Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/5 [ 105 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa V6 -98
ViestiLähetetty: 09.12.2018 02:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 373
Täällä jotain kytkentäkaaviota noista diodeista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa V6 -98
ViestiLähetetty: 09.12.2018 14:56 

Viestit: 318
Paikkakunta: Helsinki
INikki kirjoitti:

Tänks!

Mittasin etu magneettiventtiilistä vastuksen... 4.1Ω
Kuulostaa järkevältä. Diodi jää vielä toteamatta.



*B11 -52
*3CV AK350 -65
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa V6 -98
ViestiLähetetty: 09.12.2018 19:00 

Viestit: 184
Tuo 4.1 on juurikin ohjearvoissaan. Käytin diodina 1n0007:aa. Onkos tuolle muuten jotain teoreettista syytä, että diodi kannattaisi olla lähellä venttiiliä? For the record.



Xantia Activa TCT -95
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa V6 -98
ViestiLähetetty: 10.12.2018 00:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
cittroen kirjoitti:
Tuo 4.1 on juurikin ohjearvoissaan. Käytin diodina 1n0007:aa. Onkos tuolle muuten jotain teoreettista syytä, että diodi kannattaisi olla lähellä venttiiliä? For the record.

Se diodi suojaa kelan virrankatkaisussa syntyvältä jännitepiikiltä joka negatiivinen. Kai se etäisyys liittyy johonkin piirin värähtelyyn, en tiedä, mutta näin on todettu mm FCF:n keskusteluissa. C5:ssä ei kelassa ole diodia. Olisiko Ecussa? Siinä kuitenkin alempi taajuus 100Hz ja voi liittyä jotenkin siihen ettei tarvi kelan päässä. Tuskin sitä diodia olisi väkisin upotettu kelan muovin valuun jos riittäisi että on ecun piirilevyllä? XM:mmään juotin aikoinaan piirilevylle ja hyvin lähti toimimaan. Mene ja tiedä sitten..



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa V6 -98
ViestiLähetetty: 10.12.2018 02:09 

Viestit: 184
Näköjään ovat oskilloskoopilla tutkineet noita kanttiaaltoja. Sellaisella saisi ehkä varmuuden tuohon sijoituskohdan merkitykseen, mutta ei huvittanut alkaa penkomaan johtoja auton alla, joten laitoin itsekkin suoraan boxiin ja hyvin on toiminut.



Xantia Activa TCT -95
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa V6 -98
ViestiLähetetty: 10.12.2018 09:55 

Viestit: 5124
Kai useimmin nuo komponentit sijoitetaan käämin (tai muun häiriöpiikin) syntykohdan lähelle (samoin kuin vaikka muutkin komponentit samaan tarkoitukseen, vastus ja konkka) noiden viiveiden ja johdon aiheuttaminen arvojen muutoksen lisäksi voisi olla kyseessä vaikka että häiriöjännitteitä ja virtoja ei haluta kierrättää kaukaa, ne kuormittaa johtoja ja liittimiä, sekä johdot toimivat radioantenneina?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa V6 -98
ViestiLähetetty: 10.12.2018 10:49 

Viestit: 318
Paikkakunta: Helsinki
Jotenkin olisin taipuvainen kolvaamaan diodit eculle, kun miettii mitä ne diodit tässä tapauksessa tekee... leikkaa miinus-pulssit pois.? Jokatapauksessa on toimivaksi havaittu. Diodi-tyypeiksi on käytetty 1N5822 ja 1N0007? Tiedä sitten onko väliä kumpia käyttää. Activa clubin modis-palvelu käyttää ensin mainittua. SSR oli käsittääkseni tyyppiä VN05N. Pitää nuo hommata tällä viikolla. Pallot meni just tilaukseen.



*B11 -52
*3CV AK350 -65
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa V6 -98
ViestiLähetetty: 10.12.2018 17:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 373
PWM pulssin pituus on n.400m. Negatiivisen pulssin pituus on tuosta arviolta 10% eli 40m. Eli yhden metrin etäisyys solenoidista heikentää diodin tehoa 5%. Jos diodi on 20m päässä se ei ehdi ollenkaan mukaan. Laskinko oikein?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa V6 -98
ViestiLähetetty: 13.12.2018 19:43 

Viestit: 318
Paikkakunta: Helsinki
Vähän mittaristoa rassattu kun ilmeni pientä nykimistä mittareissa.... Aika surkea esitys mielestäni nuo kontaktit mittareilla :shock: yritin putsailla, saa nähdä oliko vaikutusta.
Tein omat johtopäätökseni ja asensin 1N4007 diodit ecu:lle. Tässä odotellaan palloja, VN05N:iä ja uutta Lexia kaapelia saapuviksi......
Tästä tuleekin nyt mielenkiintoista, koska Activasta tulikin talouden ainoa käyttöauto :shock:


Liitteet:
alustaECU.jpg
alustaECU.jpg [ 101.13 KiB | Katsottu 19502 kertaa ]
mittaristo.jpg
mittaristo.jpg [ 82.42 KiB | Katsottu 19502 kertaa ]

*B11 -52
*3CV AK350 -65
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa V6 -98
ViestiLähetetty: 13.12.2018 23:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Ostat multa viideläsataa talvi-xantian :) Voin huomenna näppärästi tuoda hesaan (pikkujoulut keskustassa) :)

Suurin vika on toimimattomat ovilukot. Uudet tulee mukaan mutta en ole ehtinyt (lue: viitsiinyt) vaihtaa :D



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa V6 -98
ViestiLähetetty: 14.12.2018 08:46 

Viestit: 318
Paikkakunta: Helsinki
Putkimies22 kirjoitti:
Ostat multa viideläsataa talvi-xantian :) Voin huomenna näppärästi tuoda hesaan (pikkujoulut keskustassa) :)

Suurin vika on toimimattomat ovilukot. Uudet tulee mukaan mutta en ole ehtinyt (lue: viitsiinyt) vaihtaa :D

Kiitoksia vaan tarjouksesta, mutta itse asiassa tässä ollaan hommaamassa pakua.



*B11 -52
*3CV AK350 -65
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa V6 -98
ViestiLähetetty: 19.12.2018 01:05 

Viestit: 318
Paikkakunta: Helsinki
Tavaraa tippuu postiin tänne maailman laidalle hitaaasti :D Tänään tuli kuitenki uus Lexia kaapeli! Ja voila, toimiva sellainen! Laakista yhteys, tästä riemastuneena päivitin diagboxin 7.57 versioon. Joka erään tiedon mukaan stabiilein versio. Voi olla vanhaa tietoa jo, mutta hyvin pelittää. Olis pitänyt luovuttaa jo ajat sitten vanhan kaapelin kanssa mutta koska näitä hakkeroituja softia on runsaasti mystifoitu, en luovuttanut.
Uuden vci:n piti olla c-versio mutta ainakin interface checkkerin mukaan se on b-versio. Aivan sama, koska kaikki valikot toimii.
Diodit eivät poistaneet ongelmaa etu magneettiventtiilin kanssa. Seuraavaksi odotellaan VN05N:ien saapumista... en saanut härmästä, piti tilata Kiinasta.



*B11 -52
*3CV AK350 -65
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa V6 -98
ViestiLähetetty: 31.12.2018 18:23 

Viestit: 318
Paikkakunta: Helsinki
Homma etenee. Trankku-rele vaihdettu, ei apua.
Liitin irti solenoidilta, vian resetointi ja vika ei enää päälle, softissa seisoo. Oskilloskoopilla katsottuna 3.2V jännite liittimelle.
Pitää kaivaa solenoidi irti ja tutkia. Tuon rakennetta tarkemmin tuntematta, jos se on jumissa, niin reagoisko ecu noin?



*B11 -52
*3CV AK350 -65
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa V6 -98
ViestiLähetetty: 01.01.2019 02:15 

Viestit: 184
Elikkä vikailmoitusta ei enää tule kun liittimet on takaisin kiinni ja mitä lexia sanoo jousitustilasta? Omassa piti tehdä vähän hydejumppaa, jotta isompi venttiili avautui



Xantia Activa TCT -95
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa V6 -98
ViestiLähetetty: 01.01.2019 10:25 

Viestit: 318
Paikkakunta: Helsinki
cittroen kirjoitti:
Elikkä vikailmoitusta ei enää tule kun liittimet on takaisin kiinni ja mitä lexia sanoo jousitustilasta? Omassa piti tehdä vähän hydejumppaa, jotta isompi venttiili avautui


Liitin irti resetoitui ja jousitustila SOFT, tässä kohtaa oli uus VN05N. Purin ja putsasin solenoidin. Kytkin liittimen takas solenoidiin :oops: , trankku hajos :D
No onneks otin ylimääräisiä trankkuja.
Nyt siis haen toista magneettiventtiiliä kuumeisesti!



*B11 -52
*3CV AK350 -65
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa V6 -98
ViestiLähetetty: 01.01.2019 12:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Tuo solenoidi ei varmaan vaikuta sähköpuoleen, liikkuu akkuri tai ei.
Jos se trankku hajoaa uudelleen jossain muualla lienee vika?
Toimiiko peräpää siis nyt oikein ja menee myös havaittavasti pehmeään tilaan kun painelee perästä?
Onko diodit vielä ehjiä? Aika pienen näköiset noi 1N4007:skat. Itse käytin muistaakseni 1N4008:a, ainakin oli aika paljon paksumat. Jossain oli juttua että pitäisi olla Schottky diodit niin kekstäisi paremmin? En tiedä miten nuo eri tyypit vaikuttaa toimintaan tässä aplikaatiossa?
Solenoidi lienee ollut puhdas ja verkko paikoillaan ja molemat jouset jäljellä? Venytitkö pikkujousta?

Hienoa että sait vihdoin pelittävän Lexan niin on vähän kättä pidempää!



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa V6 -98
ViestiLähetetty: 01.01.2019 12:56 

Viestit: 318
Paikkakunta: Helsinki
Wesa : mun veikkaus että sen magneettiventtiilin käämi sulanut tai jotain. Kaikki oli trankun vaihdoin ja error resetoinnin jälkeen ok. Kun tökkäsin liittimen takas magneettiventtiiliin, trankku pimeeks samantien.
Verkko oli paikallaan ja muutenkin siistissä kunnossa.

En päässyt vielä kokeilemaan perän joustoja kun keksintö pukeilla ja magneettiventtiili pöydällä....



*B11 -52
*3CV AK350 -65
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa V6 -98
ViestiLähetetty: 01.01.2019 17:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Ok, mullakin muistaakseni yksi viallinen kela pöydällä jossain..



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa V6 -98
ViestiLähetetty: 01.01.2019 20:05 

Viestit: 184
Mä vaihdoin yhteen lootaan nuo trankut ja sen jälkeen se ei toiminut enää ollenkaan, että epäilyttää vähän nuo ebayn trankut. Tai sitten tein oikosulun johonkin :geek: . Mistä itse tilasit nuo?



Xantia Activa TCT -95
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa V6 -98
ViestiLähetetty: 01.01.2019 20:17 

Viestit: 318
Paikkakunta: Helsinki
cittroen kirjoitti:
Mä vaihdoin yhteen lootaan nuo trankut ja sen jälkeen se ei toiminut enää ollenkaan, että epäilyttää vähän nuo ebayn trankut. Tai sitten tein oikosulun johonkin :geek: . Mistä itse tilasit nuo?

Kiinasta tulivat AliExpressin kautta. Nää kyllä lähti pelittämään.
Ei montaa euroo maksaneet. Yleensähän hyvät ja halvat on tosiaan eri hyllyissä :D



*B11 -52
*3CV AK350 -65
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa V6 -98
ViestiLähetetty: 02.01.2019 20:31 

Viestit: 318
Paikkakunta: Helsinki
Taas homma etenee, vaihteeks väärään suuntaa :D :D
Vaihdoin trankun, nyt tuli uusi vika Lexiaan ”permanent e.c.u”. Akun jännitteeks näyttää 1.7V
En tiedä onko toi uus trankku paskana vai menikö joku kolvaus persiilleen. Alkaa piirilevy kärsimään rajusta kolvaajasta. Pitää vetää happea hetki. Activa ecuja ei todennäköisesti kasva puissa.
Ei tässä voi muuta kuin :lol:



*B11 -52
*3CV AK350 -65
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa V6 -98
ViestiLähetetty: 03.01.2019 17:33 

Viestit: 318
Paikkakunta: Helsinki
Onkohan täällä juotosmestareita? Olen saanut vissiin piirilevyltä tinat pois liiankin hyvin kun ei tina tartu piirilevyt kuparirinkulaan :oops: Mitään vinkkejä?
Nyt olis toinen solenoidi että pääsis kokeilemaankin...



*B11 -52
*3CV AK350 -65
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa V6 -98
ViestiLähetetty: 03.01.2019 18:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
HanaAna kirjoitti:
Onkohan täällä juotosmestareita? Olen saanut vissiin piirilevyltä tinat pois liiankin hyvin kun ei tina tartu piirilevyt kuparirinkulaan :oops: Mitään vinkkejä?
Nyt olis toinen solenoidi että pääsis kokeilemaankin...

No kylläpä teettää haastetta... Jossain aussien keskustelussa oli myös kiinnitetty huomioita niiden VN:ien vieressä oleviin "läpivientijuotoksiin" jotka yhdistää levyn puolet toisiinsa, tsekkaa ne myös.
Ohessa kuva omasta -96 txt:n ecusta. Näyttää äkkiseltään aika samalta kuin toisaalla olevat kuvat siitä ds-jekkerin -00 V6 ecusta. Ainoa ero jonka huomaan on tuossa keskellä liitinten välissä oleva pyöreä pötikkä , mikä lie, jossa minulla tuollainen taitettu levy päällä. Samanlainen oli minulla yhdessä XM: N ecussa , mutta toisessa taas ei. Liekö ero lähinnä uusi komponenttityyppi?
Onko muuten näissä uudemmissa ja -V6 Activoissa sitä etuakselin sähköistä korkeusanturia kallistuksenvakaajassa? Vanhemmissa Activoissa, jonka oma documentaatio kattaa, sitä ei ole ollenkaan H2-käytössä, mikä sinänsä ihan hyvä..


Liitteet:
NewImage_400_560_75.jpg
NewImage_400_560_75.jpg [ 79.69 KiB | Katsottu 17387 kertaa ]

Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa V6 -98
ViestiLähetetty: 03.01.2019 18:16 

Viestit: 318
Paikkakunta: Helsinki
Tää näyttää kyllä täsmälleen samanlaiselta.



*B11 -52
*3CV AK350 -65
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa V6 -98
ViestiLähetetty: 03.01.2019 18:43 

Viestit: 318
Paikkakunta: Helsinki
Aussie sivulta löyty Eric W:n samankaltainen tarina kuin tämä mun. Ilman loppua...
Pitää vissiin yrittää löytää joku ammattilainen tähän, varsinkin kun aloin epäilemään että kolmesta reiästä on tosiaan joku läpivienti juotos tjms. lähtenyt kiitämään, koska kaks juotosta meni niinkuin kuuluukin... eli helposti.



*B11 -52
*3CV AK350 -65
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/5 [ 105 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: