Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 38 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)
ViestiLähetetty: 20.11.2018 18:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7850
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
ovi kirjoitti:

Polttokenno tekee sähköä päästöttömästä vedystä. Vetyä taas saadaan kaasuttamalla öljyä, tai maakaasua...

Eiköhän se vety tuoteta pääasiassa elektrolyysillä vedestä? Sähköä siihen voi sitten tuottaa monin eri tavoin...

Oli käyttövoima mikä tahansa, kokonaispäästöihin vaikuttaa suuresti sen tuotantotapa...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)
ViestiLähetetty: 20.11.2018 18:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 633
Paikkakunta: Helsinki
Nissan Leafissahan Käyttövoimavero on 100 €.
Porsche 911 lähtee ilman käyttövoimaveroa.

No. Kumpikaan noista ei ole Citroën.



BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)
ViestiLähetetty: 20.11.2018 18:49 

Viestit: 5158
Teuski kirjoitti:
...
Eiköhän se vety tuoteta pääasiassa elektrolyysillä vedestä?...

Vain jos tarvitaan erikoispuhdasta (ja samalla saadaan erikoispuhdasta happea), esimerkiksi Woikoskella on tuollainen tuotantolaitos, muuhun käyttöön se on liian kallista. Pääosa tehdään katalyyttisesti metaanista/maakaasusta:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vety#Valmistus
"Suuressa mittakaavassa vedyn tuottaminen elektrolyyttisesti ei ole taloudellisesti kannattavaa, koska sähköenergia on kallista."


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)
ViestiLähetetty: 20.11.2018 18:59 

Viestit: 5940
Paikkakunta: Lahti
Kyllähän jos rahaa olis niin Jaguar lähtis samantien tilaukseen, hybridissä en näe mitään järkeä, miksi pitää tehdä kaksinkertainen tekniikka, ennemmin pidän kahta autoa.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)
ViestiLähetetty: 20.11.2018 19:07 

Viestit: 297
Teuski kirjoitti:
ovi kirjoitti:

Polttokenno tekee sähköä päästöttömästä vedystä. Vetyä taas saadaan kaasuttamalla öljyä, tai maakaasua...

Eiköhän se vety tuoteta pääasiassa elektrolyysillä vedestä? Sähköä siihen voi sitten tuottaa monin eri tavoin...

Oli käyttövoima mikä tahansa, kokonaispäästöihin vaikuttaa suuresti sen tuotantotapa...


Ei tuoteta, koska se kuluttaa aivan liian paljon energia. Paras tapa tehdä pelkkä vetyä mahtaa olla reformointiuunilla maakaasususta kaasuttaminen, jossa synteesikaasusta erotetut jätekaasut ohjataan uuniin poltettavaksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)
ViestiLähetetty: 20.11.2018 19:15 

Viestit: 5158
HiTec kirjoitti:
...
No tuo 2-suuntainen lataushan on jo ihan tätä päivää 8-)
https://www.helen.fi/uutiset/2017/V2G/

Ehkei tuo sitten vaatisi kuin vähän softaa ja sopivan kaapelin, ainakin kahden CHAdeMO-liitin auton välillä? Kaapeli kiini ja autosta valittaisiin sopiva määrä "luovuta 10 kWh apusähköä toiseen autoon". Nykyinen liitännän maksimiteho on 62,5 kW, jos kummatkin tukee tuota tehoa, ei tuo kestäisi kuin ehkä kymmenkunta minuuttia ja pääsee taas noin 50 km eteenpäin. (Ei tuo määrä tietysti auta jos kuski on täysi pölvästi sähköauton käytössä, mutta luulisi normaaleihin optimistisiin "virhearviointeihin" riittävän)

Kaapelin mukana voisi olla varoituskolmio, jossa joku selkeä symboli, joka kertoo virran tarpeesta ja liittimen tyypin - no harvinaisia nuo sähköautot on vielä, mutta niin on sopivat polttoainejerrykannutkin ohi ajavien takaluukussa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)
ViestiLähetetty: 20.11.2018 20:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1961
Paikkakunta: Helsinki
ovi kirjoitti:
Polttokenno tekee sähköä päästöttömästä vedystä. Vetyä taas saadaan kaasuttamalla öljyä, tai maakaasua...

Et tainnut poimia sitä pointtia tuossa kommentissani; Se on tuon taivaallsen se ja sama sen auton kannalta tuotetaanko se sähkö ajamista varten millä tavalla. Tämä päivänä esim. BMW i3 johon saa polttiksen Range Extenderinä toimii juuri tällä tavalla ja tiedä vaikka joku päivä tuohon tasan samaan runkoon saisikin esim. polttokennon - tai mitä härpäkkeitä tulevaisuudessa keksitäänkään sen sähkön tuottamiseksi liikkuvassa autossa 8-)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)
ViestiLähetetty: 20.11.2018 20:15 

Viestit: 221
Paikkakunta: Villeneuve
Vety ei ole kuin tapa siirtää energiaa. Jollakin se pitää tehdä, ja se ottaa enemmän energiaa, kuin polttokennossa antaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)
ViestiLähetetty: 20.11.2018 20:24 

Viestit: 297
HiTec kirjoitti:
ovi kirjoitti:
Polttokenno tekee sähköä päästöttömästä vedystä. Vetyä taas saadaan kaasuttamalla öljyä, tai maakaasua...

Et tainnut poimia sitä pointtia tuossa kommentissani; Se on tuon taivaallsen se ja sama sen auton kannalta tuotetaanko se sähkö ajamista varten millä tavalla. Tämä päivänä esim. BMW i3 johon saa polttiksen Range Extenderinä toimii juuri tällä tavalla ja tiedä vaikka joku päivä tuohon tasan samaan runkoon saisikin esim. polttokennon - tai mitä härpäkkeitä tulevaisuudessa keksitäänkään sen sähkön tuottamiseksi liikkuvassa autossa 8-)


Kommenttini kohdistui enemmänkin Soininvaaran tietämykseen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)
ViestiLähetetty: 20.11.2018 21:05 

Viestit: 1496
HiTec kirjoitti:
Tämä päivänä esim. BMW i3 johon saa polttiksen Range Extenderinä toimii juuri tällä tavalla ja tiedä vaikka joku päivä tuohon tasan samaan runkoon saisikin esim. polttokennon - tai mitä härpäkkeitä tulevaisuudessa keksitäänkään sen sähkön tuottamiseksi liikkuvassa autossa 8-)


Korjaa jos olen väärässä, mutta Range Extenderiä ei taida enää i3:een euroopassa saada? Tehokkaampi akku taisi korvata "REXin".


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)
ViestiLähetetty: 20.11.2018 22:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1961
Paikkakunta: Helsinki
Lauri kirjoitti:
HiTec kirjoitti:
Tämä päivänä esim. BMW i3 johon saa polttiksen Range Extenderinä toimii juuri tällä tavalla ja tiedä vaikka joku päivä tuohon tasan samaan runkoon saisikin esim. polttokennon - tai mitä härpäkkeitä tulevaisuudessa keksitäänkään sen sähkön tuottamiseksi liikkuvassa autossa 8-)

Korjaa jos olen väärässä, mutta Range Extenderiä ei taida enää i3:een euroopassa saada? Tehokkaampi akku taisi korvata "REXin".

No tuotapa en muuten tiennytkään jos näin on :oops:



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)
ViestiLähetetty: 30.11.2018 08:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1529
Paikkakunta: The City of Häijää
Olen taas ajellut muutaman päivän Mersun GLC töpselihybridillä. 29 km työmatka meni syyskesällä keskikulutuksella alle 2 l/100km mutta eilen -4C pakkasesta startatessa lorahti 7 l/100km :o Talvirajoitusten takia vieläpä alhaisemmalla nopeudella ajettuna. Jonkinasteisia pettymyksiä saattaa siis olla luvassa jos laskeskelee auton kustannuksia valmistajan ilmoittamilla keskikulutuksilla.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)
ViestiLähetetty: 30.11.2018 11:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Aika reilu nousu kyllä. Meillä on Volvo nostanut keskikulutuksen 2,4 litrasta 3,3 litraan nyt pakkasten tultua. Latausmahdollisuus vain kotona, joten loppuosa töistä palatessa sillä ajellaan enemmän dieselpainotteisesti/akkuja lataillen. Se minkä verran polttoaineella kabiinin ja moottorin lämmittäminen ennen ajoon lähtöä nostaa kulutusta niin on ihan kysymysmerkki.



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 38 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: