Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5:n lämmityslaitteen puhallin mykistyi
ViestiLähetetty: 26.11.2018 10:45 

Viestit: 7
Eilen totesin vm. 2012 C5:n lämmityslaitteen puhaltimen mykistyneen täysin.
Selailin läpi täällä käytyjä keskusteluja ja näyttäisi siltä, että vanhempia C5:ia tuntuu vaivaavan sama vika.
Niissä vika ilmeisesti useimmiten on puhaltimen säätöyksikössä ja tarkemmin sen MOSFET:ssa.
Onko vika edelleenkin sama ja mistä kyseinen säädin tässä 2012 vuosimallissa löytyy?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5:n lämmityslaitteen puhallin mykistyi
ViestiLähetetty: 28.11.2018 00:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Vanhemmasta se ainakin löytyy repsikan jalkatilasta keskikonsolin puolelta. Peitehuopa hanskalokeron alta piti irroittaa. Sinne kurkkimaan, on ihan näkyvissä, vihreä liitin johon menee pari johtonippua. Tietolähteenä on 2004 malli automaatti-ilmastoinilla. Omasta mykistymisen aiheutti liittimen palaminen karrelle ja kontaktien katoaminen. Pikakorjaus oli kontaktipintojen rapsuttelu puhtaaksi. Vaihdoin myöhemmin puhaltimen, säätimen ja liittimen Auto-Artikkelista löytyvällä liittimen korjaussarjalla. Mutta tämä oli siis ykköskoppaisen tarinaa. Yleisesti ottaen säätimen/liittimen taitaa rikkoa jäykistynyt puhallin joka hörppää virtaa niin ettei paikat kestä. En purkanut säädintä, joka oli ehjä, vain karstaa pinneissä, mutta muistikuva on ettei se kovin purettavalta näyttänyt.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5:n lämmityslaitteen puhallin mykistyi
ViestiLähetetty: 28.11.2018 15:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2164
Viime viikolla tuli hetki haettua vikaa, kun ei ollut se perinteinen etuvastus, tai puhaltimen moottori. Vika löytyi BSM:stä, joka oli sulanut kunnolla puhaltimen pinneistä pistokkeesta ja boksista.
X7:ssa etuvastus jo varmaan itse puhaltimessa, kuten II korisessakin.



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5:n lämmityslaitteen puhallin mykistyi
ViestiLähetetty: 05.12.2018 13:03 

Viestit: 7
Varaosaliikkeen kauppiaan mielestä vika ei ole säätimessä, koska puhaltimen pitäisi pyöriä nopeimmalla nopeudellaan vaikka säädin olisi rikki. Onko asia näin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5:n lämmityslaitteen puhallin mykistyi
ViestiLähetetty: 05.12.2018 13:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3153
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kauppias on puoliksi oikeassa. Jos säädin palaa oikosulkuun, niin silloin pyörii aina täysillä, mutta jos säädin palaa poikki niin silloin ei pyöri milloinkaan...

Velipojan -09 C-vitosessa lopetti puhallin pyörimisen, syynä oli loppuun kuluneet hiilet eli puhallinmoottorin vaihtamalla vika poistui. Oli vähän kiirettä, niin vaihdatti merkkiliikkeessä, muuten olisi askarreltu itse...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5:n lämmityslaitteen puhallin mykistyi
ViestiLähetetty: 05.12.2018 15:55 

Viestit: 5136
Tai sitten tarkoitti joitain vanhempia säätimiä, joissa oli elektroninen ohjaus pienemmille nopeuksille ja rele täydelle nopeudelle. Kun transistori paloi polikki katosivat säädettävät nopeudet, mutta täyden nopeuden rele saattoi toimia siitä huolimatta, eli säätö ei mitään-ei mitään-ei mitään-ei mitään-täysi viima.

Mutta enpäs tiedä millainen tuo uudempi on rakenteeltaan, on myös elektronisia säätimiä joilla saa "täyden" tehon ulos.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5:n lämmityslaitteen puhallin mykistyi
ViestiLähetetty: 10.12.2018 10:35 

Viestit: 7
Vika oli säätimessä. Vaihdettiin merkkihuollossa uuteen, nyt tarkenee taas.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5:n lämmityslaitteen puhallin mykistyi
ViestiLähetetty: 10.12.2018 12:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3153
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
olli__o kirjoitti:
Tai sitten tarkoitti joitain vanhempia säätimiä, joissa oli elektroninen ohjaus pienemmille nopeuksille ja rele täydelle nopeudelle. Kun transistori paloi polikki katosivat säädettävät nopeudet, mutta täyden nopeuden rele saattoi toimia siitä huolimatta, eli säätö ei mitään-ei mitään-ei mitään-ei mitään-täysi viima.

Mutta enpäs tiedä millainen tuo uudempi on rakenteeltaan, on myös elektronisia säätimiä joilla saa "täyden" tehon ulos.

FET. Jota ohjataan PWM:llä hitaammille nopeuksille ja täysille sitten ohjataan "oikoseen" eli vastaa sitä Bx/Cx -säätimissä ollutta täysnopeuden relettä...

"Halonhakkaajan" ykköskoppaista varten tuli ostettua lähinnä vastaava FET, samalla omaan käyttöön pari. Kympillä sai kolme, ja meniköhän varttia sitä vaihtaessa... Kolmoskoppaisen säädin on vielä tutustumatta, ehkä sinnekin joskus tulee nähtyä..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5:n lämmityslaitteen puhallin mykistyi
ViestiLähetetty: 10.12.2018 15:03 

Viestit: 5136
jasu kirjoitti:
... vastaa sitä Bx/Cx -säätimissä ollutta täysnopeuden relettä...
...

Sellainen oli -04 Xsarassakin automaatti-ilmastoinnilla - olen aina hieman ihmetellyt miksi? Jos säätimestä ei saa kuin esimerkiksi maksimissaan 11 volttia ulos, niin kai sen moottorin voisi mitoittaa siten että se on täydellä teholla 11 voltilla? (no hukkuu siinä vähän tehoa säätimeen ja kai se ennen ilmastointeja hieman lämmitti sisätiloja kesällä ikävää, Suomessa usein pikemmin hyvä asia)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5:n lämmityslaitteen puhallin mykistyi
ViestiLähetetty: 10.12.2018 17:43 

Viestit: 29
Kyllä molemmat Jasu ja kauppias ovat oikeassa. Molemmat toimintopuutteet ovat mahdollisia. Ja tuntuupa vielä niinkin, että nimenomaan kesällä FET tuhoutuu siten, että täyspuhallus jää vallitsevaksi tekijäksi ja talvella nimenomaan mykistyy täysin. Puhun nyt kolmen FET:n kokemuksen rintaäänellä. Kaksi täysviima FET kesällä ja yksi mykkä talvella. :? Juurikin toisinpäin olisi paljon parempi...

Sitten se FET koko. En sitten tiedä miksi, mutta kun aluksi korvasin pariin kolmeen kertaan samankokoluokan tehoisella FET:llä niin asiat toimivat hyvin. Sitten kyllästyin niiden "jatkuvaan", n. vuoden välein sai vaihtaa, palamiseen ja korvasin huomattavasti "väkevämmällä" FET:llä keston toivossa niin lopputulema oli, että FET:n palaessa koko koppi oli täynnä kitkerää sähköpalohajua ja savua. :lol: Emännälle tuli kyllänsä vikkelä hoppu keräillä puuteripussinsa auton ulkopuolelle. ;)

Silloin oli jo kyllä saanut siipeensä tuon etuvastuksen piirilevykin sen verran, että hankin tykkänään uuden etuvastuksen, se on pelannut toistaiseksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5:n lämmityslaitteen puhallin mykistyi
ViestiLähetetty: 10.12.2018 18:04 

Viestit: 108
Vähän lohtua...C5 -14 puhallin lopetti tointansa noin 1 kk sitten. Oli sumua ja sadetta ja auto ulkona, kun oltiin matkalla ja auto odotti meitä.Ajelin 10 km ja kyselin korjausarviota 200-1000e "pitää tutkia" luonnollinen vastaus. Räpläilin puhaltimeen liittyviä toimintoja ja kaikki alkoi toimia...hiilipöly ja kosteus on oma arvio.Katsotaan miten pitkälle menee ilman korjausta. 300 th ajettu on joskus toiminut moitteetta. Hyvää joulun odotusta :mrgreen:


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: