Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 34 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Rohkaisua kaivataan...
ViestiLähetetty: 24.10.2009 19:47 
Nyt tarviin ihan oikeesti kaikenlaista rohkaisua! Onhan tuo beksi mun pitkäaikaisen haaveen täyttymys ja olen ehostanut sen ulkonäköä (mm. ovi, vanteet, penkit, puskuri, rekkarit) ja teettänyt sitä sun tätä, mutta aina silloin tällöin tuntuu tulevan kaikkee muuta... nyt siis käynti on ihan kamalan nykivää hiljaisilla nopeuksilla ja lisäksi ohjauksessa tuntuu olevan jotain outoa, eli en uskalla ajaa kaarteeseen kovinkaan nopeesti kun tuntuu että ohjaus ei vastaa vaan on "löysä" eikä oikein tottele. Täysin ammattitaidoton ilmaisu, tiedän, mutta en oikein tiedä miten kuvailisin sitä. Ja nyt saa nauraa ja kettuilla jos siltä tuntuu, mutta voiko tuo lähes lopussa oleva hydepumppu vaikuttaa ohjaukseen? Uusi on jo ostettu ja odottaa vaihtamista, teen sen heti kun mulle selvii mitä siinä vaihdossa pitää huomioida... En vaan haluaisi luovuttaa beksin suhteen, niin paljon se kuitenkin merkitsee mulle


   
 
 Viestin otsikko: Re: Rohkaisua kaivataan...
ViestiLähetetty: 24.10.2009 20:14 

Viestit: 1090
no niin, kannattaa kysellä rohkaisua, bexi on hyvä peli, kannattaa vielä taistella, nuo on vähenemään päin, mutta noihin ongelmiin..... nykivään menoon saattaa olla syynä tuo ilmamassamittari,( mikä on siinä akun vieressä), josta menee paksu putki imusarjaan, sen sisällä on sellainen neula tai mikä lie, joka kulkee piirilevyllä, yleensä se on niin kulunut määrätyllä alueella, että on huono kontakti ja tulee sitä nykimistä, kannattaa kokeilla varmasti ehjää tuollaista kokeeksi, jos toimii, vaihtaa ehjän tilalle.....toinen on tuo ohjaus, saattaa olla että rättinivel on pettämässä ohjauksen alapäästä, siitä läheltä, missä rattiakseli yhdistyy tehostimeen....katsele sinne, yleensä silmällä näkee, kun on rikki....kokeile noista...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rohkaisua kaivataan...
ViestiLähetetty: 24.10.2009 21:02 
vinosilmä kirjoitti:
saattaa olla että rättinivel on pettämässä ohjauksen alapäästä, siitä läheltä, missä rattiakseli yhdistyy tehostimeen....katsele sinne, yleensä silmällä näkee, kun on rikki...

kiitos vinosilmä rohkaisusta, mutta missä ihmeessä tuo nivel on... rautalankamallia kaivataan!
ja jos vika on taas ilmamäärämittarissa olen ostanut alkuksesästä huonon ilmamäärämittarin, kuntoa ei todnäk näe mistään ennen kuin se alkaa oikkuilemaan käytössä...
nimim. tekniikan ihmelapsi


   
 
 Viestin otsikko: Re: Rohkaisua kaivataan...
ViestiLähetetty: 24.10.2009 21:37 

Viestit: 2699
Lemon kirjoitti:
... missä ihmeessä tuo nivel on.

Nosta nokkapelti/-muovi ylös. Katso moottorin ja rintapellin väliin. Siellä keskilinjasta, eli pakoputkesta vähän vasemmalle, siis kuskin puolelle, näkyy ohjausakselin pää. Se on kiinni n. 15 mm:n vahvuisessa ja halkaisijaltaan n. 70 mm:n pyöreässä kiekossa. Se kiekko on se rättinivel.

Sen ilmamäärämittarin kanssa on niin, että jossakin tapaamisessa annat jonkun kokeneemman katsoa sitä. Samalla hän opastaa, mistä kiikastaa. Näin neuvoisin.

Huolellinen ja hellävarainen puhdistaminenkin saattaa auttaa. Mutta on kyllä tiedettävä, mitä on tekemässä.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rohkaisua kaivataan...
ViestiLähetetty: 25.10.2009 01:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Sehän on sillä lailla, että jos Beksillä ylipäätään kehtaa ajaa, niin kyllä se kannattaa kuntoon laittaa ;) BX on yksi parhaita Sitikoita, mutta vaan niin ruma ja pieni, ettei ole meikäläisen sydäntä saanut vielä lämpenemään :)



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rohkaisua kaivataan...
ViestiLähetetty: 25.10.2009 05:00 

Viestit: 2699
niko kirjoitti:
Sehän on sillä lailla, että jos Beksillä ylipäätään kehtaa ajaa, niin kyllä se kannattaa kuntoon laittaa ;) BX on yksi parhaita Sitikoita, mutta vaan niin ruma ja pieni, ettei ole meikäläisen sydäntä saanut vielä lämpenemään :)

niko kirjoitti:
No persetti. AX kiehtoisi, mutta jotain pitäisi pihasta hävitää. Mihkä mää ton XM:n tungen, vai tahtoisko artturi2 moisen? Vai tuuppaisko XM:n seisontaan ja ajelis onnellisena AX:llä?

En kehtaa kun hävettää, vai en kehtaa eli en viitsi. Kumpaako tarkoitat?
Tuo alempi laina on toisesta ketjusta. Mitenkäs sä AX:llä sitten viitsisit ajella? Sehän se vasta pieni on.

Kappas vaan. Kello ei ole siirtynyt, vaan Patonki on vielä neljän aikaan kesäajassa, eli näyttää viittä.


Viimeksi muokannut r_a_n_u päivämäärä 25.10.2009 05:13, muokattu yhteensä 1 kerran


Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rohkaisua kaivataan...
ViestiLähetetty: 25.10.2009 05:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Kjäh :) Minä jo räknäsin kaupat AX Gt:stä.No ei tartte pelätä,että olisin viisaampi unien jälkeen ;) Pitäähän BX Gt:llä pikkusisko olla :mrgreen: Katsoin ratapäivien kuvat ja totesin riittävän räpeltämättömäksi,loput sitten hinkataan kohilleen ajan kanssa.
Hyvää yötä ja huomenta


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rohkaisua kaivataan...
ViestiLähetetty: 25.10.2009 05:30 

Viestit: 2699
Honasin tässä samalla yhden jutun, jota korjaan vähän.

Kirjoitin edellä:
Nosta nokkapelti/-muovi ylös. Katso moottorin ja rintapellin väliin. Siellä keskilinjasta, eli pakoputkesta vähän vasemmalle, siis kuskin puolelle, näkyy ohjausakselin pää. Se on kiinni n. 15 mm:n vahvuisessa ja halkaisijaltaan n. 70 mm:n pyöreässä kiekossa. Se kiekko on se rättinivel.

Paremmin ehkä muodossa:
Nosta nokkapelti/-muovi ylös. Katso moottorin ja rintapellin väliin. Siellä keskilinjasta, eli pakoputkesta vähän vasemmalle, siis kuskin puolelle, näkyy ohjausakselin pää. Sen ja ohjaustehostimen välissä on n. 15 mm:n vahvuinen ja halkaisijaltaan n. 70 mm:n pyöreä kiekko. Se on rättinivel.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rohkaisua kaivataan...
ViestiLähetetty: 25.10.2009 10:42 
niko kirjoitti:
Sehän on sillä lailla, että jos Beksillä ylipäätään kehtaa ajaa, niin kyllä se kannattaa kuntoon laittaa ;) BX on yksi parhaita Sitikoita, mutta vaan niin ruma ja pieni, ettei ole meikäläisen sydäntä saanut vielä lämpenemään :)

... kehtaan ja olen vieläpä ylpeä siitä, koska se on minusta kaunis! 8-) Kaipa se jälleen kerran tulee laitettua kuntoon. Pitää tänään mennä katselemaan sitä rättiniveltä. Onneksi ei ole ZX:n kanssa tällaista taistelua


   
 
 Viestin otsikko: Re: Rohkaisua kaivataan...
ViestiLähetetty: 25.10.2009 10:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
r_a_n_u kirjoitti:
En kehtaa kun hävettää, vai en kehtaa eli en viitsi. Kumpaako tarkoitat?
Tuo alempi laina on toisesta ketjusta. Mitenkäs sä AX:llä sitten viitsisit ajella? Sehän se vasta pieni on.

Siinähän sitä on ranulle pohdittavaa... Kuka nyt ylipäätään kehtaa Sitikalla ajaa ;)


Viimeksi muokannut niko päivämäärä 25.10.2009 11:03, muokattu yhteensä 1 kerran


// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rohkaisua kaivataan...
ViestiLähetetty: 25.10.2009 11:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Lemon kirjoitti:
... kehtaan ja olen vieläpä ylpeä siitä, koska se on minusta kaunis! 8-) Kaipa se jälleen kerran tulee laitettua kuntoon.

Niin sitä pitää :)



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rohkaisua kaivataan...
ViestiLähetetty: 25.10.2009 11:20 

Viestit: 2699
niko kirjoitti:
Siinähän sitä on ranulle pohdittavaa... Kuka nyt ylipäätään kehtaa Sitikalla ajaa ;)

Ranulla on ollut 2 AX:ää. Sain ne suurkiitos-kaupalla. Toisella taisin 1000 km ajaa. Toimitin molemmat edelleen. Minulle riitti sitä sorttia. Sen verran ovat epämukavia. Joten se siitä kehtaamisesta.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rohkaisua kaivataan...
ViestiLähetetty: 25.10.2009 12:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Itselläni ainakin on BX:ää jo kova ikävä - oli sen kulku vain niin paljon hienompi kuin Xantialla, ja muutenkin ajotuntuma oli paljon herkempi ja välittömämpi. Vasta jälkeenpäin sitä oikeastaan tajuaakaan miten hyvä auto se oli. :(


Eli todellakin kannattaa tuollaiset pikkuviat korjata, kyllä se on joka pennin arvoista! On se BX vaan kunnossa ollessaan niin hieno ajaa!

Itsekin aion vielä joskus liikennekelpoisen BX:n omistaa.



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rohkaisua kaivataan...
ViestiLähetetty: 25.10.2009 13:18 
Miten kiireellinen tuo rättinivelen (typerä nimi!!!) vaihto on, uskallanko ajella bx:llä?


   
 
 Viestin otsikko: Re: Rohkaisua kaivataan...
ViestiLähetetty: 25.10.2009 13:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
http://www.rmattila.com/images/remontit/bx_rattinivel/ katsele kuvat


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rohkaisua kaivataan...
ViestiLähetetty: 25.10.2009 17:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Kannattaisi tsekata alipaineletkut ja alipainesäätimen kunto. Sijaitsee virranjakajan takapuolella. Siitä lähtee ohut kumiletku, joka päätyy kaasuläppäkotelon alle. Letkun päästä kun imaisee, niin pitäisi tuntua selvä vastus (samoin kuin pullosta). Letkun päät voivat olla halki. Auton käydessä imaisun pitäisi muuttaa kierroksia. itse jouduin säätimen vaihtamaan, kun totesin sen rikkinäiseksi. Ei ollut kallis, mutta oikean osan löytäminen oli hankalaa. Arkistosta voisi löytyä oikea numero, kun sen keskusteluihin aikoinaan kirjasin.

Jos nykimisellä tarkoitat esim parkkipaikalla ajassa tapahtuvaa rykimistä kun yrittää ajaa oikein hitaasti, niin se taitaa olla ominaisuus eikä vika. Siihen muuten tottuu ja jalat muuttuu herkiksi ja nopeiksi. Välillä kytkin pohjaan, niin rykiminen talttuu. Ilmiö johtunee ruiskun ominaisuuksista (=huonoa suunnittelua), kun kaasuläppäanturin ilmaistessa tyhjäkäynnin auto tekee voimakkaan moottorijarrutuksen. Kuski kun rytkii mukana niin kaasun annostelu ei oikein onnistu. Itse olen miettinyt pienen viivepiirin lisäystä tuolle kytkimelle, jolloin hitaasti ajaessa anturi ei räppäisi koko ajan. Tuota tarvis kokeilla, mutta kun ei aina ehdi kaikkea.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rohkaisua kaivataan...
ViestiLähetetty: 25.10.2009 17:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Esa66 kirjoitti:
katsele kuvat


Hyvät ovat kuvat, mutta

"...suunnittelija ei ole malttanut olla varustamatta ruuveja ylipitkillä kierteillä. Mahtuvat kuitenkin täpärästi pyörimään."

Oma moka. Joka jätkällä on varasto piukassa sopivaa kiinnikettä ja pulttia, joten ois voinu hakea paremmatkin sieltä tallin kätköistä? :shock:



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rohkaisua kaivataan...
ViestiLähetetty: 25.10.2009 17:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
En tiedä,mutta kun katselee nuita jäsen Mattilan projekteja,ei niissä paljon ole tallia käytetty :D
Rohkasiskos Lemonia hantin puolen eturoiskeläppä bexiin?Eikös se siltä puolelta ollut rikki?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rohkaisua kaivataan...
ViestiLähetetty: 25.10.2009 18:21 
Esa66 kirjoitti:
Rohkasiskos Lemonia hantin puolen eturoiskeläppä bexiin?Eikös se siltä puolelta ollut rikki?

Saattaisi rohkaista ;) Onko ehjä? Kiinnikkeitä ei liene jäljellä... ja hinta?


   
 
 Viestin otsikko: Re: Rohkaisua kaivataan...
ViestiLähetetty: 25.10.2009 18:30 
avbx kirjoitti:
Jos nykimisellä tarkoitat esim parkkipaikalla ajassa tapahtuvaa rykimistä kun yrittää ajaa oikein hitaasti, niin se taitaa olla ominaisuus eikä vika. Siihen muuten tottuu ja jalat muuttuu herkiksi ja nopeiksi.

Tuota juuri tarkoitan. Eka kerta huomasin nykimisen, kun olin ajamassa beksiä laivaan hitaasti matelevassa jonossa, ja matkakaveria ihan selvästi alkoi kaduttaa, että oltiin lähetty beksillä matkaan ja hän tuntui olevan varma siitä että beksissä on jotain pahasti vialla eikä matkasta tuu mitään... hyvin kaikki kuitenkin meni, tietenkin! Täytyy kai vaan sitten tottua tuohon nykimiseen ja välttää matelevaa ajoa ;) Mutta kiva tietää että muillakin on tuo sama ominaisuus!


   
 
 Viestin otsikko: Re: Rohkaisua kaivataan...
ViestiLähetetty: 25.10.2009 18:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Kuva
Kuva

Hinta,onko 0e sopiva?Se on sitten eriasia miten se saadaan sinnepäin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rohkaisua kaivataan...
ViestiLähetetty: 25.10.2009 19:12 
Hinta on vähintäänkin sopiva. :D Tuo tulee varmaan ihan kirjeenä, vaatineeko postin pehmopussin. Oliko sulla niitä kiinnitysjuttuja? Ne kyllä on helppo tehdäkin jos ei ole. Jos postitat sen, niin maksan postimaksun kunhan ilmoitat pankkitilisi. Yhteystietoni yv:nä


   
 
 Viestin otsikko: Re: Rohkaisua kaivataan...
ViestiLähetetty: 25.10.2009 20:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Esa66 kirjoitti:
En tiedä,mutta kun katselee nuita jäsen Mattilan projekteja,ei niissä paljon ole tallia käytetty :D


Ei tässä ollutkaan tarkoitus brassailla tallilla tai varaosavarastolla tai arvostella ketään tai mitään; urheata on vanhaa autoa ruuvittaa luonnon helmassa ja hatun nosto sille. ;) Vielä arvokkaammaksi tuonkin uroteon tekee se, että on jaksettu dokumentoida aihetta ja vielä jakaa se kaikille.

Toisaalta olen minäkin tehnyt kansiremonttia -25 asteen pakkasessa autokatoksessa yön pimeinä tunteina, kun aamulla oli pakko päästä tien päälle ja leivän syrjää hankkimaan, joten on sekin maailma nähty ja koettu.

Kysymys olikin siitä, että tuollaisessakin kohteessa voi etukäteen miettiä, olisiko kaikki tarvittava saatavilla vai mitä kaikkea vielä pitäisi hankkia ennen kuin asettuu siihen epämukavaan asentoon rikkomaan rystysiä?



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rohkaisua kaivataan...
ViestiLähetetty: 25.10.2009 21:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Juu,en minä siitä mitään ajatellutkaa.Nuo kaikki hilut tulee pussukassa asennusvalmiina,joten olisko siinä ajateltu jotain turvallisuuteen liittyvää,kun nuo irtonaiset pultit ovat "ylipitkiä" vrt vanhanosan kiinteisiin?Vaikka siten,että olis pulttia mahdollisimman paljon,ettei heti lennä mäkeen jos irtoaa.Heh,noh on ne aika pitkät,liekkö pultin kannan alle kuuluisi prikka?Tai nuo toiset pultit ovat lyhyempiä kuin toiset ja menneet "väärinpäin" asennuksessa?Muistaiskos Mattila,kerroppa jos huomaat katsoa tätä viestiketjua?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rohkaisua kaivataan...
ViestiLähetetty: 25.10.2009 22:42 
Sen enempää asettamatta mitään/ketään arvojärjestykseen: Ihan hirrrrveeen korkea hatun-/hupunnosto ihan kaikille, jotka osaa ja jaksaa/viitsii ja vielä viitsii neuvoa muita! 8-) Kunpa minäkin osaisin edes jotain...


Viimeksi muokannut Lemon päivämäärä 25.10.2009 22:48, muokattu yhteensä 3 kertaa

   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 34 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: