Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat
ViestiLähetetty: 29.04.2018 11:55 

Viestit: 330
Monilta kuulemani "huhu" kolmoskoppaisen C5 huonoudesta pitänevät näemmä paikkansa, tai niin, että I/II koppaiset C5 ovat olleet laadultaan huomattavasti parempia kestävyydeltään vrt. III koppa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat
ViestiLähetetty: 30.04.2018 10:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Kannattaako C5 III viedä nelipyöräsuuntaukseen Vianorille, tuleeko hommasta mitään?



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat
ViestiLähetetty: 30.04.2018 23:02 

Viestit: 106
Omaani tehtiin mittaus ja säätö juurikin Vianorila. Onko se sitten hyvin tehty, niin senhän huomaa vasta kilometrien ja renkaiden tasaisen kulumisen myötä. Hyvyys varmaan riippuu yksittäisen mekaanikon taidosta ja halusta sekä laitteiston kalibroinnista. Oma opetus oli se, että turha mitata ja säätää, jos puslat ovat väljät. Ja tätä ei oikein merkkikorjaamokaan osannut diagnosoida. Tai halunnut, kumma kyllä.

Koko episodista liittyen C5:n takapään rakenteeseen jäi vähän sellainen ajatus, että rakenne vaatii iän ja kilometrien myötä enemmän huolenpitoa kuin yhdystukiakselisto. Ehkä suola ja röykkyiset tietä kurittavat paikkoja ja puslat lahoavat. Tämä pitää osaltaan huolen automallin arvon alenemisesta muiden tyyppivikojen ohella.

Mutta tällä vehkeellä on nyt mentävä, kun sen verran paljon on poltettu rahaa ja vaivaa korjaamiseen.



ë-C4 Shine -22
3008 Puretech 130 Active mt6 -18
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat
ViestiLähetetty: 01.05.2018 08:09 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Muuttuiko kulku, eli oliko enne urissa vetelyä ja omituista hakemista?

Jostain syystä korjaamoissa ei pystytä näitä kovin helpolla näkemään eikä katsastuksessakaan löydy. Tuo akselisto on sama 407 jne mutta niissä ei ongelmia niin paljon ole, johtunee kovemmasta jousituksesta ja pienemmästä liikkeestä.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat
ViestiLähetetty: 01.05.2018 21:59 

Viestit: 106
Kyllä parani selvästi juurikin uraherkkyyden osalta. Perä ei enää luikerra. Mutta ei tuo vieläkään kyllä ihan ole minusta kunnossa. Ainakin kun vertaa Pösö 308:aamme, niin se on tarkempi ja vakaampi ajettava. En tosin tiedä, millainen tämä on ollut täysin pakasta vedettynä.

Liekö sitten vielä apurungonkin puslissa sanomista. No katsotaan miltä renkaat näyttävät loppukesällä, sehän tuon osaltaan kavaltaa.



ë-C4 Shine -22
3008 Puretech 130 Active mt6 -18
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat
ViestiLähetetty: 21.05.2018 13:52 

Viestit: 106
Jatkoin vielä tuota takaripustuksen remontointia ja vaihdoin säätötangot sekä taakse tulevat poikittaiset tukivarret uusiin. Vasta nyt muuttui ajettavuus sellaiseksi kuin pitääkin eikä takapää enää luikertele eikä hypi kuopissa sivusuuntaan. Ja samalla se rattikin sitten suoristui. Enää ei ole vaihdettavissa kuin apurungon puslat ja iskarit. Kaikki muu on nyt tehty.

Ongelmana tuossa on se, että kun ei voi tietää mikä palikoista on kulunut huonoksi ja vääntääkö yksi kulunut pusla sitten samalla muitakin vinoon. Kaikki puslat vaikuttivat ehjiltä, kun niitä meisselillä väänteli. Toki löysemmäksi kumi oli käynyt kuin uusissa.

Nyt täytyy tarkkaila renkaiden kulumista ja vielä kerran tarvittaessa mittauttaa ja säätää kulmat. Vaikuttaisi olevan nyt kylläkin kunnossa. Viimein. Tätä autoa on nyt rempattu enemmän kuin kaikkia aiempia Citikoitani yhteensä ja on tämä siis ihan maineensa veroiseksi osoittautunut...



ë-C4 Shine -22
3008 Puretech 130 Active mt6 -18
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat
ViestiLähetetty: 21.05.2018 21:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
...ja se mikä näyttäisi yhdistävän näitä kaikkia X7-vikakimppuja on? 1.6 HDi ja se usein vielä yhdistettynä hinnat alkaen varusteluun. Voi olla ihan puhdasta sattumaakin.



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat
ViestiLähetetty: 22.05.2018 12:09 

Viestit: 106
Kyllähän tuolla asialla saattaa olla sellainen yhteys, että näitä halvempia on etenkin malli-iän alkuvaiheessa mennyt liising-autoiksi aika paljon ja siellä saattaa käyttö olla aika armotonta ja huoltovälit maksimissaan. Sellainen liisari on omanikin ollut ja käynyt alkuvuosina kahdesti, jopa kolmasti huollossa saman vuoden aikana eli ajoa on tullut kovaan tahtiin.

Mutta tämäkin on juuri ehkä siksi sisältä jäänyt siistiksi kun ei ole ollut karvaelukoita eikä kurahousuja kyydissä. Ja kyllähän osa viosta meneekin juuri varustelun piikkiin kuten esim. ohjausvaihde ja alustan osat, jotka ovat hydemallissa erilaiset. Mutta esim. sähköikkunat, jäähdytysputket, etulokasuojan maalipinta ja ovistopparit lienevät kaikissa yhtä laadukkaat. Pitäisikin aina olla varaa ostaa auto uudehkona ja vähän ajettuna.

Mutta kunnossa ollessaan tämä tarjoaa mukavan leppoisaa kyytiä pitkillä siirtymillä ja tekee työnsä kohtuullisella ruokahalulla. Kustannukset ovat sikäli pysyneet jollain tavalla kurissa, että valtaosa remonteista on itse värkätty.



ë-C4 Shine -22
3008 Puretech 130 Active mt6 -18
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat
ViestiLähetetty: 22.05.2018 13:37 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Aivan samalla tapaa menee kalliimmistakin, isän femmaan olen vaihtanut ohjausvaihteen ja nuo takapään puslat vaihtoi muut.

Mutta meneekö noita puslia 407:ssa? Ja jos ei mene, niin kestääkö kovemman jousituksen takia paremmin? Kaikki pyöränripustuken osathan on edessä ja takana aivan samat iskarit/jouset pois lukien.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat
ViestiLähetetty: 22.05.2018 19:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Tuo liisari-teoria on kyllä ihan ostettavissa. Octaviaa vesi kielellä odottaneelle myyntitykille puolipakolla ajoon laitettu "joku shitikka" niin mikäpä sitä on kenkiessä. :D

Ja juu, vikaantuu nämä kaikki. Ohjausvaihteen vaihdon mahdollisuudella minuakin varoiteltiin siinä n. 60 tkm kohdalla kun tuo kuuvetonen päätti, että hänellä ajetaan koko ajan n. 120 km/h. Luonnollisesti sääti tehostuksen sen mukaan. Motarilla hyvä, parkkiksella ei niinkään. Vika oli aika perinteinen, eli katkos virtapiirissä. Ohjausvaihteelle menevä nopeustietoa välittävä piuha oli murtunut (syystä x), joten jollain keskiarvoasetuksella tehosteltiin. Korjaukseen vaadittavat osat taisi maksaa 1,60 €, vianetsintä parisen sataa... :mrgreen:



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat
ViestiLähetetty: 17.08.2020 11:20 

Viestit: 24
Reilu 200 tkm ajetussa hyde Tourerissa on alkaneet takarenkaat kulumaan sisäreunoista. Oikea rengas on kulunut tasaisesti, mutta vasen on kulunut sisäreunastaan kulmikkaasti. Nosturilla nostettiin auto ylös ja samalla todettiin, että vasemman puoleinen jousisylinteri vuotaa hieman. Väljyyttä ei tuntunut olevan missään, mutta jousitus oli paineellisena ja ilmeisesti silloin ei välttämättä puslien väljyys ilmene.

Renkaassa on jonkin verran pystykkäistä heittoa, mutta mistä tuo kulmikkuus voisi johtua? Onko mahdollisesti puslat vaihtokunnossa vai voiko sylinterin vuoto aiheuttaa tuollaista epätasaista kulumaa?
Vai onkohan renkaassa jonkinlaista kudosvikaa? Niillä on ajettu n. 37000 km, joten vaihtoon ne menee viimeistään keväällä.

Pyörien kulmat on säädetty noin vuosi sitten ja sen jälkeen kilsoja on tullut jo liki 50000. Talvirenkaissa en huomannut samanlaista kulumaa, mutta nekin pitää uusia ennen talven tuloa.

Mitä kannattaisi tehdä ennen kuin vien autoa pyöränkulmien säätöön? Kannattaisiko puslat laittaa uusiksi samalla kuin jousisylinteri vaihdetaan?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat
ViestiLähetetty: 17.08.2020 12:30 

Viestit: 527
K1mm0 kirjoitti:
Reilu 200 tkm ajetussa hyde Tourerissa on alkaneet takarenkaat kulumaan sisäreunoista. Oikea rengas on kulunut tasaisesti, mutta vasen on kulunut sisäreunastaan kulmikkaasti. Nosturilla nostettiin auto ylös ja samalla todettiin, että vasemman puoleinen jousisylinteri vuotaa hieman. Väljyyttä ei tuntunut olevan missään, mutta jousitus oli paineellisena ja ilmeisesti silloin ei välttämättä puslien väljyys ilmene.

Renkaassa on jonkin verran pystykkäistä heittoa, mutta mistä tuo kulmikkuus voisi johtua? Onko mahdollisesti puslat vaihtokunnossa vai voiko sylinterin vuoto aiheuttaa tuollaista epätasaista kulumaa?
Vai onkohan renkaassa jonkinlaista kudosvikaa? Niillä on ajettu n. 37000 km, joten vaihtoon ne menee viimeistään keväällä.

Pyörien kulmat on säädetty noin vuosi sitten ja sen jälkeen kilsoja on tullut jo liki 50000. Talvirenkaissa en huomannut samanlaista kulumaa, mutta nekin pitää uusia ennen talven tuloa.

Mitä kannattaisi tehdä ennen kuin vien autoa pyöränkulmien säätöön? Kannattaisiko puslat laittaa uusiksi samalla kuin jousisylinteri vaihdetaan?

Vaihda kaikki ja vie Loimaalle. Tai vie ainakin Loimaalle. (Citikka huolto Julkunen)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat
ViestiLähetetty: 17.08.2020 15:13 

Viestit: 24
vtsbx kirjoitti:
K1mm0 kirjoitti:
Reilu 200 tkm ajetussa hyde Tourerissa on alkaneet takarenkaat kulumaan sisäreunoista. Oikea rengas on kulunut tasaisesti, mutta vasen on kulunut sisäreunastaan kulmikkaasti. Nosturilla nostettiin auto ylös ja samalla todettiin, että vasemman puoleinen jousisylinteri vuotaa hieman. Väljyyttä ei tuntunut olevan missään, mutta jousitus oli paineellisena ja ilmeisesti silloin ei välttämättä puslien väljyys ilmene.

Renkaassa on jonkin verran pystykkäistä heittoa, mutta mistä tuo kulmikkuus voisi johtua? Onko mahdollisesti puslat vaihtokunnossa vai voiko sylinterin vuoto aiheuttaa tuollaista epätasaista kulumaa?
Vai onkohan renkaassa jonkinlaista kudosvikaa? Niillä on ajettu n. 37000 km, joten vaihtoon ne menee viimeistään keväällä.

Pyörien kulmat on säädetty noin vuosi sitten ja sen jälkeen kilsoja on tullut jo liki 50000. Talvirenkaissa en huomannut samanlaista kulumaa, mutta nekin pitää uusia ennen talven tuloa.

Mitä kannattaisi tehdä ennen kuin vien autoa pyöränkulmien säätöön? Kannattaisiko puslat laittaa uusiksi samalla kuin jousisylinteri vaihdetaan?

Vaihda kaikki ja vie Loimaalle. Tai vie ainakin Loimaalle. (Citikka huolto Julkunen)


Onko puslien vaihto hankala homma ja vaatiiko jotakin erikoistyökaluja? Pystyykö jotenkin varmistamaan missä on väljyyttä? Vai kaikkiko vaan kylmästi uusiksi?

Ensimmäisenä vaihdan renkaat edestä taakse ja päin vastoin. Sitten näkee lähteekö nekin kulumaan samalla tavalla. Tuon yhden renkaan kulmikkuus hieman ihmetyttää.

Onko jossain ohjeita tuon takajousisylinterin vaihtoon? Yritin etsiä mutta löysin vain etutolppien ohjeita.

Yritän pehmitellä kaveria mukaan kinkereihin, koska hänellä on talli ja nosturi sekä kokemusta autojen ropaamisesta työkseen yli 30 v. Hydemaailma on tosin hieman vieras. Itse olen hyvä apumies tai vain apumies... :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat
ViestiLähetetty: 17.08.2020 17:13 

Viestit: 723
K1mm0 kirjoitti:
vtsbx kirjoitti:
K1mm0 kirjoitti:
Reilu 200 tkm ajetussa hyde Tourerissa on alkaneet takarenkaat kulumaan sisäreunoista. Oikea rengas on kulunut tasaisesti, mutta vasen on kulunut sisäreunastaan kulmikkaasti. Nosturilla nostettiin auto ylös ja samalla todettiin, että vasemman puoleinen jousisylinteri vuotaa hieman. Väljyyttä ei tuntunut olevan missään, mutta jousitus oli paineellisena ja ilmeisesti silloin ei välttämättä puslien väljyys ilmene.

Renkaassa on jonkin verran pystykkäistä heittoa, mutta mistä tuo kulmikkuus voisi johtua? Onko mahdollisesti puslat vaihtokunnossa vai voiko sylinterin vuoto aiheuttaa tuollaista epätasaista kulumaa?
Vai onkohan renkaassa jonkinlaista kudosvikaa? Niillä on ajettu n. 37000 km, joten vaihtoon ne menee viimeistään keväällä.

Pyörien kulmat on säädetty noin vuosi sitten ja sen jälkeen kilsoja on tullut jo liki 50000. Talvirenkaissa en huomannut samanlaista kulumaa, mutta nekin pitää uusia ennen talven tuloa.

Mitä kannattaisi tehdä ennen kuin vien autoa pyöränkulmien säätöön? Kannattaisiko puslat laittaa uusiksi samalla kuin jousisylinteri vaihdetaan?

Vaihda kaikki ja vie Loimaalle. Tai vie ainakin Loimaalle. (Citikka huolto Julkunen)


Onko puslien vaihto hankala homma ja vaatiiko jotakin erikoistyökaluja? Pystyykö jotenkin varmistamaan missä on väljyyttä? Vai kaikkiko vaan kylmästi uusiksi?

Ensimmäisenä vaihdan renkaat edestä taakse ja päin vastoin. Sitten näkee lähteekö nekin kulumaan samalla tavalla. Tuon yhden renkaan kulmikkuus hieman ihmetyttää.

Onko jossain ohjeita tuon takajousisylinterin vaihtoon? Yritin etsiä mutta löysin vain etutolppien ohjeita.

Yritän pehmitellä kaveria mukaan kinkereihin, koska hänellä on talli ja nosturi sekä kokemusta autojen ropaamisesta työkseen yli 30 v. Hydemaailma on tosin hieman vieras. Itse olen hyvä apumies tai vain apumies... :)


Ei niitä taida oikein vääntelemällä saada tuntumaan. Silmämääräisesti kyllä näkee sen taaimmaisen alatukivarren sisemmän puslan, että se on selkeästi venynyt toiseen laitaan, mutta kyllä ne kaikki taitaa ajan myötä joustaa vähän turhan paljon.

Takatolpan vaihtamisessa nyt ei ole muuta erikoista etutolppaan verrattuna kuin, että se putken ja tolpan liitos on siellä tolpan yläpäässä hankalahkossa paikassa. Se on samanlaisella putkella ja torxilla kiinni, mutta koska hankala paikka ja ruoste sekä muu paska pääsee sinne niin pitää olla tarkkana, ettei muljauta kulmia. Muutenhan se on vaan ylhäältä ja alhaalta kiinni eikä mitään "ylimääräistä" tarvitse irrottaa. Pallon voi irroittaa sitten kun tolppa on pöydällä.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat
ViestiLähetetty: 17.08.2020 19:03 

Viestit: 527
Joo ei niistä välttämättä päältä näe tai tunne mikä on huonona ja ne itse puslat ei oo kalliita niin samalla kun sieltä jotain purkaa niin vaihtaa kaikki.
Ne poikittais tangot tai olla kalleimmat ja muut 5-20e kpl .
Toki niitä sinne jokunen menee.. ja uudet pultit joihinkin kohtiin vaikka sitten marmorilta.
Ja itsellä ei siis vastaavat vaivat parenneet suuntauksella eikä edes uusilla osilla ja suuntauksella ennen kuin käytin Loimaalla . Hyvähän tuo ole vieläkään verrattuna edellisen kopan vitosiin mutta lakkas syömästä niitä renkaita..
Jotain holkkiloita voi joutua sorvaamaan purku ja kasaus projektiin ja prässillekkin taisi olla käyttöä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat
ViestiLähetetty: 17.08.2020 20:42 

Viestit: 24
Olisko tähän renkaan kulmikkuuteen mitään ideoita?

Eli noin kymmenen sentin välein reunimmainen nappula on kulunut vähemmän kuin niiden välissä olevat. Näin siis koko renkaan kehän matkalla.

Kuvankin liittäisin mutta en nyt osaa sitä laittaa..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat
ViestiLähetetty: 17.08.2020 21:05 

Viestit: 24
K1mm0 kirjoitti:
Olisko tähän renkaan kulmikkuuteen mitään ideoita?

Eli noin kymmenen sentin välein reunimmainen nappula on kulunut vähemmän kuin niiden välissä olevat. Näin siis koko renkaan kehän matkalla.

Kuvankin liittäisin mutta en nyt osaa sitä laittaa..


Vähän huono kuva mutta jos siitä jotain tolkkua saisi.


Liitteet:
Takarengas~3.jpg
Takarengas~3.jpg [ 69.31 KiB | Katsottu 5361 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat
ViestiLähetetty: 17.08.2020 21:39 

Viestit: 527
K1mm0 kirjoitti:
K1mm0 kirjoitti:
Olisko tähän renkaan kulmikkuuteen mitään ideoita?

Eli noin kymmenen sentin välein reunimmainen nappula on kulunut vähemmän kuin niiden välissä olevat. Näin siis koko renkaan kehän matkalla.

Kuvankin liittäisin mutta en nyt osaa sitä laittaa..


Vähän huono kuva mutta jos siitä jotain tolkkua saisi.

No joo tuommoisia multakin alta aina löytyi. Niin kesä kun talvirenkaista . Jontenkin liittyy renkaan rakenteeseen ja muodon muutokseen kun alla pyörii. Ekan löytämäni laitoin renkaan piikkiin mutta seuraavat meni jo auton piikkiin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat
ViestiLähetetty: 18.08.2020 14:20 

Viestit: 24
Loimaalle on n. 150 km matkaa. Olisko pääkaupunkiseudulla tai Lahden suunnalla firmoja, jotka yltää Loimaan poikain kaltaisiin suorituksiin?


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: