa
AX
Saxo
C2 Oliko tämä Saxon seuraaja?
C3
Peugeot 104
106, onko näitä ollut XU-koneella?
Puuttuuko pikkuautosarjasta joku?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pinemmät Sitikat?
ViestiLähetetty: 05.02.2018 22:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2845

Profiili ICQ
XM-Hannu kirjoitti:
Milloinkas noita valmistettiinkaan?
2CV4
2CV6 (Mitä eroa edelliseen?)
Dyane
Visa 78-88
AX
Saxo
C2 Oliko tämä Saxon seuraaja?
C3
Peugeot 104
106, onko näitä ollut XU-koneella? EI!
Puuttuuko pikkuautosarjasta joku?


Loppuihin Google? :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pinemmät Sitikat?
ViestiLähetetty: 05.02.2018 22:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3158
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
XM-Hannu kirjoitti:
Milloinkas noita valmistettiinkaan?
2CV4
2CV6 (Mitä eroa edelliseen?)

2CV4 muistaakseni vuonna 1970 esitelty 435cc koneella. Lyhytiskuisin kone, vielä lyhyempi kuin 2CV:n 375 ja 425cc koneissa
2CV6 esiteltiin aika pian edellisen jälkeen, 602cc "isolohkokoneella". Tähän versioon tuli jopa suodatin öljylle

Noita ennen oli 2CV, alkuun 9 SAE kaakkisella 375 kuutioisella koneella. Vuonna 1948 markkinoille. 50-luvun alkupuolella koneen kokoa kasvatettiin 425 kuutioiseksi, potkua tuli noin 30% lisää SAE -kaakkien ollessa lukemassa 12. Tätä konetta sitten "viritettiin" vuosien saatossa jopa 21 kaakkiseen asti, kunnes nämä korvautui 435 ja hetkeä myöhemmin 602 kuutioisilla...

Ja ettei olisi liian selkeää, niin 602 kuutioista sai jo 1962, AMI ja myöhemmin Pakuihin ja Dyaneen samainen kone...


Nämä ihan muistin varasta, netistä löytyy tarkemminkin helposti...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pinemmät Sitikat?
ViestiLähetetty: 05.02.2018 23:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
LN ja LNA puuttuivat listasta



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pienemmät Sitikat?
ViestiLähetetty: 05.02.2018 23:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2776
Paikkakunta: Koria
Huikko kirjoitti:
LN ja LNA puuttuivat listasta

Enpä ollut ikinä kuullutkaan LN:stä... tai LNA:sta. Miltä vuosikymmeneltä?
Ja luulin, että 2CV4 oli aloitusmalli.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pinemmät Sitikat?
ViestiLähetetty: 05.02.2018 23:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7850
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
... Ja Axel :) etelämaiden halpamalli, jonka citroen suunnitteli
Romaniaan Oltcitille. Tietääkö kukaan muuten historiaa tuon Ranska-Romania - autoteollisuuden taustalla? Oltcit perustettiin '76, Dacia alkoi tehdä lisenssirelluja jo' 68...

LN/LNA vastasi Peugeot 104:ää, sen ja isomman Visan seuraajaksi tuli AX, sitten Saxo (peugeot 106), C2/C3 käytännössä saman auton 3- ja 5-oviset versiot.
Boxerien jälkeen Visaan tuli X-moottori, AXään taas TU jota on ainakin 2. korimallin C3een vielä saanut.

... Niin ja ei tietenkään sovi unohtaa C1:tä :) eli toyota aygoa.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pinemmät Sitikat?
ViestiLähetetty: 06.02.2018 00:02 

Viestit: 5158
Kai erilaiset Amitkin lasketaan pikkuautoiksi (ainakin nykyään), ja pikkuautojen paku/tavaran kuljetus -versiot.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pinemmät Sitikat?
ViestiLähetetty: 06.02.2018 00:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2776
Paikkakunta: Koria
Arvelin mielessäni, että AMI olisi "perheautosarjan" ensimmäinen. Siis AMI - GS - BX -Xantia - C5 I - II - III ...jatkuuko hamaan tulevaisuuteen, vai muuttuvatko isoina Ooppeleiksi?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pinemmät Sitikat?
ViestiLähetetty: 06.02.2018 06:06 

Viestit: 5158
XM-Hannu kirjoitti:
Arvelin mielessäni, että AMI olisi "perheautosarjan" ensimmäinen. Siis AMI - GS - BX -Xantia - C5 I - II - III ...jatkuuko hamaan tulevaisuuteen, vai muuttuvatko isoina Ooppeleiksi?

Ei kai sentään, reilusti alle nelimetrinen pikkuautoluokkaan kuuluva. Ja ainakin wiki sanoo seuraajaksi Visan ja toisen auton, jonka voisi myös lisätä pikkuautolistaan (vaikkei Suomessa myytykään): Citroen Axcel (Romaniassa tehdyksi suunniteltu "Olcit Club", Visan sukulainen)

Edeltäjää Amille ei mainita, vaikka se vahvasti rakentuukin 2CV6 alustalle? Pääosin 602 cc bokseri, paitsi Ami Super, jossa oli GS:n kone ja aika erilainen alustakin kuin muissa.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Citro%C3% ... 8_et_Super

(Tuosta tosin sivuhaarana tuli myös harvinainen M35 Wankel Coupe.)

Mutta C1 taitaa pituuskilpailussa olla lyhin "Citikka"?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pinemmät Sitikat?
ViestiLähetetty: 06.02.2018 12:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3158
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
^Millä tavalla AMIn alusta poikkeaa muista..? :roll: Isommat jousipöntöt, kuten Pakuissa AK350 lähtien. Vastaavat tukivarret (paitsi Berlinet, joissa takana raideväli kapeampi kuin edessä) kuin muissakin. Kallistuksenvaimennin edessä vasta AMI8 ja taakse AMI Super. Runko Superissa etuaisoiltaan toisenlainen että GS:n kone pakoputkineen (tai mahtuu se vakiorunkoonkin, kuten james Bondin Rättärissä oli) mahtui sekä vaihteiston takakiinnike joka poikkeaa muista. Runko poikkeaa AMI6 ja AMI8 mallissa 2CV:n rungosta vain jousipönttöjen kiinnitysten takia, isot pöntöt kun on sen 80mm pitemmät, mutta kaikki korit käy sujuvasti kaikkiin runkoihin, kuten myös akselistot...

Jos ei usko että sopii ristiin, niin miulla puna-valkoisessa Dyanessa on AMI8:n runko kiinni, sovellettuna pienille jousipöntöille. Ja tallessa on AMI Superin runko, joka on viimeksi ollut Dyanen alla, sitä ennen 2CV4:n, isoilla jousipöntöillä molemmissa... Olisipa tuon tiennyt melkein kaksi vuosikymmentä sitten, ettei ne käy...

Tosin on miulle väitetty sellaistakin ettei 652 kuutioinen Visan bokserikone käy GS:n vaihteistoon, eikä niitä saa Dyanen keulalle sopimaan. Eikä myöskään GS:n vaihteistoa voi laittaa 602 kuutioisen 2CV:n moottorin jatkeeksi, jollainen on parhaillaan puna-valkeassa, jossa myös tuo ensinmainittu yhdistelmä oli jo joskus -95 tietämillä asennettuna ja ajossa...

2CV:t, tai pikemminkin A-runkoiset ovat siitä kivoja että osat käy sujuvasti mallien kesken ristiin. Näitä yhteensopivuuksia on osa harrastajista saanut todistaa Trafillekin, kun on lupia GS:n moottorille haettu. Alkujaan kun on vain AMIin saanut 1015cc konetta, niin Trafin virkamiehistökin on ollut aivan kummissaan että "käykö näissä oikeasti sama runkokin kaikkiin", kun muutoslupia on haettavaksi esittänyt. Niitä lupia on haettu, ja saatukin, ainakin malleihin Dyane4, 2CV4, AZU (alkujaan "pikkupaku"), AK-350. Ja jollen väärin muista, niin vain tuo viimeinen on välttynyt Superin runkovaatimukselta, kun siitä löytyy alkujaankin riittävän tukeva runko...


Méharit on taidettu unohtaa? Vaikka ovatkin Dyane -mallisarjaa, niin silti ne käsitellään yleisesti omina malleinaan. Näitähän oli vain 602cc koneella, mutta myös nelivetona alennusvaihteiston ja takatasauspyörästön lukon kanssa. Ja tämä mallisarjan yhteys sitten helpotti oman Dyanen nelivetoiseksi muutoskatsastamista, ilman muutoslupaa onnistui sujuvasti...

Ehkä sekin että näiden kanssa on tovin pelannut, antaa sellaista tietoa mitä ei ilman harrastuneisuutta vaan saa. Kun pihalla sovittelee osia toisiinsa, ja pyörittelee näpeissä, niin tuntuma on erilainen kuin ruutua tuijottamalla. Välillä sitten tulee kaikenlaisia välähdyksiä, kuten vaihteistoon tutustuessa se että miten siitä saa kätevästi voiman ulos, nelivetoa ajatellen...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pinemmät Sitikat?
ViestiLähetetty: 06.02.2018 13:56 

Viestit: 110
Piti ihan tarkistaa tuo edellä esitetty kommentti, että ami8 on reilusti alle nelimetrinen pikkuautoluokkaan kuuluva.
Pituus on virallisesti 3990 mm. On se tosiaan alle 4 m ja sama pituus sekä berlinellä että breakillä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pinemmät Sitikat?
ViestiLähetetty: 06.02.2018 14:01 

Viestit: 5940
Paikkakunta: Lahti
amikasi kirjoitti:
Piti ihan tarkistaa tuo edellä esitetty kommentti, että ami8 on reilusti alle nelimetrinen pikkuautoluokkaan kuuluva.
Pituus on virallisesti 3990 mm. On se tosiaan alle 4 m ja sama pituus sekä berlinellä että breakillä.


Kyllä se tuohon aikaan oli reilunkokoinen perheauto.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pinemmät Sitikat?
ViestiLähetetty: 06.02.2018 15:03 

Viestit: 5158
amikasi kirjoitti:
Piti ihan tarkistaa tuo edellä esitetty kommentti, että ami8 on reilusti alle nelimetrinen pikkuautoluokkaan kuuluva.
Pituus on virallisesti 3990 mm. On se tosiaan alle 4 m ja sama pituus sekä berlinellä että breakillä.

Katos vaan, ei se niin reilusti ollutkaan (kymmenen milliä on toki reilusti vaikka rahana) Ami 6 oli sitten ehkä jonkun millin lyhyempi :)

jasu kirjoitti:
^Millä tavalla AMIn alusta poikkeaa muista..? :roll: ...

Tarkoitin tuon Ami Superin eroja ja ne on tosiaan enemmänkin rungon eroja kuin alustan.

Mutta ainakin ranskalaiset ovat luokitelleet Amin citadines / polyvalentes luokkaan, kuten vaikka AX:nkin.

Tuo pienemmät Sitikat voidaan määrittää monella muullakin tavalla: pituus, leveys korkeus, paino ja teho ainakin tulee mieleen?
ja eri maissa sekä ainakin mantereilla vielä omia luokitteluja:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Segment_automobile


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pinemmät Sitikat?
ViestiLähetetty: 06.02.2018 18:24 

Viestit: 5158
Unohtuikin listasta vallan Japanissa valmistettu C-Zero, se taitaakin olla kaikista lyhyin "Citikka" (ja sen Mitsu+Pösö -versiot)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pinemmät Sitikat?
ViestiLähetetty: 06.02.2018 19:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2776
Paikkakunta: Koria
"Pinemmät Sitikat?"
Pitäisiköhän aloittaa myös keskustelu "Ist sitikat" :lol:


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: