|
Kirjoittaja |
Viesti |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Tekee mieli C4:ää, kertokaa mulle lisää? Lähetetty: 31.12.2018 20:14 |
|
Ihan oikeesti. Tekisi mieli jotain parin tonnin C4 sitikkaa. Ahhh... sellanen hopea tai viininpunainen ... neuvokaa, sanokaa jotain tylsää tai terävää paremmin tietävänä, kenties vertaistukena, velitietona tai ihan suomikaksneljäpsykiatrinakin? Onko järkee? Kui? Millä moottorilla? Voiko olla dieseli automaatti? Voi ... vai ei vai? Miksi? Nyt on jo aika paha; sitikkakuume.
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
Matti m.ë.
|
Viestin otsikko: Re: Tekee mieli C4:ää, kertokaa mulle lisää? Lähetetty: 31.12.2018 21:41 |
|
Tarkista ainakin etujousien vaihdot... Näkyvät kestävän aika tarkkaan 100 tkm ja kaputt... Meillä meni nyt toinen satsi: eka katkesi oikelata ajossa - meni myös rengas ja tehostimen pumppu. Nyt toisella kertaa katkesi vasen mutta onneksi vaan tallista lähtiessä - ja taas meni rengas. Kolmansia jousia ei meidän perheessä enää C¤:seen vaihdella!
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: Tekee mieli C4:ää, kertokaa mulle lisää? Lähetetty: 31.12.2018 21:59 |
|
90% tapauksista et jouset katkee on syynä risa yläpäänkääntölaakeri.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Tekee mieli C4:ää, kertokaa mulle lisää? Lähetetty: 31.12.2018 22:07 |
|
On aivan hirveä kivireki jopa muihin rautajousisitikoihin verrattuna. Lyhyempikin kuski takoo päätään a-pilariin. Tyylikäs, ajaton ja suht luotettava kuitenkin...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Tekee mieli C4:ää, kertokaa mulle lisää? Lähetetty: 31.12.2018 22:20 |
|
Plagu kirjoitti: 90% tapauksista et jouset katkee on syynä risa yläpäänkääntölaakeri. Totta tuokin! Ja 100% syy miksi rengas puhkeaa jousen katketessa,on jousilautasen jälkiasenteisen laajennusosan puuttuminen.. Suorastaan käsittämätöntä ettei niitä ole asennettu maahantuojan toimesta vaikka kamppanjana..
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Tekee mieli C4:ää, kertokaa mulle lisää? Lähetetty: 31.12.2018 22:43 |
|
Northstar kirjoitti: Plagu kirjoitti: 90% tapauksista et jouset katkee on syynä risa yläpäänkääntölaakeri. Totta tuokin! Ja 100% syy miksi rengas puhkeaa jousen katketessa,on jousilautasen jälkiasenteisen laajennusosan puuttuminen.. Suorastaan käsittämätöntä ettei niitä ole asennettu maahantuojan toimesta vaikka kamppanjana.. Eikös se ollut C3sten ongelma?
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Tekee mieli C4:ää, kertokaa mulle lisää? Lähetetty: 31.12.2018 23:01 |
|
Teuski kirjoitti: Northstar kirjoitti: Plagu kirjoitti: 90% tapauksista et jouset katkee on syynä risa yläpäänkääntölaakeri. Totta tuokin! Ja 100% syy miksi rengas puhkeaa jousen katketessa,on jousilautasen jälkiasenteisen laajennusosan puuttuminen.. Suorastaan käsittämätöntä ettei niitä ole asennettu maahantuojan toimesta vaikka kamppanjana.. Eikös se ollut C3sten ongelma? Niidenkin.. Vaivaa monia PSA:n autoja,jossa jousen halkaisija on isompi kuin joustintuen lautanen.. Jousen katketessa jousi putoaa lautasen yli,jolloin jousen katkennut terävä pää saattaa puhkaista renkaan kyljen. Toisinaan myös vaurioittaa jarruputkea ja kallistuksenvakaajan pystytankoa.
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Tekee mieli C4:ää, kertokaa mulle lisää? Lähetetty: 31.12.2018 23:25 |
|
... koiran kanssa kotona ... paukkuu aikalailla. Kiitoksia kommenteista. Jousijuttu onkin tullut tutuksi, kun naapuri pyysi apua aika uuden C4:n naksumisiin. Joustintuen kääntölaakeri. On muuten sama osa kuin Rellussa, mulla oli niitä jemmassa. Jousi tosiaankin oli sellainen, etten ruvennut sitä omilla puristimilla yrittämään, vaan autokorjaamo vaihtoi laakerin irrottamaani joustintukeen.
Entä ne moottorit ja laatikot? Mulla ei ole hajuakaan dieselikoneiden mallimerkinnästä ja laatikoiden kirjaimista - mitä ne merkitsee käyttökokemuksena. Tiedän kahdeksanventtiiliset PSA:n XU bensakoneet ja manuaaliaskit. Muihin ei ole ollut tarvis paneutua. Nyt voisi, ehkä.
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Tekee mieli C4:ää, kertokaa mulle lisää? Lähetetty: 31.12.2018 23:29 |
|
C4 on todella kauniisti muotoiltu auto. Varsinkin sivuprofiilia kelpaa katsella. Harkitsin itsekin sellaisen ostoa jokin aika sitten. Homma kariutui siihen, että joku valitti jostsin tyyppiviasta. Että jos on järjettömiä mun syyt ostaa just tietynlainen auto, niin myös syyt jättää ostamatta on usein järjettömiä 
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Tekee mieli C4:ää, kertokaa mulle lisää? Lähetetty: 31.12.2018 23:42 |
|
Pitäisikö kaikissa C4 malleissa olla jousivikaa? Mulla on nyt tuolla vanhemmalla -07 ajettu reilu 280 tuhatta, eikä jousissa ole todettu vikaa. Toistaiseksi ei myöskään mitään isompaa vikaa moottorissa, taikka voimansiirrossa.
Korjauslistaa normalien huoltojen lisäksi: Jarrulevyt ja palat on vaihdettu joka kulmaan. Koiranluut vaihdettu kertaalleen. Jäähdyttimen puhaltimen rele vaihdettu. Hehkutulpat vaihdettu Ruiskutussuuttimien tiivisteet vaihdettu varotoimenpiteenä ennakkoon. Termostaatti vaihdettu. Ilmastoinnin lauhdutin vaihdettu. Tuulilasi vaihdettu. Kuskin istuinlämmitin rikki ja korjaamatta.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: Tekee mieli C4:ää, kertokaa mulle lisää? Lähetetty: 31.12.2018 23:55 |
|
Mulla tais katketa PeteH:n entisestä 07:sta 290tkm kohdalla : Katkennu jousen pää jäi 5mm renkaan pinnasta, joten muilta vaurioilta vältyttiin. Tekniikkana 2.0hdi manuskana niin kaksoismassa oli noilla kilsoilla aivan finaalissa, tiedä sitten mikä sen tappanut koska ollu samalla kombolla myös 407 ja nyt 508 eikä mitään ongelmia, 407:lla oli vielä 400tkm kohdilla orkkkskytkin &vp samaten tuossa 508:ssa mutta siihen lipsahti vastikään vasta 300tkm
|
|
|
|
 |
sulo
|
Viestin otsikko: Re: Tekee mieli C4:ää, kertokaa mulle lisää? Lähetetty: 01.01.2019 00:28 |
|
Emännällä on on C4 1.6hdi manuska, johon kilsoja kerinnyt tulla vasta 185tkm (meillä siitä 60tkm). Ajolleen jopa erittäin hyvä kokoluokassaan, alusta jäykkä ja huonolla tiellä epämmiellyttävä. Ei mitään erikoisia ongelmia ainakaan vielä esiintynyt, osa noista jo luetelluista on täälläkin tehty. Penkinlämmitin kertaalleen korjattu, taas taitaapi johto olla irronnut selkänojan puolelta. Taka jarrulevyt menee vaihtoon keväällä, jos en aiemmin jo vaihtele (napoineen). Suuttimien tiivisteetkin olisi aika vaihtaa. Kytkin on kestänyt, eikä man laatikossakaan ole ollut ongelmia. 1.6hdi on moottorina tähän koppaan just soppeli. Sisäpuoli kestänyt aikaa hyvin. Avaimen kuori oli ostaissa rikki, kiinan pojilta uus. Eli yllättävän paljon autoa hintaansa nähden, jopa varusteet piisaa emännälle ja valoillakin pärjää. Alusta kun olisi edes vähän pehmeempi, niin avot.
|
|
|
|
 |
wanhustiina
|
Viestin otsikko: Re: Tekee mieli C4:ää, kertokaa mulle lisää? Lähetetty: 01.01.2019 00:51 |
|
Emännälle hommattiin Xantian jatkoksi c4. Voi kun olin pettynyt, hyvän näköinen c4 oli jo aikoja sitten vaihtunut uuteen malliin. Mutta ihan kiva ajaa oli tuo uusi. Ja sain sitten houkuteltua emännän tuommoiseen vähän kuin automaattiin. Robottivaihteisto on siis siinä. Automaattivaihteistoon verrattuna varsin hidas vaihto, no ei emännällä ole muutenkaan kiire. Katastrofi on käytänössä maaseudulla tuommoinen automaattinen käsijarru, mikä seuraa mukana tuota ropoo. Kaikki pöllyävä lumi pesii jarrusatulan päälle ja hops, tänään ei lähdetäkään mihinkään ilman tukkaföönipuhallusta satuloille. Siis osta oikea automaatti tai manuaali....
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Tekee mieli C4:ää, kertokaa mulle lisää? Lähetetty: 01.01.2019 08:44 |
|
wanhustiina kirjoitti: Katastrofi on käytänössä maaseudulla tuommoinen automaattinen käsijarru, mikä seuraa mukana tuota ropoo. Kaikki pöllyävä lumi pesii jarrusatulan päälle ja hops, tänään ei lähdetäkään mihinkään ilman tukkaföönipuhallusta satuloille. Siis osta oikea automaatti tai manuaali.... Terkoittanet sähkötoimista käsijarrua. Eikö sitä sitten ole manuaalissa ja oikeassa automaatissa? Käsijarrun saa kyllä pois päältä ajon päätyttyä, mutta toimenpide pitää tehdä aina uudestaan. Lisäksi varoitussummeri alkaa varoittamaan voimakkaasti kyseisen toimenpiteen jälkeen. Omassani ei ole mitään jäätymisongelmaa ilmennyt vielä. C4 -11 ajettu nyt 120 tuhatta Uudemman korimallin korjauksia tähän mennessä: Sivuanturit vaihdettu takuuna Releboksin pohja vaihdettu takuuna (liittyy sivuanturoihin) Laturinhihnan kiristinrulla vaihdettu Koiranluut vaihdettu molemmin puolin Etupyörän laakeri vaihdettu Kaikki ruiskutussuuttimet vaihdettu tehdastakuuna (Yksi rikkoontui ja työt sai maksaa) Konepelti vaihdettu ruostevaurion takia tehdastakuuna Jarrupalat ja levyt eteen vaihdettu Vasemman alatukivarren nivel vaihdettu
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Tekee mieli C4:ää, kertokaa mulle lisää? Lähetetty: 01.01.2019 09:31 |
|
Aakku kirjoitti: wanhustiina kirjoitti: Katastrofi on käytänössä maaseudulla tuommoinen automaattinen käsijarru, mikä seuraa mukana tuota ropoo. Kaikki pöllyävä lumi pesii jarrusatulan päälle ja hops, tänään ei lähdetäkään mihinkään ilman tukkaföönipuhallusta satuloille. Siis osta oikea automaatti tai manuaali.... Terkoittanet sähkötoimista käsijarrua. Eikö sitä sitten ole manuaalissa ja oikeassa automaatissa? Käsijarrun saa kyllä pois päältä ajon päätyttyä, mutta toimenpide pitää tehdä aina uudestaan. Lisäksi varoitussummeri alkaa varoittamaan voimakkaasti kyseisen toimenpiteen jälkeen. Omassani ei ole mitään jäätymisongelmaa ilmennyt vielä. C4 -11 ajettu nyt 120 tuhatta Uudemman korimallin korjauksia tähän mennessä: Sivuanturit vaihdettu takuuna Releboksin pohja vaihdettu takuuna (liittyy sivuanturoihin) Laturinhihnan kiristinrulla vaihdettu Koiranluut vaihdettu molemmin puolin Etupyörän laakeri vaihdettu Kaikki ruiskutussuuttimet vaihdettu tehdastakuuna (Yksi rikkoontui ja työt sai maksaa) Konepelti vaihdettu ruostevaurion takia tehdastakuuna Jarrupalat ja levyt eteen vaihdettu Vasemman alatukivarren nivel vaihdettu Olisiko tuossa yllä nyt se asiallinen listaus, mitä autoon jouduttu tekemään 120tkm? Näitä minä kaipaan, enkä niitä, kuinka tällä ostaessani 350tkm ajetulla, ei ollut tehty mitään ja nyt 500tkm lähestyessä ei vieläkään. Vai onko "aakku" ollut se äärettömän huonosti autoaan pitävä, mitä epäilen. Eikö tämä palvele parhaiten esim. C4:ää harkitsevaa päättelemään, mitä seuraavaan 120tkm saattaa olla tiedossa?
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
biätare
|
Viestin otsikko: Re: Tekee mieli C4:ää, kertokaa mulle lisää? Lähetetty: 01.01.2019 11:04 |
|
Minulla on -06 vtr berline 2.0 bensiini. Ulkonäkö miellyttää, hyvä ajaa, meluisa, jousitus kovahko (ei kokemusta muista rautajousista 25 vuoteen). Remontit 43 tkm. - 99 tkm., joka on nyt km. määrä autossa: -kaasupoljin myyjäliikkeen piikkiin -lämppärin läpät myyjäliikkeen piikkiin -oikea takajarru satula -kaikki jarrupalat -raidetangon sisä- ja ulkopäät molemmille puolille -tuulilasi (nasta tai kivi vaurioitti)' samalla myös uudet pyyhkijän sulat eteen ja taakse -etu parkkivaloja (useita) -ilmansuodatin -jakopää 10v. kohdalla -kerran vuoteen moottoriöljy, suodatin ja raitisilma suodatin
|
|
|
|
 |
wanhustiina
|
Viestin otsikko: Re: Tekee mieli C4:ää, kertokaa mulle lisää? Lähetetty: 01.01.2019 12:54 |
|
Automaattikäsijarru ja ropottivaihteistosyystemissä on automaattikytkin. Kun talveksi ottaa käsijarruautomatiikan pois käytöstä niin autoa ei pidä paikoillaan mikään. Pitää itse laittaa lautapätkät renkaiden eteen. Automaatissa on laatikossa p-asento joka lukitsee vaihteiston - ei tarvitse käsijarrua lainkaan. ( kai myös C4:sen aut laatikossa?) Lisäksi automaattikäsijarrun poiskytkennästä varoittaa hillitön mekkala (sen tasoa ei voi säätää eikä kytkeä pois)(paitsi joku neropatti menemällä auton aivoihin kopeloimaan).
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Tekee mieli C4:ää, kertokaa mulle lisää? Lähetetty: 01.01.2019 14:04 |
|
Nätti ja loistava ajaa liukkaalla, uudempi malli on vaan jotenkin niin tylsä tuon vanhemman rinnalla, 1.6 dieselin kanssa kannattaa katsoa ettei öljynvaihtoja ole vedetty pitkiksi, ja toi robottilatikko, PMMP oli loistava tyttöbändi, BMP taas ........vai mikä se nyt oli.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Japa
|
Viestin otsikko: Re: Tekee mieli C4:ää, kertokaa mulle lisää? Lähetetty: 01.01.2019 15:11 |
|
2.0hdi ja Aisinin 6-vaihteinen automaatti. Aika harvinainen C4:ssä, mutta on noita aina silloin tällöin myynnissä. Varmasti mukavin yhdistelmä, vaikkei niin taloudellinen kuin 1,6hdi manuaalilla tai BMP:llä.
Ajossa: C5R 2.0 HDI136 AM6 Break -06, C5 V6 Berline -01, C5 2,0 Berline -01, C5 2,0 Berline -04, 406 HDi -00 EX-PSA:t: C8 Monospace 2,2 bensa -05, 406 GW HDi -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Tekee mieli C4:ää, kertokaa mulle lisää? Lähetetty: 01.01.2019 15:17 |
|
wanhustiina kirjoitti: Automaattikäsijarru ja ropottivaihteistosyystemissä on automaattikytkin. Kun talveksi ottaa käsijarruautomatiikan pois käytöstä niin autoa ei pidä paikoillaan mikään. Pitää itse laittaa lautapätkät renkaiden eteen. Automaatissa on laatikossa p-asento joka lukitsee vaihteiston - ei tarvitse käsijarrua lainkaan. ( kai myös C4:sen aut laatikossa?) Lisäksi automaattikäsijarrun poiskytkennästä varoittaa hillitön mekkala (sen tasoa ei voi säätää eikä kytkeä pois)(paitsi joku neropatti menemällä auton aivoihin kopeloimaan). Nyt jäi kiinnostamaan, että millä tavalla ei pidä paikoillaan mikään? Mulla vanhemmassa BMP C4:ssä jää aina vaihde päälle autoa sammutettaessa. Mäkeen, jos jättäisin, niin vaihteen varassa se pysyisi paikallaan. Sitä en kuitenkaan tekisi turvallisuussyistä johtuen, vaan aina jokin muukin varmistus, kuin pelkkä vaihde. Samalla tavalla tuo mun uudempi pysyy paikoillaan vaihde päällä. Täytyy vielä kokeilla jyrkemmässä mäessä. Vai onko kysymyksessä ETG robotti? Sen hienouksista mulla ei ole tietoa.
|
|
|
|
 |
wanhustiina
|
Viestin otsikko: Re: Tekee mieli C4:ää, kertokaa mulle lisää? Lähetetty: 01.01.2019 16:37 |
|
Robottivaihteiston tyypistä en tiedä mutta kuljin on 2014 rekisteröity, ja tosiaan, automaattikäsijarrun poiston jälkeen ei ole pidikkeitä mitään... paitsi sopiva lumipenkka, puu, sähkötolppa...
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Tekee mieli C4:ää, kertokaa mulle lisää? Lähetetty: 01.01.2019 16:57 |
|
wanhustiina kirjoitti: Robottivaihteiston tyypistä en tiedä mutta kuljin on 2014 rekisteröity, ja tosiaan, automaattikäsijarrun poiston jälkeen ei ole pidikkeitä mitään... paitsi sopiva lumipenkka, puu, sähkötolppa... Ok. Mulla ei ole kokemusta noista uudemmista. Näissä vanhoissa BMP vaihteisissa jää vaihde ainakin mulla päälle ja kytkin ei irrota, kun sammuttaa moottorin.
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Tekee mieli C4:ää, kertokaa mulle lisää? Lähetetty: 01.01.2019 17:11 |
|
Ikävä kuulla, että automaattikäsijarru löytyy joistain C4:istä, kuin Renault Scenicistä (on niitä muuallakin). Oli meinaan aika murtunut mies, työkaveri, jolta sellainen oli mennyt epäkuntoon. Neuvoin kurkkamaan netistä, mitä ihmiset ovat siihen vaivaan keksineet. Jospa kuitenki olisi jotain iloista uutista? Ei kuulemma ilahduttanut, eikun merkkihuoltoon ja perheen joulu siirtyy vuodella eteenpäin. Kuitenkin, mitä olen automaattikässäriautoilla ajanyt, ihan ajomukavuusvimpain on kyseessä, varsinkin kaupungissa.
Melkoisia ajokilometrejä on HDi-malleissa vanhemmiten. Miten se pitäisi ymmärtää? Millaisesta moottorista on kyse? Miten ne ihmiset on kaivaneet ne kilometrit sieltä konehuoneesta, hyvällä onnella vai isolla rahalla? Öljynvaihdoista tulikin huomautus. Millaisia dieseleitä (moottorimallit) on muutaman tonnin C4 autoissa?
|
|
|
|
 |
akticx
|
Viestin otsikko: Re: Tekee mieli C4:ää, kertokaa mulle lisää? Lähetetty: 01.01.2019 17:45 |
|
Minulla on 2015 mallin ETG robotti. Olen ottanut automaatti käsijarrun talveksi pois käytöstä. Auto jää, kun sammuttaa vaihteen varaan, jos ei laita vaihdetta vapaalle. Loivassa mäessä en käytä käsijarrua, jyrkemmissä kyllä. Kaikissa roboteissa jää vaihde päälle, jos ei laita vapaalle. Ollut kaikkia malleja.
|
|
|
|
 |
sulo
|
Viestin otsikko: Re: Tekee mieli C4:ää, kertokaa mulle lisää? Lähetetty: 01.01.2019 22:03 |
|
Pitää muistaa että vanhempi ja 2011 tullut uusi c4 on aivan eri autoja, niin alustaltaan kuin koneiltaankin. No parilla tonnilla ei taida vielä tätä uudempaa saada.
|
|
|
|
 |
|
|