Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: ZX volcane 1.9 i kansiremppa
ViestiLähetetty: 26.10.2009 11:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 85
Paikkakunta: Jyväskylä
Tuli 400000 km koneella täyteen ja piti ottaa kansi irti koneesta tyhjäkäyntiongelmien vuoksi. Tiiviste olikin vähän heikossa kunnossa. Kun irroittelin kantta niin huomasin , että kannen 5 pultti oli jostakin syystä erilainen kuin muut.
Osaisiko joku kertoa miksi ?
Toinen kysymys, kun laitan uuden kannen tiivisteen, niin kannattaako laittaa esim. vht /crc kannentiivisteliimaa ? (http://www.bjorkmotorsport.com/index.php?dir=345&product=44766&PHPSESSID=6d1df9586ab4b77a6463e658d9c9d311)

Kolmas kysymys ? Pakosarjassa on pieni hiushalkeama 1 pytyn putkessa, minulla on toinen samanlainen pakosarja ja hiushalkeama aivan samassa kohdassa. Onkohan tämä ollut noiden DKZ (XU9JAZ) koneiden tyyppivika ?

Liitteenä muutama kuva.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: 1.9 kannen pultit
19i_kannenpultit_26102009082_1024_768.jpg
19i_kannenpultit_26102009082_1024_768.jpg [ 100.96 KiB | Katsottu 7414 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Kannen pultti 5
19i_kannenpultti_5_26102009080_1024_768.jpg
19i_kannenpultti_5_26102009080_1024_768.jpg [ 56.5 KiB | Katsottu 7429 kertaa ]
Tiedoston kommentti: 1.9i Volcane DKZ
19i_Kansi_23102009069_1024_768.jpg
19i_Kansi_23102009069_1024_768.jpg [ 114.68 KiB | Katsottu 7411 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX volcane 1.9 i kansiremppa
ViestiLähetetty: 26.10.2009 12:31 

Viestit: 48
sotko_volcane kirjoitti:
Pakosarjassa on pieni hiushalkeama 1 pytyn putkessa, minulla on toinen samanlainen pakosarja ja hiushalkeama aivan samassa kohdassa. Onkohan tämä ollut noiden DKZ (XU9JAZ) koneiden tyyppivika ?


Tuo pakosarjan halkeaminen on yleistä kaikissa vanhemmissa xu koneissa joissa on tuo sama pakosarja, eli beksin 1.6 ja 1.9 8v koneet ja myös vanhemmat 2.0 8v koneet ainakin xm:ssä.

Tuon pakosarjan voi korjata hitsaamalla tai etsii tilalle uudemman sarjan joka ei ole halki, ainakin 95 vuoden 1.8 koneessa on vahvistettu pakosarjaa juuri siltä kohdalta, mistä se vanhemmissa on halki tai melkein poikki.



C5 V6
BX 16 Valve
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX volcane 1.9 i kansiremppa
ViestiLähetetty: 26.10.2009 13:44 

Viestit: 66
Näyttää sulla olevan Torx- kantaiset pultit eli venyvät pultit. Pistä uudet pultit kun laitat kantta takaisin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX volcane 1.9 i kansiremppa
ViestiLähetetty: 26.10.2009 14:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
sotko_volcane kirjoitti:
Tuli 400000 km koneella täyteen ja piti ottaa kansi irti koneesta tyhjäkäyntiongelmien vuoksi. Tiiviste olikin vähän heikossa kunnossa. Kun irroittelin kantta niin huomasin , että kannen 5 pultti oli jostakin syystä erilainen kuin muut.
Osaisiko joku kertoa miksi ?
Olisiko kantta auottu joskus aiemminkin ja vain yksi pultti vaihdettu kun on näköjään erilainen aluslevykin?

Jossakin autoissa venymäpultit pitää uusia aina avaamisen jälkeen, joissakin riittää pelkkä pituuden tarkistaminen ja uusiminen tarvittaessa.
Vanhemmissa XU-sarjalaisissa näköjään moottoreissa näin:
Lainaa:
53 Check the condition of the cylinder head bolts, and particularly their threads, whenever they are removed. Wash the bolts in a suitable solvent, and wipe them dry. Check each bolt for any sign of visible wear or damage, renewing them if necessary. Measure the length of each bolt, to check for stretching (although this is not a conclusive test, in the event that all ten bolts have stretched by the same amount). Although Citroen do not actually specify that the bolts must be renewed, it is strongly recommended that the bolts should be renewed as a complete set whenever they are disturbed.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX volcane 1.9 i kansiremppa
ViestiLähetetty: 26.10.2009 19:04 

Viestit: 352
Paikkakunta: Hollola
Ilmeisesti se korkeammalla holkilla varustettu pultti on vesipumpun päällä olevassa kulmassa, jos laitat matalammalla prikalla varustetun pultin siihen kulmaan ja kierrät kiinni.niin pultti poraa reiän vesipumpun yläpuolelle vesitilaan. Sitten se vasta hauska alkaa jos huonosti käy. Korjatkoon tekniikkaihmiset ettei mene arvelu ihan metsään. :)



Citroen C4 Cactus -14
Citroen Berlingo XTR -08
Harley-Davidson Softail Heritage -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX volcane 1.9 i kansiremppa
ViestiLähetetty: 26.10.2009 19:46 

Viestit: 66
nuo pultit taitaa maksaa 20-30e sarja joten kyllä ne uusia kannattaa. eipähän tarvitse arvuutella


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX volcane 1.9 i kansiremppa
ViestiLähetetty: 26.10.2009 20:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 993
Paikkakunta: Seinäjoki

Profiili WWW
artturi2 kirjoitti:
Ilmeisesti se korkeammalla holkilla varustettu pultti on vesipumpun päällä olevassa kulmassa, jos laitat matalammalla prikalla varustetun pultin siihen kulmaan ja kierrät kiinni.niin pultti poraa reiän vesipumpun yläpuolelle vesitilaan. Sitten se vasta hauska alkaa jos huonosti käy. Korjatkoon tekniikkaihmiset ettei mene arvelu ihan metsään. :)


Tämä on täysin totta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX volcane 1.9 i kansiremppa
ViestiLähetetty: 26.10.2009 20:32 

Viestit: 59
Paikkakunta: Siikalatva
On tullut väännettyä lohko rikki ko. paikasta justiinsa. V.K.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX volcane 1.9 i kansiremppa
ViestiLähetetty: 27.10.2009 13:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 85
Paikkakunta: Jyväskylä
No nyt on kansi taas iskussa. Oli yksi pakoventtiili palanut ja aiheutti runsaasti ohivuotoa. Samalla uusittiin kaikki kannen tiivisteet ja ventiilivarren kumit ja kansi hiottiin.

Noista pulteista vielä, uusin samalla myös kaikki pultit. Tiedossa oli, että tuo kulmapultin koroke on syytä pistää oikeaan paikkaan, on nimittäin maininta siitä Haynesin kirjassa. Lähinnä kiinnosti miksi tuo 5 pultti oli erilainen ja matalammalla rikalla. Itse pähkäilin, että se on pultti on joskus vaihdettu ja samalla hukattu alkuperäinen korkeampi rikka ja laitettu miljoonpurkista löytynyt tilalle. Uudessa
pulttisarjassa on kahdeksan melkein samannäköistä pulttia kuin kuvassa ja ne ovat kaikki identtisiä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX volcane 1.9 i kansiremppa
ViestiLähetetty: 07.12.2009 14:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 85
Paikkakunta: Jyväskylä
Vielä lisää tuosta kansiremontista. Tyhjäkäyntiongelma ei korjaantunut vaikka kansi kunnossa. Lopulta löytyi pitkään etsitty vika, joka aiheutti mm. vikakoodit 31,52 (Väärä polttoaine ilmaseos).
Eli syynä oli ilmavuoto volcanen muovisessa imusarjassa. Olin jo testannut vikaa suihkimalla kaasutinspriitä imusarjaan, mutta venttiilivian takia ei tuota silloin löytynyt. Kun kansiremontin jälkeen mitattiin pakokaasuarvot, niin mm. lambda näytti 0:aa ja muutenkin arvot osoittivat ilmavuotoa jossakin. No lopulta viaksi paljastui uudestaan kaasutispriitä suihkimalla kuvan mukainen vuoto eli tehtaan jäljiltä imusarjassa on muovinen n. 5cm läpyskä. Ilmavuoto oli juuri tuon läpyskän reunassa (liimaus irti) . Vika tuli esiin vain kuumassa moottorissa kun imusarja lämpenee (=laajenee). Korjasin vian laittamalla muutaman kerroksen alumiiniteippiä päälle. Korjauksen jälkeen kone käy kuin "enkeli", ja pakokaasuarvot kunnossa.
Tutkin imusarjan kansiremontin yhteydessä, mutta koska se oli kylmä niin reikää ei havainnut ja tulppa tuntui tiukalta! No onpahan tullut mitattua kaikkia anturit ja maadoitukset vikadiagnoosin yhteydessä. Muuten se joskus kysymäni volcanen M3 maadoituspiste löytyy kuskin puolelta, sulakerasian sivusta lokasuojan reunassa. Sulakerasia lähtee irti kun vääntää ruuvarilla sen alta ja nostaa sivuun. Maadoituspisteiden pohjat (2kpl) on kiinni M10 kantaisilla muttereilla kiinni sivupellissä.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Kansi paikallaan
02112009089_1024x768.jpg
02112009089_1024x768.jpg [ 113.26 KiB | Katsottu 7393 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Ilmavuotokohta imusarjassa
25112009093_1024x768.jpg
25112009093_1024x768.jpg [ 97.29 KiB | Katsottu 7392 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX volcane 1.9 i kansiremppa
ViestiLähetetty: 07.12.2009 14:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 85
Paikkakunta: Jyväskylä
Ai niin, jos vielä ihmettelette tuota yhtä omituista kannenpulttia, niin jouduin tekemään ns. "pielavetisen" koska alapäästä oli edellinen remontoija onnistunut tuhoamaan kierteen. Sen takia tuo yksi pulti oli vähän outo. Jouduin laittamaan m10 kierretangosta oman patentin ja hyvin tuntuu pysyvän. Tosin alkoi vähän hirvittää tuo viimeisen kierroksen kiristyveto, jonka momentiksi tuli 14 Kpm = 300 astetta ...
Näytti oleven siten, että 60 asteen vääntö on n. 2Kpm lisää monenttia ...


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: