|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Jiial
|
Viestin otsikko: C5:n lämmityslaitteen puhallin mykistyi Lähetetty: 26.11.2018 10:45 |
Viestit: 7
|
|
Eilen totesin vm. 2012 C5:n lämmityslaitteen puhaltimen mykistyneen täysin. Selailin läpi täällä käytyjä keskusteluja ja näyttäisi siltä, että vanhempia C5:ia tuntuu vaivaavan sama vika. Niissä vika ilmeisesti useimmiten on puhaltimen säätöyksikössä ja tarkemmin sen MOSFET:ssa. Onko vika edelleenkin sama ja mistä kyseinen säädin tässä 2012 vuosimallissa löytyy?
|
|
|
|
 |
|
avbx
|
Viestin otsikko: Re: C5:n lämmityslaitteen puhallin mykistyi Lähetetty: 28.11.2018 00:40 |
Viestit: 1128
|
|
Vanhemmasta se ainakin löytyy repsikan jalkatilasta keskikonsolin puolelta. Peitehuopa hanskalokeron alta piti irroittaa. Sinne kurkkimaan, on ihan näkyvissä, vihreä liitin johon menee pari johtonippua. Tietolähteenä on 2004 malli automaatti-ilmastoinilla. Omasta mykistymisen aiheutti liittimen palaminen karrelle ja kontaktien katoaminen. Pikakorjaus oli kontaktipintojen rapsuttelu puhtaaksi. Vaihdoin myöhemmin puhaltimen, säätimen ja liittimen Auto-Artikkelista löytyvällä liittimen korjaussarjalla. Mutta tämä oli siis ykköskoppaisen tarinaa. Yleisesti ottaen säätimen/liittimen taitaa rikkoa jäykistynyt puhallin joka hörppää virtaa niin ettei paikat kestä. En purkanut säädintä, joka oli ehjä, vain karstaa pinneissä, mutta muistikuva on ettei se kovin purettavalta näyttänyt.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: C5:n lämmityslaitteen puhallin mykistyi Lähetetty: 28.11.2018 15:36 |
Viestit: 2164
|
|
Viime viikolla tuli hetki haettua vikaa, kun ei ollut se perinteinen etuvastus, tai puhaltimen moottori. Vika löytyi BSM:stä, joka oli sulanut kunnolla puhaltimen pinneistä pistokkeesta ja boksista. X7:ssa etuvastus jo varmaan itse puhaltimessa, kuten II korisessakin.
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
Jiial
|
Viestin otsikko: Re: C5:n lämmityslaitteen puhallin mykistyi Lähetetty: 05.12.2018 13:03 |
Viestit: 7
|
|
Varaosaliikkeen kauppiaan mielestä vika ei ole säätimessä, koska puhaltimen pitäisi pyöriä nopeimmalla nopeudellaan vaikka säädin olisi rikki. Onko asia näin?
|
|
|
|
 |
|
jasu
|
Viestin otsikko: Re: C5:n lämmityslaitteen puhallin mykistyi Lähetetty: 05.12.2018 13:18 |
Viestit: 3153 Paikkakunta: Korpilahti
|
|
Kauppias on puoliksi oikeassa. Jos säädin palaa oikosulkuun, niin silloin pyörii aina täysillä, mutta jos säädin palaa poikki niin silloin ei pyöri milloinkaan...
Velipojan -09 C-vitosessa lopetti puhallin pyörimisen, syynä oli loppuun kuluneet hiilet eli puhallinmoottorin vaihtamalla vika poistui. Oli vähän kiirettä, niin vaihdatti merkkiliikkeessä, muuten olisi askarreltu itse...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5:n lämmityslaitteen puhallin mykistyi Lähetetty: 05.12.2018 15:55 |
Viestit: 5136
|
|
Tai sitten tarkoitti joitain vanhempia säätimiä, joissa oli elektroninen ohjaus pienemmille nopeuksille ja rele täydelle nopeudelle. Kun transistori paloi polikki katosivat säädettävät nopeudet, mutta täyden nopeuden rele saattoi toimia siitä huolimatta, eli säätö ei mitään-ei mitään-ei mitään-ei mitään-täysi viima.
Mutta enpäs tiedä millainen tuo uudempi on rakenteeltaan, on myös elektronisia säätimiä joilla saa "täyden" tehon ulos.
|
|
|
|
 |
|
Jiial
|
Viestin otsikko: Re: C5:n lämmityslaitteen puhallin mykistyi Lähetetty: 10.12.2018 10:35 |
Viestit: 7
|
|
Vika oli säätimessä. Vaihdettiin merkkihuollossa uuteen, nyt tarkenee taas.
|
|
|
|
 |
|
jasu
|
Viestin otsikko: Re: C5:n lämmityslaitteen puhallin mykistyi Lähetetty: 10.12.2018 12:29 |
Viestit: 3153 Paikkakunta: Korpilahti
|
olli__o kirjoitti: Tai sitten tarkoitti joitain vanhempia säätimiä, joissa oli elektroninen ohjaus pienemmille nopeuksille ja rele täydelle nopeudelle. Kun transistori paloi polikki katosivat säädettävät nopeudet, mutta täyden nopeuden rele saattoi toimia siitä huolimatta, eli säätö ei mitään-ei mitään-ei mitään-ei mitään-täysi viima.
Mutta enpäs tiedä millainen tuo uudempi on rakenteeltaan, on myös elektronisia säätimiä joilla saa "täyden" tehon ulos. FET. Jota ohjataan PWM:llä hitaammille nopeuksille ja täysille sitten ohjataan "oikoseen" eli vastaa sitä Bx/Cx -säätimissä ollutta täysnopeuden relettä... "Halonhakkaajan" ykköskoppaista varten tuli ostettua lähinnä vastaava FET, samalla omaan käyttöön pari. Kympillä sai kolme, ja meniköhän varttia sitä vaihtaessa... Kolmoskoppaisen säädin on vielä tutustumatta, ehkä sinnekin joskus tulee nähtyä..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5:n lämmityslaitteen puhallin mykistyi Lähetetty: 10.12.2018 15:03 |
Viestit: 5136
|
jasu kirjoitti: ... vastaa sitä Bx/Cx -säätimissä ollutta täysnopeuden relettä... ... Sellainen oli -04 Xsarassakin automaatti-ilmastoinnilla - olen aina hieman ihmetellyt miksi? Jos säätimestä ei saa kuin esimerkiksi maksimissaan 11 volttia ulos, niin kai sen moottorin voisi mitoittaa siten että se on täydellä teholla 11 voltilla? (no hukkuu siinä vähän tehoa säätimeen ja kai se ennen ilmastointeja hieman lämmitti sisätiloja kesällä ikävää, Suomessa usein pikemmin hyvä asia)
|
|
|
|
 |
|
Monikan kuski
|
Viestin otsikko: Re: C5:n lämmityslaitteen puhallin mykistyi Lähetetty: 10.12.2018 17:43 |
Viestit: 29
|
Kyllä molemmat Jasu ja kauppias ovat oikeassa. Molemmat toimintopuutteet ovat mahdollisia. Ja tuntuupa vielä niinkin, että nimenomaan kesällä FET tuhoutuu siten, että täyspuhallus jää vallitsevaksi tekijäksi ja talvella nimenomaan mykistyy täysin. Puhun nyt kolmen FET:n kokemuksen rintaäänellä. Kaksi täysviima FET kesällä ja yksi mykkä talvella.  Juurikin toisinpäin olisi paljon parempi... Sitten se FET koko. En sitten tiedä miksi, mutta kun aluksi korvasin pariin kolmeen kertaan samankokoluokan tehoisella FET:llä niin asiat toimivat hyvin. Sitten kyllästyin niiden "jatkuvaan", n. vuoden välein sai vaihtaa, palamiseen ja korvasin huomattavasti "väkevämmällä" FET:llä keston toivossa niin lopputulema oli, että FET:n palaessa koko koppi oli täynnä kitkerää sähköpalohajua ja savua.  Emännälle tuli kyllänsä vikkelä hoppu keräillä puuteripussinsa auton ulkopuolelle. Silloin oli jo kyllä saanut siipeensä tuon etuvastuksen piirilevykin sen verran, että hankin tykkänään uuden etuvastuksen, se on pelannut toistaiseksi.
|
|
|
|
 |
|
sepkar
|
Viestin otsikko: Re: C5:n lämmityslaitteen puhallin mykistyi Lähetetty: 10.12.2018 18:04 |
Viestit: 108
|
Vähän lohtua...C5 -14 puhallin lopetti tointansa noin 1 kk sitten. Oli sumua ja sadetta ja auto ulkona, kun oltiin matkalla ja auto odotti meitä.Ajelin 10 km ja kyselin korjausarviota 200-1000e "pitää tutkia" luonnollinen vastaus. Räpläilin puhaltimeen liittyviä toimintoja ja kaikki alkoi toimia...hiilipöly ja kosteus on oma arvio.Katsotaan miten pitkälle menee ilman korjausta. 300 th ajettu on joskus toiminut moitteetta. Hyvää joulun odotusta 
|
|
|
|
 |
|
|